چه کسانی در جشنواره ۴۱ساله فجر حاضر نیستند؟

فرش قرمز خلوت

شماره روزنامه: ۵۶۵۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۱۱/۹ ...

اما این موضوع الزاما به دلیل شرکت نکردن سینماگران نام‌آشنا نیست. برخی از سینماگران معروف هم به جشنواره فیلم داده‌اند اما آثارشان پشت ممیزی داوران مانده است. آیا دلیل راه ندادن فیلم‌ها به فجر، سینمایی است یا خیر؟ با توجه به آنچه برخی مدیران فرهنگی و مجریان جشنواره گفته‌اند امسال فیلم «سیاه‌نما» در جشنواره نداریم. برخی منتقدان سینما می‌گویند اصطلاح «سیاه‌نما» عموما برای فیلم‌هایی به کار می‌رود که به آسیب‌های اجتماعی و ... می‌پردازند و فضای روایی انتقادی دارند. اگر این نکته را بپذیریم احتمالا یکی از دلایل کنار گذاشتن فیلم‌های برخی از کارگردانان شناخته‌شده، همین موضوع باشد.شعار اصلی جشنواره امسال «اخلاق، امید، آگاهی» است. با توجه به شعار امیدمحور این جشنواره، به نظر می‌رسد امسال عمدتا فیلم‌هایی با فضای امیدبخش حاضر هستند.  به هر حال امسال، کیانوش عیاری، نرگس آبیار، محسن امیریوسفی، اکتای براهنی، جمشید محمودی و ... که گویا فرم جشنواره را هم پر کرده بودند، در فجر 41 نخواهند بود.

البته هنوز معلوم نیست عدم حضور این افراد در جشنواره دقیقا به چه دلیلی بوده است. همچنین تاکنون فهرستی از فیلم‌هایی که فرم جشنواره را پر کرده‌اند در دست نیست؛ اما به نظر می‌رسد به‌جز اسامی بالا، از سینماگران شناخته‌شده کس دیگری پشت در جشنواره نمانده باشد. به‌رغم اینکه اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه با تاخیر طولانی انجام شد، ‌اما برخی سینماگران دیگر هم اعلام کردند فیلمشان به جشنواره نمی‌رسد. باید منتظر ماند و دید جشنواره فجر در 41سالگی خود، یعنی در‌حالی‌که تازه پا به دوران پر‌تب‌وتاب میانسالی گذاشته و قرار است عاقل‌تر و متین‌تر از سال‌های گذشته‌اش باشد، چگونه برگزار خواهد شد؟

فیلم‌های پشت در جشنواره

«ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری که گفته می‌شد فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده یکی از غایبان بزرگ جشنواره چهل‌ویکم است. این فیلم با بازی رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ریما رامین‌فر و... مراحل فیلمبرداری خود را در یکی از شهرهای شمالی پشت سر گذاشت. گفته می‌شود این فیلم به دلیل آماده نبودن از حضور در جشنواره بازمانده است.

«سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار که در قالب فیلم-مجموعه تولید می‌شود یکی دیگر از غایبان این دوره از جشنواره است. نسخه سینمایی این اثر جایی در بین 24 فیلم حاضر در جشنواره فجر ندارد. براساس شنیده‌ها نسخه سینمایی «سووشون» متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر نبوده است.

«کابل پلاک 10» به کارگردانی جمشید محمودی که گفته می‌شد قطعا در جشنواره چهل‌و‌یکم حاضر خواهد بود، دیگر غایب نامدار این دوره از جشنواره است. این فیلم حدود یک سالی است آماده نمایش شده و حتی در دوره قبل نیز متقاضی شرکت در جشنواره فجر بود. الناز شاکردوست و پدرام شریفی بازیگران این فیلم هستند.

«قیف» ساخته جدید محسن امیریوسفی هم در جشنواره چهل‌‌و‌یکم حضور ندارد. این فیلم که با بازی رضا عطاران در ژانر کمدی ساخته شده، اواسط بهار امسال فیلمبرداری خود را در تهران آغاز کرد. «قیف» را سعید ملکان تهیه کرده است. از آنجایی که مراحل آماده‌سازی این فیلم به دلیل بالا بودن حجم جلوه‌های بصری زمان‌بر بوده و فیلم به‌موقع برای ارائه به هیات انتخاب آماده نمی‌شده، سعید ملکان فرم شرکت در جشنواره را پر نکرده است.

دیگر فیلم مهم غایب جشنواره چهل‌و‌یکم ساخته جدید مجید‌رضا مصطفوی با نام «بی‌سروصدا» است. این فیلم با بازی پیمان معادی، مهران غفوریان و فرشته حسینی  مراحل فیلمبرداری خود را در تهران پشت سر گذاشت، اما فرم شرکت در جشنواره فیلم فجر را پر نکرد تا عملا یکی از غایبان بزرگ جشنواره لقب بگیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان