بررسی نقش‌ پلت‌فرم‌ها در اغتششات/۱۰

حمایت ویژه فیلم نت برای برندسازی از یک یاغی/ علی کریمی چگونه از مستطیل سبز به لیدری آشوب‌های ۱۴۰۱ رسید؟ +عکس

فیلم‌نت و موسسه گلرنگ به صورت هدفمندی فضای مدیایی را در اختیار یاغی فوتبالی قرار می‌دهد تا شخصیت رسانه‌ای او را ارتقاء دهد، یاغی که در نهایت صفحه اینستاگرام خود را به خبرنامه آشوب‌طلبان تبدیل کرد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - «علی‌کریمی» در دوران بازیگری‌اش در زمره بازیکنان ساختارشکن مستطیل سبز قرار داشت و در سال‌های اخیر خصیصه مرسوم میان برخی فوتبالیست‌های وطنی تحت عنوان «یاغی» گری را پس از پایان دوران فعالیت‌های فوتبالی‌اش همچنان حفظ کرد. او در سال 1393 وقتی از سمت دستیاری کی‌روش کناره‌گیری کرد، ناگهان تبدیل به مهمترین مخالف مربی تیم‌ملی شد.

در محافل فوتبالی بارها این موضوع مطرح شده که او با دستیاری کی‌روش اعتباری همسان با مربی پرتغالی را در تیم‌ملی جستجو می‌کرد. این فوتبالیست تازه بازنشسته تصور می‌کرد می‌تواند با همان روش «یاغی» گری سکاندار هدایت یک تیم مهم شود و تلقی او از حضور در مرتبه‌های بالاتر در دوران خروج از مستطیل سبز را شبیه دوران رشد صعودی خود در فوتبال می‌پنداشت.

او پس از مدتی سودای مربی‌گری یک تیم مهم را فراموش کرد و گزینه جاه‌طلبی مدیریتی در عرصه فوتبال را انتخاب کرد.

کاپیتان سابق تیم‌ پرسپولیس در حالیکه در مصاحبه اخیرش با مکس امینی اذعان می‌کند طی سال‌های اخیر قبل از آغاز آشوب‌های 1401 در کنار ورزش‌ مشغول به زندگی روزمره‌اش بوده از دوران بیش فعالی فوتبالی- رسانه‌ای و به زعم خودش «یاغی» ‌گری سخنی به زبان نمی‌آورد.

سیر فعالیت‌های او نشان می‌دهد پس از خداحافظی ناگهانی در تیرماه 1393 می‌توانست روند حرفه‌ای خود را در کسوت بازیکن برای مدتی ادامه دهد اما موقعیت او که با مفهوم «سندروم اعتراض مستمر» در محیط فوتبال تنیده شده، به علت بیش فعالی رسانه‌ای و اخذ تصمیمات سرکشانه خیلی زود به پایان رسید.

حمایت ویژه «فیلم نت» برای برندسازی از یک یاغی/ علی کریمی چگونه از مستطیل سبز به لیدری آشوب‌های 1401 رسید؟ +عکس

حضور محوری در برنامه فوتبالی «یازده» محصول فیلم‌نت

«جادوگر» سابق می‌توانست موقعیت موفقی مشابه دوران بازیگری‌اش را بیرون از مستطیل سبز کسب کند، اما به دلیل ادامه دادن روش‌های هیجانی ساختارشکنانه‌ گذشته‌اش نتوانست در میان فوتبالی‌ها چهره‌ای معتمد تلقی شود.

او بارها به دلیل رفتارهای غیرمتعارف در مقام بازیگر و کمک‌مربی از تیم‌های مختلف کنار گذاشته شد. ادامه فعالیت‌ در بیرون از مستطیل سبز مستلزم تشخیص متفاوت با دوران بازیگری‌ در میادین فوتبال است و بازیکن سابق بایرن مونیخ تحلیلی صحیحی از این تغییر نداشت.

اما مخالف‌خوانی پس از بازنشستگی موقعیت او را به عنوان یک چهره‌ آلترنانیو حفظ کرد و او مهره‌ موثری برای رسانه‌های ورزشی بود که در حوزه فوتبال سیاست‌های سهم‌خواهانه خود را دنبال می‌کردند.

او دو هدف را پس از دوران بازیگری‌اش جستجو می‌کرد، نخست به عنوان یکی از مدیران تیم‌های ورزشی جایگاهی کسب کند یا اینکه بتواند در عرصه کلان مدیریت ورزشی به مرتبه‌ای همچون ریاست فدراسیون فوتبال دست یابد.

بیشتر بخوانید:

خداداد: علی کریمی شانسی برای ریاست فوتبال ندارد

او در مصاحبه اخیرش از کلید واژه زندگی «نرمال» استفاده می‌کند در حالیکه هیچ شاخصه‌ رفتاری طبیعی را طی این سال‌ها از خودش به نمایش نگذاشت که نشان دهد در حال تلاش برای یک زیست ورزشی حرفه‌ای و متعادل است.

در همین مصاحبه‌ اخیرش یکی از دلایل هدایتگری آشوب‌طلبان را مشکلات معیشتی مردم را توصیف می‌کند، در حالیکه افکار عمومی او را با یک زندگی سوپر لاکچری و داشتن منابع متعدد درآمد به یادمی‌آورند و همدردی با مشکلات معیشتی مردم شوخی بزرگی به نظر می‌رسد.

حمایت ویژه «فیلم نت» برای برندسازی از یک یاغی/ علی کریمی چگونه از مستطیل سبز به لیدری آشوب‌های 1401 رسید؟ +عکس

شماره 8 سابق بایرن مونیخ در ادامه اذعان می‌کند هیچگاه فعال و کنش‌گر سیاسی نبوده اما اظهارنظرها و رویکردهای ساختارشکنانه‌اش در گذشته خلاف این ادعا را اثبات می‌کند.

آمال فوتبالی او پس از بازنشستگی محقق نشد و البته یکی از ترفندهای رسانه‌ای برای حفظ موقعیت اعتراضی این بازیکن ایجاد زمینه‌های اقتصادی بود.

«علی‌کریمی» یکی از ستاره‌های اقتصادی موسسه گلرنگ است، این هولدینگ بزرگ اقتصادی که مالک بخشی اعظمی از سهام پلت‌فرم «فیلم‌نت» است، با ساخت برنامه‌ای نظیر یازده تلاش می‌کند ضمن بهره‌مندی اقتصادی دوسویه، موقعیت او را در حوزه فوتبال بازیابی و زمینه‌ هدف بازیکن سابق «فتح‌تهران» را تسهیل کند.

حمایت ویژه «فیلم نت» برای برندسازی از یک یاغی/ علی کریمی چگونه از مستطیل سبز به لیدری آشوب‌های 1401 رسید؟ +عکس
تبلیغ محصولات آرایشی - بهداشتی علی کریمی در ابتدای برنامه یازده محصول فیلم‌نت

«فیلم‌نت» و برنامه یازده با چه اهدافی تولید شدند؟

جادوگر سابق پیش از آنکه از یک «یاغی» فوتبالی تبدیل به یک یاغی آشوب‌طلب شود، در محور یک برنامه تحلیلی - گفتمانی با حمایت گسترده مالی- اقتصادی و بسیار گران هولدینگ گلرنگ و سامانه «فیلم‌نت» مخالف‌خوانی سیاسی خود را با چاشنی انتقاد از ساختار فوتبالی آغاز کرد.

«فیلم‌نت» و برنامه «یازده» از چندجنبه موقعیت اعتراضی این بازیکن را تبیین می‌کند. پلن A برنامه برای شیوه ریکاوری موقعیت بازیکن سابق پرسپولیس چیدمان سناریویی اعتراضی، بر اساس مشی این بازیکن و دعوت از نظرات هم‌ارز او در این برنامه است. اهداف کاملا مشخص است، این برنامه با محوریت بازیکن سابق استیل‌آذین ساختار فوتبالی را با چالش‌های جدی مواجه کند تا بازنشسته‌های مستطیل سبز نقش پررنگ‌تری در ان ایفا کنند.

تاک شوء ورزشی «یازده» با اجرای خداداد عزیزی و حضور علی کریمی، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان، اشپیتیم آرفی برنامه‌ای ظاهرا تخصصی در حوزه فوتبال است، اما زمانی که چند قسمت از برنامه گذشت، می‌توان به این تحلیل رسید که مهمترین ویژگی این برنامه میدان‌داری سیاسی بازیکن سابق «شالکه 04 » برای ایجاد نشر معترضه‌های ظاهرا ساختاری او در حوزه فوتبال است.

اعتراض به حضور مدیران غیرفوتبالی که در گذشته اغلب عضو نیروهای نظامی و انتظامی بوده‌اند

این معترض گاهی از چارچوب‌های معمول فوتبالی خارج و زمینه‌های سیاسی آن هویدا می‌شود. «یازده» با یک تنظیم‌گری دقیق روی محور گفتمان فوتبالی خود حرکت می‌کند تا متهم به سیاسی کاری نشود.

عضو سابق تیم‌ملی در آیتم‌های گفتمانی این مجموعه حضوری محوری دارد و با توجه به رخدادهای اخیر می‌توان دریافت که این برنامه به صورت هدفمند طرح مواضع رادیکال و طرح انتقادات سخت ساختاری را برای او فراهم آورده و به همین دلیل او در اغلب آیتم‌های این برنامه در محور گفت‌وگوها حضور دارد.

حمایت ویژه «فیلم نت» برای برندسازی از یک یاغی/ علی کریمی چگونه از مستطیل سبز به لیدری آشوب‌های 1401 رسید؟ +عکس

برنامه‌یازده چه محورهایی را برای ضریب دادن به گفتمان کریمی دنبال می‌کرد؟

این مجموعه برنامه گفت‌وگو محور ورزشی با تبلیغ محصولات علی‌کریمی آغاز می‌شود و با ترفندهای نمایشی می‌خواهد برای علی‌کریمی تشخصی در حوزه ورزش خلق کند.

چگونگی این پروژه تطهیر و میزانسن آن بسیار اهمیت دارد. خداداد عزیزی در مقام یک مجری بازار "مباحث هدف" این برنامه را داغ می‌کند، کریمی با طرح مباحث عریان‌تر این گفتمان انتقادی را شعله‌ور می‌کند و مجتبی جباری تشخص گفتمانی را چاشنی مباحث کریمی می‌کند، چون لحن و ادبیات کریمی واجد تشخص گفتمانی نیست.

شماره هفت - انتقام شخصی از کارلوس کیروش

کریمی حتی در شیوه بیان مباحث، فاقد شخصیت مشابه جباری است و موضوعات انتقادی‌اش را با لحن و ادبیاتی عامه پسندانه و گاهی لمپنی مطرح می‌کند. این الگو صرفا جهت تشخص سازی برای «شماره 8» سابق پرسپولیس مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سه قسمت نخست مجموعه «یازده» از حیث محتوا بر اساس یک سناریوی طراحی شده پیش می‌رود، این سه قسمت صرفا برای معرفی و روندهای این برنامه ساخته شده، اما در همان قسمت نخست «مارادونای آسیا» تمام قد از کارنامه اسکوچیچ مربی سابق تیم‌ملی حمایت کرده تا تخریب دوران کیروش را کلید بزند.

سناریوی شماره یک- تطهیر علی کریمی و عذرخواهی بابت رفتارهای خارج از عرف ورزشی توسط این بازیکن سابق

گرداننده خبرنامه آشوب‌های اخیر در میادین فوتبال مشهور به واکنش‌های عصبی و رفتارهای بسیار تند و خارج از عرف است. یازده در فرآیند تطهیر و ایجاد تشخص تصویر معروفی از او را نشان می‌دهد که او در حال ضربه زدن به ساک پزشکی روی نیمکت ذخیره‌هاست.

این تصویر نمادین متعلق به جام‌جهانی 2006 است و نمادی از رفتارهای خارج از عرف بازیکن سابق تیم‌ملی است. مجموعه «یازده» هدفمند برای کریمی می‌خواهد تشخص بسازد و کاراکتر او را از بازیکنی با ادبیات «گود شهرزاد» به تئوریسینی شبیه مجید جلالی تبدیل کند، کریمی با نمایش این عکس در آیتمی ویژه در قسمت نخست از مردم عذرخواهی می‌کند تا با چهره‌ای تازه وارد کارزاری لمپنی و البته کارگردانی شده وارد شود.

در قسمت‌های بعدی کریمی نابسامانی‌های فوتبالی را در گفت‌وگو با مجتبی جباری در میان می‌گذارد تا سناریو این برنامه با طرح بدهکار شدن باشگاه‌ها با استخدام بازیکنان خارجی نه چندان ضروری ادامه پیدا کند و در نهایت عملکرد مدیران فوتبالی سال‌های اخیر را با چالش‌های جدی مواجه کند.

سناریو مجموعه تاک‌شوء یازده بر اساس مطالبات ساختارشکنانه «شماره 8» برنامه مدون "مدیریت فوتبال‌ توسط فوتبالی‌ها" را دنبال می‌کند.

بخشی از برنامه یازده با بازیگری علی کریمی برای انتقاد به تنظیم‌گری در حوزه مدیریتی و حضور فوتبالی‌های در راس دو باشگاه محبوب می‌پردازد

با توجه به اینکه علی‌کریمی وارد بازی پرخشونت آشوب‌های 1401 شد برخی از اهداف این سناریو «اداره فوتبال توسط فوتبالی‌ها» در صورت تحقق از منظر امنیت ملی، فوق العاده خطرناک به نظر می‌رسد.

بازیکن سابق تراکتورسازی به نکته بسیار حساسی در ویدئوی بالا برنامه اشاره می‌کند که میزان طرفداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سایرهای شهرهای ایران بسیار زیاد است و اگر فردی با کنش‌های نامتعادل او ناگهان هدایت و مدیریت باشگاه‌های محبوب را در دست می‌گرفت، با توجه به آشوب‌های اخیر این احتمال بسیار وجود داشت که او از ظرفیت هر دو باشگاه برای قشون‌کشی خیابانی استفاده کند.

تبیین سناریوی شماره سوم برنامه یازده جهت انتقاد به عدم حضور فوتبالی‌های در راس دو باشگاه محبوب

ویدئوی بالای نشان می‌دهد دست‌اندرکاران این برنامه از پاس گل «جادوگر سابق» برای خلق یک گفتمان خطرناک بهره‌برداری می‌کنند. القاء مدیریت فوتبال باشگاهی و ملی توسط فوتبالی‌ها اگر محقق شود، عملا زمینه یک فضای ملتهب سیاسی - اجتماعی را فراهم خواهد کرد.

لذا این برنامه علی رغم ظاهر فوتبالی مقاصد بسیار غیرمتعارف سیاسی‌اش را برای تصرف فضاهای مدیریتی را توسط فوتبالی‌ها دنبال می‌کند.

شماره 6 -سناریوی یاغی‌ سازی فوتبالی با روش ایستادگی سیاسی

یاغی سازی خطرناک در فوتبال

پروژه «یاغی» بودن در فوتبال یکی از بحث‌های مهم این مجموعه با دعوت علیرضا نیکبخت واحدی و رضا عنایتی شکل می‌گیرد.

نمونه اجراکننده سناریوی جادوگر برای یاغی شدن در حوزه فوتبال و بهره‌برداری سیاسی از آن هم اکنون مشغول مسافرکشی در ایالات متحده است.

حمایت ویژه «فیلم نت» برای برندسازی از یک یاغی/ علی کریمی چگونه از مستطیل سبز به لیدری آشوب‌های 1401 رسید؟ +عکس
هاکان شوکور در سرزمین فرشتگان و مهد آزادی مشغول مسافرکشی است

«هاکان شوکور» بازیکن سرشناس اهل این کشور یکی از چهره‌های ورزشی و فوق العاده محبوبی بود که در کودتای نافرجام 2016 علیه اردوغان مشارکت کرد و تاثیر فراوانی در تبلیغات این کودتا داشت. این بازیگر الگوی بسیاری ای فوتبالی‌هایی است که امروز تلاش می‌کنند با اظهارنظرهای سیاسی در فضای مجازی خودنمایی کنند.

جادوگر در دوران پسا بازیگری‌اش نتوانست در عرصه مدیر شدن در سطوح عالی فوتبال نقشی ایفا کند و در قالب مجموعه یازده، حامیان اقتصادی بازیکن سابق الاهلی تصور می‌کنند می‌توانند با ضریب‌دهی رسانه‌ای در شکلی متمایز از اعتراض غیرهدفمند، موقعیت او را ارتقا دهند.

یکی از مباحثی که کریمی با شیطنت در گفت‌وگو با آندرانیک تیموریان در آیتمی خاص در مورد حذف تیم آرارات و اقلیت‌های مذهبی از صحنه فوتبال ایران است گفت‌وگو می‌کند. روایتی که لبریز از شطینت سیاسی است. طرح مسئله مثل استخوانی لای زخم استد و «قسمت هفتم» یازده بدون اصرار و بررسی ابعاد این مسئله به پاسخ‌های تیموریان بسنده می‌کند اما در آن سوی گفت‌وگو شماره 8 سابق پرسپولیس به اهداف گفتمانی خود دست پیدا می‌کند.

فیلم‌نت و هولدینگ گلرنگ به صورت هدفمندی فضای مدیایی را در اختیار یاغی فوتبالی قرار می‌دهند تا او هویتش را بازیابی کند و در دوران بازنشستگی علی‌رغم نداشتن فعالیت‌ فوتبالی همچنان مطرح بماند و در آخرین برگ کتاب «جادوگر»، صفحه اینستاگرامش به خبرنامه آشوب‌ها تبدیل شود؟

آیا باید بپذیریم حمایت مدیایی-اقتصادی این پلت‌فرم از گرداننده خبرنامه فعلی آشوب‌ها هدفمند نبوده است؟ کریمی در دوران پسافوتبالی‌اش هر چقدر از مستطیل سبز فاصله گرفت، یاغی‌تر شد و انفجار سیاسی حتی پیش از اتفاقات شهریور و مهرماه امسال قابل حدس بود.

مشرق در گزارش دیگری به صورت خاص به چگونگی روندها، اتصالات و حمایت هولدینگ گلرنگ پس از فعال شدن آشوب‌ها پرده برخواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان