درمان گیاهی سرماخوردگی به همراه معرفی روش­‌ها

درمان گیاهی سرماخوردگی، موضوع امروز مقاله ماست. سرماخوردگی را می‌­توان به روش‌های مختلفی درمان کرد. برخی از افراد روش­‌های مخصوص به­ خود را دارند متعقد هستند که آنها به بدنشان بیشتر سازگار است.

درمان گیاهی سرماخوردگی به همراه معرفی روش­‌ها

درمان گیاهی سرماخوردگی، موضوع امروز مقاله ماست. سرماخوردگی را می‌­توان به روش‌های مختلفی درمان کرد. برخی از افراد روش­‌های مخصوص به­ خود را دارند متعقد هستند که آنها به بدنشان بیشتر سازگار است.

برخی دیگر نیز به سرعت به سراغ پزشک می‌روند تا با استفاده از دارو­ها سلامتی خود را به­دست بیاورند. یک راه جایگزین نیز استفاده از داروهای گیاهی در خانه است. این دارو در زمان قدیم جزو طب سنتی ما بودند و حالا هم می‌شود از آنها برای درمان در مراحل اول بیماری استفاده کرد. در این مقاله همراه ما با باشید تا این موضوع را به‌طور کامل بررسی کنیم.

معرفی درمان‌های گیاهی سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از عارضه‌هایی است که ما بسیار به آن دچار می‌شویم. اغلب مردم در فصل سرما به این عفونت ویروسی مرسوم دچار می‌شوند و البته نمونه‌هایی هم ابتلا در فصول گرم سال وجود دارد. این بیماری حاد نیست و معمولا با درمان خانگی از بین خواهد رفت اما ممکن است برای چند روزی شما را درگیر کند و از کار و زندگی بیاندازد.

استفاده از دارو­های گیاهی به عنوان یک روش برای مقابله با این عفونت مزایای زیادی دارد شما هم می‌توانید از آن استفاده کنید. در ادامه بیشتر درباره این موضوع توضیح خواهیم داد.

استفاده از عسل

سرماخوردگی یکی از عارضه‌هایی است که بر روی دستگاه تنفسی و سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد. در بسیاری از کشور­ها به عنوان درمان خانگی از عسل برای این عارضه استفاده می‌شود.

برای استفاده از عسل می‌توانید آن را با آب ولرم یا گرم ترکیب کنید و سپس میل نمایید. اگر این معجون را قبل از خواب بخورید عملکرد بهتری را تجربه خواهید کرد.

عسل را می‌تواند با ترکیب‌های مختلفی تست نمود. یکی از ترکیب‌هایی که طرفداران زیادی هم دارد، ترکیب عسل، لیمو و زنجیل است. در این معجون می‌توانید زنجبیل را حذف کنید و به‌جای آن از آویشن استفاده نمایید.

آب لیمو شیرین یا پرتقال؛ از روش‌های درمان گیاهی سرماخوردگی

به احتمال زیاد این جمله را بسیار شنیده‌اید که در هنگام سرماخوردگی باید ویتامین سی مصرف کرد. یکی از منابع سرشار برای ویتامین سی، آب لیمو شیرین و پرتقال است.

پرتقال در بین میوه‌ها بیشترین میزان ویتامین C را دارد. این ویتامین می‌تواند قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد و با همین ترفند سرماخوردگی را به‌سرعت از بین ببرد.

یکی دیگر از مزایای مصرف آب لیمو شیرین یا پرتقال این است که به برطرف شدن التهاب روده و هضم بهتر کمک می‌کند.

یکی دیگر از خواص مصرف این میوه خاصیت ضد عفونی‌کننده آن است. این خاصیت در سرماخوردگی برای شما بسیار مفید خواهد بود و روند درمانی را سرعت خواهد بخشید. این آبمیوه برای درمان گیاهی سرماخوردگی بزرگسالان و کودکان یکی بهترین گزینه‌ها است.

چای سبز

چای سبز یکی از سالم­ترین چای‌هایی است که می‌­توانید تهیه کنید. در سرماخوردگی شما باید سطح مایعات بدن را همواره در مقدار مناسبی نگه دارید. کافئین و نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث از بین رفتن آب بدن در شما خواهند شد. به همین دلیل توصیه می‌شود از چای­‌های بدون کافئین مثل چای سبز استفاده کنید.

این گیاه دارای منابع غنی از آنتی آکسیدان بوده که به بهبود شما کمک زیادی خواهد کرد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این چای می‌توانند باکتری‌های مضر آنفولانزا یا سرماخوردگی را از بین ببرند. این چای می‌تواند التهاب گلو و سینه را نیز برطرف کند.

ترکیب پیاز و عسل

پیاز و عسل یکی از ترکیب‌های فوق­العاده برای دوران سرماخوردگی است. دلیل اینکه این ترکیب را در پاراگراف مخصوص به عسل ذکر نکردیم این است که خود دارای خواص و مزایای جداگانه‌ای است که باید حتما به شکل جدا گفته شود.

برای درمان گیاهی سرماخوردگی می‌توان یک پیاز را پوست گرفت و به شکل حلقه‌حلقه داخل ظرف ریخت. حالا باید به آن عسل را اضافه کرد و خوب هم زد. این ترکیب باید به مدت 10 ساعت در دمای محیط با در بسته بماند تا اثربخش باشد. بعد از 10 ساعت، آب پیاز و عسل یک شربت رقیق درست خواهند کرد که می‌تواند روزی یک قاشق از آن را میل کنید.

استفاده از سیر

سیر را باید یک داروی گیاهی برای سرماخوردگی و گلودرد دانست. سیر می­تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد. اگر سیر را در مراحل ابتدایی بیماری مصرف کنید، به احتمال قوی علائم در همان روز ابتدایی در شما فروکش خواهد کرد.

بر اساس مطالعات انجام‌شده تاثیر سیر بر روی سرماخوردگی کاملا اثبات شده و نیازی به تحقیق بیشتر درباره آن نیست.

حتی اگر از مشکلات تنفسی به هنگام عفونت ویروسی سرماخوردگی رنج می‌برید، می‌توانید سیر را به شکل گردنبند برای خود درست کنید تا مجاری تنفسی شما باز شود. سیر را می­توانید هم به شکل خام و هم به شکل چاشنی در غذا مصرف کنید.

دمنوش برگ گردو

برگ گردو را می‌توان به شکل یک دمنوش گیاهی موقع سرماخوردگی مصرف کرد. خاصیت آنتی‌باکتریال این برگ باعث شده که ما آن را در لیست خود قرار دهیم.

این دمنوش می‌تواند درد و التهاب را کم کند و فشار خون شما را نیز پایین بیاورد. برای تهیه این دمنوش کافی‌است 2 قاشق از برگ خشک گردو را همانند چای معمولی دم کنید. برای رفع مشکلات سرما خوردگی می‌­توانید در طول روز 1 تا 2 فنجان از این دمنوش را مصرف نمایید.

دم اسب صحرایی

گیاه دم اسب یک گیاه با سابقه است که برای اولین بار در اروپا و آسیای شرقی دیده شد. این گیاه به‌صورت خودرو می‌تواند رشد کند و تکثیر شود. این گیاه دارای خواص ضدمیکروبی است و به همین دلیل برای سرماخوردگی بسیار مفید خواهد بود.

اگر این گیاه را به شکل دم‌کرده مصرف کنید، خواهید دید که مشکلاتی مثل سرفه، برونشیت و تب شما به‌راحتی برطرف می‌شود. این چای می‌توان غرغره نیز کرد. با مصرف منظم این گیاه سیستم ایمنی خود را تقویت کنید و از بسیاری مشکلات از جمله سرماخوردگی به­ دور باشید.

راه‌های مکمل غیرگیاهی

در کنار درمان‌های گیاهی که گفته شد شما می‌توانید از روش‌های غیرگیاهی نیز بهره ببرید. برای مثال در اوایل دوران سرماخوردگی دوش آب‌گرم برای شما بسیار مفید خواهد بود. بخور گرم نیز می‌تواند کمک کند که شدت علائم در شما کمتر شود.

در این دوره تغذیه خود را اصلاح کنید سعی کنید بیشتر مایعاتی مثل سوپ به همراه فلفل سیاه مصرف کنید. چنین کارهایی کمک می­کند که علائم شما زودتر فروکش کنند و شما زودتر سلامتی خود را دست بیاورید. سعی کنید تا زمانی که علائم شدید نشده به سراغ دارو­های صنعتی نروید و خودتان را گرفتار داروهای شیمیایی نکنید.

جمع‌بندی

درمان گیاهی سرماخوردگی در خانه به‌راحتی امکان­پذیر است. بسیاری از مواردی که گفته شد به‌راحتی در ایران و اکثر فروشگاه‌ها یافت می‌شوند و زحمت زیادی برای تهیه آنها نباید کشید. برخی دیگر کم‌یاب­تر هستند و خواص دیگری دارند.

سعی کنید برای نتیجه بهتر، تمام روش‌ها را با هم به­ کار نگیرید و ترجیحا از 1 الی 2 روش به صورت همزمان استفاده کنید. کودکان برای مصرف دارو­های گیاهی باید بسیار مراقب باشند چراکه احتمال بروز آلرژی در آنها بالاست. درباره این موضوع مشورت پزشک راه‌گشا خواهد بود. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امید­وارم از مطالب گفته­‌شده بیشترین استفاده را کرده باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان