یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲؛

ادامه شگفتی سازی مراکش با حذف پرتغال/ صعود اولین نماینده آفریقا به نیمه نهایی +فیلم

تیم ملی فوتبال مراکش که با پیروزی برابر اسپانیا به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی قطر راه پیدا کرده بود در ادامه شگفتی سازی خود موفق شد پرتغال را شکست دهد و به نیمه نهایی صعود کند.

به گزارش مشرق، تیم‌های ملی فوتبال پرتغال و مراکش از ساعت 18:30 دقیقه به وقت تهران در دور یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر در ورزشگاه الثمامه به مصاف هم رفتند که در پایان شاگردان ولید الرکراکی با یک گل از سد حریف قدرتمند خود گذشتند و با ثبت یک تاریخ‌سازی بزرگ به عنوان اولین تیم آفریقایی راهی مرحله‌ی نیمه‌نهایی جام جهانی شدند.

فیلم/ خلاصه بازی مراکش 1 - پرتغال 0

ترکیب ابتدایی مراکش:

یاسین بونو، رومن سایس، یامیک، یحیی آتیات الله، اشرف حکیمی، سفیان آمرابط، سلیم امالله، عزالدین اوناهی، سفیان بوفال، حکیم زیاش، یوسف النصیری

سرمربی: ولید الرکراکی

ترکیب ابتدایی پرتغال:

دیگو کاستا، روبن دیاز، پپه، رافائل گریرو، دیگو دالو، روبن نوس، اوتاویو، برناردو سیلوا، برونو فرناندز، گونچالو راموس، ژوآئو فلیکس

سرمربی: فرناندو سانتوس

داور: فاکوندو تیو

پرتغال شروع بهتری داشت و در جو کاملا مراکشی ورزشگاه یاسین بونو را مجبور به واکنش کرد. در ادامه شاگردان ولید الرکراکی به بازی برگشتند و یکی 2 موقعیت نصفه و نیمه را روی دروازه‌ی سفیدپوشان خلق کردند تا نشان دهند مانند دیدارهای قبلی قرار نیست پا پس بکشند.

آنها برای اثبات این قضیه در دقیقه‌ی 42 موفق به گلزنی هم شدند. ارسال یحیی عطیه‌الله از سمت چپ با پرش باورنکردنی یوسف‌النصیری همراه شد و این مهاجم گلزن بالاتر از دست‌های دیگو کاستا و مدافع برجسته‌ی پرتغال، روبن دیاز توپ را به قعر دروازه‌ی نماینده‌ی اروپا فرستاد و نتیجه را یک بر صفر کرد.

یک دقیقه بعد از از این گل شاگردان فرناندو سانتوس می‌توانستند به گل تساوی دست پیدا کنند اما ضربه‌ی زیبای روی پای برنو فرناندز به تیر دروازه اصابت کرد. پیش از پایان 45 دقیقه‌ی نخست 2 صحنه‌ی مشکوک هم در محوطه‌ی جریمه شیرهای اطلس رخ داد اما داور آرژانتینی اعتقادی به پنالتی نداشت و نیمه‌ی اول با همان یک گل تمام شد. البته که مراکش نیز فرصتی عالی برای دوبرابر کردن فاصله‌ داشت اما با بی‌دقتی موقعیت خود را به هدر داد.

در نیمه‌ی دوم و پس از گذشت چند دقیقه شاهد حضور کریستیانو رونالدو و ژائو کاسنلو در زمین بودیم. دقایقی بعد درخشش دیگو کاستا روی ضربه‌ی ایستگاهی حکیم زیاش پرتغال را در بازی نگه داشت و ضربه‌ی سر ناامیدکننده‌ی گونچالو راموس در شرایطی عالی به بیرون رفت. مصدومیت رومن سایس و خروجش از زمین باعث شد تا نگرانی‌های رکراکی برای دقایق باقیمانده بیش از قبل شود.

هر چه به پایان بازی نزدیک‌تر می‌شدیم حملات پرتغال رنگ و بوی احساسی‌تر و انتحاری‌تری به خودش می‌گرفت و مراکشی‌ها سعی بر این داشتند تا با اتلاف زمان بازی و استفاده از ضدحمله‌ها به حریف قدرتمند خود ضربه بزنند. برونو فرناندز می‌توانست برای تیمش گلزنی کند اما شوت زیبای او از پشت محوطه‌ی جریمه با فاصله‌ای اندک به بیرون رفت. نماینده‌ی آفریقا نیز یکی 2 بار پشت مدافعان پرتغال حرکت‌های خطرناکی را انجام دادند ولی موفق به زدن گل دوم نشدند.

در دقیقه‌ی 83 می‌رفت گل تساوی به ثمر برسد اما شوت تماشایی و کات‌دار ژوآئو فلیکس از گوشه‌ی محوطه‌ی جریمه با سیو باورنکردنی یاسین بونو همراه شد تا حساب کار همچنان یک بر صفر باقی بماند.

کریستیانو رونالدو در دقیقه‌ی 91 صاحب فرصتی عالی شد اما ضربه‌ی او به وسیله‌ی بونو مهار شد تا امیدهای پرتغال کمرنگ‌تر از قبل شود.

ولید شدیره، بازیکن تعویضی مراکش که در دقیقه‌ی 65 به میدان آمده بود حدفاصل دقایق 92 تا 93 دو کارت زرد متوالی از داور گرفت و زمین مسابقه را با دریافت کارت قرمز ترک کرد.

مراکش می‌توانست در دقیقه‌ی 96 فاصله را دوبرابر کند اما ابوخلال، در موقعیتی تک به تک موفق به فریب دادن کاستا نشد و چیپ او به وسیله‌ی گلر پورتو سیو شد.

پپه در دقیقه‌ی 97 می‌توانست گل مساوی را به ثمر برساند اما ضربه‌ی سر او از فاصله‌ای نزدیک به بیرون رفت تا امیدهای پرتغال ناامید و بازی با همان نتیجه‌ی یک بر صفر تمام شود.

مراکش با این پیروزی تبدیل به اولین تیم آفریقایی شد که توانسته به نیمه‌نهایی جام جهانی راه پیدا می‌کند. آنها پس از بلژیک و اسپانیا این بار دیگر قدرت اروپایی یعنی پرتغال را شکست دادند تا سلسائو اروپا با اولین باخت خود در یک‌چهارم نهایی جام‌های جهانی مواجه شود.

کریستیانو رونالدو در پنجمین و آخرین جام جهانی خود نتوانست تیمش را از حذف نجات دهد تا 196‌اُمین بازی ملی‌اش به تلخ‌ترین شکل ممکن تمام شود و او در رویای فتح جام جهانی باقی بماند.

مراکش با پیروزی در این دیدار حریف برنده‌ی دیدار انگلیس و فرانسه می‌شود؛ جدالی که از ساعت 22:30 دقیقه آغاز می‌شود. دیدار مراکش و برنده بازی امشب، چهارشنبه در ورزشگاه البیت به انجام خواهد رسید.

دیگر دیدار این مرحله بین آرژانتین و کرواسی برگزار می‌شود. مسابقه‌ای که سه‌شنبه شب از ساعت 22:30 دقیقه در ورزشگاه لوسیل آغاز می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان