گزارش مشرق؛

تداوم فشارها برای پخش یک سریال بدون مجوز/ چرا ساترا نباید قربانی بازی سریال سقوط شود؟

حالا که مشخص شده فیلیمو بدون دریافت پروانه ساخت اقدام به تولید این مجموعه کرده، صدور مجوز نمایش برای این اثر پیامدها و عوارض منفی فراوانی برای نهاد نظارتی ساترا به همراه خواهد داشت.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - برخی گزارش‌های رسانه‌ای در روزهای گذشته حاکی از آن بود که جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت ارشاد، صدا و سیما، ساترا و دستگاه قضایی در خصوص وضعیت پخش سریال «سقوط» تشکیل خواهد شد تا تکلیف پخش یا عدم پخش این سریال با بازی حمیدفرخ‌نژاد و کارگردانی «سجاد پهلوان‌زاده» مشخص شود.

بیشتر بخوانید:

حمایت تمام قد شبکه نمایش خانگی از بازیگران آنارشیست/ هر بازجویی 10 ساعته فرخ‌نژاد چند دلار می‌ارزد؟! +تصاویر

مشرق نیز پیش از این طی گزارشی خبر داد که این سریال برخلاف قوانین رایج، مجوز ساخت ساترا را دریافت نکرده است.

تداوم فشارها برای پخش یک سریال بدون مجوز/ چرا ساترا نباید قربانی بازی سریال «سقوط» شود؟

بیشتر بخوانید:

پلت‌فرمی که هیچ مجوزی را به رسمیت نمی‌شناسد!/ چرا مدیران فیلیمو هر روز «یاغی»‌تر می‌شوند؟ +عکس

چرا ساترا نباید قربانی بازی سریال سقوط شود؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که سامانه پخش و نمایش فیلم و سریال، فیلیمو، پس از مدت‌ها اعتراضات رسانه‌ای، چندیست که بر اثر فشارها وارد مذاکره با ساترا شده و این مسئله را پذیرفته که از قوانین ساترا تبعیت نکرده و واسطه‌هایی متشکل از افراد ذی‌نفوذ مشغول رایزنی هستند تا رابطه این سامانه را با ساترا بهبود ببخشند.

ذکر چند نکته برای افرادی که وکالت غیررسمی این سامانه را یدک می‌کشند و برای توزیع هر چه سریعتر این سریال تلاش می‌کنند، ضروری است:

1- بارها این اتفاق در چرخه پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی رخ داده که فیلمساز با اخذ پروانه ساخت غیر مرتبط (پروانه ویدئویی) یا بدون اخذ «پروانه سینمایی» اثری را تولید و پس از اتمام امور فنی اقدام به رایزنی برای دریافت پروانه نمایش کرده است.

ادامه این روند ناقص در سازمان سینمایی در سال‌های اخیر دو پیامد بسیار منفی را به همراه داشته است. گروهی از فیلمسازان تحت تاثیر این روند ناقص طی سال‌های اخیر به صورت رسمی پروانه ساخت سازمان سینمایی را به رسمیت نمی‌شناسند و موج سینمای زیرزمینی تحت تاثیر این روند ناقص بشدت افزایش یافته است.

با توجه به اینکه یکی از مکاتبات رسمی ساترا در فضای مجازی منتشر شده و مشخص شده فیلیمو بدون دریافت پروانه ساخت رسمی اقدام به تولید این مجموعه کرده، صدور مجوز نمایش برای این اثر پیامدها و عوارض منفی فراوانی را به همراه خواهد داشت.

اگر ساترا و سایر واسطه‌ها به این نتیجه برسند که پروانه نمایش سریال سقوط باید صادر شود، حنای ساترا دیگر رنگی نخواهد داشت، چون فیلیمو در دهان‌کجی به بازوهای نظارتی در 1401 تبدیل به الگویی منفی شده است.

مهمترین پیامد منفی این اقدام این است که رویه نادیده‌انگاری پروانه ساخت که در سازمان سینمایی بسیار گسترده است، در شبکه نمایش خانگی و در حوزه ساخت سریال تکرار خواهد شد و ساترا با روندهایی روبرو خواهد بود که اثر تولید و تکمیل شده را بدون اخذ پروانه ساخت توسط سازندگان دریافت کند و نیمی از ساختار نظارتی نابود شود.

صدور مجوز پخش سریال سقوط و تقویت شائبه نقش نهادهای امنیتی

با تفاسیر ذکر شده این تلاش گسترده برای توزیع یک مینی سریال چند قسمتی در این مدت بسیار عجیب است اما تمایز قائل شدن میان روند اخذ مجوز این سریال با توجه به محتوای آن زمینه تحلیل‌هایی فرامتنی خاصی را به همراه خواهد داشت که هزینه‌های سنگینی را به نهادهای امنیتی تحمیل خواهد کرد.

تداوم فشارها برای پخش یک سریال بدون مجوز/ چرا ساترا نباید قربانی بازی سریال «سقوط» شود؟
یکی از پست های اخیر فرخ نژاد : خیلی زود متوجه شدم چقدر جمهوری اسلامی خوشبخت است که چنین مخالفینی در مقابل خود دارد، جماعتی که فقط خود را میبیند و هیچکدام دیگری را قبول ندارد، جماعتی پر از مشکل شخصی با یکدیگر که بعد از گذشت چهل و چهار سال هنوز نتوانسته به رهبری مشترکی رأی بدهد و جماعتی که هرکدام ساز خود را میزند و رسانه‌هایی که چشم دیدن هم را ندارند و همه وقت خود را صرف از بین بردن خودشان میکنن.
وی افزود: نمیدانم مرا نفوذی خطاب خواهید کرد یا هرآنچه صلاح میدانید ولی کاش همه شما با خدم وحشمتان و اسم‌ها و عناوین مختلفتان همت و عقل و بینش یک “دهه هشتادی “را داشتید و از سهم خواهی ها و خود خواهی ها و پرچم بازی هاتان دست می‌کشیدید و یک بار این جنم را از خودتان نشان می‌دادید که زیر یک چتر جمع شوید و یک صدا داشته باشید، طلب کاری‌ها و تسویه حساب‌ها را کنار بگذارید.

2- این شایعه هم اکنون در رسانه‌های فارسی‌زبان دائما تکرار می شود که حمیدفرخ‌نژاد با افراد و نهادهای امنیتی در ایران ارتباط مستمری داشته و بر اساس برنامه تعیین‌ شده‌ امنیتی از کشور خارج شده، علی‌الخصوص که تنها پس از 10 روز خروج از ایران حملات خود را نسبت به اپوزیسیون خارج نشین آغاز کرده است.

با انتشار زود هنگام سریال سقوط و نمایش آن در پلت‌فرم‌ها، شائبه‌های شبکه‌های فارسی زبان نزد افکار عمومی تقویت خواهد شد و این تحلیل قوت خواهد گرفت که تغییر رویه ساختارشکن بازیگر این سریال تاثیری در پخش و عدم پخش سریال نخواهد داشت و فرخ‌نژاد مهره‌ای است که همچنان در زمین وابستگان خاصش بازی خواهد کرد.

3- انتشار زود هنگام سقوط شایعات اتصال قوی حکومتی «فیلیمو» را تقویت خواهد کرد.پیش‌فرض‌هایی که مستمرا در مشرق منتشر شده و نشان می‌دهد فیلیمو فراتر از یک پلت‌فرم عمل می‌کند. در حال حاضر تلاش‌های واسطه‌های این سامانه‌ نشان می‌دهد، تمام فرآیندهای طی شده این مجموعه در مورد سریال سقوط قانونی نبوده و اعطای مجوز سبب خواهد شد فیلیمو خودش را بالاتر از قانون ببیند.

تداوم فشارها برای پخش یک سریال بدون مجوز/ چرا ساترا نباید قربانی بازی سریال «سقوط» شود؟

این اتفاقات در حالی می‌افتد که صفحات خبری سینمایی در اینستاگرام (درگاه‌های پولی) در چند روز گذشته به شکل ناشیانه‌ای مشغول تبلیغ سریال سقوط هستند. به عنوان مثال صفحه اینستاگرامی «فیلم پلاس» با یک تیتر غیرمرتبط رپرتاژ مفصلی را در وصف سجادپهلوان‌زاده تدوینگر سابق بنیاد باران به نگارش درآورده و حضور الناز ملک بازیگر ناشناخته این سریال را از دستاوردهای این تدوینگر سابق برشمرده است. در حالیکه پهلوان‌زاده یکی از معمولی‌ترین تدوینگران سینمای ایران است.

5- لازم به ذکر است افرادی شناخته شده هزینه‌های سنگینی را در صفحات مجازی صرف می‌کنند تا سریال به مرحله پخش برسد. اما واضح و روشن است امتیاز دهی ساترا به فیلیمو برای پخش این سریال پرتگاه بزرگی برای مجموعه مدیریتی‌اش خواهد بود. از سوی دیگر دخالت‌های غیرتخصصی این کارزار را قطعا برای این سریال سخت‌تر خواهد کرد.

تنها راه‌حل ممکن برای پخش این سریال برائت عوامل، تهیه‌کننده علی‌الخصوص کارگردان و سامانه توزیع ‌کننده از اظهارات و تحرکات اخیر حمیدفرخ‌نژاد است که با طرح شکایت از فرخ‌نژاد در مراجع قضائی ممکن خواهد شد.

در غیراینصورت صدور مجوز پخش سریال «سقوط» این پیش‌فرض را در جامعه تقویت خواهد کرد که حمیدفرخ‌نژاد با نهادهای امنیتی در داخل کشور هماهنگ بوده و همچنان همکاری دارند.

6- تنبیه سامانه فیلیمو به دلیل تن ندادن به امور قانونی و عدم اخذ مجوز ساخت سریال، یک الزام قانونی از سوی ساترا به شمار می‌آید.اما سئوال مهم این است که چرا در میان تولیدات اخیر شبکه نمایش اصرار بزرگی به پخش این سریال وجود دارد؟

شنیده‌های حاکی از آن است که افراد بی‌شماری از سایر دستگاه‌های غیرمرتبط موثر به هولدینگ صبا ایده‌(آپارات و فیلیمو) برای پخش این سریال کمک می‌کنند اما ساترا نباید چنین امکانی را برای دور زدن روندهای قانونی فراهم کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان