ماهان شبکه ایرانیان

سوالاتی درباره حضرت زینب کبری(س)

یکم: این که در کلام اسلامى گفته مى شود پیامبران و ائمه (ع) معصوم اند و از عصمت دیگران سخنى گفته نمى شود بدین معنا است که عصمت ایشان با ادله عقلى یا نقلى اثبات شده است ولى عصمت دیگران با ادله عقلى یا نقلى اثبات نشده است. پس پیامبران و امامان (ع) هم واقعاً معصوم اند و هم عصمت آنان براى ما ثابت شده است.

این که حضرت زینب سر را به چوبه محمل زده باشد در کتب معتبر تاریخى نیامده و ساخته و پرداخته برخى افراد فاقد معلومات است خصوصا که محدث محقق مرحوم حاج شیخ عباس قمى (ره) این مساله را صحیح نمى داند.
سوالاتی درباره حضرت زینب کبری(س)

آیا حضرت زینب(س) و حضرت ابوالفضل(ع) معصوم بودند؟

یکم: این که در کلام اسلامى گفته مى شود پیامبران و ائمه (ع) معصوم اند و از عصمت دیگران سخنى گفته نمى شود بدین معنا است که عصمت ایشان با ادله عقلى یا نقلى اثبات شده است ولى عصمت دیگران با ادله عقلى یا نقلى اثبات نشده است. پس پیامبران و امامان (ع) هم واقعاً معصوم اند و هم عصمت آنان براى ما ثابت شده است.

 

اما درباره دیگرانى که مشمول این ادله عقلى و نقلى نمى شوند، نمى توان قضاوت به عدم عصمت کرد یعنى، ممکن است انسان هاى بى شمار دیگرى، واقعاً داراى عصمت از گناه باشند ولى دلیلى بر اثبات آن براى ما اقامه نشده است و نیازى نیز به اثبات آن احساس نمى شود.

 

دوم: عصمت از گناه پایین ترین مرتبه از مراتب عصمت پیامبران و امامان (ع) است و مراتب بالاتر آن شامل عصمت از اشتباه، نسیان و سهو و عصمت در مقام تبیین دین است. با ویژگى هایى که از سوى امامان معصوم (ع) درباره شخصیت حضرت عباس (ع) و حضرت زینب (س) نقل شده است، به دست مى آید.

 

سوم: اثبات عصمت براى نبى اکرم (ص) و امامان- به ویژه عصمت در مقام تبلیغ دین و عصمت از اشتباه و نسیان و سهو- داراى آثار زیادى است از جمله این که گفتار و رفتار آنان، براى ما دلیل بر اسلام مى شود و ما باید اسلام را از رفتار و گفتار آنان بیاموزیم.

 

این که حضرت زینب سر را به چوبه محمل زده باشد در کتب معتبر تاریخى نیامده و ساخته و پرداخته برخى افراد فاقد معلومات است خصوصا که محدث محقق مرحوم حاج شیخ عباس قمى (ره) این مساله را صحیح نمى داند.
 

در اندیشه شیعه، مدارک و مستندات مسائل عقیدتى و فتاواى فقهى- علاوه بر قرآن و عقل- گفتار و رفتار نبى اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بوده است. این اثر بر گفتار و رفتار هیچ شخص دیگرى ثابت نیست مگر این که گفتار یا رفتار معینى از او مورد تأیید روشن معصومین (ع) (تقریر آنان) قرار گرفته باشد.

 

چهارم: علاوه بر این که هیچ دلیلى بر ارتکاب گناه از سوى حضرت زینب (س) و حضرت عباس (ع) وجود ندارد بلکه هیچ اثرى نیز بر آن مترتب نمى شودو به طور مسلم شخصیت والاى آن دو مبرا از گناه است.

 

آیا روایت سر زدن حضرت زینب به چوبه محمل صحیح است؟

در رابطه با روایتى که به حضرت زینب (س) نسبت مى دهند باید گفت: اولا: این که حضرت زینب سر را به چوبه محمل زده باشد در کتب معتبر تاریخى نیامده و ساخته و پرداخته برخى افراد فاقد معلومات است خصوصا که محدث محقق مرحوم حاج شیخ عباس قمى (ره) این مساله را صحیح نمى داند.

 

 ثانیا: اگر آن خبر صحت داشته باشد (که ندارد) ممکن است آن حضرت بدون اختیار و دراثر فشار و اندوه به چنین عملى مبادرت کرده باشد. در این صورت نیز این عمل قابل احتجاج نیست و نمى تواند ملاک عمل دیگران باشد.

 

چرا قبر حضرت زینب(س) در شام هست؟

در مورد محل دفن حضرت زینب سه قول هست:

 1. حضرت زینب (س) به مدینه آمد و پس از ورود به مدینه پیوسته عزادار و گریان بود تا این که پس از یک سال و نیم در همان مدینه از دنیا رفت و در همان جا دفن شد. اکنون از قبر آن بانوى محترمه، اثرى در دست نیست. این قول را علاّمه سید محسن امین اختیار کرده و از اقوال دیگر معتبرتر مى داند.

 

2. حضرت زینب (س) پس از ورود به مدینه، در مجالس و محافل سخت مى گفت و مظالم و جنایات یزدیان را بازگو مى کرد. فرماندار مدینه ماجرا را به یزید نوشت و او دستور داد زینب را مخیّر سازند تا هر شهرى که مى خواهد (غیر از مکه و مدینه) برود. حضرت زینب به شام رفت و در آن جا اقامت کرد و پس از چندى در همان جا از دنیا رفت. البته برخى احتمال داده اند قبرى که در شام است، قبر زینب صغرى (ام کلثوم) است، نه قبر زینب کبرى.

 

3. زینب (س) به علت افشاگرى علیه دستگاه بنى امیه، مجبور شد که مدینه را ترک کند. ازاین رو مصر را انتخاب کرد و در آن جا رحل اقامت افکند و همان جا از دنیا رفت..»


منبع : پایگاه اطلاع رسانی تبیان
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان