رشد وام‌دهی ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی

شماره روزنامه: ۵۶۰۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۹/۷ ...

البته اگر‌چه هنوز اصلاحیه این مصوبه که در 9 آبان ماه امسال صورت گرفت از سوی دولت ابلاغ نشده است اما برخی بانک‌ها از میان 9 بانک عامل قبل از این ابلاغیه اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند. سید‌رضا حمیدی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که چه بانک‌هایی در روزهای گذشته به جمع 9 بانک عامل پیوستند گفت: در حال حاضر با اضافه شدن «بانک رفاه» جمع بانک‌هایی که وام مسکن روستایی پرداخت می‌کنند به عدد 5 رسید. در حال حاضر بانک سپه، کشاورزی، تجارت، پست بانک و رفاه عملیات پرداخت تسهیلات 200 میلیون تومانی را انجام می‌دهند. وی ادامه داد: در حال حاضر و تا چند روز گذشته میزان پرداخت تسهیلات مسکن روستایی توسط بانک‌های عامل به 25 هزار فقره رسیده است و قطعا با ابلاغ اصلاحیه مصوبه تسهیلات مسکن روستایی سرعت پرداخت از سوی بانک‌ها بیشتر شود.

حمیدی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت اعلام نکرده است این اصلاحیه چه زمانی ابلاغ خواهد شد؟ چرا که برخی بانک‌ها به دلیل همین عدم ابلاغ اصلاحیه پرداخت تسهیلات به روش سفته زنجیره‌ای را نیز متوقف کرده‌اند؟ تاکید کرد: آن‌طور که به نظر می‌رسد باید طی یکی دو روز آینده این اصلاحیه ابلاغ و پرداخت تسهیلات آسان‌تر شود. مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که در میان بانک‌های عامل که ابلاغیه را اجرانکرده‌اند و هنوز شعب این بانک عملیات پرداخت تسهیلات را انجام نمی‌دهد نام بانک مسکن هم به چشم می‌خورد، در حالی که این بانک، بانک تخصصی بخش مسکن است؟ گفت: به هر حال بانک مسکن نیز وعده داده است که به زودی عملیات ابلاغ را انجام دهد. البته شاید چون این بانک با سرپرستی اداره می‌شود این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است. اما به هر حال طبق قولی که داده شده است قرار است این موضوع در هیات‌مدیره بررسی و تصویب شود و تا یکی دو روز آینده این بانک نیز عملیات ابلاغ را انجام دهد.

یکی از مشکلات این روزهای وام مسکن روستایی دریافت تسهیلات به روش سفته زنجیره‌ای است. موضوعی که اکبر نیکزاد رئیس کل بنیاد مسکن به آن اشاره و اعلام کرده است که این موضوع به زودی در جلسه‌ای که با وزیر اقتصاد برگزار خواهد شد رفع می‌شود. این مشکل به قدری برای برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی حاد و مهم است که برخی از آنها در تماس با خبرگزاری بازار اعلام کرده‌اند که به دلیل اینکه هنوز موضوع سفته زنجیره‌ای حل نشده است شعب بانک‌هایی که عملیات پرداخت را انجام می‌دهند از اعطای وام به روش سفته زنجیره‌ای خودداری می‌کنند. در حال حاضر بانک‌ها با اخذ تضامین بر اساس دستورالعمل وام‌های خرد بانک مرکزی اقدام به اعطای تسهیلات به متقاضیانی که بنیاد مسکن معرفی کرده است می‌کنند.

حمیدی در پاسخ به این پرسش که برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی همچنان از وجود مشکل پرداخت تسهیلات به روش سفته زنجیره‌ای گلایه دارند، گفت: قطعا با ابلاغ اصلاحیه مصوبه وام مسکن روستایی شرایط پرداخت تسهیل خواهد شد. چرا که برخی از بانک‌ها منتظر ابلاغ اصلاحیه مانده‌اند. این اصلاحیه به خوبی نشان داده است که پرداخت وام به شیوه سفته زنجیره‌ای مشکلی ندارد. اما به هر حال در حال حاضر بانک‌ها با اخذ تضامین بر اساس دستورالعمل وام‌های خرد بانک مرکزی اقدام به اعطای تسهیلات به متقاضیانی که بنیاد مسکن معرفی کرده است می‌کنند.

نیکزاد رئیس بنیاد مسکن چند روز پیش اعلام کرده بود تمام متقاضیانی که از 25 آبان 1400 به بعد پروانه گرفته و ساخت واحد را شروع کرده‌اند مشمول این وام می‌شوند که برخی افراد 100 میلیون تومان را در ابتدای کار دریافت کرده‌اند و مابه‌التفاوت آن را هم دریافت خواهند کردند. تاکنون2 هزار متقاضی دریافت وام داشته‌اند که آمار خوبی است. بانک‌های عامل همکاری خوبی داشتند. در سفته زنجیره‌ای وقفه‌ای ایجاد شده بود که قرار است طی جلسه‌ای با وزیر اقتصاد رفع شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان