بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را دو بار دیگر افزایش خواهد داد

افزایش انتظارات تورمی در انگلستان

شماره روزنامه: ۵۶۱۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۹/۱۹ ...

بانک مرکزی انگلستان انتظار داشت که بتواند تورم را تا هدف دو درصد کاهش دهد، اما اکنون با توجه به شرایط تورمی در سراسر جهان، این نهاد اعلام کرده که سطح انتظارات تورمی در جامعه افزایش داشته است. پیش‌تر در ماه اوت، براساس نظر سنجی موسسه Ipsos سطح انتظارات تورمی در انگلستان برای دو سال آینده 2/ 3 درصد اعلام شده بود. اما مطابق تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی انگلستان سطح انتظارات تورمی برای دو سال آینده حدود 4/ 3 درصد اعلام شده است. در خصوص چشم‌انداز تورم پنج ساله هم سطح انتظارات از 1/ 3 درصد به 3/ 3 درصد افزایش داشته است.  براساس گزارش این بانک، سطح رضایت از سیاست‌های بانک مرکزی انگلستان از حدود 14درصد در ابتدای سال جاری میلادی به منفی 12 درصد در سه ماه سوم سال کاهش داشته است.

این سطح از رضایت پایین‌ترین سطح از سال 1999 تاکنون است. این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی این کشور باید هرچه سریع‌تر اقداماتی را برای کنترل بیشتر تورم انجام دهد وگرنه با افزایش انتظارات تورمی، کار برای سیاستگذاران در مقابل تورم سخت‌تر خواهد شد. بانک مرکزی انگلستان طی هشت مرحله نرخ بهره سیاستی خود را از نزدیک صفر درصد به حدود 3درصد افزایش داده و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده هم افزایش بیشتری داشته باشد.

در همین حین، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی اروپا در مبارزه با تورم بی‌سابقه، نرخ بهره را دو بار دیگر افزایش خواهد داد. بر اساس این پیش‌بینی‌ها نرخ سود سپرده‌گذاری به 5/ 2درصد خواهد رسید. این موضوع به این دلیل است که هرچند تورم برای نخستین بار در ماه نوامبر از میانه سال 2021 در 19 کشور ناحیه یورو سیر کاهشی داشته، ولی ادامه‌دار بودن جنگ اوکراین موجب خواهد شد همچنان سطح قیمت مواد غذایی و سوخت متزلزل باشد و هر لحظه امکان افزایش دوباره آن وجود خواهد داشت.  با توجه به این موضوع از بین 10 اقتصاددانی که بلومبرگ از آنان نظرسنجی کرده، 9 نفر از آنان معتقد بودند بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در سه ماه اول سال 2023 دو مرتبه دیگر افزایش خواهد داد. این درحالی است که سیاست‌های انقباضی در برخی کشورها مانند آمریکا کاهش داشته و احتمالا فدرال رزرو اندکی از سیاست‌های انقباضی خود بکاهد. در چنین شرایطی احتمال وقوع رکود و حتی رکود تورمی در قاره سبز افزایش خواهد یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان