نحوه مزه دار کردن انواع ماهی با روش های متفاوت

یکی از غذاهای خوشمزه و پرخاصیت، ماهی می باشد. ولی به خاطر بوی نامطبوعی که دارد، افراد کمتر به پخت آن تمایل نشان می دهند. جالب است بدانید با مزه دار کردن ماهی می توانید طعم و بوی آن را بسیار دلچسب ساخته و پذیرایی عالی داشته باشید. در این مطلب با بهترین روش های مزه دار کردن ماهی آشنا خواهید شد.

نحوه مزه دار کردن انواع ماهی با روش های متفاوت

می توانید برای خوش عطر و طعم ساختن ماهی، قبل از پخت آن را مرینیت کنید تا بوی زهم و نامطبوع آن برطرف شده و یک غذای لذیذ و دلچسب برای اعضای خانواده آماده کنید. روش های مختلفی برای مزه دار کردن ماهی وجود دارد که قصد داریم  در این مطلب شما را با بهترین روشها آشنا سازیم.

آشنایی با بهترین روش های مزه دار کردن ماهی

در صورتی که قبل از پخت ماهی، آن را مزه دار کنید؛ غذای بسیار خوشمزه و لذیذی را آماده خواهید کرد. بیشتر افراد بخاطر بوی نامطبوع و زهمی که ماهی دارد از پخت آن صرف نظر می کنند اما با انواع روش های مزه دارن کردن ماهی که در این مطلب به شما عزیزان آموزش می دهیم می توانید از این به بعد ماهی های خوش عطر و طعمی را آماده کنید تا همه اعضای خانواده از خوردن آن لذت ببرند. قبل از پرداختن به روش های مزه دار کردن ماهی ابتدا باید بدانید که ماهی تازه چه  ویژگی هایی دارد و هر ماهی با چه روش پختی خوشمزه تر خواهد بود.

بهترین روش های و مزه دار کردن ماهی

 مزه دار کردن با لیموترش تازه

آب دو عدد لیموترش تازه را در ظرفی غیرفلزی بگیرید بعد کمی روغن زیتون هم به آن اضافه نموده و هم بزنید سپس مقداری آویشن خشک به مخلوط اضافه کنید و ماهی را از سمت گوشت آن داخل ظرف بخوابانید. سپس درب ظرف را ببندید. پس از نیم ساعت استراحت ماهی را درون فویل پیچیده و در فر برای پخت قرار دهید یا پس از آبکش نمودن ماهی طعم دار شده آن را داخل روغن سرخ نمایید.

مزه دار کردن با زعفران

این روش یکی از رایج ترین روش های مزه دار کردن ماهی می باشد. در این روش ماهی نمک زده شده را در آرد سوخاری غلتانده سپس آن را در مایه ای شامل زعفران، تخم مرغ، ادویه و  پودر سیر فرو برده و مجددا ماهی را در آرد سوخاری بغلتانید و بعد در روغن آن را سرخ کنید.

مزه دار کردن با گشنیز

این سبزی در جنوب ایران و همچنین اعراب و هندی ها بسیار پراستفاده بوده و در انواع قلیه و ماهی شکم پر کاربرد دارد. می توانید ماهی را با این سبزی معطر و خوشبو مزه دار کنید و از طعم خوشمزه اش لذت ببرید. این سبزی دارای خواص میکروب زدایی و ضد نفخ و دل درد است.

مزه دار کردن با شیر و پیاز

ابتدا ماهی را فیله کنید سپس در مخلوط شیر و پیاز خلالی ریز شده حدود سه ساعت قرار دهید. بعد آبکش کرده و به آن نمک و فلفل زده سپس در آرد سوخاری غلتانده و سرخ نمایید.

مزه دار کردن با زردچوبه

در این روش ماهی را در مخلوط زردچوبه، آرد سفید، پودر سیر، ادویه مخصوص ماهی، نمک و فلفل سیاه غلتانده و بعد در روغن سرخ نمایید. می توانید از ادویه کاری نیز برای بی نظیر شدن طعم ماهی بهره بگیرید. فقط مقدارش کم باشد تا بر طعم دیگر مواد غالب نشود.

مزه دار کردن با زنجبیل

از زنجبیل در آشپزی هندی و چینی بسیار استفاده می شود. برای چشیدن طعم متفاوت ماهی می توانید آن را به زنجبیل آغشته کنید، سپس مورد پخت قرار دهید. زنجبیل هم کلسترول خورن را پایین آورده و هم به هضم غذا کمک خواهد کرد.

مزه دار کردن با پیاز و سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی و پیاز یک انسولین طبیعی بوده در کنار یکدیگر طعم خاصی به ماهی می دهند. در ظرفی پیاز و سیر را خرد کرده و به آن مقداری آبلیمو، نمک و فلفل اضافه کنید. سپس ماهی را حدودا نیم ساعت در آن بخوابانید سپس در روغن سرخ کنید.

مزه دار کردن با رزماری

رزماری گیاه خوشبویی است که بوی زهم ماهی، میگو و مرغ را از بین می برد، بنابراین استفاده از آن نیز روش خوبی برای مزه دار کردن ماهی است.

مزه دار کردن با لیمو و پیاز

ماهی را به مدت نیم ساعت در مخلوط آبلیموی تازه، پیاز خرد شده و نمک و فلفل قرار دهید سپس در روغن سرخ کنید.

مزه دار کردن با تمبرهندی

طعم ترش و شرین تمبر هندی مزه متفاوت و دلچسبی به ماهی می دهد. ماهی را قبل از پخت به این خوراکی خوشمزه آغشته کنید و از طعم دلچسب آن بهره بگیرید.

مزه دار کردن با سرکه

ماهی را به قطعات مختلف برش زده و سپس در مخلوط سرکه، زعفران، نمک و فلفل قرار هید و پس از یک ساعت استراحت ماهی را در روغن سرخ نموده و از طعم ترد و لذیذ آن بهره بگیرید.

طعم دار کردن ماهی با رب انار و ادویه جات

برای مزه دار کردن ماهی، در ابتدا آن را با مقدار کمی روغن زیتون ورز دهید تا روغن به خرد ماهی رود و بعد لیمو ترش تازه را به همراه آب نارنج بر روی ماهی بریزید، سپس نمک، زردچوبه، فلفل، ادویه ماهی و میگو و نیز مقدار کمی دارچین روی آن بپاشید.

اکنون در این مرحله، رب انار یا رب نارنج رقیق شده را بر روی ماهی بریزید، چند حلقه پیاز نیز روی آن قرار دهید، سپس به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید و بعد برای پختن آن سرخ کنید تا در فر قرار دهید.

طعم دار کردن ماهی با سس سویا

در ابتدا تیغه های ماهی قزل آلا را جدا کنید و بعد ماهی را داخل روغن داغ شده به همراه پیاز و سیر رنده شده تفت داده و سرخ کنید.

مرینیت کردن ماهی

کمی نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، زیره، پودر زنجبیل و سس سویا را همراه با مقدار کمی سرکه را با هم مخلوط کنید تا سس تهیه شود و بعد از سرخ کردن ماهی، این سس را بیفزایید تا ماهی شما خوشمزه و طعم دار شود. از این روش اغلب برای ماهی قزل آلا استفاده می شود.

طعم دار کردن ماهی با کنجد و عسل

به منظور خوش طعم شدن ماهی می توانید این سس را تهیه کرده و بعد از پختن ماهی به آن بیفزایید. حال برای تهیه سس لازم است تا مقداری سیاه دانه، کنجد و جعفری خرد شده را با هم ترکیب کنید و بعد از لعاب دادن آن، کمی عسل اضافه کنید، اکنون سس شما آماده شده و می توانید ماهی را به همراه آن سرو کرده و نوش جان کنید.

طعم دار کردن ماهی

ماهی تازه چه ویژگی هایی دارد؟

از نشانه های تازه بودن ماهی این است که بو نمی دهد و بوی نامطبوع دلیل کهنگی آن، است. ماهی تازه سفت است و چنانچه با انگشت گوشت آن را فشار دهید گودی ایجاد نمی شود. سطح بدن ماهی نیز براق و درخشان بوده و آبشش هایش رنگ قرمز روشنی دارد. اگر قسمتی از فلس ماهی جدا شده یا با دست کشیدن روی آن، فلس ها کنده می شوند از خرید آن اجتناب کنید. ضمنا چشم های فرورفته و مات ماهی علامت ماندگی ماهی می باشد. یک راه تشخیص تازه بودن ماهی این است که ماهی را درون ظرفی حاوی آب قرار دهید اگر ماهی شناور ماند تازه است و اگر به ته ظرف فرو رفت احتمالا زمان زیادی از صید آن گذشته است.

قابل ذکر است ماهی دریایی نسبت به انواع پرورشی تاحدودی املاح بیشتری داشته ولی مقدار جیوه و آلاینده های شیمایی ماهی پرورشی کمتر بوده و برای زنان باردار مناسب می باشد. در ضمن ماهی های جنوب نسبت به ماهی شمال تیغ بسیار کمتر و درشت تری دارند. از جمله ماهی های بدون بو یا کم بو می توان به ماهی حلوا، سالمون، قزل آلای دریایی، هوکی، هامور و سفید اشاره کرد.

انواع ماهی و روش های پخت آن ها

ماهی سرخو: یکی از لذیذترین ماهی های پرچرب جنوبی می باشد که گوشت سفید صورتی و بسیار لطیفی دارد. ضمنا بوی زهم نمی دهد. این ماهی را به صورت کبابی، سرخ شده یا در قلیه ماهی می توان استفاده کرد. توجه داشته باشید اسید اوریک بالایی دارد اما مصرف آن در بهبود افسردگی موثر است. ماهی سرخو گونه های متعددی دارد و توصیه می شود گونه عینکی آن را خریداری نکنید چرا که تیغ و استخوان هایی سفت و خشن دارد.

ماهی قزل آلا: ماهی قزل آلا رنگین کمانی جزو پرفروش ترین و قزل آلای خال قرمز از مرغوبترین گونه های این ماهی می باشند که امگا 3 بالایی هم دارند. می توان این ماهی را به صورت سرخ کرده، فر یا گریل شده آماده کرد.

ماهی سالمون: گوشت ماهی سالمون نارنجی رنگ بوده و از این نظر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارد. این ماهی را به صورت فر یا گریل شده مورد استفاده قرار داد.

ماهی هوکی: این ماهی بدون تیغ بوده و گوشتی می باشد. می توانید آن را به شکل فیله شده با خمیر سوخاری نمایید.

ماهی سنگسر: این ماهی برای درست کردن خورش و قلیه ماهی بسیار مناسب بوده و بعد از پختن در غذا، خرد نخواهد شد.

ماهی شوریده: گوشت این ماهی نرم است و بهتر است به صورت سرخ شده یا شکم پر پخته شود.

ماهی کفال: هر چه این ماهی درشت تر باشد خوش طعم تر بوده و بهتر است آن را با توری کباب نموده و جهت دلچسب تر شدن طعم، ماهی را به آب نارنج آغشته کنید.

ماهی شیر: ماهی شیر فاقد تیغ می باشد و برای افرادی که خوردن ماهی های تیغدار برایشان سخت است مناسب می باشد. ماهی شیر ویتامین دی و ید بالایی دارد و پخت آن به صورت کبابی و سوخاری طعم دلچسبتری خواهد داشت. این ماهی به خاطر پرورش یافتن در آبهای شور جنوب گوشت خوش نمکی داشته و به نمک زیاد نیاز ندارد.

ماهی حلوا: طعم خوبی دارد و با اضافه کردن نمک و زردچوبه به آن خوش طعم و مزه دار هم خواهد شد. این ماهی برای سبزی پلو شب عید مناسب می باشد.

ماهی آزاد: ماهی آزاد اسیدهای چرب مفیدی دارد  پخت آن به صورت سرخ شده یا شکم پر مناسب می باشد.

ماهی کیلکا و ساردین: این دو ماهی ریز هستند و استخوان و تیغ های نازکی دارند که هنگام پخت اندکی نرم می شوند. خوردن گوشت این ماهی به همراه استخوانش کلسیم و فسفر زیادی را به بدن می رساند. افراد سالمند یا دچار پوکی استخوان و کسانی که کمتر لبنیات می خورند می توانند از این ماهی بهره ببرند.

ماهی تیلاپیا: این ماهی وارداتی بوده و نسبت به دیگر ماهی ها امگا3 کمتری دارد. دارای دو گونه خط صورتی و سیاه می باشد که مزه نوع خط صورتی بهتر است. می توان این ماهی را با هر روش پختی آماده نمود.

چند نکنه:

  • طریقه آب شدن ماهی یخ زده در کیفیت پخت تاثیرگذار می باشد. برای اینکه ماهی طعم واقعی خودش را داشته باشد بهتر است ماهی را داخل ظرف حاوی شیر یا دلستر قرار دهید و صبر کنید به تدریج یخ آن آب شود و برای پخت آماده شود.
  • حتما نیم ساعت قبل از پخت یا سرخ کردن ماهی آن را مزه دار کنید و بیشتر از این تایم سبب می شود طعم واقعی ماهی از بین رفته و مزه ادویه های استفاده شده را داشته باشد.
  • برای متلاشی نشدن ماهی هنگام آب پز کردن به آب جوش کمی نمک و سرکه اضافه کنید.

  • برای خرد نشدن ماهی هنگام سرخ کردن ابتدا قسمت بدون پوست را در روغن سرخ نموده بعد قسمت پوست ماهی را سرخ کنید.
  • موقع استفاده از سیر و پیاز برای مزه دار کردن ماهی بهتر است آب آن را بگیرید بعد ادویه جات را درون این آب ریخته و ماهی را با آن طعم دار کنید.
  • برای پر کردن ماهی شوریده دقت کنید که فقط تا قسمت کمر ماهی باز شود.
  • هنگام پخت ماهی در فر برای این که پوست آن به سینی فر نچسبد، سینی را چرب کرده و مقداری آرد سوخاری درشت یا آرد سمولینا روی سینی بپاشید.
  • برای زدودن بوی ماهی از دست بهتر است دستهایتان را با محلول سرکه و آب یا آب و نمک شستشو دهید.
  • اگر هنگام تمیز کردن ماهی، از زیر دستتان سر می خورد ابتدا روی تخته کار کمی نمک بپاشید بعد ماهی را روی آن گذاشته و تمیز کنید.

در صورت تمایل برای آشنایی با طبخ انواع غذای دریایی می توانید در اینجا کلیک کنید.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان