برترین پاسپورت‌ها در سال ۲۰۲۲

همه پاسپورت‌ها یکسان نیستند و برخی از آن‌ها نسبت به بقیه از ارزش بیشتری برخوردار هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توان سفر راحت‌تری به دیگر کشورها داشت. در ادامه همراه با ما باشید تا با بهترین و قدرتمندترین پاسپورت‌های سال گذشته میلادی آشنا شوید.

برترین پاسپورت‌ها در سال 2022

همه پاسپورت‌ها یکسان نیستند و برخی از آن‌ها نسبت به بقیه از ارزش بیشتری برخوردار هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توان سفر راحت‌تری به دیگر کشورها داشت. در ادامه همراه با ما باشید تا با بهترین و قدرتمندترین پاسپورت‌های سال گذشته میلادی آشنا شوید.

دارندگان گذرنامه امارات متحده عربی می‌توانند به 180 کشور جهان بدون ویزا یا با ویزای در بدو ورود یا ویزای فرودگاهی سفر کنند. این در حالی است که شهروندان افغانستان به چنین شیوه‌ای تنها می‌توانند به 38 کشور جهان بروند.

با وجود این شکاف بسیار بزرگی که بین پاسپورت‌های کشورهای مختلف وجود دارد اما تحقیقات جدید حاکی از آن هستند که تقریبا تمام پاسپورت‌های کشورهای جهان در سال گذشته میلادی نسبت به گذشته قدرتمندتر شده است. بنابر آخرین بروزرسانی Passport Index، تقریبا آزادی عمل ساکنین همه کشورها در سال 2022 برای سفر به دیگر کشورها بیشتر شده است و به طور میانگین، دارندگان پاسپورت در سال 2022 می‌توانستند به 16 کشور بیشتر دسترسی داشته باشند.

بخشی از رشد ارزش پاسپورت‌های اکثر کشورهای جهان و قدرتمندتر شدن آن‌ها، به دلیل برداشته شدن محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در سال 2022 میلادی بوده است. اما همه آن به این خاطر نبوده و در حقیقت، افزایش آزادی سفر و همچنین کار کردن از هر نقطه به صورت دیجیتال سبب شده تا پاسپورت‌ها ارزش بیشتری پیدا کنند.

با ارزش‌ترین پاسپورت‌ها متعلق به کدام کشورها است؟

با وجود رشد کلی ارزش و قدرت پاسپورت‌ها، شکاف بین گذرنامه‌ها همچنان به طور قابل توجهی زیاد است. کسانی که پاسپورت باارزش‌تری دارند و مدارک‌شان تکمیل است، می‌توانند به راحتی از گیت‌های امنیتی عبور کنند اما کسانی که پاسپورت کم قدرتی در اختیار دارند، از این شرایط برخوردار نیستند.

در ادامه می‌توانید باارزش‌ترین پاسپورت‌های سال 2022 میلادی را مشاهده کنید که از میان 10 رده نخست، 9 مورد آن مربوط به کشورهای اروپایی است.

1. امارات متحده عربی

امارات متحده عربی پیشرفت چشم‌گیری داشته و روابط بسیار خوبی با بسیاری از کشورها برقرار کرده است. دارندگان پاسپورت این کشور می‌توانند بدون دریافت ویزا به 122 کشور سفر کنند. علاوه بر این نیز آن‌ها می‌توانند در سفر به 59 کشور، ویزای فرودگاهی بگیرند. همین نیز سبب شده تا پاسپورت امارات متحده عربی به عنوان قدرتمندترین پاسپورت سال 2022 میلادی شناخته شود.

2. آلمان

در رده دوم قدرتمندترین پاسپورت‌های سال گذشته میلادی، کشور آلمان قرار دارد که دارندگان آن می‌توانند به 127 کشور جهان و بدون داشتن ویزا سفر کنند. آن‌ها همچنین در سفر به 46 کشور جهان می‌توانند در بدو ورود ویزا اتخاذ کنند.

3. سوئد فنلاند لوکزامبورگ اسپانیا فرانسه ایتالیا

در جایگاه سوم قدرتمندترین پاسپورت‌های سال 2022، 6 کشور اروپایی به صورت مشترک قرار گرفته‌اند. کشورهای سوئد، فنلاند، لوکزامبورگ، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا این امکان را در اختیار شهروندان خودشان قرار می‌دهند تا به 126 کشور جهان بدون در اختیار داشتن ویزا سفر کنند. دارندگان این پاسپورت‌ها همچنین با ویزای فرودگاهی امکان سفر به 47 کشور دیگر را نیز دارند.

4. هلند

دارندگان پاسپورت هلند می‌توانند بدون اینکه از قبل نسبت به اخذ ویزا اقدام کنند، به 125 کشور جهان سفر کنند. همین نیز سبب شده تا پاسپورت هلند جزو پاسپورت‌های بسیار باارزش سال گذشته میلادی لقب بگیرد. دارندگان این پاسپورت می‌توانند با استفاده از ویزای فرودگاهی نیز به 48 کشور دیگر سفر کنند.

5. سوئیس

سوئیس یکی دیگر از کشورهای اروپایی به شمار می‌رود که از پاسپورت بسیار باارزشی برخوردار است. دارندگان پاسپورت سوئیسی می‌توانند بدون ویزا به 123 کشور جهان سفر کنند. آن‌ها همچنین این فرصت را دارند تا با اخذ ویزای فرودگاهی به هنگام ورود به کشور مقصد، از 50 کشور دیگر نیز دیدن کنند.

بی‌ارزش‌ترین پاسپورت‌ها در سال 2022

یکی از کشورهایی که می‌توانست در جمع دارندگان قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان باشد، انگلیس است. با این حال، خروج این کشور از اتحادیه اروپا سبب شده تا سفر به دیگر کشورهای اروپایی همانند گذشته بسیار راحت نباشد. با این وجود، دارندگان پاسپورت این کشور می‌توانند به 171 کشور جهان بدون داشتن ویزا یا با استفاده از ویزای فرودگاهی سفر کنند. افغانستان، سوریه، عراق، پاکستان و سومالی، پنج کشوری هستند که بی‌ارزش‌ترین پاسپورت‌ها در سال 2022 میلادی را در اختیار داشتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان