گفتگو با همسر شهید مدافع‌حرم علی‌محمد قربانی، سرپرست گروه رهروان زینبی؛

امسال به ۱۰۵ خانواده شهید سر می‌زنیم

امسال ۱۰۵ خانواده شهید داریم که قرار است به آن‌ها سر بزنیم. هرچند تعدادی از این مادران از میان ما رفته‌اند؛ ولی برای این مادران هم برنامه‌ای تحت عنوان مادران آسمانی در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش مشرق، آنچه در ادامه می‌خوانید، مصاحبه با خانم بتول چگله همسر شهید مدافع حرم علی‌محمد قربانی سرپرست گروه رهروان زینبی با موضوع تکریم سرچشمه‌های شهادت است.

ایده از یک کار ضرب‌العجلی کلید خورد

در ابتدا این برنامه با عنوان تکریم سرچشمه‌های شهادت نبود. سال 1395 هم‌زمان با شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) مراسم کوچکی در زینبیه مسجد امام حسین (ع) برای مادران و همسران شهدا برگزار کردیم. با اینکه کار ضرب‌العجلی بود؛ ولی مراسم به خوبی برگزار شد. منتهی ما بعد از اتمام مراسم با بچه‌های موسسه فرهنگی پژوهشی شهید جواد زیوداری جلسه گرفتیم که چرا در ایام شهادت خدمت این خانواده‌ها برسیم به‌خصوص که این مادران و همسران به اندازة کافی غم‌ و غصه در دلشان دارند. همین صحبت‌ها شروعی شد که ما از سال بعد میلاد حضرت زهرا (س) به نیابت از شهدای‌شان این روز را خدمت مادران و همسران شهدا تبریک بگوییم و هدیه‌ای هرچند ناقابل تقدیم‌شان کنیم. سال 96 اولین یادواره تحت عنوان "مادران فاطمی، رهروان زینبی" در تالار برگزار شد. در این برنامه از مادران و همسران شهدایی که در سال 95 تا 96 خدمت‌شان رسیده بودیم و حدود 22-23 خانواده بودند دعوت کردیم. برای این‌کار دعوت‌نامه‌هایی طراحی و برای به در خانه‌های شهدا فرستادیم. روز موعود نیروهای موسسه را همراه خودرو به در منزل این عزیزان گسیل کردیم تا با مشایعت به محل قرار بیایند.

 امسال به 105 خانواده شهید سر می‌زنیم

روال برنامه‌ها در همه‌جا به این صورت است که مجری اسامی را قرائت می‌کند تا این بزرگوران برای دریافت هدیه‌ به روی صحنه برود؛ ولی ما تصمیم داشتیم این سنت‌شکنی کنیم. اکثر این مادران ناتوان بودند. بالا رفتن از پله و طی مسیر برای‌شان دشوار بود. تصمیم گرفتیم تا ما خدمت‌شان برسیم و هدیه را همراه شاخه‌ای گل تقدیم‌شان کنیم. این مسئله برای‌مان از اهمیت زیادی برخوردار بود که مادران و یا همسران دچار مشکل نشوند و تکریم به معنای واقعی کلمه صورت بگیرد. در این بین تعدادی از مادران بودند که بنا به دلایلی نتوانستند در برنامه حضور داشته باشند که ما بلافاصله بعد از اتمام برنامه همراه تعدادی از اعضای موسسه سراغ این مادرها رفتیم و در منزل مراسم تکریم را اجرا کردیم و این روز را تبریک گفتیم. همین حرکت باعث شد تا به این موضوع فکر کنیم تا برنامه را در سال‌های آتی به سبکی دیگر برگزار کنیم که هزینه‌های جانبی کمتری داشته باشد.

چون ما در طول سال دوهفته‌ای یک‌بار دیدار با خانواده‌های شهدا داریم هرسال نسبت سال قبل تعداد خانواده‌ها بیشتر می‌شود. به همین منظور تصمیم گرفتیم برای مدیریت زمان و اجرای بهتر مراسم چهار گروه تشکیل دهیم و با تقسیم خانواده‌ها بین این گروه‌ها، آن‌ها در این دوره سه روزه به خانواده‌ها سر بزنند. سرگروه‌ها با برنامه‌ریزی و تماس که از چند روز قبل با خانواده‌ها صورت می‌گیرد و روز و ساعت دیدار را هماهنگ می‌کنند.

 امسال به 105 خانواده شهید سر می‌زنیم

سال 98 اولین سال اجرای این برنامه به سبک جدید بود. قرار شد ما خدمت خانواده‌های شهدا برسیم. از دو سه ماه قبل جلسه ‌گرفتیم. مسئولیت‌ها مشخص شدند. سین برنامه چیده شد که اتفاق دیگری افتاد. عنایتی از جانب امام رئوف. پرچم متبرک از حرم آقا امام رضا (ع) به همراه نمک و نبات تبرکی از آستان قدس به دست ما رسید. به این صورت سین برنامه‌ها تغییر کرد. یک ماشین اختصاصی برای حمل پرچم در نظر گرفتیم. لطف شامل حال من شد تا حامل این پرچم باشم. اعضا به محضر مادر و یا همسر شهید می‌رسیدند و بعد از اجرای برنامه و تقدیم هدایا بنده به همراه پرچم و یکی از اعضاء که صلوات خاصه امام رضا را از اسپیکر پخش می‌کرد وارد منزل شهید می‌شدیم و بعد از زیارت به دیدار بعدی می‌رفتم. دیدن پرچم و پخش صلوات خاصه حال و هوایی را بین خانواده‌ها و اعضای رهروان می‌انداخت که هیچ کلمه‌ای قادر به توصیف آن نیست.

تنها سالی که توانستم به همه خانواده‌های شهدا برسم همان سال بود. سال‌های بعد هر روز با گروهی همراه می‌شدم و خدمت این عزیزان می‌رسیدم.

البته این لطف آستان سال بعد با فرستادن قاب‌فرش‌های حرم و سال‌های بعد با فرستادن نمک و نبات تبرک هم‌چنان ادامه دارد.

 امسال به 105 خانواده شهید سر می‌زنیم

برنامه تکریم سرچشمه‌های شهادت مختص به شهدای شهر اندیمشک نیست

این کار فقط مختص شهدای اندیمشک نیست. ما آبادان خدمت مادر شهید مدافع حرم عارف کایدخورده، شوش خدمت مادر و همسر شهید احمد حیاری، شهرک بنوار ناظر خانواده شهید جهش، شهرک آزادی مادر شهید سگوند، شهر خرم‌آباد خدمت مادر و همسر شهید رستمی، استان اصفهان مادر شهید حججی و شهدای مدافع حرم شهر دزفول هم رسیده‌ایم. در برنامه تکریم سرچشمه‌های شهادت هم روال به این صورت است که خانواده‌های شهدایی که دور هستند را یکی دو روز قبل از میلاد با مادران و همسران تماس می‌گیریم، این روز را تبریک می‌گوییم و هدیه برای‌شان ارسال می‌شود. هرچند این عزیزان بارها اعلام می‌کنند راضی نیستند و اصرار دارند که ما این کار را انجام ندهیم؛ ولی ما وظیفة خود می‌دانیم این هدیة هرچند ناقابل را برای‌شان ارسال کنیم.

برای اطلاع‌رسانی پوستر طراحی می‌شود

برای این کار پوستر تهیه می‌شود و از چند روز قبل در گروه‌ها و کانال‌هایی که در پیام‌رسان‌های ایتا، بله، روبیکا و اینستاگرام داریم به اشتراک می‌گذاریم.

 امسال به 105 خانواده شهید سر می‌زنیم

برنامه تکریم به صورت فشرده در سه روز انجام می‌گیرد

برنامه تکریم به صورت فشرده در سه روز از ساعت 9:00 تا 11:30 و عصر از ساعت 15:00 لغایت 17:30 انجام می‌شود و افراد برای حضور در برنامه ثبت‌نام می‌کنند. گاهی تعداد به حدی زیاد است که اولویت با اولین ثبت‌نام کننده‌ها و کسانی‌ست که در دیدارهای قبلی حضور نداشته‌اند، است. در این برنامه از کودک تا زنان میان‌سال حضور دارند.

روز آخر هم برای رفع خستگی جلسات مکرر چند ماهه و تلاش بی‌وقفه نیروها آن‌ها را مهمان شهدا می‌کنیم و به اردو می‌بریم.

هر سال برنامه با سال قبل متفاوت است

هدف ما علاوه بر تکریم مقام مادر و همسر شهید برگزاری یک کار فرهنگی تاثیرگذار نیز است. برای این کار از جوانان و نوجوانان استفاده می‌کنیم و هر سال بنا به اقتضای همان سال از دختران و پسران نوجوان استفاده می‌کنیم. امسال بنا به وضعیتی که در کشور اتفاق افتاد و بحث حجاب و عفاف از جوانان و نوجوانان دختر دعوت کردیم و گروه سرودی از این عزیزان تشکیل دادیم. اتفاقاتی که در چند ماهه اخیر رخ داد همه نتیجه دوری نسل جوانان و نوجوان از شهدا و سیرة آن‌هاست.

 امسال به 105 خانواده شهید سر می‌زنیم

برنامه امسال یک سوپرایز ویژه داشت

همیشه قبل از شروع برنامه‌ سر مزار حاجی و شهدا می‌روم و از آن‌ها کمک می‌گیرم و می‌خواهم در ساعتی که ما برای تکریم مادر و همسران‌شان می‌رویم در خانه و در کنار مادر و همسر حضور داشته باشند. امسال که طبق روال سال‌های قبل سر مزار این عزیزان حضور داشتم تلفنم زنگ خورد و نام خواهر شهید جواد زیوداری روی صفحه نقش بست. قرار شد که ایشان به درخواست مادرشان در افتتاحیه برنامه حضور داشته باشند و با حضورشان برنامه و موسسه را سراسر نور و برکت نمایند. حضور ایشان در مراسم افتتاحیه با آن ناتوانی ظاهری سوپرایزی برای ما بود تا با قوت بیشتر این کار را انجام دهیم.

هزینه‌های این برنامه را خود شهدا تامین می‌کنند. ما به هیچ نهادی وابسته نیستیم

شاید باور نکنید که برای برنامه امسال زمانی که اولین جلسه را گرفتیم فقط 250 هزار تومان در حساب رهروان بود. هر سال خود شهدا هزینه‌ها را جور می‌کند. خیرین عزیزی هستند که برای برگزاری این برنامه لحظه‌شماری می‌کنند. خیلی از عزیزان از حضورهای سال‌های قبل حاجت گرفته‌اند و با کمک به این برنامه ادای دین می‌کنند. در این بین مادران بعضی شهدا هستند که با توسل به همین شهدا حاجت گرفته‌اند، مثلاً مادر شهید شهریانی نذر کردند در صورت بازگشت پیکر شهیدش به این برنامه کمک کنند و درست همان سال پیکر این شهید بزرگوار بعد از چندین سال دوری برگشت. خیلی‌ها مشکل کار داشتند که با توسل به شهدا مشکل حل شد و نذرشان را ادا کردند.

در ایام کرونا نیز مراسم تکریم به قوت خود برگزار شد

در دوران کرونا دیدارهای رهروان زینبی به طور کامل لغو شد اما برنامه تکریم با عنایت شهدا و لطف خانواده‌های‌شان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با رعایت فاصلة اجتماعی اجرا شد. تعداد زیادی از خانواده‌ها اجازه حضور در منزل را به ما دادند و عده‌ای هم فقط با حضور بنده به همراه یک عکاس و تصویربردار موافقت کردند.

امسال قرار است به 105 خانواده شهید سر بزنیم

امسال 105 خانواده شهید داریم که قرار است به آن‌ها سر بزنیم. هرچند تعدادی از این مادران از میان ما رفته‌اند؛ ولی برای این مادران هم برنامه‌ای تحت عنوان مادران آسمانی در نظر گرفته‌ایم که صبح روز پنجشنبه با حضور بر مزار این مادران و ختم قران و پخش حلوا و گل این روز را به این مادران تبریک می‌گوییم.

اگه موسسه فرهنگی پژوهشی شهید جواد زیوداری نبود...

خدا گواه هست و شهدا هم می‌دانند که اگر این بچه‌های موسسه تاریخ شفاهی شهید جواد زیوداری نبودند و حمایت‌های همه جانبه مدیر این موسسه جناب آقای مهدی‌نژاد این برنامه در این سال‌ها انجام نمی‌شد. زیرا تمام نیروهای این موسسه که نویسنده هستند در این سه روز تمام پروژه‌های پژوهشی خود را کنار می‌گذارند و به انجام این کارها مشغول می‌شوند.

مصاحبه‌ از: معصومه پاپی و زهرا حاجی‌وند

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان