ماهان شبکه ایرانیان

آیا فیلم‌های ایرانی جای هالیوودی‌ها را می‌گیرند؟

بخت‌آزمایی ایران در بازار سینمای روسیه

شماره روزنامه: ۵۶۷۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ...

بذر بازار

در سال 2022، روسیه علاقه تازه‌ای به سینمای ایران نشان داد و آنچه زمانی منحصرا به عنوان حضور جشنواره‌ای سینمای ایران در روسیه تصور می‌شد، امروز در حال تبدیل شدن به صنعتی است که ممکن است به روسیه در درک آینده نزدیک خود کمک کند؛ تا آنجا که برخی از مقامات روس سینمای ایران را جایگزینی برای هالیوود می‌دانند. «سرگئی سولوویف»، معاون دومای دولتی روسیه معتقد است در سینمای ایران، مخاطبان روسی «داستان‌های از‌دست‌رفته» را خواهند یافت. در ژوئن 2022 ساخت اولین فیلم مشترک روسیه و ایران به صورت رسمی اعلام شد، گرچه جزئیاتی از این پروژه مشترک سینمایی منتشر نشده است. مشکلات اجتماعی مردم عادی در قلب سینمای ایران نهفته است، داستان‌هایی که امور روزمره و استعاری را در هم می‌آمیزند و این تلاقی مسائل اجتماعی و زبان نمادین فیلم با سانسور دولتی و مذهبی گره خورده است. هنرمندان ایرانی اغلب مجبورند راه‌هایی برای گنجاندن ایده‌های خود در آثارشان بیابند و این در صنعت سینما نیز صدق می‌کند. رابطه متناقضی بین سانسور و توسعه زبان سینمایی وجود دارد.

 نویسندگان با نداشتن فرصتی برای بیان مستقیم مطالب، راه‌هایی برای غنی‌سازی فیلم‌های خود با نمادها و استعاره‌ها پیدا و در‌عین‌حال سعی می‌کنند تعادل بین سیاست و جلب توجه مخاطب را حفظ کنند. به عنوان مثال، می‌توان فیلم‌های زیادی را با موضوع جنگ ایران و عراق در نظر گرفت. کارگردان‌های ایرانی موفق شده‌اند فیلم‌های جنگی منحصربه‌فردی را بدون نشان دادن خونریزی و خشونت، روی پرده سینما بیاورند. طی یک سال گذشته، بسیاری از کمپانی‌های سینمایی غربی روسیه را ترک کرده‌اند. این نه تنها بر اقتصاد تاثیر گذاشته است، بلکه چشم‌انداز فرهنگی این کشور را نیز تغییر داده است. صنعت سینما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بدون نمایش فیلم‌های غربی، این کشور در حال تجدید نظر در رویکرد خود به تجارت فیلم است.

تحریم سینمای روسیه از سوی هالیوود پس از جنگ در اوکراین، موجب شده سینمای ملی روسیه در گیشه پیشرو باشد و همانند کشورهایی چون هند و فرانسه بیشتر بر تولیدات داخلی خود تمرکز کند و در نهایت نیز گیشه سینمای روسیه در سال 2022 به رکورد جدید در عرصه فروش دست یافت. پس از 24 فوریه سال گذشته، بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده خارجی دفاتر روسی خود را بستند و قراردادهای خود را با استودیوهای این کشور فسخ کردند. پارامونت پیکچرز، برادران وارنر، نتفلیکس، آمازون پرایم، مارول و دیزنی همگی اکران فیلم‌ها را در روسیه متوقف کردند یا دسترسی به پلتفرم‌های پخش خود را به حالت تعلیق درآوردند. این تصمیم هم صنعت فیلم و هم مخاطبان عادی را تحت‌تاثیر قرار داد.

 پروژه‌های مشترک با نتفلیکس برای مدت نامعلومی متوقف شده است. سامانه‌های نمایش آنلاین جهانی از پیش سریال‌های روسی مانند «اپیدمی» و «روش» را خریداری کرده بودند و قصد داشتند سریال‌هایی را نیز به زبان روسی تولید کنند. پرفروش‌ترین فیلم‌های سال 2022 در سراسر جهان چون «بتمن» و «تاپ گان: ماوریک» نیز به صورت قانونی در دسترس مخاطبان در روسیه نبودند.

معادلات بازار روسیه

در دهه گذشته، روسیه حضوری فعال در بازار بین‌المللی فیلم داشته و در‌‌حالی‌که در دهه‌های 1990 و 2000 سینمای آن عمدتا با جشنواره‌های فیلم مرتبط بود، در دهه 2010 یک بازار پرفروش محصولات داخلی پدیدار شد. کارگردانان روسی، مانند «کانتمیر بالاگوف» و «ایلیا نایشولر»، در پروژه‌های سینمایی بین‌المللی با بودجه کلان حضور یافتند. اما اختلافات سیاسی سینمای روسیه را با واقعیت جدیدی رو‌به‌رو کرده است. این صنعت اکنون باید روش‌های سنتی تولید و توزیع را بازبینی و چگونگی کارکرد آنها فراتر از هالیوود را بررسی کند و ضمن تاکید بیشتر بر سینمای داخلی، در پی یافتن شرکای سینمایی جدیدی برای خود باشد.

سال 2022 اولین سالی بود که فیلم‌های ساخت روسیه بیش از نیمی از کل درآمدهای گیشه را با سهم 1/ 52درصدی به خود اختصاص دادند؛ در مقایسه با سال گذشته آن که 36/ 73درصد از محتوای اکران‌شده در سینماهای روسیه خارجی بود. ژانویه 2023 بهترین ماه تاریخ سینمای روسیه بوده و درآمد گیشه به بالای 8663میلیارد روبل (118میلیون دلار) رسید. این افزایش 8/ 61درصدی نسبت به سال 2022 بوده و نسبت به رکورد سال 2020 تا 3/ 12درصد بهبود یافته است. این موفقیت بیشتر به دلیل اکران فیلم پرفروش خانوادگی «چبوراشکا» بود که در گیشه ملی رکورد زد و 6میلیارد روبل (تقریبا دو برابر «آواتار» در سال 2009) یا 80میلیون دلار فروخت. در‌حال‌حاضر چندین فیلم در مرحله پس از تولید هستند که به احتمال زیاد فروش موفقی خواهند داشت.

غیبت هالیوود در‌حال‌حاضر با توسعه سینمای داخلی روسیه متعادل شده است. تا پایان سال 2022، تعداد فیلم‌ها و سریال‌های روسی که وارد پروسه تولید شده‌اند 16درصد افزایش یافته است. این رشد به دلیل عقب‌نشینی فیلم‌های پرفروش هالیوودی است که سهم عمده‌ای از درآمدهای گیشه را به خود اختصاص داده بودند. هالیوود اگر تصمیم به بازگشت به سینمای روسیه داشته باشد، احتمالا با رقابت بسیار شدیدتری نسبت به قبل روبه‌رو خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان