ریشه‌های سرفه در کودکان

سرفه در کودکان از مشکلات بسیار شایعی است و در بسیاری از کودکان ایجاد می‌شود. گاهی چنین شرایطی باعث نگرانی والدین می‌شود.سرفه همیشه نشانه مشکل جدی نیست؛ اما درصورتی‌که به‌صورت مزمن باشد

ریشه‌های سرفه در کودکان

دکتر صلاح‌الدین دلشاد -  فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان

 

تحریریه زندگی آنلاین : سرفه در کودکان از مشکلات بسیار شایعی است و در بسیاری از کودکان ایجاد می‌شود. گاهی چنین شرایطی باعث نگرانی والدین می‌شود.سرفه همیشه نشانه مشکل جدی نیست؛ اما درصورتی‌که به‌صورت مزمن باشد، نیاز به بررسی توسط پزشک خواهد داشت.این نکته را باید بدانید که سرفه مخاط، عفونت‌ها و هرگونه عوامل تحریک‌کننده را از بین می‌برد و از دستگاه تنفسی کودک شما محافظت می‌کند.کودکان در صورت ابتلا به ویروس ممکن است چندین بار در روز سرفه کنند و سرفه مزمن درد کودکان تا چندین هفته ادامه داشته باشد. سرفه‌هایی که بیش از دو الی سه هفته ادامه داشته باشد، نیاز به بررسی توسط پزشک خواهد داشت.

بیشتربخوانید:

درمان سرفه های طولانی

 

 

 

 

دلایل احتمالی سرفه در کودکان

به‌طورکلی سرفه به این معنی است که بدن سعی بر این دارد که عوامل تحریک‌کننده را خارج کند. دلایل احتمالی که منجر به سرفه در کودکان می‌شود، به شرح زیر است:

 

عفونت

مواردی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان می‌تواند باعث سرفه در کودکان شود. سرماخوردگی باعث ایجاد سرفه خفیف تاکمی‌ شدید می‌شود. در اغلب مواقع سرفه ناشی از آنفولانزا بسیار شدید و خشک است. این نوع از عفونت‌های ویروسی با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شود؛ اما با تجویز داروهای دیگر از سوی پزشک قابل‌درمان خواهد بود.

 

رفلاکس اسید

علائم این عارضه می‌تواند شامل سرفه، استفراغ مکرر، طعم بد دهان و احساس سوزش قفسه یا همان سوزش سر دل باشد. درمان این بیماری به سن و سلامتی کلی بیمار بستگی خواهد داشت. باید از غذاهای محرک ازجمله شکلات، فلفل، غذاهای چرب، کافئین، نوشیدنی‌های گازدار و… خودداری شود. باید حداقل 2 ساعت قبل از خواب غذا میل شود و همچنین در این مواقع وعده‌های کوچک‌تر به کودک خود بدهید.

آسم

تشخیص این بیماری ممکن است سخت باشد چراکه باعث ایجاد علائم متفاوتی در کودکان می‌شود. اما مواردی ازجمله خس‌خس سینه که هنگام شب بدتر می‌شود، از علائم مهم این عارضه در کودکان است.

مورد دیگر این است که سرفه به دنبال افزایش فعالیت بدنی در حین بازی رخ می‌دهد. درمان این بیماری بسته به علت آن متفاوت است، همچنین باید از محرک‌هایی مانند آلودگی، عطر یا دود کودکان دور بماند.

بیشتربخوانید:

سرفه می کنید ؟ این راه حل خانگی را هم امتحان کنید!

 

 

 

 

آلرژی یا سینوزیت

چنین عوارضی می‌تواند باعث ایجاد سرفه طولانی‌مدت و همچنین علائم دیگری ازجمله خارش در گلو، آبریزش چشم، آبریزش بینی، گلودرد یا مشکلات پوستی شود. آلرژن‌ها می‌تواند مواردی ازجمله گرده گل، گردو و غبار، برخی از غذاها، وجود حیوانات خانگی و… باشد. پزشک ممکن است جهت درمان، داروهای مرتبط با آلرژی یا واکسن آلرژی را توصیه کند.

 

سیاه‌سرفه

این بیماری با سرفه مزمن یا سرفه‌های پشت سر هم تشخیص داده می‌شود. از علائم دیگر آن می‌توان به آبریزش بینی، تب پایین و عطسه اشاره کرد. خوشبختانه با واکسن می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد. سیاه‌سرفه با آنتی‌بیوتیک قابل‌درمان خواهد بود.

 

دلایل احتمالی دیگر

ممکن است کودک به دلیل استنشاق عوامل خارجی مانند غذا یا اسباب‌بازی یا قرار گرفتن در معرض مواردی ازجمله دود سیگار دچار سرفه مزمن شود.

 بیشتربخوانید:

6 نسخه خانگی برای درمان سرفه و گلودرد

 

 

 

 

مواقعی که باید به پزشک مراجعه کنید

گاهی برخی از علائم همراه با سرفه در کودکان، نشانه مشکل جدی و اورژانسی است:

بی‌هوش شده است یا نفس نمی‌کشد.

احساس خفگی در کودک وجود دارد.

نفس‌نفس می‌زند.

برای نفس کشیدن دچار مشکل می‌شود.

به دلیل مشکل تنفسی قادر به صحبت کردن نیست.

تنفس خیلی سریع دارد ( این مورد از علائم تب است).

کودک شما مریض به نظر می‌رسد.

در مواقعی که نیاز به بررسی توسط پزشک دارد، چنین شرایطی است:

کودک شما کمتر از یک سال سن دارد و باوجوداینکه بینی او را تمیز کرده‌اید، دچار مشکل تنفسی است.

کودکی که کمتر از 4 ماه سن دارد و همراه با تب 38 درجه سانتی‌گراد است. ( به نوزادان نباید خودسرانه دارو دهید)

زمانی که مشکوک به عفونت ریه در کودک خود می‌شوید.

خس‌خس سینه یا صدای بلند هنگام دم و بازدم شنیده می‌شود.

به دلیل درد قفسه سینه قادر به نفس عمیق نیست.

باوجود مصرف دارو، تب بالای 38 درجه بهبود پیدا نمی‌کند.

تب در کودک شما بیش از 72 ساعت ایجادشده است.

آب دهان می‌ریزد یا هنگام بلع دچار مشکل است.

هنگام سرفه کردن صورت کودک شما قرمز یا بنفش می‌شود.

دارای سیستم ایمنی ضعیف یا به‌طورکلی واکسینه کودک شما واکسینه نشده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان