قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۳

شاخص پاسپورت هنلی (Henley Passport Index) گزارش سالانه خودش درباره قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را اعلام کرده و در رتبه‌بندی خودش در سال ۲۰۲۳ میلادی، یکی از کشورهای آسیای شرقی توانسته جایگاه نخست را به خودش اختصاص بدهد. در ادامه همراه با ما باشید تا با قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۳ آشنا شوید.

قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال 2023

شاخص پاسپورت هنلی (Henley Passport Index) گزارش سالانه خودش درباره قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را اعلام کرده و در رتبه‌بندی خودش در سال 2023 میلادی، یکی از کشورهای آسیای شرقی توانسته جایگاه نخست را به خودش اختصاص بدهد. در ادامه همراه با ما باشید تا با قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال 2023 آشنا شوید.

در این شاخص از داده‌های انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی یا IATA استفاده شده و 199 پاسپورت از سراسر جهان را در بر می‌گیرد. در این میان، پاسپورت‌هایی که از قدرت بیشتری برخوردار هستند، همانند کلیدی طلایی برای دارندگانش برای سفر به نقاط مختلف جهان محسوب می‌شوند.

هر چه قدر که یک پاسپورت از قدرت بیشتری برخوردار باشد، شما می‌توانید بدون ویزا یا با ویزای در بدو ورود به کشورهای بیشتری سفر کنید. اقتصاد و سیاست نیز از عوامل مشترکی هستند که به شدت روی قوی یا ضعیف شدن پاسپورت تاثیر می‌گذارند. با این حال، شرایط دیگری همچون جنگ در اوکراین و همه‌گیری کرونا نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده‌اند.

مدیر کمپانی Henley & Partners که مسئولیت اندازه‌گیری این شاخص هستند یعنی دکتر کریستین اچ کیلین در همین رابطه اظهار داشته:

«شاخص پاسپورت هنلی دسترسی بدون ویزا به 227 مقصد در سراسر جهان را اندازه‌گیری می‌کند که همین نیز آن را به ابزاری بسیار مفید و جذاب برای گردشگران تبدیل شده است.»

در حال حاضر، بهترین و قدرتمندترین گذرنامه در جهان، متعلق به کشور ژاپن است. این در حالی است که کشور ژاپن برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین مرزی را به هنگام همه‌گیری کرونا داشت. اگر شما پاسپورت کشور ژاپن را داشته باشید، می‌توانید به 193 مقصد در سراسر جهان بدون داشتن ویزا سفر کنید که 85 درصد جهان می‌شود.

کره جنوبی و سنگاپور نیز به صورت مشترک در رده دوم قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان قرار گرفته‌اند. دارندگان پاسپورت‌های این دو کشور می‌توانند بدون داشتن ویزا به 192 کشور جهان سفر کنند و همین نیز این پاسپورت‌ها را بسیار خاص کرده است. این در حالی است که دارندگان پاسپورت‌های آلمان و اسپانیا نیز می‌تواند بدون داشتن ویزا به 191 کشور جهان بروند.

کشور فنلاند به دارندگان پاسپورتش این اجازه را می‌دهد تا بدون داشتن ویزا به 190 کشور جهان سفر کنند و همین نیز باعث شده تا فنلاند به همراه لوکزامبورگ و ایتالیا در رده چهارم قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان قرار بگیرند. در رده پنجم نیز به صورت مشترک کشورهای اتریش، دانمارک، هلند و سوئد قرار گرفته‌اند که به ساکنین خود اجازه سفر بدون ویزا به 189 کشور را می‌دهند.

فرانسه، ایرلند، پرتغال و انگلیس نیز این امکان را به دارندگان پاسپورت خود می‌دهند تا بدون اخذ ویزا به 188 کشور جهان بروند و همین نیز آن‌ها را به صورت مشترک در رده ششم قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان قرار داده است. کشورهای ایالات متحده آمریکا، بلژیک، جمهوری چک، نیوزیلند، نروژ و سوئیس به صورت مشترک در رده هفتم قرار دارند و دارندگان این پاسپورت‌ها می‌توانند بدون ویزا به 187 کشور سفر کنند.

در این رتبه‌بندی انجام شده از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان، کشورهای یمن، پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان در پنج رده آخر قرار گرفته‌اند. دارندگان پاسپورت ایران نیز می‌توانند بدون اخذ ویزا به 44 کشور جهان سفر کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان