بیابان وادی رام در اردن کجاست؟

وادی رام (Wadi Rum) به عنوان مشهورترین بیابان اردن شناخته می‌شود و یکی از بهترین جاهای دیدنی این کشور به شمار می‌رود که باید از آن دیدن کرد

بیابان وادی رام در اردن کجاست؟

وادی رام (Wadi Rum) به عنوان مشهورترین بیابان اردن شناخته می‌شود و یکی از بهترین جاهای دیدنی این کشور به شمار می‌رود که باید از آن دیدن کرد. این مناظر ناهموار و خیره‌کننده در دنیای سینما نیز به تصویر کشیده و از آن برای فیلمبرداری آثاری همچون فیلم مریخی (The Martian)، فیلم ذیب (Theeb) و فیلم لورنس عربستان (Lawrence of Arabia) استفاده شده است. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر با این جاذبه زیبا آشنا شوید.

تاریخچه وادی رام

چشم‌انداز کوه‌های ماسه‌سنگی بیابان وادی رام با هزاران سال فرسایش بدین شکل در آمده‌اند و باد و آب به آرامی سنگ‌ها را تراشیدند تا دره‌هایی در بین آن‌ها ایجاد شود. قدمت سکونت انسان در اینجا به دوران نوسنگی باز می‌گردد اما در عصر آهن بود که قبایل ثمودی از شبه جزیره عربستان از اینجا به عنوان بخشی از مسیرهای تجاری خود استفاده کردند و همین نیز سبب افزایش اهمیت این بیابان شد.

نبطی‌ها در قرن دوم قبل از میلاد کنترل صحرا را به عنوان بخشی از امپراتوری تجاری خود در دست گرفتند، امپراتوری‌ای که تا خاورمیانه نیز ادامه داشت. با این حال، اهمیت این منطقه در قرن‌های پس از آن از بین رفت. در طول شورش عرب در جنگ جهانی اول، مبارزان عرب به رهبری امیر فیصل و تی ای لارنس زمانی را در اینجا گذراندند و کتاب هفت ستون حکمت (The Seven Pillars of Wisdom) نوشته لارنس نیز باعث به شهرت رسیدن بیابان وادی رام در سراسر جهان شد.

فیلم «لارنس عربستان» در سال 1962 میلادی توانست با به تصویر کشیدن چشم‌اندازهای مجلل و خیره‌کننده بیابان وادی رام، علاقه گردشگران برای سفر به اینجا را دو چندان کند. در دهه 90 میلادی نیز وادی رام به عنوان پارکی ملی به ثبت رسید و جوامع محلی بادیه‌نشین نیز در عین مدیریت و محافظت از پارک، فعالیت‌های گردشگری را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.

تفریحات در بیابان وادی رام

بیابان وادی رام برای کسانی که علاقه به انجام کارهای ماجراجویانه و پر از هیجان دارند، بسیار مناسب است. به هنگام ورود به اینجا و در مرکز بازدیدکنندگان وادی رام، افراد می‌توانند اطلاعات بیشتری از فعالیت‌ها و تورهای پارک بدست بیاورند و بر طبق آن‌ها، گردشی بسیار دلنشین و مهیج در این بیابان زیبا داشته باشند.

تورهای شتر سواری و پیاده‌روی در دل بیابان این فرصت را در اختیار بازدیدکننده‌ها قرار می‌دهند تا به شکلی آرام و از نزدیک از مناظر زیبا و تماشایی بیابان لذت ببرند. اگر می‌خواهید تا تمام جاذبه‌های اصلی درون این پارک ملی را در گردش خود مشاهده کنید، پس بهتر است از تورهای با ماشین استفاده کنید.

در مرکز بازدیدکنندگان پارک ملی وادی رام همچنین می‌توانید علاوه بر استفاده از تفریحات مختلف موجود اینجا، برای کمپ زدن در طول شب نیز برنامه‌ریزی کنید که می‌تواند اوقات بسیار خوشی را برای شما رقم بزند. این در حالی است که وادی رام به عنوان منطقه‌ای برجسته در اردن برای صخره‌نوردی محسوب می‌شود و در اینجا می‌توان از این ورزش مهیج نیز لذت برد.

کمپینگ در وادی رام

با اینکه سفر در طول روز در بیابان وادی رام بسیار جذاب و تماشایی است اما بهترین راه برای بدست آوردن تجربه‌ای خارق‌العاده در بیابان، کمپ زدن در طول شب است. تور شبانه وادی رام به معنای آن است که شما می‌توانید طلوع و غروب خورشید را در این بیابان زیبا ببینید. از سوی دیگر، نبود نور مصنوعی در اینجا سبب شده تا آسمان شب فوق‌العاده باشد و بتواند از زیبایی‌های ستارگان به بهترین نحو ممکن لذت برد.

چندین اردوگاه کوچک به شکل روستا و چادر در داخل پارک ملی وادی رام وجود دارند که از آن‌ها می‌توان برای اقامت در طول شب استفاده کرد. هم می‌توان از قبل نسبت به رزرو این مکان اقدام کرد و هم می‌توان به هنگام ورود و در مرکز بازدیدکنندگان این کار را انجام داد. این اردوگاه کوچک هستند و در نقاط مختلف پارک قرار دارند و چادرهای آن نیز امکاناتی همچون تخت خواب و همچنین سرویس بهداشتی و حمام مشترک را دارند.

جاهای دیدنی بیابان وادی رام

بیابان وادی رام با وسعتی زیاد از شن و ماسه به رنگ نارنجی و صورتی که در بین صخره‌های بلند قرار گرفته‌اند، بسیار زیبا و تماشایی به نظر می‌رسد و همین نیز جاذبه اصلی اینجا به شمار می‌رود. به هر کجا که نگاه کنید، این مناظر بیابانی خیره‌کننده و تماشایی را خواهید دید. با این وجود، برخی از جاذبه‌ها در داخل پارک برجسته‌تر هستند و در تورهای گردشگری از آن‌ها بازدید می‌شود.

از جمله جاذبه‌های اصلی در پارک ملی وادی رام نیز می‌توان به مجموعه صخره‌هایی بسیار زیبا و تماشایی به نام هفت ستون حکمت (Seven Pillars of Wisdom)، منطقه خیره‌کننده بهار لارنس (Lawrence’s Spring)، تنگه خزعلی (Khazali Canyon)، ویرانه‌هایی به نام خانه لارنس (Lawrence’s House)، پل صخره‌ای بوردا (Burdah Rock Bridge)، کتیبه‌های صخره‌ای (Rock Inscriptions)، پل صخره‌ای ام فروث (Umm Fruth Rock Bridge) و همچنین تل‌ماسه‌های نارنجی عسلی بسیار زیبا و خیره‌کننده اشاره کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان