تیت مدرن در لندن کجاست؟

یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های لندن، تیت مدرن (Tate Modern) است که گالری هنری مدرن و معاصر برجسته‌ای به شمار می‌رود

تیت مدرن در لندن کجاست؟

یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های لندن، تیت مدرن (Tate Modern) است که گالری هنری مدرن و معاصر برجسته‌ای به شمار می‌رود. این بنای بسیار زیبا و خلاقانه در ایستگاه بنکساید پاور شهر لندن قرار گرفته و ترکیبی جادویی از هنر مدرن و طراحی بزرگ آجری صنعتی است. این گالری در ارائه آثار چالش‌برانگیز چه در مجموعه دائمی و رایگان خودش و چه از طریق نمایشگاه‌های موقت به توده مردم بسیار موفق بوده است. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر با این گالری هنری آشنا شوید.

گالری اصلی در داخل ساختمان و در جایی قرار دارد که زمانی محل دیگ بخار نیروگاه بوده است و امروزه نیز به احترام یک فعال اجتماعی محلی به عنوان ساختتمان ناتالی بل نامیده می‎‌شود. ساختمان خیره‌کننده بلاواتنیک (Blavatnik Building) نیز با یک تراس تماشا در طبقه دهم خودش که در سال 2016 میلادی افتتاح شده بود، فضای موجود نمایشگاه را تا حدود 60 درصد افزایش داده است.

سالن توربین

برای رفتن به ساختمان ناتالی بل باید از ورودی‌ای فرعی از خیابان هالند رفت و اولین فضایی که به آن وارد می‌شوید، سالن توربین (Turbine Hall) با مساحتی بیش از 3300 متر مربع است. این منطقه وسیع در ابتدا محل قرارگیری ژنراتورهای عظیم الکتریسیته نیروگاه بوده و حالا نیز به مرکز فرماندهی برای نمایش آثار هنری بسیار بزرگ و نمایشگاه‌های موقت تبدیل شده است.

هدف آن است که هنر در دسترس‌تر قرار داشته باشد و همین نیز سبب شده تا آثار به نمایش در آمده در این بخش،‌ محبوب و تعاملی باشند. از جمله این آثار نیز می‌توان به فواره‌ای با ارتفاع 13 متر به نام Fons Americanus اشاره کرد که توسط کارا والر ساخته شده و به تاریخ تجارت برده می‌پردازد.

یکی دیگر از آثار هنری مقیاس بزرگ اینجا، زمین بازی کاملی با تاب‌های سه نفره است که توسط گروه هنری دانمارکی Superflex نصب شدند. هزارتوی باغ‌های مهندسی شده به نام Empty Lot ساخته آبراهام کروزویلگاس نیز از جمله دیگر آثار هنری به نمایش گذاشته شده در اینجا به شمار می‌رود.

نمایشگاه دائمی

بیش از 60000 اثر از نمایشگاه دائمی به طور دائم در حال گردش در اینجا هستند و بازدیدکننده‌ها می‌توانند آن‌ها را در بخش‌های مختلف مشاهده کنند. این در حالی است که متصدیان نقاشی‌های بسیار خوبی از افرادی همچون ژرز براک، هانری ماتیس، پیت موندریان، اندی وارهول، مارک روتکو و جکسون پولاک را در اختیار دارند.

این مجموعه بر اساس موضوع و زمان‌بندی در طبقه 2 و 4 ساختمان ناتالی بل در کنار روخانه و در طبقه صفر، 3 و 4 ساختمان بلاواتنیک مرتب شده‌اند. مکانی عالی برای شروع گشت و گذار و بازدید، از صفحه نمایش شروع در طبقه دوم ساختمان ناتالی بل است. این تیزر کوچک و خاص برخی از بهترین آثار محبوب مجموعه را به نمایش در می‌آورد و نکات مفیدی را برای درک هنر مدرن به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند.

معماری

ساختمان 200 متری ناتالی بل، با بیش از 4.2 میلیون آجر ساخته شده و منظره‌ای خیره‌کننده و با ابهت را خلق کرده است. این ساختمان توسط معماران سوئیسی هرتسوک و دی مئورون ساخته شده که در سال 2001 میلادی جایزه معتبر معماری پریتزکر را برای تغییر این نیروگاه به یک گالری هنری مدرن دریافت کردند.

دستاوردهای مهم در تغییر این ساختمان شامل برداشتن دودکش مرکزی ساختمان به ارتفاع 99 متر، افزودن دو طبقه شیشه‌ای به پشت بام و تبدیل سالن توربین به فضایی نمایشگاهی و دراماتیک است. هرتسوک و دی مئورون همچنین ساختمان جدید بلاواتنیک 10 طبقه را به صورت جداگانه طراحی کرده بودند.

مناظر باشکوه شهری از طبقه دهم

با رفتن به طبقه دهم ساختمان بلاواتنیک شما می‌توانید شاهد مناظری باشکوه و بسیار زیادی از سطح شهر لندن باشید. در طبقه ششم ساختمان نیز می‌توان شاهد منظره‌هایی از رودخانه تیمز و کلیسای جامع سنت پل (St Paul’s Cathedral) بود. در طبقه چهارم ساختمان بلاواتنیک نیز پلی وجود دارد که آن را به ساختمان ناتالی بل متصل می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان