نخست وزیر جدید عراق در نخستین سفر غیرعربی خود به تهران آمد

چهار محور مذاکرات رئیسی و السودانی

شماره روزنامه: ۵۶۰۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۹/۹ ...

در پایان نیز دو طرف در نشستی مطبوعاتی نتایج رایزنی‌های صورت‌گرفته را تشریح کردند. مسائل اقتصادی، سیاسی، امنیتی و سیاست خارجی چهار محور مذاکرات رئیسی با السودانی در کاخ سعدآباد بود. پیش‌تر معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ایران با مناسب خواندن همکاری‌های ایران و عراق با توجه به گفت‌وگوها و دیدارهای رسمی مقامات دو کشور گفت: این سفر با اولویت اقتصادی و سیاسی انجام می‌شود و همانطور که دولت سیزدهم بارها اعلام کرده اولویت سیاست خارجی ایران با دیپلماسی منطقه‌ای و کشورهای همسایه است. محمد جمشیدی ادامه داد: نخست‌وزیر عراق در این سفر علاوه بر دیدارهای رسمی، تفاهم‌نامه‌ای نیز برای توسعه همکاری‌های تهران و بغداد امضا خواهد کرد.این سومین سفر خارجی السودانی از زمان آغاز به کار در کسوت نخست‌وزیری جمهوری عراق است. وی پیش از این به اردن و کویت سفر کرده بود و قرار است پس از ایران راهی عربستان و ترکیه شود. رئیس‌جمهور ایران تیرماه امسال میزبان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق، بود. الکاظمی در نخستین سفر خارجی خود راهی عربستان و سپس ایران شده بود.

گام بلند ایران و عراق

رئیس‌جمهور ایران در جریان دیدار با نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه امیدواریم همکاری‌های مشترک با عراق در دوره جدید ارتقا یابد، تاکید کرد مذاکرات امروز گام بلندی در جهت پیشبرد مسائل دو کشور در زمینه‌های مختلف خواهد بود. سید ابراهیم رئیسی ظهر سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق را دارای ریشه‌های عمیق و تاریخی و برآمده از اعتقادات و باورهای مشترک دو ملت توصیف کرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آغاز به کار آقای السودانی در سمت نخست‌وزیری عراق حاصل توافق و تفاهم گروه‌های مختلف سیاسی این کشور است، ابراز امیدواری کرد که حاصل کار دولت جدید عراق خدمتی متفاوت برای ملت عراق و همراهی و همکاری بیشتر با کشورهای همسایه باشد. رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر عراق، حضور السودانی در ایران را نقطه‌عطفی در روابط دو کشور دانست و تصریح کرد: مذاکرات ما گام بلندی در جهت ارتقای روابط و همچنین پیشبرد مسائل فی‌مابین دو کشور از جمله مسائل تجاری و اقتصادی، پولی و بانکی و صادرات برق و گاز خواهد بود.رئیس‌جمهور با تاکید بر عزم کشورمان برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با عراق در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، سیاسی، فرهنگی و امنیتی، افزود: ایران به دنبال توسعه تبادلات با عراق در عرصه‌های مختلف تجاری و نیز انرژی است و برگزاری جلسات منظم کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور می‌تواند نقش موثری در تحقق این هدف داشته باشد. رئیسی اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق، روابطی متفاوت و ممتاز است و تقویت و تعمیق روابط دوجانبه باید به گسترش و ارتقای سطح تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای استقرار هر چه بیشتر صلح و ثبات در منطقه و جهان بینجامد. رئیسی افزود: امنیت و صلح و ثبات در منطقه باید به دست کشورهای منطقه تامین شود. حضور بیگانگان به‌هیچ‌وجه امنیت‌ساز نبوده، بلکه عامل مشکلات متعدد برای منطقه است.

عراق به دنبال سیاست متوازن در منطقه

محمد شیاع ‌السودانی، نخست‌وزیر عراق، نیز در این نشست مطبوعاتی اهمیت همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: این دیدارها از این جهت ضروری است که پایه‌های مشترک و محکم میان ما برای اجرای توافقات صورت‌گرفته در زمینه‌های مختلف ایجاد کند.نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران یک ماه پس از تشکیل دولت جدید این کشور،‌ تصریح کرد: ایران در عرصه تعاملات خارجی عراق جایگاهی ممتاز و عالی دارد و روابط دو کشور به شکل مطلوب و رضایت‌بخشی در حال گسترش است.السودانی همچنین با تاکید بر اهمیت همکاری‌های اقتصادی و تاثیر آن بر ارتقای امنیت منطقه، تصریح کرد: در دیدار با رئیس‌جمهور محترم ایران توافق کردیم نشست‌های کمیته‌های اقتصادی دو کشور فعال‌ شده و نتایج این جلسات به کمیته عالی دو کشور منتقل شود. نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: تقویت کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در راستای گسترش همکاری‌ها و مناسبات بغداد و تهران بسیار موثر بوده و برگزاری مستمر و منظم جلسات آن ضروری است. السودانی در ادامه ضمن تقدیر از موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق، به‌ویژه در زمینه صادرات برق، خواستار ادامه این حمایت‌ها تا تکمیل پروژه‌های عراق در تولید برق و گاز شد و تاکید کرد: عراق برای پرداخت طلب‌های ایران با مکانیسم‌های خاص در تلاش است. امروز نیز در این زمینه گفت‌وگوهایی انجام شد و از طریق کمیته‌های دوجانبه این مساله دنبال خواهد شد. نخست‌وزیر عراق همچنین با اشاره به اینکه در این سفر و نیز سفرهای آتی گفت‌وگوهایی میان وزرای نفت دو کشور انجام خواهد شد، گفت: در این گفت‌وگوها پروژه‌های مربوط به انتقال نفت خام و تصفیه آنها در پالایشگاه‌ها برای استحصال مشتقات نفتی و نیز دیگر پروژه‌ها مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت. السودانی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه عراق امنیت خود با ایران را تکمیل‌کننده یکدیگر و در قالبی واحد می‌بیند، افزود: امنیت دو کشور از یکدیگر جدایی‌ناپذیر بوده و بخشی از امنیت کل منطقه به شمار می‌آید. دولت عراق ملتزم است با اجرای دقیق قانون اساسی به هیچ گروه و طرفی اجازه ندهد از اراضی عراق برای آسیب رساندن و اخلال امنیتی نسبت به هر طرف دیگری استفاده کند. وی با تاکید بر اینکه این سیاست رسمی حکومت عراق است که این سرزمین نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه نباشد، اظهار کرد: این سیاست را در روابط دیپلماتیک خود دنبال می‌کنیم تا سیاست متوازنی با کشورهای دوست و برادر براساس اصل احترام متقابل و عدم‌دخالت در امور داخلی دیگری داشته باشیم و اجازه نخواهیم داد هیچ گروهی امنیت کشورهای دیگر را از خاک عراق مورد آسیب قرار دهد.

02 (1)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان