تامین مالی نوین طرح‌های غرب کشور کلید خورد

۱۵ طرح اقتصادی کرمانشاه در مسیر بازار سرمایه

شماره روزنامه: ۵۶۰۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۹/۷ ...

در حوزه اقتصادی نیز هفت طرح توسعه ایران خودرو کرمانشاه، پتروپالایش آناهیتا، ایلیا ذرت، کاغذسازی بیستون تامین، توان صنعت نوین زاگرس، شرکت فرآورده‌های شیمیایی تامین باختر (اسیدسیتریک) و شرکت گسترش سوخت سبز به عنوان طرح‌های نیازمند به تامین مالی از بازار سرمایه معرفی شدند.

بهمن امیری‌‌مقدم، استاندار کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه استان کرمانشاه برای شتاب بخشیدن به روند توسعه‌‌اش به اجرای این طرح‌ها نیاز دارد، خواستار همکاری مسوولان سازمان بورس برای تامین مالی این طرح‌ها شد و گفت: امیدواریم این نشست نتایج خوبی برای استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه در استان به دنبال ایجاد اشتغال هستیم، گفت: به‌طور حتم اجرای این طرح‌ها به ایجاد اشتغال بیشتر در استان کمک می‌کند. امیری‌‌مقدم با بیان اینکه در کرمانشاه فرصت‌‌های خوبی برای سرمایه‌‌گذاری داریم، افزود: این استان در حوزه‌های مختلف همچون کشاورزی، تجارت، گردشگری، نفت و گاز و پتروشیمی ظرفیت سرمایه‌‌گذاری دارد. وی گفت: با مصوبات خوب سفر دولت به استان و طرح‌های پیشنهادی در قرارگاه ملی اشتغال، آینده خوبی در انتظار استان است و همه باید با همه توان تلاش کنیم تا خدمات بهتری به مردم استان ارائه شود.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز با ارائه توضیحاتی درباره طرح‌هایی که می‌توانند از بازار سرمایه تامین مالی شوند، گفت: این طرح‌ها باید اقتصادی باشد تا سرمایه‌‌گذار راغب به ورود به آنها باشد. وی اظهار کرد: این طرح‌ها در ابتدا باید به شرکت‌‌های تامین سرمایه معرفی شوند که اکنون شرکت‌‌های تامین سرمایه خوبی داریم که هر کدام در یک صنعت خاص کار می‌کنند.

در ادامه این نشست مقرر شد فهرست طرح‌هایی که از سوی استان برای تامین مالی از بازار سرمایه مشخص شده در اختیار شرکت‌‌های تامین سرمایه قرار گیرد تا بررسی لازم را انجام داده و در ادامه روند کار برای عملیاتی شدن این موضوع دنبال شود.

تامین مالی شرکت‌‌ها در بازار سرمایه

پنل مهم دیگری که در حاشیه این همایش برگزار شد، پنل پذیرش تامین مالی شرکت‌‌ها در بازار سرمایه بود.

محمدامین قهرمانی، معاون شرکت بورس و اوراق بهادار در همایش تامین مالی غرب کشور به میزبانی کرمانشاه با اشاره به ارکان بازار سرمایه ایران گفت: رکن اصلی شورای عالی بورس به عنوان سیاستگذار بازار سرمایه است و پس از آن سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان قانون‌‌گذار را داریم.

وی با بیان اینکه در بورس تهران هم‌اکنون سهام 337 شرکت در قالب 40 صنعت معامله می‌شود، افزود: ارزش سهام این شرکت‌‌ها 5200 همت (هزار میلیارد تومان) است.

معاون شرکت بورس و اوراق بهادار از مزیت‌‌های پذیرش شرکت‌‌ها در بورس اوراق بهادار یاد کرد و تامین مالی شرکت‌‌ها، افزایش اعتبار داخلی و بین‌المللی، برخورداری از مشوق‌‌های دولت و بورس، تسهیل در تامین نقدینگی و بازاریابی را از مهم‌ترین آنها برشمرد.

قهرمانی در پایان میزان تامین مالی صورت گرفته در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال جاری را 130 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. در ادامه جواد سرکانیان، مدیر پذیرش شرکت‌‌ بورس و اوراق بهادار نیز توضیحاتی درباره روند پذیرش شرکت‌‌ها در بازار بورس ارائه کرد. وی با اشاره به شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش شرکت‌‌ها در بازار بورس افزود: نداشتن مشکلات حقوقی، نداشتن زیان انباشته و در رهن نبودن سهام از مهم‌ترین شرایط عمومی پذیرش شرکت‌‌ها در بازار سرمایه است. آلودری، معاون تامین مالی تامین سرمایه امین نیز اشاره‌‌ای به روندها و مزایای پذیرش شرکت‌‌ها در فرابورس داشت. وی تبلیغ رایگان برند، بهبود ساختار مالی، افزایش قدرت چانه‌زنی در پذیرش قراردادهای بزرگ و 10 درصد معافیت مالیاتی را از مزایای پذیرش شرکت‌‌ها در فرابورس اعلام کرد. آلودری حداقل سرمایه ثبت شده شرکت‌‌ها برای پذیرش در فرابورس را 15 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: به علاوه باید حداقل دو سال از سابقه فعالیت شرکت گذشته باشد.

عارف علی‌قلی‌‌پور، مدیر نهادهای مالی فرابورس نیز با بیان اینکه فرابورس ابزارهای تامین مالی متعددی را طراحی کرده، انواع ابزارهای تامین مالی خصوصا در حوزه دانش‌‌بنیان را تشریح کرد.

وی در ادامه مباحثی درباره تامین مالی جمعی ارائه کرد که از سال 1399 راه‌‌اندازی شده که 350 میلیارد تومان را برای صد طرح تاکنون تامین کرده است. در ادامه عرفان هودی، مدیر عملیات شرکت مدیریت دارایی‌‌های مرکزی از ساختار تامین مالی از اوراق صکوک یاد کرد و افزود: شرکت‌‌هایی که از 20 میلیارد به بالا سرمایه نیاز دارند می‌توانند از این محل استفاده کنند.

عسگر پورواجد، مدیرکل اعتبارات بانک ملت هم آخرین سخنران این همایش بود و مطالبی درباره اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) ارائه کرد.

تامین مالی دانش‌‌بنیان‌‌ها

پنل تامین مالی شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان نشست دیگری بود که در حاشیه این همایش برپا شد.

این پنل با موضوع پذیرش شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان در بازار سرمایه و تامین مالی آنها و همچنین ارائه 10 شرکت دانش‌‌بنیان برگزار شد. شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان کیمیافرآیند بیستون، فناوران کاشت زاگرس، شادرام شیمی، مجتمع شیمیایی بیستون، آسیاتک، فناوران میلاد اختراعی، آروین مروارید اردیبهشت، صنایع طب گستر فارابی، زیست مواد فارمد و تابا ابتکار پاکان شرکت‌هایی بودند که در این پنل ارائه داشتند. این پنل با حضور تیمی از مدیران بورس کشور و تعدادی از شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان برگزار شد. همچنین در این پنل تعدادی از شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان پرسش‌‌های خود را درباره چند و چون پذیرش در بازار سرمایه مطرح کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان