راهنمای نمونه‌گیری آزمایشات

نمونه‌گیری معمولاً در آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا در کلینیک‌های تخصصی و توسط تکنسین‌های مجرب انجام می‌شود. گاهی اوقات به دلیل عدم توانایی فرد جهت مراجعه به پزشک یا بیمارستان، آزمایش در منزل انجام می‌شود. در این صورت نیاز است که تکنسین‌های متخصص در این حوزه، به خانهٔ فرد مراجعه کرده و از او نمونه‌گیری کنند.

راهنمای نمونه‌گیری آزمایشات

نمونه‌گیری معمولاً در آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا در کلینیک‌های تخصصی و توسط تکنسین‌های مجرب انجام می‌شود. گاهی اوقات به دلیل عدم توانایی فرد جهت مراجعه به پزشک یا بیمارستان، آزمایش در منزل انجام می‌شود. در این صورت نیاز است که تکنسین‌های متخصص در این حوزه، به خانهٔ فرد مراجعه کرده و از او نمونه‌گیری کنند.

انجام آزمایشات برای بررسی و تشخیص بیماری افراد امری لازم و مهم است. معمولاً آزمایشات با نمونه‌گیری از خون، ادرار و مدفوع افراد انجام می‌شود. برای بررسی برخی از بیماری‌ها، تنها به یک نمونه آزمایش نیاز است و در برخی دیگر، هر سه نمونه برای انجام بررسی‌های دقیق‌تر موردنیاز هستند.

بسیاری از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی خدمات نمونه در منزل را به مراجعان خود ارائه می‌دهند. گاهی اوقات برای کاهش هزینه‌ها، افراد می‌توانند از بیمه‌های تکمیلی یا پایه نیز استفاده کنند. در این صورت هزینهٔ انجام نمونه‌ گیری در منزل کمتر می‌شود.

در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با نمونه‌گیری برای آزمایشات آشنا کنیم، پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

اهمیت انجام نمونه‌گیری آزمایشات

اهمیت و کاربرد آزمایشات بر هیچ‌کس پوشیده نیست و امروزه تمامی افراد می‌دانند که آزمایشات چه کاربردی در علم پزشکی دارند. به کمک انجام نمونه‌گیری و انجام آزمایشات می‌توان وجود انواع بیماری‌ها را در بدن بررسی کرد. برای مشخص‌کردن هر بیماری، نیاز به انجام آزمایش و بررسی‌های متفاوتی است. معمولاً رایج‌ترین نمونه‌های موردنیاز برای انجام آزمایشات مختلف، خون، ادرار، مدفوع، بزاق دهان و.. است. معمولاً آزمایشات مختلف در آزمایشگاه‌های مجهز و با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود. گاهی اوقات به دلیل عدم توانایی فرد جهت مراجعه به بیمارستان و مطب، نمونه‌ گیری در منزل انجام می‌شود. در این شرایط تکنسین‌های مجرب به کمک تجهیزات لازم به محل موردنظر بیمار مراجعه می‌کنند و نمونه‌گیری را انجام می‌دهند.

انجام انواع نمونه‌گیری خون طبق چه روالی انجام می‌شود؟

خون یکی از نمونه‌های رایج و مهم است که معمولاً برای انجام آزمایشات مهم و بررسی‌های لازم جهت تشخیص انواع بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌گیری خون باید بااحتیاط و توسط افراد متخصص انجام شود. معمولاً برای نمونه‌گیری خون از سرنگ استفاده می‌شود. از آنجایی که سرنگ مستقیم وارد رگ بدن افراد می‌شود، مهارت و تخصص فردی که نمونه‌گیری را انجام می‌دهد بسیار مهم است. برای انجام نمونه‌ گیری در منزل باید نکات زیر رعایت شود:

  • قبل از هر اقدام دیگری لازم است که فرد ست‌های خود را به‌صورت کامل با مواد شوینده یا ضدعفونی‌کننده تمیز کند و سپس دستکش لاتکس بپوشد.
  • سپس باید شریان‌بند در نزدیکی قسمتی که خون‌گیری انجام می‌شود بسته شود. معمولاً محل قرارگیری شریان‌بند روی بازوی فرد است.
  • بعد از بستن شریان‌بند باید محل موردنظر که برای نمونه‌گیری انتخاب شده‌است کاملاً با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز شود.
  • بعد از زدن الکل به محل موردنظر، باید سوزن سرنگ خالی وارد رگ شود، سپس با کشیدن پیستون جریان خون وارد سرنگ می‌شود.
  • بعد از اتمام نمونه‌گیری، لازم است که شریان‌بند باز شود و محل نمونه‌گیری به‌آرامی با دست فشار داده شود.
  • در صورتی که محل نمونه‌گیری خون‌ریزی داشته باشد، باید روی آن بانداژ قرار گیرد.

گفتنی است که در برخی از افراد، پیداکردن رگ خوبی به‌آسانی انجام می‌شود. در این افراد نمونه‌ گیری در منزل بسیار سریع انجام می‌شود و معمولاً بین 5 الی 10 دقیقه طول می‌کشد. اما افرادی که رگ خونی آن‌ها به‌خوبی قابل‌مشاهده نیست، این مدت‌زمان کمی طولانی‌تر می‌شود.

نمونه گیری در منزل

انواع نمونه‌ گیری در منزل

برای انجام آزمایشات مختلف نیاز به نمونه است. افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند برای انجام آزمایش به آزمایشگاه مراجعه کنند، می‌توانند نمونه‌ گیری در منزل را انجام دهند. معمولاً نمونه‌ گیری در منزل به چند شکل مختلف انجام می‌شود. افرادی که قصد دارند تا نمونه‌گیری را در منزل خود انجام دهند، باید با انواع نمونه‌گیری آشنا شوند. انواع نمونه‌ گیری در منزل عبارت است از:

  • خودآزمایی

در روش خودآزمایی تمامی مراحل انجام آزمایش در منزل و توسط خود فرد انجام می‌شود. در این شیوه فرد معمولاً با استفاده از کیت‌های آزمایش، نمونه آزمایش خود را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. با پیشرفت علم و تکنولوژی، کیت‌های پیشرفته‌ای ساخته شده‌اند که می‌توانند در منزل و کمتر از یک ساعت انواع آزمایشات دقیق را انجام دهند. برخی از کیت‌های آزمایش رایج عبارت‌اند از: تست بارداری، تست کرونا، کیت اندازه‌گیری میزان قند خون و… .

  • نمونه‌های آزمایشی که توسط خود فرد جمع‌آوری می‌شوند

گاهی اوقات فرد توانایی رفتن به بیمارستان و آزمایشگاه جهت انجام آزمایشات لازم را ندارد. در این روش گاهی اوقات فرد نمونه‌گیری را در منزل انجام می‌دهد، سپس نمونه را به بیمارستان یا آزمایشگاه ارسال می‌کند تا بررسی‌های لازم روی آ انجام شود. معمولاً برای گرفتن نمونهٔ ادرار و مدفوع می‌توان از این روش استفاده کرد.

  • نمونه‌گیری‌هایی که در منزل و توسط افراد مجرب انجام می‌شود

در این روش از نمونه‌گیری نیاز است که افراد مجرب به محل فرد بیمار مراجعه کنند، سپس به کمک تجهیزات لازم نمونه‌گیری را انجام داده و برای بررسی‌های بیشتر آن را به آزمایشگاه ارسال کنند. این روش از نمونه‌ گیری در منزل معمولاً برای نمونه‌گیری از خون فرد انجام می‌شود، زیرا مراحل خون‌گیری به تخصص و مهارت زیادی نیاز دارد و توسط افراد عادی قابل‌انجام نیست. برخی از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها خدمات نمونه‌ گیری در منزل را به مراجعان خود ارائه می‌دهند.

آزمایش در منزل تهران

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که نمونه‌گیری برای انجام آزمایشات مختلف لازم و ضروری است. معمولاً برای انجام آزمایش باید به بیمارستان یا کلینیک‌های تخصصی مراجعه شود. در صورتی که فرد توانایی مراجعه به بیمارستان و آزمایشگاه را نداشته باشد، می‌تواند نمونه‌ گیری در منزل را انجام دهد.

نمونه‌ گیری در منزل مزایای خوبی برای بیماران دارد؛ ازجمله مزایای این روش نمونه‌گیری، می‌توانیم به راحتی، افزایش آرامش بیمار، صرفه‌جویی در زمان و.. اشاره کنیم. باوجوداین نمونه‌ گیری در منزل نیز معایب خود را دارد و به همین دلیل گاهی اوقات برای انجام آزمایش‌های مهم و حساس نیاز است که بیمار حتماً به بیمارستان یا کلینیک مراجعه کند.

ازجمله معایب نمونه‌ گیری در منزل می‌توانیم به نیاز به هزینهٔ بیشتر، اشتباه در نمونه‌گیری، دقیق نبودن نمونه و… اشاره کنیم. نمونه‌ گیری در منزل معمولاً به سه روش انجام می‌شود؛ از هرکدام از این روش‌ها برای انجام آزمایش‌های خاصی استفاده می‌شود. برای انجام آزمایش‌های دقیق نیاز است که حتماً به آزمایشگاه مراجعه شود تا بررسی‌های لازم توسط افراد متخصص انجام شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان