تأملی بر انتشار اوراق گام

وب گردی ۱۴۰۱/۰۹/۲۸ ۱۲:۰۴ ۳۹۲۷۴۰۱

از آنجائیکه ایجاد تناسب و تعادل تأمین مالی بین بانک و بازار سرمایه، می­تواند از بروز چالش­هائی که منجر به تضعیف بازار سرمایه می­شود، جلوگیری نماید، لذا اقبال از این نوع رویکرد تأمین مالی طی چند سال گذشته، افزایش یافته است و آمارها هم حکایت از شدت گرفتن حجم تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، هم از طرف دولت و هم از طرف بنگاه­های اقتصادی دارد.  

اما استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلفی مانند ابزارهای مبتنی بر بدهی و ابزارهای مبتنی بر سرمایه می­تواند در نیل به این مقصود و تقویت بازار سرمایه بسیار کمک کننده باشند. در این راستا، سازوکار انتشار اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) اندیشیده شده است که به بخش تولید در جهت رفع موانع مالی-پولی و هدایت منابع مالی شرکتها، کمک شایان توجهی نموده است.

در این ساز و کار، بطور مثال یک شرکت قالب ساز که شرکت متعهد نامیده می شود به منظور تأمین سرمایه مورد نیاز خود برای خرید مواد اولیه، یک شرکت تولید ورق فولاد که شرکت متقاضی خوانده می شود را به بانک (یا مؤسسه اعتباری عامل) جهت صدور اوراق گام معرفی می­نماید.

بانک بعد از اعتبارسنجی، اقدام به انتشار اوراق گام برای شرکت متقاضی (تأمین کننده مواد اولیه) می­کند و وظیفه پرداخت مبلغ اسمی در سر­رسید را بر عهده می­گیرد. ارزش این اوراق می­تواند حداکثر تا 120 درصد فروش سال قبل شرکت متعهد باشد.

از آنجائیکه اوراق گام در فرابورس، بورس کالا و سامانه گام قابل معامله هستند، اگر شرکت متقاضی (که این اوراق را از بانک در ازای تحویل مواد اولیه به شرکت متعهد، گرفته است)، نخواهد این اوراق را تا سر رسید نگه دارد،

می­تواند آنها را منتقل نماید. بدین معنی که بعد از انتقال اوراق از بازار پول به بازار سرمایه و طی تشریفات مربوطه، فروش و تسویه آنها در این بازار، قابل انجام خواهد بود. این ویژگی، خود به نقدشوندگی و معامله مستمر اوراق تا تاریخ سر­رسید، کمک قابل توجهی می­نماید.

 طبق آخرین آمار منتشر شده، تا اواسط آذر ماه سال جاری، بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان اوراق گام منتشر شده است و شرایط حاکی از این است که ظرفیت بیشتری برای انتشار این اوراق در جهت کمک به مشکلات نقدینگی این روزهای واحدهای تولیدی وجود دارد. استقبال از اوراق گام و مقایسه نرخ سود آن نسبت به اسناد خزانه و سایر اوراق، زمینه ­ای را فراهم نموده است تا شرکت نوین نگر آسیا (https://novinnegarasia.com/page/14) از این ابزار استفاده نموده و به آن­دسته از سرمایه­ گذاران محترمی که یک سرمایه­ گذاری بدون ریسک را ترجیح می­دهند، سود 25 درصدی را پیشنهاد دهد.

این سود پیشنهادی که در مقایسه با نرخ سود رسمی سپرده های بانکی و حتی نرخ سود مؤثر سالانه صندوقهای سرمایه­گذاری با درآمد ثابت، جذاب تر است، می­تواند علاوه بر اینکه از کاهش ارزش سرمایه در مقابل تورم تا حدودی جلوگیری نماید، بلکه در مقایسه با بازارهای موازی مانند دلار و سکه و ... کاملاً بدون ریسک بوده و در نتیجه از نگرانی­های این روزهای سرمایه­گذاران به شدت بکاهد. 

شایان ذکر است راهکار استفاده از اوراق گام در سبدهای سرمایه­گذاران، فقط برای اشخاص حقیقی و یا سرمایه های خرد تدوین نشده است بلکه برای اشخاص حقوقی با سرمایه های کلان هم بدلیل معافیت مالیاتی قابل اجرا و جذاب خواهد بود.

در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر از طریق شماره تلفن 45283180 در اختیارتان قرار داده خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان