ماهان شبکه ایرانیان

بررسی تویوتا پریوس ۲۰۱۶ محبوب ترین هیبریدی دنیا + قیمت + فیلم

تویوتا پریوس را می توان اولین خودرو هیبریدی با تیراژ انبوه در بازار جهانی دانست. نسل جدید این خودرو که با مدل ۲۰۱۶ به بازار جهانی عرضه شده است، به تازگی به نمایندگی های ایرتویا آمده و از امروز فروش آن آغاز شده است

مشخصات فنی تویوتا پریوس 2016 در یک نگاه

 

 

طراحی ظاهری تویوتا پریوس 2016

قبل از هر صحبتی راجب طراحی تویوتا پریوس باید گفت که انتظار نداشته باشید که با طراحی فوق العاده زیبا و خیره کننده ای مواجه شوید، اصولاً در پریوس زیبایی از اولویت ها نبوده و در طراحی بدنه ی Prius تنها به یک چیز اهمیت داده شده است: دستیابی به بهترین ضریب آیرودینامیکی.

در قسمت جلو پریوس نخستین بخشی که جلب توجه می کند. طراحی خاص و تیز چراغ ها است، اما شکل ظاهری مدرن و متفاوتی دارند. با دقتی در طراحی چراغ ها و خطوط روی درب موتور Prius اینطور به بیننده القا می‌شود که خطوط به نشان تویوتا در قسمت جلو هدایت شده اند در زیر لوگو تویوتا نیز ورودی هوای باریکی وجود دارد. در طرفین سپر جلو نیز دو عدد چراغ مه شکن که لامپ های روشنایی در روز را نیز در خود جای داده اند قرار گرفته است.

روحیه ژاپنی را به‌راحتی می‌شود در طرح تویوتا پریوس مشاهده کرد. خطوط زاویه‌دار و اغراق‌شده، چراغ‌هایی با گوشه‌های تیز و شکل نامتجانس و احجامی که این‌جا و آن‌جا خودشان را بیرون کشیده‌اند یا فرورفتگی ایجاد کرده‌اند همگی در خدمت تصویری هستند که طراحان سعی در ارائه آن دارند با این همه بیان این مفهوم در پریوس چندان اصیل نیست.

 

Toyota-Prius-2016-Carbalad-1

 

Prius-2016-Carbalad-2

 

Toyota-Prius-2016-Carbalad-3

 

Toyota-Prius-2016-Carbalad-4

 

Toyota-Prius-2016-Carbalad-5

 

طراحی کابین تویوتا پریوس 2016

 

همان‌گونه که طراحی بیرونی تویوتا پریوس، با تفکری رو به آینده ترسیم شده است، شاکله کابین  Priusنیز با پیروی از این رویه طراحی و تکوین شده است. طراحی صفحه پشت فرمان پریوس را می‌توان بسیار مدرن دانست، صفحه‌ای که در آن سرعت، موقعیت باطری‌ها، میانگین مصرف سوخت و… با شمایلی دیجیتالی و به زیبایی هر چه تمام‌تر به نمایش درآمده است و آدمی را ناخودآگاه به یاد فیلم‌های علمی تخیلی می‌اندازد. در میانه کنسول پریوس، یک صفحه نمایش اطلاعات – سرگرمی جای گرفته است که استفاده از آن بسیار آسان است. موقعیت نشستن راننده هم نسبت به نسل قبلی پریوس بسیار بهبود یافته است و صندلی‌ها هم گرچه سفت هستند ولی در جای خود، از سرنشینان Prius به‌خوبی محافظت می‌کنند. از معایب این کابین هم می‌توان به تنگی جا برای سرنشینان بلند قامت در قسمت عقب آن اشاره نمود.

 

Toyota-Prius-2016-Carbalad-7

 

روی هم رفته، کیفیت کلی کابین نسبت به نسخه قبلی بهبود پیدا کرده است. بخش بالایی داشبورد را پلاستیکی نرم فرا گرفته ولی در بخش‌های پایینی داشبورد و یا قسمت اعظم کابین از پلاستیک سخت و زبر استفاده شده است. 

کابین تویوتا پریوس  2016 به‌ خوبی تجهیز شده است و در نسخه‌های اروپایی آن مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، سیستم رادیو  DAB، کروز کنترل تطبیقی، سامانه نمایش بالاسری (هدآپ دیسپلی)، تنظیم برقی صندلی راننده و نگه‌دارنده ران‌ها، رادارهای جانبی، سیستم هشداردهنده خروج از لاین مسیر و… مشاهده می‌شود.

 

Toyota-Prius-2016-Carbalad-9

 

مشخصات فنی تویوتا پریوس 2016

 

پریوس به سیستم Hybrid Synergy Drive مجهز است و بخش فنی آن مشابه لکسوس CT200h است که البته تفاوت های اندکی با آن وجود دارد. این سیستم از یک موتور بنزینی ICE و دو عدد الکتروموتور با نام های MG1 و MG2  تشکیل شده است. پیشرانه‌ی بنزینی پریوس با کد 2ZR-FXE همان مشابه پیشرانه ی 2ZR-FE  مورد استفاده در کرولا است که برای استفاده در مجموعه هیبریدی تغییراتی در آن داده شده است.
این پیشرانه چهار سیلندر بنزینی است و بلوک و سرسیلندر آن تماما از جنس آلومینیوم بوده و دارای 4 سوپاپ در هر سیلندر و دو عدد میل سوپاپ است. این پیشرانه برای هماهنگی با مجموعه ی هیبریدی پریوس تغییراتی نسبت به بیس خود دارد که شامل استفاده از سیکل احتراق آتکینسون، سیستم بازیابی گازهای اگزوز EGR، ضریب کمپرس 13 به یک و سیستم زمانبندی متغییر سوپاپ‌ها VVT-i تنها برای میل سوپاپ هوا است. 
حجم دقیق این موتور 1798 سی سی است و قطر سیلندرهای آن 80 و کورس آنها 88.3 میلیمتر است. برای جمع و جور و کوچکتر شدن ابعاد موتور، سیلندرهای این موتور تنها 7 میلیمتر از یکدیگر فاصله دارند. سیلندرهای چدنی این موتور از طراحی کمتر معمول Spiny-type بهره مندند که به تبادل بهتر گرما در داخل موتور کمک می کند، این تبادل بهتر گرمایی سبب کاهش دمای کارکرد موتور شده که این امر در افزایش طول عمر موتور موثر است. برای جلوگیری از کم شدن روغِن موتور و کاهش مصرف آن نیز پریوس به سیستم جداسازی روغن یا OSV مجهز است تا بخارات روغن را دوباره به کارتل برگردانده و مورد استفاده قرار دهد.

 

Toyota-Prius-2016-Carbalad-8

بد نیست بدانید که چنین سیستمی تنها در برخی موتورهای جدید بی ام و مورد استفاده قرار گرفته است اما تویوتا در خودروی ارزان قیمت خود از آن استفاده می کند. 

برای افزایش طول عمر موتور نیز همانند کمری از پیستون های آلومینیومی با پوشش رزین ضد اصطکاک و رینگ پیستون ها ی آنادایز شده استفاده شده است. بر خلاف موتورهای عادی که از سیکل احتراق اتو استفاده می کنند در این موتور سیکل احتراقی از نوع آتکینسون است. در سیکل آتکینسون با کمک تغییراتی که در زمانبندی سوپاپ ها انجام می‌گیرد ضریب تراکم در هنگام کمپرس کاهش یافته و در هنگام انفجار افزایش میابد. استفاده از چنین روشی باعث کاهش قدرت موتور می شود اما در عوض مصرف سوخت و آلایندگی را کاهش می‌دهد. دریچه یگاز برقی این مدل نیز از نوع هوشمند است و بسته به فرمان راننده و شرایط موتور همواره در بهترین وضعیت قرار دارد. دو سیستم جالب دیگر نیز که به منظور کاهش آلایندگی در پریوس بکار رفته اند EGR و EHR هستند. در سیستم EGR با بازگرداندن بخشی از گازهای خروجی به مانیفولد هوا میزان انتشار گاز CO2 را کاهش می دهد. سیستم EHR نیز با استفاده از حرارت موجود در گازهای اگزوز اقدام به گرم کردم آب رادیاتور می کند تا زودتر گرم شود. گرم شدن سریع موتور نیز از عواملی است که در کاهش آلایندگی تاثیر بسزایی دارد چون موتور در حالت کارکرد سرد آلایندگی بیشتری دارد. این ئیشرانه ی بنزینی تنها منبع قدرت پریوس نیست پریوس از دو الکتروموتور نیز بهره مند است که که یکی از انها نقش پیشران را داشته و دیگری نقش ژنراتور تولید برق را دارد. نیروی موتورها توسط یک گیربکس با ضرایب متغییر که e-CVT نام دارد به چرخ‌های جلو انتقال میابد.

از لحاظ امکانات رفاهی نیز پریوس به نوعی در سطح متوسط محسوب می‌شود هرچند در بحث ایمنی از بهترین های بازار است. پریوس به سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار وجود مانع در هنگام حرکت به عقب RCTA، سیستم کنترل پایداری، ABS، BAS، EBD  و هفت عدد کیسه هوا مجهز است. 

 

قیمت تویوتا پریوس 2016

 

در ایران: 140 میلیون تومان

در بریتانیا: 23,295 الی 27,450 پوند

در آمریکا: 24,200 دلار

در امارات: 89,900 الی 97,900 درهم

 

ویدیو تویوتا پریوس 2016



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان