هر آنچه در مورد سرمایه گذاری در ترکیه می خواهید

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مردم ایران، کشور دوست و همسایه ما یعنی ترکیه را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند و با استفاده از روش‌های گوناگون مانند خرید ملک یا خانه در ترکیه، کار یا تحصیل در ترکیه، سرمایه‌گذاری در ترکیه، ازدواج و کارآفرینی در ترکیه، موفق به دریافت اقامت این کشور می‌شوند‌

هر آنچه در مورد سرمایه گذاری در ترکیه می خواهید

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مردم ایران، کشور دوست و همسایه ما یعنی ترکیه را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند و با استفاده از روش‌های گوناگون مانند خرید ملک یا خانه در ترکیه، کار یا تحصیل در ترکیه، سرمایه‌گذاری در ترکیه، ازدواج و کارآفرینی در ترکیه، موفق به دریافت اقامت این کشور می‌شوند‌. پرطرفدارترین، آسان‌ترین و بهترین روش‌ دریافت اقامت این کشور از بین روش‌های نام‌برده، خرید خانه در ترکیه‌ است. پس از تغییر ایجاد شده توسط آقای اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه در قوانین دریافت اقامت این کشور از طریق خرید خانه، از سال 2020 به بعد تقاضا برای خرید خانه در شهرهایی مانند استانبول و آنتالیا به میزان چشمگیری افزایش یافته‌است. در این مقاله قصد داریم درباره شرایط اقامت در ترکیه با خرید خانه، خرید خانه در ترکیه‌ استانبول، خرید خانه در ترکیه آنتالیا، مزایا و قیمت خرید خانه در ترکیه توضیح دهیم. اگر قصد دارید با خرید خانه در شهرهای استانبول و آنتالیای ترکیه سرمایه‌گذاری کرده و اقامت این کشور را نیز دریافت کنید، لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه‌ باشید.

متقاضیان با خرید خانه در ترکیه از چه مزایایی بهره‌مند می‌شوند؟‌

ترکیه یکی از کشورهای زیبای واقع در بین اروپا و آسیا است که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و هر ساله‌ها میلیون‌ها توریست از شهرهای مختلف این کشور بازدید می‌کنند. بازار املاک و مستغلات ترکیه نیز از رونق زیادی برخوردار است و بسیاری از خارجی‌ها برای اقامت و ادامه زندگی، از طریق خرید خانه در ترکیه اقدام می‌کنند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند‌. مهم‌ترین مزایای خرید خانه در ترکیه شامل موارد زیر است:

      • امکان اخذ اقامت با خرید خانه در ترکیه

یکی از اصلی‌ترین و در واقع می‌توان گفت مهمترین مزایای خرید خانه در ترکیه، اخذ اقامت این کشور است. بسیاری از خارجی‌ها از جمله سرمایه‌گذاران ایرانی، با خرید خانه‌ای به ارزش حداقل 400 هزار دلار و یازده ماه زندگی در ترکیه، به راحتی می‌توانند علاوه بر خودشان، اقامت این کشور را برای همسر و فرزندان زیر هجده سالشان نیز دریافت کنند. این روش بسیار مطمئن، راحت و کم‌دردسر است. تا قبل از برگزاری نشست هیئت دولت ترکیه در دوازده آوریل سال 2022، مبلغ ارزش خرید خانه حداقل 250 هزار دلار بود که هئیت دولت این مبلغ را به 400 هزار دلار تغییر داد.

      • ساده بودن فرآیند خرید خانه در ترکیه

ساده بودن فرآیند خرید خانه در ترکیه یکی دیگر از مزایایی است که باعث شده بسیاری از افراد در بازار املاک و مستغلات، این کشور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. دولت ترکیه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی شرایطی را فراهم کرده که مراحل خرید خانه برای آن‌ها بسیار راحت و بی‌دغدغه سپری شود.

      • کم بودن قیمت خرید خانه در ترکیه

 ارزان بودن قیمت خرید خانه در ترکیه نسبت به ایران، یکی دیگر از مزایایی است که خرید خانه در این کشور را برای ایرانیان جذاب و پرطرفدار کرده‌است. نه‌تنها ایرانی‌ها، بلکه بسیاری از سرمایه‌گذاران از کشورهایی مانند قطر، روسیه و عراق نیز به خرید خانه در ترکیه علاقه‌مند هستند. برای خرید خانه در این کشور گزینه‌های متنوعی وجود دارد و افراد می‌توانند از بین خانه‌های لوکس و گران‌قیمت و آپارتمان ارزان و ساده، مناسب‌ترین گزینه را با توجه به بودجه خود انتخاب و خریداری کنند.

      • هزینه‌های پایین کار و زندگی در کشور ترکیه

 هزینه کار و زندگی در کشور ترکیه به مراتب نسبت به کشورهای آمریکایی و اروپایی پایین‌تر است و این مزیت باعث شده که اتباع خارجی به ویژه ایرانیان با خرید خانه در ترکیه و دریافت اقامت این کشور در شرایطی مناسب با هزینه‌های مقرون به صرفه و امکانات رفاهی گسترده، یک زندگی آرام و راحت داشته‌باشند. فرهنگ و تمدن مردم ترکیه به مردم ایران شباهت زیادی دارد، به همین دلیل مردم ایران با زندگی در این کشور اصلا احساس غربت نمی‌کنند و به خاطر نزدیکی مسافت با ایران به سادگی می‌توانند هر چند وقت یکبار به ایران مسافرت کرده و به اقوام و دوستان خود سر بزنند.

      • کمک به رشد سرمایه و افزایش نقدینگی

یکی دیگر از مزایایی که با خرید خانه در ترکیه از آن بهره‌مند می‌شوید، رشد سرمایه و افزایش نقدینگی است. با خرید خانه در شهرهای مهم و توریستی این کشور در یک سرمایه‌گذاری پرسود شرکت می‌کنید؛ زیرا ارزش خانه روز به روز افزایش می‌یابد و هزینه‌های مالیاتی در ترکیه نسبت به کشورهای دیگر پایین است. جالب است بدانید که کسانی که بتوانند به مدت پنج سال خانه خود را حفظ کنند، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند‌.‌

      • امکان اجاره دادن و ‌کسب درآمد از خانه‌ خریداری شده در ترکیه

افراد می‌توانند پس از خرید خانه در ترکیه، آن را اجاره بدهند و به درآمد بسیار خوبی دست پیدا کنند. کسب در آمد از طریق اجاره دادن خانه خریداری شده در ترکیه، یکی از مزایای بسیار مهم خرید خانه در این کشور محسوب می‌شود.

اجاره خانه در ترکیه

قوانین جدید خرید خانه در ترکیه شامل چه مواردی است؟

بر اساس قوانین کشور ترکیه، فقط اتباع خارجی برخی از کشورها مجاز هستند که در این کشور برای خرید خانه اقدام کنند و خوشبختانه ایران هم یکی از کشورهایی است که مردم آن مجاز به خرید خانه در ترکیه هستند. طبق قوانین تصویب شده ترکیه در سال 2023، خانه‌ای که با هدف دریافت اقامت و شهروندی ترکیه توسط اتباع خارجی خریداری می‌شود، حداقل باید ارزشی معادل 400 هزار دلار داشته‌باشد. برای حفظ پاسپورت ترکیه، افراد به مدت سه سال حق ندارند خانه‌ای را که خریداری کرده‌اند به فروش برسانند یا به شخص دیگری واگذار کنند. خرید اراضی کشور ترکیه تا مرز سی هکتار برای اتباع خارجی مجاز است و آن‌ها نمی‌توانند در مناطق امنیتی و نظامی ترکیه برای خرید یا اجاره اراضی این کشور اقدام کنند. خرید فقط ده درصد از املاک و اراضی ترکیه در ناحیه شهری این کشور برای اتباع خارجی مجاز است.

طبق قوانین ترکیه، امکان درخواست خرید قسطی خانه از موسسات مالی، بانک‌ها و مالکین برای شخصیت‌های حقوقی و اتباع خارجی وجود دارد. کسانی که قصد دارند ابتدا در ترکیه زمین بخرند و در آن زمین ساختمان مسکونی یا تجاری بسازند، باید عملیات ساخت را در طول دو سال به اتمام برسانند. پس از خرید خانه به ارزش کمتر از مبلغ 400 هزار دلار آمریکا هم امکان دریافت اقامت موقت دو ساله در ترکیه وجود دارد و تا وقتی که سند خانه به نام فرد باشد، می‌تواند مدت اقامت خود را مجددا تمدید کند.

شرایط اقامت در ترکیه با خرید خانه به چه صورت است؟

شرایط اقامت در ترکیه با خرید خانه به این صورت است که متقاضیانی که در ترکیه نیستند و از داخل ایران قصد خرید خانه در این کشور را دارند، ابتدا باید برای درخواست وکالتنامه اقدام کنند؛ زیرا در فرآیند خرید خانه و در مرحله انتقال سند، حتما باید خود فرد یا وکیل او حاضر باشند. وکیلی که برای انجام مراحل تنظیم سند در ترکیه انتخاب می‌شود، بهتر است به زبان ترکی به خوبی مسلط باشد. چنانچه وکیل به زبان ترکی تسلط نداشته‌باشد، حتما حضور یک مترجم رسمی نیز واجب می‌شود. مرحله بعدی شرایط اقامت در ترکیه با خرید خانه، گرفتن شماره مالیاتی است. برای دریافت شماره مالیاتی مراجعه به اداره مالیات ترکیه و ارائه پاسپورت الزامی است. شماره مالیاتی در زمان ثبت سند خانه و باز کردن حساب بانکی نیاز خواهد شد. با توجه به این‌که امروزه مردم تمام پرداخت‌های مالی خود را از طریق حساب بانکی خود انجام می‌دهند، افتتاح حساب بانکی در کشور ترکیه مراحل خرید خانه در ترکیه را آسان‌تر می‌کند.

بعد از به اتمام رسیدن مرحله گرفتن شماره مالیاتی و افتتاح حساب در یکی از بانک‌های ترکیه، باید از طریق یکی از مشاوران املاک معتبر خانه مورد نظر خود را انتخاب و مورد بررسی قرار دهید و سپس برای عقد قرارداد اقدام کنید. مهم‌ترین مرحله در زمان خرید خانه در ترکیه، مرحله عقد قرارداد بین فروشنده و خریدار ایرانی است. این قرارداد به زبان‌های ترکی و فارسی نوشته می‌شود و شرکت مشاور املاک برای باز کردن پرونده ملک در اداره ثبت اسناد و املاک ترکیه اقدام می‌کند تا خریدار پرونده و سند خانه را به مقام‌های قضایی ترکیه ارائه دهد. با توجه به این که طبق قوانین ترکیه، خرید خانه در محدوده‌های امنیتی و نظامی این کشور برای اتباع خارجی ممنوع است، مقام‌های قضایی خانه خریداری شده را از لحاظ قانونی بودن مورد بررسی قرار می‌دهند تا بعد از اتمام مراحل اداری، انتقال سند به نام خریدار و امضا قرارداد با موفقیت به پایان برسد.

بعد از انتقال سند، خریدار به عنوان مالک قانونی خانه می‌تواند با ارائه مدارکی شامل شش قطعه عکس سه در چهار، شماره مالیاتی، اصل پاسپورت و ترجمه رسمی و تایید شده آن، اصل وکالتنامه یا ترجمه رسمی و تایید شده آن در صورت حضور نداشتن خریدار در ترکیه، اصل مدارک شناسایی به همراه ترجمه رسمی و سند ازدواج به همراه ترجمه رسمی اقامت ترکیه را دریافت کند.

همان‌طور که در متن این مقاله نیز اشاره کردیم، تسهیل قوانین دریافت اقامت از طریق خرید خانه در ترکیه، باعث شده‌است که بسیاری از سرمایه‌داران ایرانی، این کشور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی راجع به مزایای خرید خانه در ترکیه، شرایط اقامت در ترکیه با خرید خانه، قوانین جدید خرید خانه در ترکیه مخصوص سال 2023، دلیل پرطرفدار بودن خرید خانه در ترکیه‌ استانبول و خرید خانه در ترکیه آنتالیا در بین سرمایه‌گذاران ایرانی، در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان