گزارش مشرق:

رسوایی سرپوش پلیس فدرال بر افتضاح لپ‌تاپ هانتر بایدن/FBI چگونه رسانه‌های بزرگ را در انتخابات ۲۰۲۰ مدیریت کرد؟

در پاییز ۲۰۲۰، چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری، اداره تحقیقات فدرال به رسانه‌های خبری و پلتفرم‌های شبکه اجتماعی دروغ گفت تا آن‌ها را برای سرکوب اطلاعات واقعی در مورد یکی از نامزدها فریب دهد.

سرویس جهان مشرق- در پاییز 2020، درست چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری، اداره تحقیقات فدرال به رسانه های خبری و پلتفرم های رسانه های اجتماعی دروغ گفت تا آنها را برای سرکوب اطلاعات واقعی در مورد یکی از نامزدها فریب دهد. «سوزان شلّی»، خبرنگار پایگاه خبری «اورنج کانتی رجیستر» در گزارشی به تاریخ 25 دسامبر، به این موضوع پرداخت.

رسوایی سرپوش پلیس فدرال بر افتضاح لپ‌تاپ هانتر بایدن/FBI چگونه رسانه‌های بزرگ را در انتخابات 2020 مدیریت کرد؟

آیا شما عصبانی هستید؟ آیا منتظر هستید که بدانید FBI از کدام نامزد محافظت کرده است، قبل از اینکه تصمیم بگیرید چقدر خشمگین شوید؟

اگر انتشار مداوم فایل‌های توییتر، یعنی آرشیو ارتباطات داخلی شرکت که مالک آن ایلان ماسک برای تیمی از روزنامه‌نگاران مستقل باز کرده است، را دنبال می کنید، از قبل می‌دانید که مقامات فدرال مجری قانون برای محافظت از کدام نامزد دروغ گفته‌اند. اگر به اخبار یکی از سازمان‌هایی که خود در این زمینه فریب خورده‌اند، تکیه می‌کنید، باید منتظر بمانید که چه زمانی آماده سخن گفتن درباره این رسوایی می شوند.

رسوایی سرپوش پلیس فدرال بر افتضاح لپ‌تاپ هانتر بایدن/FBI چگونه رسانه‌های بزرگ را در انتخابات 2020 مدیریت کرد؟

اف‌بی‌آی به این افشاگری‌ها به کلی ترین شکل ممکن واکنش نشان داده و آنها را «اطلاعات غلط» خوانده است. پژوهشگرانِ رسوایی‌های حکومتی در آمریکا، این را نمونه ای خاص از انکار در عین عدم انکار خواهند دانست.

همانطور که مایکل شلنبرگر، روزنامه‌نگار و نویسنده نوشت، «اف‌بی‌آی فایل‌های توییتر را «نادرست اطلاعات» می‌خواند، اما این واقعیات را انکار نمی‌کند که لپ‌تاپ هانتر بایدن را از دسامبر 2019 در اختیار داشته باشد؛ به توییتر گفت که هک و نشت مربوط به هانتر ممکن است در اکتبر 2020 رخ دهد؛ در حال جاسوسی از جولیانی بود که یک نسخه از هارد دیسک لپ تاپ را به نیویورک پست داد.»

برای تکمیل جزئیات، یک رایانه‌ی لپ‌تاپ متعلق به پسر جو بایدن، هانتر، برای تعمیر در یک فروشگاه کامپیوتر در شهر دلاوِر رها شد ودیگر کسی برای تحویل گرفتن آن مراجعه نکرد. صاحب مغازه آن را در اختیار گرفت، شواهدی مبنی بر فعالیت مجرمانه روی هارد دیسک دید و با FBI تماس گرفت. دفتر دلاور FBI در شهر دلاوِر برای لپ تاپ و هارد دیسک احضاریه ای صادر کرد و در دسامبر 2019 آنها را در اختیار گرفت.

رسوایی سرپوش پلیس فدرال بر افتضاح لپ‌تاپ هانتر بایدن/FBI چگونه رسانه‌های بزرگ را در انتخابات 2020 مدیریت کرد؟

در ماه اوت سال بعد، صاحب مغازه کامپیوتری که دید از FBI خبری درباره لپ‌تاپ منتشر نشد، یک کپی از هارد دیسک را به رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، که وکیل شخصی رئیس جمهور سابق، دونالد ترامپ بود، داد. جولیانی نسخه ای از هارد دیسک را به نیویورک پست داد و اف بی آی این را می دانست زیرا این اداره، جولیانی را تحت نظر داشت.

روی لپ تاپ چه بود؟ ایمیل هایی که شواهدی از آگاهی و مشارکت معاون وقت رئیس جمهور، جو بایدن را در معاملات تجاری پسرش با نهادهای مرتبط با دولت های خارجی، از جمله چین، نشان می داد. در جریان ارتباطات خارجی هانتر بایدن، پول‌های زیادی مبادله شد، جلسات ملاقات زیادی در ساختمان های دولتی ایالات متحده برگزار شد، یادداشت های تشکر زیادی ارسال شد. به نظر می رسد معاملات تجاری هانتر بایدن کاملاً مبتنی بر «فروش نفوذ شخصی» بوده است، زیرا او در زمانی که پدرش معاون رئیس جمهور بود، هیچ تجربه یا دخالتی در انواع مشاغلی که به او پول می دادند، نداشت و صرفا نفوذ و قدرت دولتی پدرش را عرضه می کرد. تازه باید در نظر داشت که ماجرای اسناد سواستفاده هانتر از نفوذ و قدرت پدرش در مسایل مالی، جدای از اسناد و مدارک(به ویژه فیلم و عکس) به اعتیاد سنگین به مواد مخدر، فساد و انحرافات اخلاقی شدید و عمیق هانتر، به طور خاص علاقه به رابطه با دختران نوجوان و سواستفاده از آنان است که در حجم بسیار بالایی در این لپ‌تاپ وجود داشته است.

رسوایی سرپوش پلیس فدرال بر افتضاح لپ‌تاپ هانتر بایدن/FBI چگونه رسانه‌های بزرگ را در انتخابات 2020 مدیریت کرد؟

نیویورک پست داستان پرفروش خود را در 14 اکتبر 2020 منتشر کرد. در این برهه، رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری 2020 رسما آغاز شده بود، چرا که برخی از آمریکایی ها قبلاً برگه های رای داشتند و از طریق پست رای می دادند.

اما داستانی که در حالت عادی، باید مثل یک بمب قوی، رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی مواجه می شد، به طرز آشکاری با نوعی «بایکوت» سنگین اما نامحسوس مواجه شد که محور آن، «بی‌اعتبارسازی» اصل موجودیت لپ‌تاپ بود.

برای مثال، رادیوی عمومی ملی(NPR)، فراگیرترین ایستگاه رادیویی در آمریکا، در «تحلیلی» در 17 اکتبر 2020، کل داستان را «زیر سوال» دانست و خبر از «عدم تایید اصالت ایمیل‌های منسوب به هانتر بایدن» داد. دیوید فولکنفلیک، از مجریان NPR مدعی شد که این داستان بیشتر از این که ارزش تحقیقاتی داشته باشد، به درد جنجال‌سازی می خورد.

رسوایی سرپوش پلیس فدرال بر افتضاح لپ‌تاپ هانتر بایدن/FBI چگونه رسانه‌های بزرگ را در انتخابات 2020 مدیریت کرد؟

اما اکنون می دانیم که FBI به شدت به دنبال بی اعتبار کردن این داستان، یعنی پرونده لپ‌تاپ هانتر، قبل و بعد از انتشار آن بود.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، در مصاحبه‌ای در اوایل 2022، اذعان کرد:

"اف بی آی سراغ ما آمد و گفت «هی، خیلی حواستان جمع باشد. در انتخابات 2016 کلی تبلیغات روسی بود. توی این انتخابات هم قرار است زباله‌های تبلیغاتی شبیه آن را شاهد باشیم»."

موارد بسیار بیشتری در فایل‌های توییتر(که توسط شلنبرگر و دیگرانمورد بررسی قرار گرفته) آشکار شده است. اف‌بی‌آی یک عملیات نفوذ و تاثیرگذاری تمام عیار برای متقاعد کردن رسانه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی ایالات متحده انجام داد که القاء کند اطلاعاتی را که می‌خواستند درباره خانواده بایدن بخوانند، صرفاً کارزار «اطلاعات غلط» از طرف روسیه است.

رسوایی سرپوش پلیس فدرال بر افتضاح لپ‌تاپ هانتر بایدن/FBI چگونه رسانه‌های بزرگ را در انتخابات 2020 مدیریت کرد؟

به عنوان یک نمونه، در سپتامبر 2020، مدیر عامل سابق NPR، ویویان شیلر، رویدادی را در موسسه آسپن ترتیب داد که یک "tabletop exercise"(جلسه‌ی بررسی و تمرین سناریوهای احتمالی برای بحران) در مورد نحوه مدیریت رسانه‌ای-تبلیغاتی یک عملیات بالقوه "Hack-and-Dump"(هک داده‌ها و انتشار عمومی آن) مربوط به پسر جو بایدن، بود. این رزمایش رسانه‌ای «نشت بوریسما» نام گرفت که به شرکت انرژی اوکراینی اشاره دارد که به هانتر برای حضور در هیئت مدیره خود، حقوق ماهیانه قابل‌ملاحظه‌ای پرداخت می کرد.

سند «محرمانه» ‌ای که اکنون از ارتباطات داخلی توییتر منتشر شده است، گزارش‌های خبری و تفسیری روزانه‌ی از قبل آماده‌شده‌ای را توصیف می‌کند که باید پس از درز مطالب «هک‌شده»، بعد از «روز یازدهم: پنجشنبه، 15 اکتبر» یعنی «دومین مناظره ریاست جمهوری»، توسط رسانه‌های هماهنگ با اف بی آی، در واکنش به افشای ماجرای لپ‌تاپ در جریان مناظره، کار می شد.

رسوایی سرپوش پلیس فدرال بر افتضاح لپ‌تاپ هانتر بایدن/FBI چگونه رسانه‌های بزرگ را در انتخابات 2020 مدیریت کرد؟

شلنبرگر گزارش داد که در این تمرین، رئیس سیاست امنیتی متا/فیسبوک و خبرنگاران ارشد امنیت ملی نیویورک تایمز، واشنگتن پست و دیگران حضور داشتند. او نوشت:

"هدف شکل دادن به نحوه پوشش رسانه ها - و نحوه انتشار در رسانه های اجتماعی بود. "

نیویورک پست داستان جنجالی خود را در 14 اکتبر 2020 منتشر کرد. طبعا، توییتر حساب روزنامه را قفل کرد و کاربران را از اشتراک‌گذاری پیوند حتی در پیام‌های مستقیم محدودکرد. فیس بوک نیز برای جلوگیری از دسترسی به داستان لپ‌تاپ هانتر اقدام کرد. سازمان های خبری بزرگ بر این داستان و پست سایه افکندند. وقتی ترامپ در جریان مناظره ریاست جمهوری این ماجرا را مطرح کرد، بایدن او را دروغگو خواند و گفت که متخصصان اطلاعاتی اعلام کرده اند که این بخشی از تبلیغات منفی روسیه است.

از آن زمان تا کنون، سازمان‌های خبری بدبین و اخیراً CBS News تأیید و اعتراف کرده‌اند که لپ‌تاپ و ایمیل‌ها معتبر بوده و هک نشده‌اند.

FBI همیشه این را می دانست و همچنان به گمراه کردن مردم آمریکا در مورد نقش خود در سرکوب اطلاعات واقعی، دقیقا قبل از رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری که می توانست نتیجه را کاملا عوض کند، ادامه می دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان