مارک اورسل، مدیرعامل QuMind، درباره این تحقیق معتقد است که، بسیاری از مصرفکنندگان بریتانیایی در حال کاهش جدی هزینههای تعطیلات خود هستند تا راهی برای صرفهجویی در هزینههای سفر خود در این دوران دشوار پیدا کنند. با این حال، افراد جوانتری که ممکن است احساس کنند تجربه سفر در طول کووید را از دست دادهاند، بهرغم افزایش نگرانیها در مورد بحران هزینه زندگی، همچنان هزینههای سفر خود را افزایش میدهند.
البته این بسیار مهم است که شرکتهای مسافرتی و گردشگری به مشتریان حساس به قیمت کمک کنند تا سفرهای کمهزینهتری انجام دهند. از اینرو، ارائه تخفیفات و مشوقهای اضافی برای کمک به بسیاری از افراد جهت سفر و کسب تجربیات ویژه و به یاد ماندنی کلیدی خواهد بود. با این حال، رویکردی یکسان برای همه افراد وجود ندارد، و شرکتهای مسافرتی باید به این موضوع توجه کنند که چه چیزی یک تعطیلات را برای بخشهای مختلف مشتریانشان جذاب میکند و بستههای سفر و ارتباطات هدفمندی را برای رسیدن به آنها ارائه دهند.
بازاریابی برای نسل جوان (نسل Y و Z)
این پژوهش نشان میدهد که شرکتها بهمنظور جذابتر کردن تعطیلات برای افراد 18 تا 34 ساله، سه پیشنهاد برتر سفری این گروه یعنی لغو رایگان، وعدههای غذایی و ارتقای رایگان هتل را دنبال میکنند. بر اساس این گزارش، حدود 70درصد از افراد این دو نسل لغو رایگان را در اولویت قرار میدهد، 62درصد وعدههایی غذایی سفر و 58درصد ارتقای رایگان هتل را در سفرها مدنظر قرار میدهند.
روشهای بازاریابی این معاملات سفر برای شرکتهای مسافرتی برای افراد 18 تا 34 ساله به طور قابلتوجهی با نسلهای قدیمی متفاوت است. در حالی که تا چند سال پیش، منبع اصلی ارتباطات بازاریابی سفر در تمام گروههای سنی برای معاملات و مبادلات سفر استفاده از «ایمیل» بوده و اطلاعات مربوط به خطوط هوایی و هتلها از این وسیله ارتباطی در اختیار مشتریان قرار میگرفت، اما امروزه این شیوه تبلیغاتی برای نسل جوان تغییر کرده و تبلیغات رسانههای اجتماعی و پستهای اینفلوئنسرها برای افراد 18 تا 34 ساله بسیار تاثیرگذارتر از افراد بالای 55 سال بوده است. 32درصد از افراد نسل جوان سفرهای خود را بر اساس تبلیغات شبکههای مجازی انتخاب میکنند این در حالی است که این رقم برای نسل قدیمی بالای 55 سال تنها یکدرصد است.
سال سخت دیگر برای سفر و گردشگری
اما با این اوصاف، با نگاهی گستردهتر، صنعت سفر و گردشگری سال سختی را در پیش خواهد داشت، زیرا بیش از نیمی از بریتانیاییها افزایش هزینه سفر، نرخ انرژی و بحران هزینههای زندگی را به عنوان عامل اصلی وتاثیر مستقیم بر برنامهریزی تعطیلات برای سال 2023 عنوان کردهاند. تقریبا یکسوم از بریتانیاییها (31درصد) قیمت کلی سفر را مهمترین عامل در انتخاب مقاصد برای گذران تعطیلات میدانند. این، نشاندهنده کاهش هزینههای سفر در سال 2022 است. حدود 42درصد از مصرفکنندگان بریتانیا گزارش کردند که در مقایسه با سالهای گذشته کمتر برای سفر و گردشگری هزینه کردهاند. حتی هزینه تعطیلات در طول سال برای 39درصد از افراد بهطور میانگین 500 پوند یا کمتر بوده است.در سال 2023، پیشبینی میشود که هزینههای کلی کاهش بیشتری را تجربه کند.در حالی که 39درصد از بریتانیاییها انتظار دارند هزینههای کلی خود را حفظ کنند، 33درصد پیشبینی میکنند هزینهها کاهش بیشتری داشته باشد.
کاهش 4/ 3 درصدی معاملات سفر در 2022
پایگاه اطلاعاتی گلوبال دیتا نیز در تحقیقات خود نشان میدهد که فعالیت معاملات سفر و گردشگری در سال 2022 حدود 4/ 3درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش پایگاه اطلاعاتی گلوبال دیتا، در مجموع 1006 معامله در بخش جهانی سفر و گردشگری در سال 2022 اعلام شد که نسبت به 1041 معامله اعلام شده در سال 2021 حدود 4/ 3درصد کاهش داشته است. متخصصان این پایگاه اطلاعاتی معتقدند که بهنظر میرسد تنشهای ژئوپلیتیک و چالشهای اقتصادی بر روند معاملهسازی این بخش تاثیر گذاشته است. در نتیجه، فعالیت معاملات در چند بازار کلیدی کند شد. به عنوان مثال، ایالات متحده که از نظر حجم معاملات نیز بالاترین بازار بهشمار میرود، در سال 2022 نسبت به سال 2021 کاهش 8/ 2درصدی را در فعالیت معاملات تجربه کرد.
چند بازار کلیدی دیگر جهانی نیز تغییر منفی در حجم معاملات را تجربه کردند که منجر به کاهش کلی حجم معاملات شد. چین، هند، استرالیا و اسپانیا نیز به ترتیب در سال 2022 شاهد کاهش 7/ 5 درصدی، 25 درصدی، 9/ 17 درصدی و 9/ 2درصدی در حجم معاملات نسبت به سال قبل بودند. در همین حال، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ژاپن در سال 2022 نسبت به سال 2021 به ترتیب 8/ 15، 3/ 33، 7/ 3 و 9/ 10درصد «رشد» در حجم معاملات را به ثبت رساندند.