خواص روغن پیاز عنصل و عوارض ناشی از مصرف این گیاه

در واقع پیاز عنصل نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر سرشار از خواص و مزیت می باشد که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با تمام فواید و خواص روغن پیاز عنصل آشنا شوید.

خواص روغن پیاز عنصل و عوارض ناشی از مصرف این گیاه

به طور کلی پیاز عنصل زیر مجموعه ای از خانواده لیلاسه ها می باشد که به پیاز دشتی معروف بوده و روغن به دست آمده از آن خواص بی شماری را شامل می شود که در زمینه های مختلف دارویی و درمانی بسیار مفید خواهد بود.

آشنایی با خواص روغن پیاز عنصل

بهتر است بدانید که پیاز عنصل که با نام علمی Squill نیز شناخته می شود گیاهی علفی و چند ساله و جزو خانواده ی آسپاراگسوساست خواهد بود که مصرف روغن پیاز عنصل در طب سنتی کاربرد فراوانی خواهد داشت. از فواید روغن پیاز عنصل در درمان می توان به بهبود بیماری هایی مانند آسم و سرفه اشاره نمود.

خصوصیات و خواص روغن پیاز عنصل

خواص روغن پیاز عنصل به دلیل ترکیبات مفید فراوان در این گیاه دارویی بوده و می توان از آن در درمان بسیاری از امراض نمود. این روغن بسیار در دسترس بوده و برای خرید روغن پیاز عنصل می توان به مراکز فروش مانند عطاری ها مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که گیاز پیاز عنصل با نام های دیگری مانند اسقیل و سیل دریا نیز می توان شناسایی نمود و از تیره سوسنیان بوده که پیاز آن بزرگ و برگ های آن مشابه برگ گل نرگس خواهد بود. این گیاه در هوای سرد دوام دارد و در فصل بهار نیز گل می دهد.

پیاز عنصل دارای خواص دارویی بی شماری است اما در مصرف آن باید نهایت دقت را داشته باشید زیرا گیاهی سمی محسوب می شود. از این گیاه معمولا روغنی به دست می آید که خواص درمانی زیادی خواهد داشت.

فواید بی شمار روغن پیاز عنصل:

به طور کلی استفاده از پیاز عنصل فواید زیادی دارد به این صورت که برای درمان بسیاری از امراض مانند مالیخولیا، صرع، تنگی نفس، سردرد های مزمن، فراموشی و سرگیجه به کار گرفته می شود. پرکاربرد ترین خواص این گیاه شامل موارد فوق خواهد بود:

فواید بی شمار گیاه عنصل

  • تقویت ضربان قلب:

استفاده به اندازه از روغن این گیاه می تواند به خاطر گلیکوزیدهای قلبی که دارد به عنوان یک محرک قوی قلب عمل کند و نقش موثری برای نارسایی قلبی، آنزین صدری و نفروسیدما داشته باشد.

  • افزایش دفع خون در دوران قاعدگی:

در زمان قاعدگی یا عادت ماهانه خانم ها، روغن عنصل می تواند به منظور افزایش دفع خون مورد استفاده قرار بگیرد. همانطور که می دانید خون حاصل از قاعدگی بر اثر تخریب دیواره رحم به وجود می آید که کامل طبیعی خواهد بود.

  • رفع سرفه های شدید:

یکی دیگر از اصلی ترین خواص روغن پیاز عنصل، از بین بردن ساقه های قدیمی و کهن است که از گذشته بسیاری از سرفه های قدیمی با این گیاه درمان می شدند.

  • رفع کننده خون مردگی:

اگر زیر پوست خون مردگی هایی دارید استفاده از روغن این گیاه می تواند در از بین بردن آن ها بسیار مفید واقع شود. البته باید به خاطر داشته باشید که این گیاه ضرر هایی نیز دارد که به همین خاطر بهتر است از یک پزشک طب سنتی پیش از مصرف مشورت بگیرید.

دلایل استفاده از روغن عنصل

  • خاصیت خلط آوری:

جالب است بدانید که روغن پیاز عنصل برای دفع راحت تر خلط مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل تاثیر ه سزایی که دارد در داروهای سرفه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین امروزه از این گیاه برای درمان آسم بهره می برند.

  • درمان کچلی و تاول های پوستی:

بر اساس یافته های پزشکان تب سنتی، ترکیب عصاره پیاز عنصل با گوگرد و عسل طبیعی می تواند گال و تاول های ترشح دار پوستی را درمان کند. علاوه بر این ترکیب دست آمده برای خارش سر و کچلی نیز بسیار موثر خواهد بود.

  • تقویت کننده موها:

از کاربرد های قدیمی پیاز عنصل می توان به درمان سکه ای کچلی اشاره کرد. در واقع در کچلی سکه ای قسمت هایی از سر دچار ریزش مو شده اند و ظاهری نه چندان جالب را به فردا داده است.

برای درمان این نوع ریزش مو که به آن ریزش موی سکه ای نیز گفته می شود، از پیاز عنصل استفاده می کنند. در واقع پیاز عنصل در قسمت های کچل شده سر قرار می گیرد و با نازک کردن و قرمز کردن وست سر نه تنها مناع از سفت شدن پوست می شود بلکه رویش مجدد مو را نیز به ارمغان خواهد آورد.

تقویت مو با استفاده از روغن عنصل

  • درمان کننده سنگ مثانه:

به صراحت می توان گفت که روغن پیاز عنصل موجب رفع سنگ مثانه و گرفتگی مجاری ادراری می شود و مصرف آن می تواند تاثیر به سزایی در تقویت سلامتی بدن داشته باشد.

  • پرپشت کردن ابرو با پیاز عنصل:

بسیاری از خانم ها که برای پرپشت کردن ابروهای خود روش های مختلف را امتحان کرده اند، نظر مثبتی در مورد روغن عنصل داشته اند. روغن پیاز عنصل از قرار دادن پیاز عنصل در روغن زیتون به مدت یک سال به دست می آید و با تحریک پیاز مو لاوه بر ابروها می تواند برای تقویت موی سر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

  • درمان کننده برونشیت مزمن:

روغن پیاز عنصل در بیماری های برونشیت به تحریک غضای مخاطی برونش کمک شایانی می کند. در واقع این عملکرد در مقایسه با مواد و عصاره های شیمیایی بدون اینکه عمل تجمعی نشان دهد به صورت سریع عمل می کند و به تحریک غضای خاطی برونشیت خواهد پرداخت.

موارد منع مصرف روغن عنصل

  • رفع درد شقیقه سر:

یکی دیگر از خواص روغن پیاز عنصل توانایی رفع سردرد به ویژه درد شقیقه سر است. این گیاه فواید فوق العاده زیادی داشته و ممکن است شما را نیز شگفت زده کند اما پیش از اینکه خودسرانه اقدام به تهیه و مصرف این گیاه کنید لازم بدانید که پیاز عنصل عوارضی نیز به همراه خواهد داشت.

موارد منع مصرف و عوارض ناشی از روغن عنصل:

  • به دلیل گرم بودن طبع روغن پیاز عنصل استفاده از آن برای افرادی که مزاج گرمی دارند توصیه نمی شود.
  • مصرف آن برای اشخاصی که از ناراحتی های معده و ناراحتی کلیه رنج می برند به هیچ وجه توصیه نخواهد شد.
  • مادران شیرده و کودکان نیز مجاز به مصرف روغن این گیاه نمی باشند.
  • به دلیل داشتن مواد سمی بهتر است این گیاه را در دوران بارداری مصرف نکنید.
  • برای کاهش حساسیت های پوستی بهتر است این روغن با روغن های دیگر مانند روغن زیتون ترکیب شود.
  • مصرف بیشتر از دوز توصیه شده می تواند موجب بروز تهوع و استفراغ و گرفتگی شود.
  • پیاز عنصل سرخ توسط انسان منع مصرف داشته و برای سلامتی بسیار خطرناک خواهد بود.
  • مصرف عرق این گیاه ممکن است موجب سقط جنین شود.

عوارض ناشی از مصرف روغن عنصل

  • به دلیل تحریکات قلبی از استفاده همزمان این روغن با مکمل و قرص کلسیمی اجتناب نمایید.
  • از استفاده ی همزمان این روغن با داروهای کورتیکو استروئید خودداری نمایید.
  • در صورت استفاده از داروی دیگوکسین بدون مشورت با متخصص از روغن این گیاه استفاده نشود زیرا ممکن است بروز تحری اثرات قلبی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان