گزارش مشرق؛

بهار فارسی؛ تلاش ناکام سیا و ام‌آی۶ برای کودتا در ایران+ عکس و فیلم

نشریه «بلک‌لیستدنیوز» می‌نویسد اغتشاشات اخیر در ایران و اعتراف غربی‌ها به تسلیح تروریست‌ها توسط عوامل خارجی، همه نشانه‌های کودتا توسط سی‌آی‌ای و ام‌آی۶ به سبک کودتای ۲۸ مرداد را داشتند.

سرویس جهان مشرق - اغتشاشات اخیر اگرچه به بهانه‌ی درگذشت مهسا امینی آغاز شد، اما در ادامه نشانه‌های یک عملیات گسترده‌ی خارجی برای «تغییر رژیم» در ایران را پیدا کرد. حمایت‌های علنی دولت‌های غربی از اغتشاشگران و اعتراف مقامات آمریکایی به تسلیح آشوبگران توسط عوامل برون‌مرزی نشان می‌دهد اغتشاشات خیابانی و عملیات‌های تروریستی طی ماه‌های گذشته صرفاً با هدف ناامن‌سازی کشور نبوده، بلکه کارزاری هماهنگ‌شده و سازماندهی‌شده با هدف سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بوده است.

«بهار فارسی»؛ تلاش ناکام سیا و ام‌آی6 برای کودتا در ایران+ عکس و فیلم

مجله‌ی آمریکایی «تایم» پیشاپیش برای جلد آخرین شماره‌ی خود در سال 2022، «زنان ایران» را به عنوان «قهرمانان سال» انتخاب کرده و اغتشاشات ایران را «مبارزه برای آزادی» توصیف نموده است. (+)

تصاویر دوربین‌های مداربسته از لحظات منتهی به درگذشت «مهسا امینی»؛ اتفاقی که جرقه‌ی اعتراضات مردمی را زد و زمینه‌ساز سوءاستفاده‌ی عوامل خارجی و بروز اغتشاش در کشور شد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› دفاع از اغتشاش و تهدید به حمله نظامی؛ ایران در سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن

›› ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی

نشریه‌ی «بلک‌لیستدنیوز» اخیراً به تناسب خیزش‌های عمومی و شورش‌های مسلحانه‌ی اوایل دهه‌ی 2010 در بخش بزرگی از جهان عرب، که به «بهار عربی» مشهور شدند، نام «بهار فارسی» (یا «بهار ایرانی») را روی اغتشاشات اخیر در ایران گذاشته و طی گزارشی تحت عنوان ««بهار فارسی»: اجرای نمایش‌نامه‌ی لیبی و سوریه اکنون در ایران[1]» توضیح می‌دهد که چگونه کارزار تغییر رژیم اخیر در ایران نشانه‌های دخالت سی‌آی‌ای و ام‌آی6 را دارد و به نوعی یادآور کودتای 28 مرداد 1332 در ایران است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش بلک‌لیستدنیوز است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی تبلیغاتی در کالیفرنیا، در آستانه‌ی انتخابات میان‌دوره‌ی کنگره، می‌گوید: «ایران را آزاد می‌کنیم.» سخنگوی کاخ سفید بعداً این اظهارات را تعدیل کرد و توضیح داد که منظور بایدن «اظهار همبستگی» با معترضان در ایران بوده است. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› هذیان جدید بایدن: «ایران را آزاد می‌کنیم»


جان بولتون، ایران‌ستیر بدنام و مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، اخیراً اعترافی کرد که البته جای تعجب ندارد؛ بولتون گفت سلاح دارد در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که در حال اجرای جدیدترین کارزار برای تغییر رژیم در تهران هستند[2]. از 16 سپتامبر، یعنی کم‌تر از 24 ساعت پس از پیوستن ایران به «سازمان همکاری شانگهای» (اتحادی که هدفش توسعه‌ی سیاسی، اقتصادی و نظامی روابط در منطقه‌ی اوراسیاست)، اعتراضاتی که ابتدا در واکنش به مرگ مهسا امینی[3] (دختر 22 ساله‌ای که به طور ناگهانی پس از مواجهه با یک پلیس زن در تهران فوت کرد) آغاز شده بود، به‌سرعت به شورش‌های خشونت‌آمیزی تبدیل شد که خیلی سریع تمام جمهوری اسلامی را فراگرفتند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکایی، ضمن تأکید بر ضرورت پیگیری سیاست رسمی «تغییر رژیم» در ایران توسط دولت آمریکا، اذعان می‌کند که اغتشاشگران در ایران از خارج از مرزهای کشور تسلیح می‌شوند. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «سگ هار» سیاست خارجی آمریکا کیست؟

›› بولتون یک نومحافظه‌کار جنگ‌طلب است که اعتقادی به قوانین بین‌المللی ندارد

ماهیت ناگهانی و خشونت‌آمیز این شورش‌ها و پوشش هماهنگ آن‌ها توسط رسانه‌های غربی، همه‌ی نشانه‌های یک انقلاب رنگی سازماندهی‌شده توسط سی‌آی‌ای را داشت. این نشانه‌ها بعداً با دخالت مسیح علی‌نژاد[4] تأیید شدند. علی‌نژاد یکی از عوامل آمریکاست که پیش از این با مایک پمپئو[5]، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و یکی دیگر از افرادی که مانند جان بولتون از حامیان قدیمی تغییر رژیم در ایران هستند، دیدار کرده است[6].

«بهار فارسی»؛ تلاش ناکام سیا و ام‌آی6 برای کودتا در ایران+ عکس و فیلم

«مسیح علی‌نژاد» (چپ) در دیدار با «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، در ماه فوریه‌ی سال 2019. پمپئو نیز، مانند «جان بولتون»، یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکایی است و او را از طراحان اصلی عملیات ترور شهید سلیمانی می‌دانند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «بریج‌فای»؛ نسل جدید پیام‌رسان برای معترضان خیابانی

›› «جوکر»؛ تازه‌ترین نمادسازی آمریکا برای عملیات‌های خرابکارانه

واقعیت این است که سرنگونی خشونت‌آمیز حکومت در ایران [توسط غربی‌ها] سابقه‌ی تاریخی نیز دارد. ام‌آی6 و سی‌آی‌ای سال 1953 [1332 شمسی] عملیات «آژاکس[7]» را سازماندهی کردند که موجب سرنگونی محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران، شد که تصمیم گرفته بود ذخایر عظیم نفتی این کشور را ملی کند. [محمدرضا] شاه پهلوی، جانشین مصدق که مورد حمایت غرب بود، خودش در انقلاب اسلامی سال 1979 سرنگون شد؛ انقلابی که آیت‌الله خمینیِ ضدآمریکایی و ضدصهیونیست را به قدرت رساند؛ و جمهوری اسلامی از آن زمان تا کنون دشمن سرسخت غرب باقی مانده است.

«بهار فارسی»؛ تلاش ناکام سیا و ام‌آی6 برای کودتا در ایران+ عکس و فیلم

سربازان ایرانی ماه آگوست سال 1953 میلادی (مردادماه 1332)، پس از سرنگونی دولت منتخب محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران، در تهران به دنبال مردم معترض هستند. کودتای 28 مرداد توسط سی‌آی‌ای آمریکا و ام‌آی6 انگلیس و پس از اقدام مصدق در ملی‌سازی صنعت نفت ایران، صورت گرفت. در اعتراضات مردمی علیه این کودتا حدود 300 نفر به ضرب گلوله در خیابان‌های تهران کشته شدند. (+)

با این وجود، اعتراف بولتون مبنی بر این‌که سلاح در اختیار «اپوزیسیون ایران» قرار می‌گیرد، سابقه‌ی تاریخی بسیار نزدیک‌تری دارد: ماه فوریه‌ی سال 2011، اعتراضات در لیبی نیز که با هدف اصلاحات دولتی آغاز شده بودند، به‌سرعت تبدیل به شورش خشونت‌آمیز شدند و طولی نکشید که تمام این کشور آفریقایی را فراگرفتند. تروریست‌ها به لطف تسلیحاتی که سی‌آی‌ای[8] و ام‌آی6[9] در اختیارشان گذاشته بودند، و تحت پوشش منطقه‌ی پرواز ممنوعی که ناتو تحمیل کرده بود، در عرض هشت ماه کشور را تسخیر کردند. معمر قذافی، رهبر لیبی، نیز که برنامه‌اش برای ایجاد ارزی موسوم به «دینار طلا[10]» جرقه‌ی عملیات تغییر رژیم را زده بود، ماه اکتبر همان سال در یکی از خیابان‌های شهر سِرت «اعدام خیابانی» شد؛ و کشورش که زمانی پررونق [و ثروتمندترین کشور آفریقایی] بود، تبدیل به یک جنگل بی‌قانون تبدیل شد[11].

ابوعطاخوانی قورباغه: وقتی جان بولتون از دیپلماسی با ایران می‌نویسد

«جان بولتون» (دوم از چپ) در کنار «مریم رجوی» سرکرده‌ی گروهک «مجاهدین خلق» در مراسم بزرگداشت نوروز. بولتون یکی از حامیان دوآتشه‌ی منافقین است. (+)

اظهارات چند سال قبل «جان بولتون»: «سیاست آمریکا باید سرنگونی حکومت ایران پیش از جشن چهل‌سالگی‌اش باشد.» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ابوعطاخوانی قورباغه: وقتی جان بولتون از دیپلماسی با ایران می‌نویسد

›› «دیکتاتور خوب» و «جنایتکار جنگی خوب»؛ سیاست خارجی آمریکا بر چه مبنایی است؟

ماه مارس سال 2011 نیز عملیات تغییر رژیم مشابهی در سوریه آغاز شد؛ وقتی تروریست‌های مسلح‌شده توسط آمریکا[12]، انگلیس[13]، اسرائیل[14]، و عربستان[15] کنترل بخش‌های وسیعی از جمهوری عربی سوریه را به دست گرفتند. دلیل این عملیات، امتناع بشار اسد در سال 2009 از موافقت با ساخت یک خط‌لوله توسط قطر، متحد آمریکا، در کشورش بود، چراکه احداث چنین خط‌لوله‌ای ممکن بود روابط اسد با متحد کلیدی‌اش روسیه را به خطر بیندازد.

آشنایی با اتاق عملیات اغتشاشات اخیر در عربستان سعودی/ اهداف و دستورکار «مرکز اعتدال» چیست؟ + عکس و فیلم

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، «ملک سلمان» پادشاه سعودی، و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، در جریان نشستی در سال 2017 در ریاض. در جریان این نشست، سعودی‌ها «مرکز جهانی مبارزه با ایدئولوژی افراط‌گرایی» موسوم به «مرکز اعتدال» را تأسیس کردند که تبدیل به کانونی برای خرابکاری و آشوب‌آفرینی در منطقه، از جمله در ایران، شده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «مرکز اعتدال»؛ آشنایی با اتاق عملیات اغتشاشات اخیر در عربستان

این در حالی است که سوریه، بر خلاف لیبی، توانسته است طی 11 سال گذشته در برابر این کارزار تغییر رژیم مقاومت کند؛ و اسد تا امروز همچنان در قدرت باقی مانده است. صدالبته مداخله‌ی ایران در ماه ژوئن سال 2013 به این امر کمک بزرگی کرد. دمشق و تهران [در مواجهه با تهدیدهای نظامی دولت جورج بوش پسر پس از حوادث 11 سپتامبر] با یک‌دیگر توافق دفاع مشترک امضا کرده بودند[16]، و حملات هوایی روسیه نیز، که از ماه سپتامبر سال 2015 و به درخواست دمشق آغاز شده بود، موجب شد «ارتش عربی سوریه» بتواند مناطقی که تحت کنترل تروریست‌ها قرار گرفته بود، از جمله شهر کلیدی حلب، را باز پس بگیرد.

«بهار فارسی»؛ تلاش ناکام سیا و ام‌آی6 برای کودتا در ایران+ عکس و فیلم

پس از حمله‌ی داعش به سوریه و تصرف بخش‌هایی از این کشور با حمایت آمریکا، بسیاری تصور می‌کردند دولت بشار اسد به پایان کار خود رسیده است، اما داعش نهایتاً به لطف همکاری ایران و روسیه با سوریه شکست خورد و اسد همچنان در سوریه قدرت را در اختیار دارد. (+)

همین‌جاست که، با توجه به شباهت‌ها میان اتفاقات لیبی و سوریه و آن‌چه هم‌اکنون در ایران در حال وقوع است، احتمالات شوم مطرح می‌شود. اگر ناآرامی‌های کنونی در نهایت به جنگ نیابتی علیه ایران تبدیل شود، لابی تغییر رژیم بدون شک به سمت درخواست برای «مداخله‌ی بشردوستانه» به سبک لیبی علیه جمهوری اسلامی حرکت خواهد کرد. البته از آن‌جایی که ایران یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی در خاورمیانه را در اختیار دارد[17]، هرگونه تلاش برای بستن آسمان این کشور بدون شک منجر به استفاده‌ی این کشور از قابلیت‌های موشکی‌اش[18] علیه متحدان منطقه‌ای واشینگتن، مانند اسرائیل و عربستان، خواهد شد و جنگ نیابتی را به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای تبدیل می‌کند.

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

«مهسا امینی باید امروز زنده می‌بود. در عوض، ایالات متحده و مردم ایران در سوگ او هستند. ما از دولت ایران می‌خواهیم آزار نظام‌مند زنان را پایان دهد و اجازه‌ی اعتراض مسالمت‌آمیز را صادر کند.» توئیت «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه‌ی آمریکا، در حمایت از اغتشاشگران در ایران (+)

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

«ایلان ماسک» یکی از ثروتمندترین انسان‌های دنیا و کارآفرین سرشناس آمریکایی که در رأس شرکت‌های بزرگی مانند خودروسازی «تسلا»، و اکنون توئیتر، قرار دارد، فرصت اغتشاشات در ایران را غنیمت شمرد و بلافاصله درخواست معافیت از تحریم‌های آمریکا و مجوز ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» به کاربران ایرانی را مطرح کرد. دولت آمریکا نیز برای حمایت از آشوبگران در ایران و کمک به آن‌ها برای برگزاری تجمعات بزرگ‌تر، شرکت «اسپیس‌ایکس» متعلق به «ماسک» و ارائه‌دهنده‌ی خدمات «استارلینک» را از تحریم‌های ضدایرانی مستثنی کرد. (+)

در حقیقت، ایران توانمندی‌های خود در این زمینه را پیشاپیش، ماه ژانویه‌ی سال 2020، در حمله‌ی موشکی تلافی‌جویانه‌ی علیه پایگاه هوایی عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق، در واکنش به ترور قاسم سلیمانی، فرمانده‌ی نیروی قدس سپاه پاسداران توسط یک پهپاد آمریکایی، اثبات کرده است. با این حال، سناریوی یک درگیری بزرگ منطقه‌ای ممکن است حتی منجر به تصمیم برخی از متحدان ایران برای ورود به جنگ شود. ماه مارس سال 2021، ایران و چینِ مسلح به سلاح هسته‌ای، قرارداد همکاری[19] 25 ساله‌ای به منظور گسترش روابط در زمینه‌ی توسعه‌ی زیرساخت‌های انرژی امضا کردند.

«بهار فارسی»؛ تلاش ناکام سیا و ام‌آی6 برای کودتا در ایران+ عکس و فیلم

دیدار «ابراهیم رئیسی» (راست) رئیس‌جمهور ایران، با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، در حاشیه‌ی نشست سال 2022 «سازمان همکاری شانگهای» در سمرقند، پایتخت ازبکستان. تهران و پکن سال گذشته‌ی میلادی (2021) یک توافق جامع 25 ساله با یک‌دیگر امضا کردند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تفاوت ماهیتی سند همکاری تهران-پکن با برجام

›› چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

پس از مداخله‌ی روسیه در اوکراین، تهران و مسکو نیز روابط خود را تقویت کردند[20]، از جمله طی سفر ماه جولای ولادیمیر پوتین به پایتخت ایران. احتمال این‌که در صورت اقدام نظامی غرب علیه ایران، پکن یا مسکو تصمیم به مداخله بگیرند، بسیار زیاد است؛ و بنابراین این‌که ناآرامی‌های فعلی در ایران هرچه سریع‌تر فروکش کند، نه‌تنها به نفع این کشور، بلکه به نفع کل جهان است.

بخشی از صحبت‌های «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار با «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، طی سفر رئیسی به مسکو [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش رسمی پایگاه ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار رئیسی با پوتین

›› بازنویسی قواعد بازی در خاورمیانه توسط ائتلاف ایران-روسیه مقابل چشم آمریکا


[1] The ‘Persian Spring’ – Libya and Syria Script Now Playing Out in Iran Link

[2] آمریکا در قبال اعتراض‌های سراسری در ایران چه موضعی باید بگیرد؟... لینک

[3] West politically exploits death of Mahsa Amini through fake news Link

[4] The Exiled Dissident Fuelling the Hijab Protests in Iran Link

[5] Iranian commander Soleimani had been in Pompeo's sights for years Link

[6] Secretary Pompeo’s Meeting With Iranian Women’s Rights Activist Masih Alinejad Link

[7] 64 Years Later, CIA Finally Releases Details of Iranian Coup Link

[8] U.S. agents were in Libya before secret Obama order Link

[9] Fancy your chances against the SAS, Gaddafi? Elite troops and MI6 spies poised to help Libyan rebels Link

[10] Saving the world economy from Gaddafi Link

[11] Libya: From Africa’s Wealthiest Democracy Under Gaddafi to Terrorist Haven After US Intervention Link

[12] Exclusive: Obama authorizes secret U.S. support for Syrian rebels Link

[13] Britain to resume training Syrian rebels Link

[14] After years of speculation, IDF chief admits Israel supplied Syrian rebels with weapons Link

[15] Saudi Arabia, the CIA and the arming of Syrian rebels Link

[16] Iran and Syria confront US with defence pact Link

[17] Iran air defenses can hit $900k cruise missiles at a cost of only $10: Cmdr. Link

[18] Iran develops its first hypersonic missile Link

[19] 25-year agreement ‘remarkable milestone’ in Iran-China ties, secures regional stability, says analyst Link

[20] Iranian-Russian cooperation beefed up considerably since beginning of 2022 — Raisi Link

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان