سخنگوی وزارت خارجه:

ایران تحت فشار مذاکره نمی‌کند

شماره روزنامه: ۵۶۱۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ...

 به گزارش خبرگزاری فارس، کنعانی روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی به عملکرد سوء دولت آمریکا در برجام اشاره کرد و گفت: «تناقض رفتاری و گفتاری در مواضع اعضای غربی برجام و مشخصا دولت آمریکا امر جدیدی نیست. اساسا همین تناقض در گفتار و به ویژه دوگانگی در عمل و عدم التزام عملی به تعهدات برجامی از سوی دولت آمریکا بود که چنین روند نامناسبی را در توافق‌نامه برجام ایجاد کرد و هم مانع بهره‌برداری جمهوری اسلامی ایران از منافع و مزایای اقتصادی برجام شد و هم راهکارهای چندجانبه بین‌المللی را برای حل و فصل موضوعات پیچیده بین‌المللی مورد تردید و تشکیک قرار داد و دچار اختلاف کرد. این نتیجه عملکرد سوء دولت آمریکاست که باید مسوول و پاسخگوی اقدامات غیر مسوولانه خود در این ارتباط باشد.»

کنعانی با اشاره به اینکه مقامات آمریکایی می‌‌دانند ایران تحت فشار و تهدید نه حاضر به مذاکره است، نه امتیاز، افزود: «‌مذاکره و توافق منطق خودش را دارد. موضع ایران در ارتباط با مذاکرات برجام کاملا روشن است. ایران متعهد به برجام بود و به تعهداتش عمل کرد و دولت خاطی و ناقض برجام، دولت آمریکا بود و کشورهای اروپایی عضو برجام هم متاسفانه به تعهداتشان عمل نکردند و نتوانستند خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را جبران کنند.» کنعانی با تاکید بر این موضوع که جمهوری اسلامی ایران به دنبال به سرانجام رساندن برجام است، توضیح داد: «‌نیاز به برجام نیاز یکجانبه ایران نیست و ایران از موضع ضعف و نیاز مذاکره نمی‌کند. نیاز آمریکا و غرب و اروپا به برجام کمتر از ایران نیست و نباید منتی بر ایران بگذارند. توافق در دسترس است و طرف‌‌ها می‌توانند در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن مذاکرات را جمع‌بندی کنند و به توافق برسند.»

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: «از آن طرف آمریکایی‌‌ها و اروپایی‌‌ها می‌توانند تعلل کنند و هزینه‌های آن را بپردازند. توصیه ما مشخصا به شرکای اروپایی برجام این است که خودشان را تسلیم آمریکا و تسلیم شرایط تحمیلی دولت آمریکا نکنند و ضررها و زیان‌های آن را متوجه خودشان نکنند.» آخرین دور از گفت‌وگوها بین ایران و طرف مقابل 17 مرداد به پایان رسید و پس از آن نیز جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌‌نویس 35 صفحه‌‌ای را به ایران و آمریکا ارائه کرد. باوجودی‌که طرفین پاسخ‌‌های خود را به این پیش‌‌نویس به بورل ارسال کردند اما گره برجام باز نشد. در این بین بارها ایران آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات اعلام کرده است اما طرف مقابل مدعی است که برخی خواسته‌های تهران مانع از احیای گفت‌وگوها شده است.

تهران آماده ادامه مذاکره با ریاض

همچنین سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت مذاکرات ایران و عربستان و اقدامات شبکه تروریستی ایران اینترنشنال که از هیچ اقدامی علیه ایران فروگذار نکرده است، گفت: «بهبود مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را هم در راستای منافع دوجانبه و هم منافع منطقه‌ای می‌دانیم. موضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط کاملا روشن است. گفت‌وگو و مذاکره سیاسی برای حل و فصل اختلافات می‌تواند زمینه‌ساز از سرگیری روابط دو کشور در چارچوب مصالح منافع مشترک و منافع منطقه‌‌ای شود. در همین چارچوب نیز عمل کردیم و مذاکرات دوجانبه با کمک دولت عراق در پنج دور در بغداد انجام شده است.» وی ادامه داد: «زمینه با اجرای توافقات گذشته برای اینکه گام جدیدی به سمت تکمیل مذاکرات و از‌سرگیری روابط ‌برداریم مهیا است و باید ببینیم در طرف مقابل گام عملی چه خواهد بود. دولت عراق هم در این زمینه تلاش‌‌های صادقانه‌‌ای انجام داده است و همچنان اعلام کردند برای تکمیل این روند در چارچوب تلاش‌‌های حسن نیت خود آمادگی دارند و ایران از این نقش و روند استقبال می‌کند.»

از توافق 25 ساله ایران و چین چه خبر؟

همچنین سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره زمزمه‌هایی که شنیده می‌شود مبنی بر اینکه چینی‌ها درباره توافق 25 ساله ایران و چین اقدامی صورت نداده‌اند، گفت: «رابطه ایران و چین یک رابطه کاملا رو به رشد و نمونه خوبی از همکاری‌‌های موفق دو کشور در یک رابطه دوجانبه است.» این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: «ما با یک واقعیتی روبه‌رو هستیم؛ تحریم‌های غیرقانونی واقعیتی است که امکان همکاری‌های متعارف و به ویژه علنی را با برخی از کشورها با محدودیت و مشکل مواجه می‌کند. اما روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین خوشبختانه در حوزه‌های مختلف برقرار است و رایزنی‌های مستمر هم برای توسعه مناسبات دو کشور وجود دارد و آمار و ارقامی که از حجم مبادلات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور منتشر می‌شود و شما هم مطلع هستید، دلیل روشنی است بر موفق بودن و رو به پیشرفت بودن همکاری‌های دو کشور.» کنعانی اضافه کرد: «اقتضائات فعالیت در شرایط جاری به‌ویژه در شرایط تحریم‌های آمریکا، مانع از علنی کردن بسیاری از همکاری‌های دوجانبه ایران با برخی از کشورها یا ورود ما به جزئیات می‌شود. روند اجرای توافقات دوجانبه ایران و چین هم در چارچوب برنامه جامع همکاری‌های 25 ساله و هم سایر توافقات دوجانبه روند رو به جلو و پیشرفتی است و این روند مبتنی بر اراده سیاسی رهبران دو کشور ان شاءالله روند رو به پیشرفتی خواهد بود.»

ماموریت باقری چه بود؟

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی دیگر درباره سفر علی باقری به قطر و روسیه و اینکه تبادل پیام با آمریکا همچنان ادامه دارد؟ توضیح داد: «سفر آقای باقری به هند، قطر و روسیه هم در چارچوب سیاست همسایگی و آسیامحور صورت گرفت و هم در مسیر استمرار گفت‌وگوها و رایزنی‌های مقامات مختلف ایران و کشورهای مورد اشاره برای رایزنی و تبادل نظر برای ارتقای مناسبات بین ایران و کشورهای هدف صورت گرفت.» وی افزود: «‌مذاکرات ما با این کشورها در حوزه‌های مختلف از جمله دوجانبه، منطقه‌ای و موضوعات مورد علاقه بین‌المللی ادامه دارد و این سفر در همین چارچوب انجام شد و در تکمیل گفت‌وگوها و مشورت‌های سیاسی دو کشور صورت گرفته است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان