تاملی بر توطئه آیات شیطانی و واکنش های جهانی آن

سر احمد سلمان رشدی،[۱] معروف به سلمان رشدی مقاله نویس به ظاهر مسلمان هندی الاصل و تبعه دولت انگلستان است.

تاملی بر توطئه آیات شیطانی و واکنش های جهانی آن

سلمان رشدی وآثارش

سر احمد سلمان رشدی،[1] معروف به سلمان رشدی مقاله نویس به ظاهر مسلمان هندی الاصل و تبعه دولت انگلستان است.

همه آثار سلمان رشدی جنجال آفرین و توهین آمیز بود، به خصوص در رابطه با ادیان توحیدی؛ اما کتاب آیات شیطانی که چهارمین اثر وی محسوب می شود، از همه بدتر بود.

زیرا او در این اثر به کتاب مقدس قرآن و رسول مکرم اسلام و خانواده و یاران و نزدیکان آن حضرت توهین کرده بود.[2] به همین دلیل با فتوای آیت الله العظمی امام روح الله الموسوی خمینی به مرگ محکوم شد. سپس سلمان رشدی مورد اعتراض گسترده مسلمانان جهان قرار گرفت و از آن پس رشدی به شدت مورد حمایت و حفاظت غرب و به ویژه انگلیس قرار گرفت و سالیان درازی به زندگی مخفیانه روی آورد و تنها در برنامه های خاص و با حفاظت شدید در انظار ظاهر می شود.[3]

دولت انگلیس در حالی از سلمان رشدی حمایت می کند که محافل رسانه ای می گویند:

حمایت از سلمان رشدی فشار سنگینی را بر مالیات دهندگان انگلیسی وارد کرده و تاکنون (از بهمن سال ٦٧ تا خرداد سال ٨٦ش) مبلغ ده میلیون پوند برای محافظت از وی از زمان صدور فتوای امام خمینی هزینه شده و این هزینه برابر با هزینه محافظت از شخصیت های سلطنتی این کشور است.[4]

اما کتاب آیات شیطانی آخرین کار او نبود. رشدی تحت حمایت شدید و بی حد و حصر انگلستان، به نوشتن ادامه داد و جالب آن که در کارهای بعدی خود، باز هم به شکل مستقیم و غیر مستقیم، آموزه های دین اسلام را مورد هدف قرار داد.[5]

کتاب آیات شیطانی به تحریف حقایق پرداخته و موضوعی جدی را مضحک جلوه داده است. این کتاب به تعبیر یکی از منتقدان اروپایی هجونامه ای زیان بار است که به کردار پسرکان تخس و نافرمان شباهت دارد و به همان میزان نیز شیطنت آمیز و خرابکارانه است. رشدی در عرصه تأثیر و نفوذ نیز از خود شرارت نشان داد، زیرا آنچه اهل تفکر و دقت نظر، مقدس می شمارند، او به بازی گرفته و احساسات و عواطفی را که محبوب قلب های مردمان است جریحه دار کرد.آیات شیطانی از بی بند و باری هنری عاری از احساسات نشئت گرفته است.

به گفته این منتقد غربی، شگفت اینجاست که حملات صریح و بی پرده مخالفان دیرین حضرت محمد(ص)، برچسب های دانته، ناسزاگویی های لوتر و دیگر مردان کلیسا، هتاکی های مارلو، مسخرگی ها و ناسزاگویی های رابله، برخوردهای خشن و پرخاشجویانه ولتر را به پیامبر اسلام راحت تر می توان تحمل کرد و همگی اینها به عنوان رفتار جنون آمیز مخالفان جزم اندیش و افراطی قابل رد و انکارند. ولی پاسخگویی به قلم یک هجوپرداز مثل سلمان رشدی به خاطر کاربرد ظریف و زیرکانه تمثیل ها که موذیانه و تهدیدآمیز به نظر می رسد، تقریبا غیر ممکن است. به همین خاطر در دنیایی که چهره حضرت محمد به عنوان مایه تسکین و منبع عالی الهام به شمار می آید، هجوپردازی رشدی از زندگی و کردار پیامبر اسلام به طور انفجارآمیزی موهن و دردآور است.[6] حمله رشدی به تصویر و وجهه حضرت محمد(ص) به عنوان حمله به مردی به حساب می آید که سخت در روح و روان مسلمانان مسکن گزیده، مسلمانانی که برای آنان بدون محمد زندگی معنای خود را از دست می دهد.

آیات شیطانی، داستانی فوق العاده پیچیده است که به سبکی فکاهی و مضحک روایت شده، اما در نگاه اول مقصود اصلی آن چیزی جز بدگویی از اسلام و بنیان گذار آن به نظر نمی رسد. آنچه که در این رمان آمده، مورد عطف اهریمن سازان صلیبی بوده است.

آیات شیطانی حکایت از دست رفتن هویت و ایمان است، و در یک کلام دنیای خود سلمان رشدی است به عنوان فردی آواره، از ریشه خود کنده شده، قربانی تعلیم و تربیت بریتانیایی که از آن برخوردار بوده است. حکایت شک و تردیدهای مردی سرخورده و مأیوس از پیشینه فرهنگی و دینی خود است، که با توسل به تصویرپردازی و با زبانی تند و مبتذل اغلب بی جهت و موهن و توهین آمیز، بیان شده است.[7]

خروش جهانی امام علیه آیات شیطانی

روز ٢٥بهمن ماه سال ١٣٦٧ش مطابق با ٧رجب سال ١٤٠٩ق حضرت امام خمینی بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران پیام مهمی خطاب به مسلمانان جهان صادر فرمودند که انفجار بزرگ اجتماعی را در میان مسلمانان کشورهای مختلف - اعم از شیعه و سنی - به وجود آورد. متن این پیام که معروف به فتوای قتل سلمان رشدی - نویسنده کتاب آیات شیطانی- است چنین می باشد:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می رسانم مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می باشند.

از مسلمانان غیور می خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرئت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاءالله.

ضمنا اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد.

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته.

روح الله الموسوی الخمینی[8]

حضرت امام در این حکم تاریخی، سلمان رشدی نویسنده کتاب کفرآمیزآیات شیطانی و ناشران مطلع از محتوای آن را به اعدام محکوم کردند. امام این حکم خود را همانند سوره مبارکه «برائت» بدون ذکر «بسم الله» صادر نمودند[9] که نمایانگر شدت قهر و خشم امام و مسلمین نسبت به دشمنان رسول خدا است.

با انتشار این پیام کوتاه موجی از خشم و نفرت ایران و سراسر جوامع اسلامی اعم از آسیا، آفریقا، اروپا و حتی امریکا را فرا گرفت و مسلمانان از هر مذهب و فرقه و رنگ و زبان و ملیتی اقدام زشت سلمان رشدی با حمایت غربی ها را محکوم نمودند و دلبستگی عمیق خود را نسبت به قرآن و پیامبر اسلام به جهانیان نشان دادند. ایران نیز یکپارچه فریاد شد و فردای آن روز- ٢٦بهمن سال ٦٧- از سوی دولت عزای عمومی اعلام گردید.

آیت الله خامنه ای - رئیس جمهور وقت - نیز روز چهارشنبه ٢٦بهمن ٦٧ در یک پیام رادیویی خطاب به مسلمانان جهان مبنی بر برخورد با توطئه تبلیغاتی استکبار علیه مقدسات اسلام گفتند:

کسی که یک چنین غلطی را می کند بلاشک مهدورالدم است و واجب است که او را از صفحه زمین بردارند.

رئیس جمهور کشور ما گفت:

جوانان غیور و مؤمن سراسر جهان اسلام، بعد از فتوای امام امت و دستوری که ایشان دادند، محتاج هیچ پیام دیگری نیستند و جهان اسلام در مقابل فرمان امام احساس وظیفه می کند... حکمی را که امام امت بیان فرموده اند، حکمی است که هر یک از فقهای اسلامی اگر بخواهند بر طبق احکام اسلام عمل کنند، همین حکم را باید بدهند و این فتوا قطعی است.

آقای خامنه ای نویسنده کتاب را مهدورالدم خواند و گفت:

اگر کسی در اعدام انقلابی این نویسنده تلاش کند و همان طور که امام فرمودند در این راه هم کشته شود، شهید خواهد بود و امیدواریم این درسی برای استکبار جهانی بشود و آنها بفهمند که با احساسات مسلمان ها نمی شود بازی کرد.

رئیس جمهور با ستایش از واکنش خوب مردم پاکستان گفت:

بر همه مسلمین غیور لازم است که این متهتک فاجر و مزدور را مجازات و ادب کنند و من اطمینان دارم که این کار انجام خواهد شد.

رئیس جمهور افزود:

نقد ادیان با وقاحت و لجن پراکنی فرق دارد و این کار بسیار هرزه و کم ارزش از نظر هنری و فرهنگی است.

آقای خامنه ای با اشاره به اینکه ما خود اهل استدلال، مناقشه و بحث و گفت وگو در زمینه های گوناگون هستیم گفت: «قطعا جواب [اینگونه ] دشمنان را با کار علمی و فرهنگی نمی توان داد.»[10]

پس از انتشار حکم امام که به طور گسترده در رسانه های گروهی جهان بازتاب یافت، سلمان رشدی و ناشران کتابش و حامیان او در مناطق مختلف دنیا مورد تهدید و حمله قرار گرفتند. حتی برخی از اندیشمندان غربی نیز سخن از مرگ رشدی به میان آوردند که مؤید حکم امام بود. چنانکه اریک هاتلند - فیلسوف نروژی - در یک میزگرد تلویزیونی گفت: «کسی که احترام به مقدسات یک دین را رعایت نمی کند، باید خودش را آماده مرگ کند.»[11]

به دنبال فتوای امام، مراجع تقلید عظام، ائمه جمعه سراسر کشور، سازمان ها و شخصیت های مختلف ایران و گروه های اسلامی کشور با انتشار اطلاعیه های جداگانه حمایت خود را از فرمان امام اعلام کردند. مردم با تعطیلی کسب و کار و دانشگاه ها و حوزه های علمیه با تعطیل کردن درس ها، و کسبه با بر افراشتن پرچم عزا و قشرهای مختلف شیعه و سنی ایران با برپایی راهپیمایی ها و جلسات و مراسمات باشکوه، انتشار کتاب آیات شیطانی را محکوم نمودند. از جمله شعارهای معترضان چنین بود:

توطئه امریکا افشا باید گردد، مزدور امریکایی اعدام باید گردد فریاد یا محمدا، توهین به آیات خدا، مرگ بر امریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسراییل.

در یکی از این مراسمات آیت الله جوادی آملی استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت:

اطاعت از فرمان امام نه تنها بر همه مسلمین بلکه بر همه الهیون، مسیحیان و یهودیان نیز واجب می باشد. زیرا که اینها اصل توحید و پیامبر توحید را زیر سؤال بردند. دیگر اینکه قرآن یهودیت و مسیحیت را زنده کرده است. صاحب کشف القتال می گوید اگر قرآن نبود نشانی از یهودیت و مسیحیت نبود. زیرا با پیشرفت علوم عقلی هیچ بشر خردمندی حاضر نبود انجیل و تورات تحریف شده را به عنوان وحی غیب باور کند... الهیون باید بدانند اگر قرآن زیر سؤال برود اثری از تورات و انجیل باقی نخواهد ماند... هر کس به ساحت مقدس رسول الله اسائه ادب کند، امام هفتم از قول پیامبر اکرم می فرماید که حکمش اعدام است، و این یک حکم حکومتی است و نیاز به قضا ندارد و بر مسلمین و والی مسلمین اجرای این حکم نه تنها جایز بلکه واجب است... اگر کسی به شخص نبی اکرم توهین کند ممکن است حضرت رسول از او بگذرد، اما کسی که به مقام نبوت توهین کند حکمش اعدام است.[12]

نخست وزیر (موسوی) و اعضای هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن دفاع از فتوای تاریخی حضرت امام، خواستار برخورد قاطع دولت ها و ملت های مسلمان با توطئه غربی ها شدند. مجلس شورای اسلامی اعم از رئیس و نمایندگان مختلف هم در نطق های خود ضمن حمله شدید به انگلستان و سایر دول استکباری، حمایت قاطع خود را از حکم امام علیه سلمان رشدی و حامیانش اعلام نمودند.

شورای عالی قضایی نیز در جلسه صبح روز ٢٦بهمن به دفاع از حکم امام پرداخت و کشتار مردم مسلمان پاکستان را که علیه کتاب آیات شیطانی تجمع کرده بودند محکوم نمود.

دکتر ولایتی وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در جمع سفرا، کارداران و نمایندگی های سیاسی کشورهای اسلامی، ضمن آنکه خواستار تشکیل جلسه فوق العاده سازمان کنفرانس اسلامی شد، گفت:

جمهوری اسلامی ایران امروز را عزای عمومی اعلام کرده و ملت ما به سوگ نشسته و ما از تمام کشورهای اسلامی انتظار داریم مراتب اعتراض و انزجار خویش نسبت به اهانت به اسلام و مقدسات اسلامی، به خصوص انتشار کتاب کفرآمیزآیات شیطانی را اعلام نموده و در رابطه با این موضوع تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

انجمن آشوری های تهران، اسقف اعظم، ارداک مانوکیان، خلیفه ارامنه ایران و خاخام اورحیل مرجع دینی کلیمیان ایران با انتشار اطلاعیه های جداگانه، توهین کتاب آیات شیطانی به پیامبر اسلام و مقدسات مسلمانان را محکوم نمودند.

در این روز بسیاری از بازاریان و کسبه در اعتراض به توطئه سلمان رشدی تعطیل شدند. شورای مرکزی اصناف تهران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد:

به پیروی از اوامر حضرت امام و حمایت از حوزه های علمیه و در اعتراض به جسارت به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشأن اسلام - حضرت محمد(ص)- روز چهارشنبه (٢٦بهمن سال ٦٧) بازار تهران تعطیل خواهد بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با صدور اطلاعیه ای آمادگی خود را برای اجرای فرمان امام مبنی بر قتل سلمان رشدی اعلام کرد و اضافه نمود پاسداران این نهاد در مراسمی که به منظور اعلام انزجار از توطئه آیات شیطانی در سراسر کشور برگزار می شود شرکت می کنند.

رئیس سازمان حج و اوقاف و امور خیریه با ارسال نامه ای خطاب به پاپ ژان پل دوم رهبرکاتولیک های جهان، از او خواست تا در مقابل تألیف و انتشار کتاب آیات شیطانی که در آن به قرآن و مقام شامخ وحی و نبوت اسائه ادب شده، موضع گیری کند.

شورای نگهبان، جامعه روحانیت مبارز، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سایر نهادها، سازمان ها، دانشگاه ها و مؤسسات و گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور، نیز با انتشار اطلاعیه های مختلف در سراسر ایران، حمایت خود را از حکم امام اعلام نمودند و راهپیمایی ها و مراسم بی شماری در تهران و شهرستان ها و حتی روستاهای کشور برگزار کردند و با قرائت قطعنامه و ارایه شعارها و سخنرانی های کوبنده، خواستار اجرای حکم امام برای قتل سلمان رشدی و مجازات ناشران کتابش شدند.[13]

جایزه بنیاد ١٥خرداد

در تاریخ ٢٧بهمن سال ٦٧ یعنی دو روز پس از صدور حکم قتل سلمان رشدی از سوی امام، جناب حجت الاسلام شیخ حسن صانعی نماینده امام و سرپرست بنیاد ١٥خرداد در یک اقدام ارزشمند اعلام کرد:

برای اجرای این حکم مقدس به هر ایرانی که این مزدور را به سزای عمل ننگینش برساند ٢٠ میلیون تومان و به هر غیر ایرانی یک میلیون دلار جایزه اهدا می گردد. (البته این رقم تاکنون به دفعات اضافه شده به طوری که در اواخر مهرماه سال ١٣٩١ش و به دنبال پخش فیلم موهنی از سوی امریکایی ها و صهیونیست ها به ساحت مطهر رسول گرامی اسلام، رقم این جایزه به سه و نیم میلیون دلار افزایش یافته است.)

تعیین این جایزه که از سوی یکی از یاران و ارادتمندان قدیمی امام انجام شد مورد استقبال عاشقان رسول الله در داخل و خارج کشور قرار گرفت. این اقدام یک حرکت نمادین و در عین حال تشویقی و کاری شایسته بود و هیچ گاه دیده یا شنیده نشد که امام با آن مخالفت نماید. بلکه با نامه بسیار ارزشمندی که ٥ روز بعد امام در تمجید از مبارزات و خدمات و شخصیت او نوشت مهر کاملا تأییدی بر این عمل جناب صانعی زد. به همین سبب اعتبار این جایزه همچنان به قوت خود باقی است و رقم آن نیز بارها افزایش یافته است. به طوری که از یک میلیون دلار بهمن سال ٦٧ به سه و نیم میلیون دلار در شهریور سال ٩١ش رسیده است. شاید به دلیل همین اقدام آقای شیخ حسن صانعی بود که حضرت امام در تاریخ ٢اسفند ١٣٦٧/ ١٤ رجب ١٤٠٩ق طی نامه ای به تقدیر از خدمات او در طول دوران نهضت و تأیید ایشان پرداختند و نوشتند:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ حسن صانعی - دامت برکاته نمی دانم از کجای آشنایی ام با تو بنویسم. تو یکی از قدیمی ترین افرادی هستی که در کنار من بوده ای. هنوز سبزه ای بر رخسار نداشتی که صمیمی ات یافتم. سال ها قبل از شروع مبارزات پانزدهم خرداد [سال ٤٢]. تو سرباز گمنام این انقلابی، و خودت می دانی که هیچ چیز بهتر از گمنامی نیست. تو فردی هستی که از گذشته های دور خاطرات تلخ و شیرین مبارزات را با خود دارد. زیرکی و کم حرف، دانایی و محتاط. در گرداب مبارزات همیشه دلسوخته بوده ای. کینه ات را نسبت به شاه در کمتر کسی دیده بودم. در بحران ها و فشارها هیچ گاه نسبت به من تردید نداشتی، گرچه گاهی خسته می شدی و افسرده.

در کوران فشار دستگاه شاه، تو که مسئول اداره شهریه طلاب بودی، وقتی در محاصره دشمن قرار می گرفتی برای اینکه هیچ گونه اطلاعی به دشمن ندهی کم نبود مواقعی که قبوض رسید پول های اخیار را - در پانزده سال مبارزه - چون غذایی گوارا می خوردی. پاداشت عندالله نیز گوارایت باد.

استعدادت، لطافت روحت، صداقتت چیزی نیست که فراموشم شود.

تندخویی و عاقل. از خدا می خواهم عقلت را به تندخویی ات پیروز کند. من کاملا به تو اطمینان دارم. لذا وکیل من می باشی در تمامی زمینه های شرعی. این چند سطر را نوشتم تا کمی از بسیار حقی که به گردن من و انقلاب داری را ادا کرده باشم. خداوند یار و نگهدارت باد. مرا از دعای خیر فراموش مکن.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

٦٧/١٢/٢- روح الله الموسوی الخمینی[14]

واکنش غربی ها

متأسفانه دولت های غربی خاصه انگلیس در اقدامی شتاب زده به جای احترام به مقدسات یک و نیم میلیارد مسلمان و رعایت حقوق شهروندی آنها، به حمایت همه جانبه از کتاب آیات شیطانی و سلمان رشدی پرداختند. به طوری که غربی های مدعی حقوق بشر و آزادی بیان، حتی قائل به حق آزادی بیان برای مسلمانان و غیر مسلمانان مخالف کتاب رشدی نبودند. در حالی که اگر به راستی آنها به آزادی بیان باور داشتند می بایست همین حق را هم برای مخالفان کتاب رشدی - به عنوان یک حق منطقی و عقلایی - قائل می بودند. بر اساس همین قاعده است که می گوییم امام خمینی هم آزاد است چنین فتوایی را در دفاع از مقدسات مسلمانان صادر نماید. اما غربی ها مثل همیشه با اعمال زور و قدرت قهریه، و با سوءاستفاده از مفاهیمی چون آزادی بیان و حقوق بشر و... از یک سو به ترویج و انتشار بیش از پیش کتاب آیات شیطانی پرداختند و از سوی دیگر با معترضان و مخالفان این کتاب، اعم از مسلمان و غیر مسلمان برخورد می کردند.

علاوه بر این در این ماجرا غربی ها رفتارهای غیر دیپلماتیک زیادی نیز در مواجهه با دولت ایران داشتند. چنانکه چند روز پس از فتوای قتل سلمان رشدی دولت فرانسه بازگشت سفیر خود را به ایران به تعویق انداخت و در ادامه این سیاست دو روز بعد (٦٧/١٢/١) دوازده کشور عضو جامعه اقتصادی اروپایی نیز سفرا و کارداران خود را به عنوان اعتراض از تهران فراخواندند و هر گونه تماس یا مسافرت در سطح بالا را به ایران لغو نمودند و محدودیت های سیاسی و اقتصادی برای ایران ایجاد کردند، به طوری که ایران که از اوایل پیروزی انقلاب و دوران جنگ تحمیلی تحت محاصره اقتصادی امریکا و اروپا بود برای تأمین برخی از کالاها و درآمدهای ارزی دچار مضایقی شد. (به همین خاطر مسئله خودکفایی که از سال ها پیش توسط حضرت امام مطرح شده بود در آن روزها بار دیگر بر سر زبان ها افتاد و برخی مسئولان جمهوری اسلامی برای مقابله بهتر با توطئه های غربی ها که از ابتدای انقلاب تاکنون ادامه داشته و در آینده نیز خواهد داشت، بر خودکفایی اقتصادی کشور ما تأکید نمودند.)

دولت آلمان غربی هم اعلام کرد دیدار دو وزیر کابینه اش را به ایران به دلیل امتناع تهران از لغو حکم اعدام سلمان رشدی کنسل کرده است. وزیر خارجه اسپانیا نیز اعلام کرد این دولت سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مادرید را به دلیل حمایت وی از حکم امام خمینی در مورد مجازات سلمان رشدی اخراج نمود.[15]

بریتانیا اعلام کرد در پی قطع روابط با ایران شماری از ایرانیان را از خاک این کشور اخراج می کند. سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت برقراری مجدد روابط عادی با ایران مستلزم انصراف تهران از مواضع اش در مورد سلمان رشدی است.

تلویزیون دولتی بی بی سی هم با پخش فیلمی از انتشار کتاب آیات شیطانی علیه اسلام حمایت کرد.

نخست وزیر فرانسه در یک فراخوان عمومی از سران دولت های غرب خواست تا در اعتراض به تهدید امام خمینی علیه جان سلمان رشدی متحد شوند.[16] تاچر نخست وزیر انگلیس از میتران، رئیس جمهور فرانسه به خاطر حمایت هایش از رشدی تشکر کرد.

جرج بوش رئیس جمهور امریکا تهدید مرگ سلمان رشدی از سوی رهبر ایران را، تهدیدی علیه منافع امریکا اعلام نمود. دادستان کل امریکا نیز حمایت از ناشران کتاب آیات شیطانی را بر عهده گرفت.[17]

دولت امریکا رسما از دولت شوروی خواست تا حکم اعدام سلمان رشدی را محکوم کند. اما ادوارد شواد نادزه، وزیر خارجه این کشور با اشاره غیر مستقیم به مسئله کتاب آیات شیطانی گفت: غرب اکنون باید برای در یک کلام دنیای خود سلمان ارزش های ایران احترام قائل شود.

به دنبال خیزش جهانی مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی، اروپایی، آفریقایی و آسیایی علیه سلمان رشدی و دولت انگلیس، مارگارت تاچر- نخست وزیر این کشور- نوزده روز پس از اعلام حکم امام، در تغییر موضعی تازه برای کاهش خشم مسلمانان گفت: من درک می کنم که کتاب آیات شیطانی برای مسلمانان عمیقا توهین آمیز است.

مبتذل اغلب بی جهت و موهن و توهین آمیز، بیان شده است همچنین به دنبال آن، سرجفری هاو، وزیر خارجه او نیز گفت: دولت انگلستان به اسلام احترام می گذارد و خود را از کتاب آیات شیطانی جدا می داند.

دولت لهستان نیز از انتشار کتاب آیات شیطانی در مطبوعات این کشور جلوگیری کرد.[18] کانادا، یونان، هلند، چند شرکت آلمانی و یک فروشگاه زنجیره ای امریکا در مورد انتشار کتاب رشدی تجدیدنظر کردند. شرکت «ماروزن»- بزرگترین فروشنده کتاب های خارجی در ژاپن - فروش کتاب کفرآمیزآیات شیطانی را متوقف کرد. دومین کتاب فروشی بزرگ ژاپن هم اعلام کرد تاکنون این کتاب را نفروخته و از فروش آن در آینده خودداری خواهد کرد.

خانه انتشاراتی یونان نیز از بیم بمب گذاری مسلمانان، انتشار کتاب آیات شیطانی را به تعویق انداخت. یک کشیش و مجری مسیحی برنامه بامدادی رادیو مونیخ آلمان به تمجید از ابعاد سیاسی و اجتماعی مسلمانان پرداختند.[19]

کار سلمان رشدی و حامیان غربی اش در انتشار کتاب توهین آمیز علیه پیامبر اسلام آنقدر زننده و غیر منطقی بود که حتی صدای برخی از محققان غربی را هم درآورد.

چنانکه خانم آنه ماری شیمل آلمانی - استاد مطالعات و پژوهش های اسلامی در چند دانشگاه جهان - در مصاحبه ای تلویزیونی، سلمان رشدی را به خاطر جریحه دار کردن احساسات مسلمانان «به گونه ای اهریمنی» به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت:

نویسندگان وظیفه دارند که به اعتقادات مذهبی دیگران احترام بگذارند.

او همچنین گفت:

خود شاهد بوده که مردان عاقل و بالغ پس از آگاهی از مضامین و محتوای کتاب رشدی به تلخی گریسته اند.[20]

حتی چند نفر از نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار منع انتشار مجدد کتاب آیات شیطانی شدند. کارتر رئیس جمهور اسبق امریکا هم این کتاب را توهین به میلیون ها مسلمان خواند.

کورت والدهایم رئیس جمهور اسبق اتریش گفت: در کتاب آیات شیطانی به کتاب مقدس آسمانی قرآن توهین شده است.

سفیر ایتالیا در تهران هم گفت: آیات شیطانی اهانت آمیز است و باید محکوم شود.

دولد دال نویسنده مشهور انگلیسی، سلمان رشدی را فردی ماجراجو و فرصت طلب خواند.

سناهید بریستیچ یکی از مقامات جامعه یوگسلاوی، کتاب آیات شیطانی را نمونه بالاترین اهانت به مسلمین دانست.

کیم ایل سونگ رهبر کره شمالی هم از حکم امام خمینی حمایت کرد.

رابرت گراهام مسیح شناس و عضو آکادمی نویسندگان کاتولیک واتیکان گفت: آیات شیطانی بدون شک توهین به یک مذهب است و آیت الله خمینی حق دارد به آن اعتراض کنند.[21]

رفائل گومز پارا روزنامه نگار اسپانیایی در یک برنامه ویژه رادیو ملی این کشور، سلمان رشدی را کافر خواند و گفت:

در تمام انقلاب های جهان یک سری اتهامات و تحریکات از سوی غرب صورت گرفته و اکنون امام خمینی به دفاع از اسلام برخاسته و یک کافر را مورد حمله قرار داده است.

وی اضافه کرد:

در ماجرای انتشار کتاب آیات شیطانی یک مبارزه بین المللی به ویژه از سوی غرب علیه اسلام و ایران مشاهده می شود... صدور حکم مرگ برای سلمان رشدی از سوی امام خمینی، دفاع در برابر یک تهاجم وسیع است که در حال حاضر علیه مظلومین و بی دفاعان جهان در جریان است.[22]

حفاظت از رشدی

روزنامه حریت ترکیه تحت عنوان «فرمان مرگ سلمان رشدی» نوشت: نویسنده کتاب آیات شیطانی از ترس مسلمین به پلیس امنیتی انگلستان پناه برده است.[23] رشدی در گفت وگو با خبرگزاری رویتر در لندن اعلام کرد: فتوای آیت الله خمینی را خیلی جدی تلقی می کند.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه او از ترس جانش از خانه خود به نقطه نامعلومی گریخته است، نوشت: رشدی از همه کسانی که می توانند از او حفاظت کنند درخواست کمک کرده است.

خانم تاچر نخست وزیر انگلیس علاوه بر محافظان پلیس، تعداد شش نفر از محافظین شخصی خود را که برای خنثی کردن نقشه های انقلابیون ایرلند آموزش دیده بودند را برای مراقبت از سلمان رشدی اختصاص داد.[24] همچنین به نوشته روزنامه ساندیتایمز، اسحاق شامیر نخست وزیر اسراییل با اعزام تیمی از کارشناسان و مأموران ویژه جاسوسی موساد به لندن، حفاظت از جان سلمان رشدی را بر عهده گرفت.

با این حال، حکم امام چنان موجب وحشت غربی ها شد که حتی برخی از شرکت های هواپیمایی از سوار کردن سلمان رشدی امتناع می کردند. از جمله شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت آنزا بود که در ژانویه ١٩٩٥م از پذیرش رشدی به عنوان مسافر خودداری نمود.[25]

غربی ها دریافتند که حکم امام و تهدید مسلمانان شوخی نیست. مخصوصا که با وجود دیوار آهنینی که برای محافظت از جان سلمان رشدی کشیده بودند، آقای ابراهیم عطایی - که قصد کشتن رشدی را داشت - اولین ایرانی بود که در سال ٦٨ توسط تیم حفاظت رشدی در انگلستان مظلومانه و غریبانه به شهادت رسید. آقای مصطفی مازج نیز که به منظور اجرای حکم امام با مقداری مواد منفجره در مرداد سال ٦٨ خود را به هتل محل اقامت سلمان رشدی رسانده بود در انفجاری مشکوک به شهادت رسید.

به همین خاطر غربی ها هزینه های گزافی برای حفاظت جان رشدی متحمل می شدند، مخصوصا انگلستان که بیش از هر کشوری مسئولیت حفاظت از سلمان رشدی را بر عهده گرفته بود سالانه حدود ده میلیون دلار در این راه متحمل هزینه می شد. به طوری که ولیعهد این کشور (شاهزاده چارلز) گفت : «سلمان رشدی سرباری پر خرج برای مالیات دهندگان انگلیسی است.»

سلمان رشدی در یکی از نوشته های بعدی خود ضمن اشاره به ذلت و فلاکتش پس از انتشار کتاب آیات شیطانی، خبر از مجروحیت شدید مترجم ایتالیایی کتابش توسط مسلمانان ایتالیا، و مجازات مترجم ژاپنی کتابش توسط مسلمانان ژاپن، و مرگ ناشر نروژی کتابش می دهد و می نویسد:

روزی که ناشر نروژی مورد اصابت گلوله [مسلمانان ] قرار گرفت یکی از بدترین روزهای عمر من است.[26]

واکنش های جهان اسلام

در پی اعلام فتوای امام، امت اسلامی در تمام نقاط جهان به صورت یکپارچه به حرکت درآمدند و با حمایت قاطع خود از این حکم تاریخی، نفرت و انزجارشان را نسبت به این دسیسه استعمار نشان دادند و خواستار محاکمه رشدی و ممنوعیت انتشار و جمع آوری کتاب آیات شیطانی شدند. در این رابطه تعدادی از مسلمانان توسط غربی ها بازداشت، زندانی، شکنجه شدند و برخی نیز مورد تعقیب و محاکمه قرار گرفتند. حتی برخی نیز از شغل خود اخراج شدند. به عبارت دیگر حکم امام پتانسیل نیروی عظیم مسلمانان جهان را آشکار ساخت و موجی توفنده از توده های میلیاردی مسلمانان را در مصاف با کفر جهانی پدید آورد.[27]

در واقع فتوای امام موجب شد که یک انقلاب اسلامی تازه با مشارکت همه فرق مسلمان اعم از شیعه و سنی برای دفاع از اعتقادات دینی شان در جهان پدید آید.

اعتراضات و تحرکات مردم در ایران و نقاط مختلف جهان تا مدت ها ادامه داشت. به طوری که اخبار واکنش های مسلمانان جهان در دو هفته نخست بعد از فتوای امام (از ٢٥بهمن تا ١٠اسفند سال ٦٧) نشان از عمق تأثیر فرمان امام خمینی در سطح جهان می باشد که در اینجا گزیده ای از اخبار اعتراضات مسلمانان جهان[28] را ارایه می کنیم:

- به دنبال صدور فتوای امام، حضرات آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی و حوزه های علمیه قم و مشهد درس های خود را در اعتراض به انتشار کتاب کفرآمیزآیات شیطانی تعطیل کردند.

- مسلمانان ایالت جامو و کشمیر در شمال هند، برای دومین روز متوالی در اعتراض به انتشار کتاب توهین آمیزآیات شیطانی دست به تظاهرات زدند. در این تظاهرات نیروهای امنیتی هند با باتوم و گاز اشک آور تظاهرکنندگان را مورد حمله قرار دادند و حداقل ٥٠ نفر مجروح شدند.

- جراید امارات متحده عربی خواستار برخورد جدی دولت های اسلامی با کتاب ضد اسلامی سلمان رشدی شدند.

- مسلمانان شهر سرینگر هند، در اعتراض به کتاب آیات شیطانی طی تظاهراتی با پلیس درگیر شدند که منجر به مجروح شدن حدود شصت نفر از تظاهرکنندگان شد.

- آیت الله خامنه ای در یک پیام رادیویی به مسلمانان جهان در خصوص برخورد با توطئه تبلیغاتی استکبار علیه مقدسات اسلام فرمودند: کسی که یک چنین غلطی را می کند بلاشک مهدورالدم است و واجب است که او را از صفحه زمین بردارند.

- طی تظاهراتی در شهر برادفورد انگلیس در دفاع از حکم امام خمینی، مسلمانان این شهر قسم خوردند در اولین فرصت حکم امام را به اجرا درآورند.

- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای از حکم حضرت امام درباره نویسنده و ناشرین کتاب آیات شیطانی حمایت کردند.

- پیرو دستور حضرت امام دولت جمهوری اسلامی ایران روز ٢٦بهمن سال ٦٧ را عزای عمومی اعلام کرد.

- در اعتراض به انتشار و توزیع کتاب موهن آیات شیطانی، مردم تهران در مقابل سفارت انگلیس دست به تظاهرات زدند.

- مولانا «سید عبدالله بخاری» امام مسجد اهل تسنن دهلی ضمن محکوم ساختن مؤلف کتاب آیات شیطانی، حکم امام خمینی را در مورد رشدی و ناشرانی که از متن کتاب مطلع بوده اند نشانگر نبوغ رهبر کبیر انقلاب اسلامی دانست.

- کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حمایت از حکم حضرت امام خمینی پیامی صادر کرد.

- از سوی علامه «سید ساجد علی نقوی» رهبر شیعیان پاکستان در حمایت از حکم حضرت امام پیامی صادر شد.

- در ایران جمعه ٦٧/١١/٢٨ به عنوان روز اعتراض به انتشار کتاب آیات شیطانی و حمایت از حکم حضرت امام اعلام شد.

- نخست وزیر وقت پاکستان اعلام کرد: در صورت برچیده نشدن کتاب آیات شیطانی از فروشگاه ها، خرید و فروش تمام انتشارات مؤسسه پنگوئن را در این کشور ممنوع خواهد کرد.

- بنیاد شهید انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد هیئتی را به پاکستان اعزام می کند تا خانواده شهدای تظاهرات، علیه انتشار کتاب آیات شیطانی را زیر پوشش بگیرد.

- مفتی اعظم سوریه با صدور فتوایی ضمن تقبیح شدید کتاب آیات شیطانی محتوای آن را کفرآمیز و تحریف کننده واقعیات دانست.[29]

- روزنامه جمهوریت ترکیه هم ضمن درج اخبار تظاهرات مردم پاکستان علیه سلمان رشدی نوشت: انتشار فتوای امام خمینی ابعاد گسترده ای به عکس العمل مسلمانان جهان خواهد بخشید.

- این روزها مطبوعات و رسانه های خبری غرب محدودیت شدیدی را در انعکاس و پوشش خبری اعتراضات مسلمانان علیه سلمان رشدی اعمال می کنند.

- «سعید عبدالقدوس» رئیس شورای مساجد شهر «برادفورد» شمال انگلستان اعلام کرد: دستور امام خمینی را درباره قتل سلمان رشدی به مورد اجرا خواهد گذاشت.

- روزنامه خلیج چاپ امارات نوشت: امام خمینی خون سلمان رشدی مؤلف کتاب آیات شیطانی و ناشرینی که از محتوای این کتاب مطلع بوده اند، به خاطر اسائه ادب به ذات باری تعالی و پیامبر گرامی اسلام، مباح دانسته و از مسلمانان جهان خواسته است که سریعا مؤلف و ناشرین را اعدام کنند.

- روزنامه ملی گازته چاپ اسلامبول ترکیه در شماره دیروز (٢٦بهمن ٦٧) تحت عنوان «این شخص را بکشید»، ضمن درج فتوای امام در این باره نوشت: نویسنده کتاب آیات شیطانی یک منحرف مرتد است و دامنه عکس العمل های مسلمانان جهان علیه وی روز به روز گسترش می یابد.

- در حالی که هر روز و هر ساعت مسلمانان جهان در حال اعتراض به انتشار کتاب ضد اسلامیآیات شیطانی هستند، تلویزیون «بی بی سی» که شبکه دولتی انگلستان است خبر از تهیه و پخش سریالی علیه مسلمانان داد که درباره فساد یک دختر مسلمان و کناره گیری او از اعتقادات مذهبی اش و جذب او به فرهنگ یهودی و غربی می باشد.[30]

- فروش کتاب آیات شیطانی در هند، آفریقای جنوبی، مالزی، مصر و عربستان ممنوع شد.

- نشریه العهد ارگان حزب الله لبنان ضمن حمایت از حکم الهی امام، کتاب آیات شیطانی را یک کتاب داستان توهین آمیز و مملو از بی حرمتی و ناسزا به اسلام توصیف کرد.

- شیخ «سعید شعبان» ضمن تأکید بر حکم تاریخی حضرت امام گفت: آزادی بیان و قلم هرگز به معنای مجوز هتک حرمت به مقدسات مسلمین نیست.

- اعتراض رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیم کاردار انگلیس در تهران شد.

- علمای اوقاف پاکستان ٢٥٠٠٠ روپیه برای قتل رشدی تعیین کردند.

- «طارق وحید بوتو»- یک پاکستانی مسلمان - گفت: هفت هزار روپیه به عنوان جایزه برای قتل رشدی تعیین کرده ام.

- سازمان کنفرانس اسلامی خواستار ممنوعیت انتشار و توزیع کتاب کفرآمیزآیات شیطانی شد.

- انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا طی بیانیه ای اعلام نمود: خود را برای اجرای حکم الهی حضرت امام خمینی آماده می سازند.

- علمای شیعه پاکستان انتشار کتاب آیات شیطانی را محکوم کردند.

- سلمان رشدی در پی یک واکنش فریبکارانه نسبت به خشم توده های مسلمان در رابطه با کتاب کفرآمیزآیات شیطانی ابراز تأسف نمود. وی گفت: این تجربه به ما ثابت کرد که همه باید حساسیت دیگران را مدنظر داشته باشیم!

- بازگشت سفیر فرانسه به تهران از سوی دولت فرانسه به تعویق افتاد.

- شیخ سعید شعبان گفت: نمی توان در برابر هتک حرمت مقدسات، خاموش نشست.

- «حافظ خطیر احمد»- رهبر جمعیت اهل حدیث پاکستان - مبلغ ٥٠٠ هزار روپیه برای مجری حکم قتل رشدی تعیین کرد.

- انتشار و توزیع کتاب آیات شیطانی در ٤٥ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی ممنوع شد.

- خلیفه ارامنه ایران با ارسال تلگرامی به پاپ ژان پل دوم رهبر کاتولیک های جهان از حکم حضرت امام خمینی حمایت و چاپ و انتشار کتاب سلمان رشدی را محکوم کرد.

- در پی شهادت عده ای از مردم مسلمان بمبئی منطقه مسلمان نشین «بندی بازار» به حالت تعطیل درآمد.[31]

- شیخ ماهر حمود - یکی از علمای اهل سنت لبنان - فتوای امام خمینی درباره سلمان رشدی را یک تکلیف شرعی اسلامی دانست و اجرای آن را واجب کفایی بر مسلمین شمرد و گفت: سکوت روحانی نماها و وعاظ السلاطین در جایی که سکوت حرام است، توجیه ندارد و همه باید علیه اهانت به مقدسات اسلام موضع گیری کنند.

- روزنامه کویتیالرأی العام با انتقاد از کم تحرکی کشورهای عرب در این ماجرا نوشت: اهانت به مقدسات اسلام، خشم مسلمانان هند، پاکستان و ایران را برانگیخته است اما یکصد میلیون عرب همچنان خاموش اند.

- تعداد سی و سه نفر از علمای دینی بنگلادش با محکوم کردن ادعاهای کذب سلمان رشدی درباره پیامبر اسلام خواستار ضبط کلیه نسخه های کتاب مذکور و اعدام او شدند.

- حزب نظام اسلام، جمعیت مدینه، حرکت دانشجویی اهل حدیث بنگلادش و بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی و احزاب و گروه های اسلامی این کشور با انتشار اطلاعیه های جداگانه خواستار اعدام سلمان رشدی و نابودی کتاب او شدند. مردم شهرهای مختلف این کشور نیز با انجام تظاهرات و اعتصاب و برپایی مجالس از حکم امام خمینی حمایت نمودند.

- سخنگوی اقلیت مسلمانان یونان نیز به هفته نامه ساندیویما گفت: امام خمینی مرد دین و در مسائل اسلامی از ما آگاه تر است، لذا انتشار کتاب آیات شیطانی باید صد درصد محکوم می شد.[32]

- علامه «سید ساجدعلی نقوی» با تأکید بر واجب الاجرا بودن حکم امام خمینی گفت: حکم امام وحدتی عمیق بین مسلمانان شیعه و سنی به خصوص مسلمان پاکستان به وجود آورد.

- نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان ضمن اعلام تأیید مطلق و حمایت کامل خود از حکم امام خمینی گفت: فتوای امام خمینی نه تنها از احکام مذهب شیعه سرچشمه گرفته بلکه این حکم در کلیه مذاهب اسلامی موجود و یک حکم عادلانه اسلامی است.

- جوانان مسلمان انگلیسی طی اجلاسی در شرق لندن با اعلام حمایت کامل خود از حکم امام خمینی بار دیگر نشان دادند که در دفاع از ارزش های والای اسلامی همچنان استوار خواهند بود.

- جامعه اهل تسنن کویت از حکم امام خمینی در مورد قتل سلمان رشدی حمایت کردند.

- هفته نامه المجتمع چاپ کویت با اظهار تأسف از بی تفاوتی کشورهای عربی در قبال کتاب اهانت آمیز سلمان رشدی خواستار مجازات نویسنده کتاب آیات شیطانی و ناشران آن شد.

- طی اطلاعیه ای نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن سلمان رشدی سکوت سران کشورهای اسلامی را بیانگر عدم تعهد آنان به اسلام دانستند.

- «انور صدر» دبیر کل شورای جامعه مسلمانان در بمبئی با ذکر نام امام به عنوان یگانه امام جهان اسلام از کلیه احزاب و گروه ها خواست در راهپیمایی اعتراض آمیزی که بر علیه حمایت انگلیس از سلمان رشدی برگزار خواهد شد شرکت کنند.

- کابینه لبنان در جلسه خود به ریاست «سلیم الحص» نخست وزیر این کشور ورود و فروش کتاب آیات شیطانی را در لبنان ممنوع اعلام کرد.

- کنفرانس روحانیون مسلمان در عربستان سعودی به منظور همراهی با موج اعتراضات مسلمانان جهان از حکم حضرت امام خمینی حمایت کرد.

- علامه «شیخ حسن طراد» از روحانیون مبارز لبنانی و «مولانا محمدحسین نعیمی» عضو شورای ایدئولوژی پاکستان و علامه «سید محمدحسین فضل الله» روحانی برجسته لبنانی و «قاضی حسین احمد» رهبر جمعیت اسلامی پاکستان از حکم تاریخی امام خمینی حمایت کردند.

- شورای عالی اسلامی اوگاندا با صدور بیانیه ای سلمان رشدی را محکوم کرد و به ناشران و کتاب فروشان اوگاندایی نسبت به وارد کردن این کتاب هشدار داد.

- هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در یک بیانیه اعلام داشت کتاب کفرآمیز سلمان رشدی توطئه ای علیه اسلام برای جلوگیری از نقش فزاینده اسلام در جوامع بشری است.

- جامعه اسلامی اروپا که شامل علمای بسیاری از کشورهای عرب، روحانیون شیعه پاکستانی و افغانی و چند تن از روحانیون ایرانی مقیم اروپا می باشد از سازمان کنفرانس اسلامی خواست علیه نویسنده آیات شیطانی اقامه دعوی کند.

- شیخ سعید شعبان رهبر جنبش اسلامی لبنان با قدردانی مجدد از حکم امام خمینی در مورد سلمان رشدی گفت : این حکم احساسات مسلمانان را برانگیخت و آنها را به یاد اسلام عظیم خود انداخت، اسلامی که هیچ گاه در برابر کسانی که علیه اعتقاد و- اخلاق مسلمانان به جنگ برمی خیزند ساکت نمی ماند و به رویارویی با آنها برمی خیزد.

- درخواست مسلمانان موریس مبنی بر ممنوعیت انتشار کتاب آیات شیطانی از طرف نخست وزیر آن کشور موافقت شد.

- «سید عبدالله بخاری» در مراسم نماز جمعه دهلی گفت: من به امام خمینی تبریک می گویم، هیچ ارفاقی نباید به رشدی نمود.

- جامعه اسلامی سیرالئون توطئه انتشار کتاب آیات شیطانی را محکوم کرد.

- تظاهرات پرشور مردم مسلمان در بمبئی و دهلی باعث به شهادت رسیدن و مجروح شدن عده ای گردید.

- دولت کنیا اعلام کرد: از انتشار کتاب آیات شیطانی در سطح کشور جلوگیری خواهد کرد.

- مالزی نیز به جمع کشورهایی که توزیع و نشر کتاب آیات شیطانی را ممنوع کرده اند پیوست.

- «زکی باقری» یکی از علمای جامعه مسلمانان کانادا گفت: ما از صدور حکم امام در مورد سلمان رشدی حمایت می کنیم.

- کتاب فروشی هایی که اقدام به فروش کتاب آیات شیطانی کرده اند توسط مسلمانان کانادا تهدید به مرگ شدند.

- شیخ «احمد سحنون»- مفتی بزرگ الجزایر- اعلام کرد: به اجماع کلیه علمای اسلام، سلمان رشدی مرتد و واجب القتل است و نیازی به حکم دادگاه نیست و ما پشتوانه اجرای این حکم هستیم.

- بیش از سه هزار تن از مسلمانان امریکا در نیویورک بر علیه کتاب آیات شیطانی تظاهرات کردند. در این تظاهرات مسلمانان امریکایی آدمک های سلمان رشدی را به آتش کشیدند.

- دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی از کشورهای اسلامی خواست کتاب آیات شیطانی را ممنوع کنند.

- هزاران تن از مسلمانان مقیم امریکا در اعتراض به انتشار کتاب ضاله آیات شیطانی، در مقابل فروشگاه مؤسسه انتشاراتی وایکینگ پنگوئن در نیویورک دست به تظاهرات زده و در آن خواستار ممنوعیت فوری کتاب سلمان رشدی شدند.[33]

- احمد عبدالله رئیس جمهور کومور از اقدام شجاعانه ایران در خصوص کتاب آیات شیطانی حمایت کرد.

- دادستان کل اندونزی ورود کتاب آیات شیطانی را به این کشور ممنوع کرد.

- دولت جمهوری اسلامی ایران از کره جنوبی خواست تا از ورود کتاب آیات شیطانی جلوگیری کند.

- رئیس شورای عالی امور اسلامی نیجریه و رهبر جامعه مسلمانان این کشور خواستار ممنوع شدن ورود کتاب کفرآمیزآیات شیطانی توسط دولت لاگوس شدند.

- آژانس مطبوعاتی هند (پی تی ای) اعلام کرد: ٢٠ نفر در تظاهرات شهر بمبئی بر علیه کتاب آیات شیطانی به شهادت رسیدند.

- مسلمانان ایتالیا، کانادا، اسپانیا و فنلاند خواستار اجرای حکم اعدام برای سلمان رشدی شدند.

- هزاران تن از مسلمانان مقیم فرانسه با برپائی تظاهرات باشکوهی در پاریس، لزوم اجرای فتوای امام خمینی مبنی بر اعدام سلمان رشدی را مورد تأکید قرار دادند.

- مسلمانان لندن در یک تظاهرات گسترده خواستار منع توزیع کتاب «آیات شیطانی» شدند.

- علمای بقاع لبنان از حکم امام حمایت کرده و اعلام نمودند که کلیه امکانات خود را در خدمت امام قرار خواهند داد.

- جنبش اسلامی مصر اعلام کرد که از حکم محکومیت رشدی به مرگ حمایت می کند.

- مطبوعات نیجریه به دلیل حمایت یک نویسنده از سلمان رشدی خواستار مجازات مرگ وی شدند.

- دولت سوریه تصمیم گرفت مؤسسه مطبوعاتی امریکایی وایکینگ و بنگاه مطبوعاتی انگلیسی پنگوئن که کتاب موهن آیات شیطانی را منتشر کردند را تحریم کند.

- اندونزی، اردن و مالزی انتشار کتاب آیات شیطانی را ممنوع کردند.

- مولانا سعیدی و مولانا جعفری از رهبران سازمان «اتحادالعلماء» بنگلادش با صدور بیانیه ای خواستار به دار آویختن سلمان رشدی شدند.

- یک روزنامه چاپ بنگلادش طی مقاله ای در تأیید حکم امام خمینی نوشت: امام خمینی در مقابل هیچ قدرتی به جز خداوند تسلیم نخواهد شد و ایشان با حکم خود در واقع از احساسات و آرمان های مسلمانان جهان حمایت کرده است.

- شیخ «تیجان سیلا» امام جمعه مسجد مرکزی شهر «فری تاون» در سیرالئون در خطبه های نماز جمعه، از مجازات اعدام برای رشدی به عنوان یک حکم اسلامی حمایت کرد، و گفت: از نظر احکام اسلامی، توبه چنین شخصی قابل قبول نمی باشد.

- پلیس اسکاتلند از مسلمانان انگلیس تعهد می گیرد که از واجب القتل بودن سلمان رشدی حمایت نکنند.

- طی یک تظاهرات گسترده که در ده سال گذشته بی سابقه بود،

مسلمانان دانمارک از حکم امام (ره) در مورد اعدام سلمان رشدی حمایت کردند.[34]

واکنش های منفی برخی کشورهای اسلامی

البته کشورها و دولت های عربی متأسفانه آن طور که انتظار می رفت در جنبش جهانی علیه کتاب آیات شیطانی مشارکت نکردند و به مردم کشورشان هم اجازه برپایی تظاهرات علیه سلمان رشدی ندادند. مخصوصا عربستان، قطر، امارات، کویت، تونس، سودان، لیبی، یمن، بحرین، عمان، اردن، مراکش، مغرب، عراق، افغانستان و ترکیه که به طور جدی حتی حاضر به محکوم کردن لفظی کتاب رشدی هم نشدند. در این میان کشورهای عرب مسلمان خیلی بی غیرتی نشان دادند و سکوت کردند. به طوری که حتی صدای برخی از مطبوعات این کشورها بلند شد. در این ارتباط روزنامه کویتی الرأی العام طی مقاله ای اعراب را به خاطر سکوت آنان نسبت به اقدام سلمان رشدی علیه اسلام، مورد سرزنش قرار داد و نوشت:

اعتراض شدید مسلمانان هند، پاکستان و دولت ایران به انتشار کتاب آیه های شیطانی مایه شرمساری برای کلیه اعراب است... انتشار این کتاب که احساسات مقدس مسلمانان جهان را جریحه دار کرد و مسلمانان هند و پاکستان و ایران را برآشفت، اما یکصد میلیون عرب دچار خاموشی شده اند.

این روزنامه ضمن تأیید حکم مرگ سلمان رشدی می نویسد:

سلمان رشدی یک فراماسونر صهیونیست است و باید اعراب قبل از دیگران با اجرای حکم اسلام، خون وی را بریزند.

الرای العام نوشت:

غیرت اعراب در زمینه اسلام و رسول خدا بر باد رفته است... آیا پذیرفتن حقیرانه اهانت سلمان رشدی به پیامبر اسلام از سوی اعراب نشانه این است که شخصیت و مقام عالی پیامبر(ص) در دل های اعراب، خدای نخواسته سبک شده است؟!... آیا مایه شرمساری نیست که ملت هایی که بعد از اعراب اسلام آورده اند، در مورد دین اسلام و پیامبر اکرم (ص) بیش از خود اعراب غیرت و تعصب نشان دهند؟![35]

برخی از این دولت ها مثل مصر، ترکیه و عراق حتی صراحتا به توجیه و دفاع از کتاب سلمان رشدی پرداختند، که از این جهت در میان کشورهای اسلامی پیشتاز بودند.

به همین خاطر برخی از نویسندگان این گونه کشورها با دول استکباری غرب هم صدا شدند و به حمایت از رشدی پرداختند. حتی دولت مصر از سلمان رشدی دعوت کرد تا به آن کشور سفر نماید و با علمای آنجا گفت وگو کند. از همه بدتر شیخ بزرگ دانشگاه الازهر مصر - که بالاترین مرکز آکادمیک اسلام شناسی اهل سنت جهان است - صراحتا به حمایت از رشدی پرداخت و حکم امام را رد نمود.

در این میان تعداد انگشت شماری از نویسندگان کشورهای اسلامی نیز هم صدا با غربی ها به حمایت از سلمان رشدی پرداختند، از جمله خانم تسلیمه نسرین نویسنده بنگلادشی بود که به خاطر حمایت از سلمان رشدی و سخنان کفرآمیزش علیه قرآن، او از ترس حمله مردم کشورش به اروپا فرار کرد و به غرب پناهنده شد.

یکی دیگر از نویسندگان مدافع سرسخت سلمان رشدی، عزیز نسین نویسنده ترکیه ای می باشد. او مترجم کتاب آیات شیطانی به زبان ترکی هم می باشد. مردم مسلمان ترکیه با حمله به هتل محل اقامت او در ترکیه و اشغال آن، خواستار تحویل او شدند تا خود او را مجازات نمایند. اما پلیس ترکیه از این کار امتناع ورزید و لذا مردم آن هتل را به آتش کشیدند و حتی عده ای از مردم معترض در این راه با گلوله های ارتش لائیک ترکیه به شهادت رسیدند.[36]

اما شاید مهم ترین نویسنده عرب که از سلمان رشدی دفاع کرد، نجیب محفوظ (ابن عبدالعزیز ابن ابراهیم ابن احمد پاشا) اهل کشور مصر بود که حتی توسط مسلمانان تهدید به مرگ شد. او در ١١دسامبر ١٩١١م در قاهره به دنیا آمد. وی لیسانس فلسفه را در دانشگاه قاهره کسب کرد و توانست بیش از ٥٠ عنوان کتاب تألیف کند که جنجالی ترین کتاب وی که چهره این فرد را در جهان اسلام آشکار کرد کتاب بچه های محله ما بود که در سال ١٩٥٩ به صورت پاورقی در روزنامه الاهرام مصر چاپ می شد.

ولی به علت توهین های شدید این نویسنده به ادیان و همچنین به پیامبر اسلام، شخص رئیس جمهور مصر جمال عبدالناصر دستور توقیف انتشار این رمان را در روزنامه صادر کرد. مفتی ها و علمای اهل تسنن دانشگاه الازهر مصر نیز مخالفت خود را با چاپ این مطالب توهین آمیز اظهار داشتند. نجیب محفوظ ساختار رمان بچه های محله ما را بر اساس ساختار کتاب های مقدس به ویژه قرآن بنا کرده و حتی شخصیت های این رمان و نام هایشان را نیز از شخصیت ها و اسامی پیامبران برگرفته است. در پایان این رمان حدودا پانصد صفحه ای، شخصیت اصلی داستان با اکسیری از عشق به جنگ با خدا می رود و موفق می شود او را از بین ببرد!!

این مطالب علاوه بر باطل بودن کلیت در درون خود، حاوی وهن های بسیاری به ذات جلاله خداوند و همچنین پیامبران الهی بوده. اما این تنها حرکت ضد اسلامی نجیب محفوظ نبود بلکه وی زمانی مشهورتر شد و مورد توجه محافل جهانی قرار گرفت که مخالفت علنی خود را علیه حکم تاریخی امام خمینی که مبتنی بر ارتداد و قتل سلمان رشدی ملعون بوده اعلام کرد و جنجال های زیادی را به پا نمود. اگر سلمان رشدی توانسته بود آیات شیطانی را بنویسد بدون شک به لطف هنجارشکنی افرادی چون نجیب محفوظ بود که فتح بابی در این زمینه کرده بودند. نجیب محفوظ به دلیل چاپ این اثر و مخالفت با حکم تاریخی امام خمینی با تلاش امریکا و محافل ضد اسلامی توانست به عنوان اولین مسلمان در سال ١٩٨٨جایزه ادبی نوبل را تصاحب بکند که بر هیچ شخصی پوشیده نیست که سیاسی ترین نوبل ها جوایز صلح و ادبی نوبل است. اما این سؤال هنوز برجاست که چرا روزنامه شرق با تیتر دوم و عکسی که نیمی از روی جلد روزنامه را می پوشاند از این نویسنده هتاک با نام «پدر رمان عرب» تجلیل می کند؟![37]

توبه سلمان رشدی!

در چنین شرایطی بود که حامیان رشدی سخن از توبه سلمان رشدی به میان آوردند. تا به خیال خود هم او را از مرگ نجات دهند و هم از هزینه های گزافی که برای حفاظتش متحمل می شدند خلاص شوند. اما دفتر امام با انتشار اطلاعیه ای خطاب به ملت مسلمان ایران و جهان، ضمن تکذیب این گونه شایعات، بار دیگر بر وجوب قتل سلمان رشدی و عدم امکان توبه او تأکید ورزید:

بسمه تعالی

رسانه های گروهی استعماری خارجی به دروغ به مسئولین نظام جمهوری اسلامی نسبت می دهند که اگر نویسنده کتاب آیات شیطانی توبه کند حکم اعدام درباره او لغو می گردد. امام خمینی - مدظله - فرمودند:

«این موضوع صد در صد تکذیب می گردد. سلمان رشدی اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامی هم خود را به کار گیرد تا او را به درک واصل گرداند.»

دفتر حضرت امام اضافه کرد:

اگر غیر مسلمانی از مکان او مطلع گردد و قدرت این را داشته باشد تا سریع تر از مسلمانان او را اعدام کند، بر مسلمانان واجب است آنچه را که در قبال این عمل می خواهد به عنوان جایزه و یا مزد عمل به او بپردازند.[38]

البته حامیان غربی سلمان رشدی به خاطر وحشت از اجرای حکم امام، تا مدت ها دنبال این بودند که با ترفند توبه، رشدی را از این خطر برهانند. به طوری که این حربه را حتی پس از ارتحال امام هم پی گیری نمودند. اما بی نتیجه بود و دانستند که این حکم لایتغیر است. چنانکه در تاریخ ٦٩/١٠/١ اعلام شد:

حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر از سلمان رشدی برای گفت وگو با اسلام شناسان برجسته به مصر دعوت کرده است. البته این پیشنهاد با استقبال مفتی دانشگاه الازهر مصر مواجه شد. جالب آنکه این مفتی گفته بود:

حکم واجب القتل بودن رشدی که از سوی آیت الله خمینی صادر شده از نظر سیستم قضایی اسلام پایه و اساس ندارد و باطل است!

باز سه روز بعد در تاریخ ٦٩/١٠/٣ شیخ محمدعلی محجوب وزیر امور مذهبی مصر اعلام کرد:

رشدی قصد دارد برای توبه کردن از عمل گذشته خود به مصر مسافرت کند تا در حضور علمای مذهبی الازهر، توبه نماید. به طوری که حتی شیخ محجوب ضمن ملاقات با سلمان رشدی، متن توبه نامه او را هم تنظیم کرده بود![39]

یادآوری به سران کشورها

از سوی دیگر حضرت امام به همین مقدار بسنده نکردند، بلکه برای تأکید بر اهمیت برخورد با این پدیده شوم، موضوع آیات شیطانی را در پاسخ های تبریکی که برخی از سران کشورها به مناسبت دهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (بهمن سال ٦٧) برایش فرستاده بودند نیز یادآور شدند.

امام خطاب به سوهارتو (رئیس جمهور اندونزی):

اخیرا [دشمنان ] با شگرد جدیدی به جنگ همه ملل اسلامی و مقدسات اسلام آمده اند و با اجیر کردن جمعی مزدور اقدام به تألیف و نشر کتاب کفرآمیزآیات شیطانی کرده اند، که امید است با هوشیاری مسلمانان و بهره گیری از امکانات زیادی که در اختیار دارند این توطئه خائنانه را نیز خنثی کرده و به وظیفه اسلامی خود در قطع [دست های ] این مزدوران خودفروخته اقدام کنند. و شما که بیشترین نفوس اسلامی را در کشور خود دارید وظیفه سنگین تری در انجام این وظیفه الهی به عهده دارید. از خدای تعالی موفقیت همه ملل اسلامی را در این راه تا پیروزی کامل بر دشمنان دین و قرآن مسئلت دارم.[40]

امام خطاب به راجیو گاندی (نخست وزیر هند):

در این دهه گذشته دشمنان انقلاب توطئه های گسترده و وسیعی علیه این انقلاب اسلامی و اصیل طرح ریزی کردند که به یاری خدای تعالی همگی خنثی گردید. و اکنون با تألیف و نشر کتاب کفرآمیزآیات شیطانی به جنگ خود [با] اسلام عزیز آمده اند، که این توطئه نیز همانند گذشته به یاری خدای بزرگ نقش بر آب خواهد شد. امید است جنابعالی نیز مسلمانان کشور هند را که در میان کشورهای غیر اسلامی بیشترین رقم را دارا می باشد در این راه یاری دهید و روابط سنتی خود را با ایران و سایر کشورهای اسلامی توسعه دهید.[41]

امام خطاب به شاذلی بن جدید (رئیس جمهور الجزایر):

ملت بزرگ و سربلند ایران اسلامی در این ده ساله به همه مسلمانان و ملل در بند جهان نشان داد که با اتکال به خدای تعالی و استقامت و پایداری در مقابل توطئه ها و مشکلات می توانند بزرگترین قدرت های جهان را به شکست و تسلیم وادارند. و امید است سایر ملت های اسلامی نیز با الهام گیری از همین شیوه به جنگ دشمنان اسلام رفته و بر آنان پیروز شوند و اجازه ندهند دشمنان آنها این گونه مقدسات اسلام را ملعبه قرار داده و مورد اهانت قرار دهند. و متأسفانه بسیاری از زمامداران کشورهای اسلامی از کنار یک چنین توطئه بزرگی بی تفاوت گذشته و به وظیفه اسلامی و دینی خود نیز در اعدام توطئه گران امثال نویسنده کتاب آیات شیطانی و حامیان او عمل نکردند.[42]

امام خطاب به یانگ شانکون (رئیس جمهور خلق چین):

ملت بزرگ و مقاوم ایران در این ده ساله، انواع توطئه های دشمنان غربی و شرقی جمهوری اسلامی را به یاری خدای تعالی پشت سر گذارده و پیوسته سربلند بیرون آمده. اکنون که دشمنان انقلاب از نابود کردن آن مأیوس شده، به جنگ اسلام آمده و با تألیف و حمایت کتاب آیه های شیطانی درصدد ضربه زدن به اسلام و پیامبر گرامی آن برآمده اند و ما اطمینان داریم که این بار نیز ناکام مانده و جز آبروریزی و زیان برای خود نتیجه ای نخواهند گرفت. و ما از همه ملل آزاد جهان انتظار داریم که جلوی اهانت به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان جهان را بگیرند و این توطئه ننگین را محکوم سازند.[43]

امام خطاب به اریک هونکر (رئیس جمهور آلمان شرقی):

ملت شریف ایران در این ده ساله، انواع توطئه ها و دشمنی های دولت های شرق و غرب را پشت سر گذارده و اکنون نیز با توطئه جدیدی از طرف صهیونیست ها و متحدین غربی آنها مواجه گردیده که با چاپ و نشر کتاب کفرآمیزآیات شیطانی مقدس ترین معتقدات آنها و بیش از یک میلیارد مسلمان جهان را مورد اهانت و تمسخر قرار داده، و ما به یاری خدای تعالی اطمینان داریم که این بار نیز همانند گذشته نتیجه ای نخواهند گرفت و جز رسوایی و خسران عایدشان نخواهد شد.[44]

نگرانی های امام از تحلیل های غلط آینده

اما با وجود استقبال گسترده مسلمانان ایران و جهان از حکم قتل سلمان رشدی، امام نگرانی هایی نیز از تحلیل های غلط برخی جاهلان داخل حوزه های علمیه و سیاسیون و روشنفکران داخل و خارج ایران داشتند. به همین جهت ابعاد تازه ای از اقدام موهن سلمان رشدی و غربی ها را در پیام معروف به «پیام منشور روحانیت» خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات، با تفصیل بیشتر، تشریح نمودند که بسیار حائز اهمیت می باشد. در واقع امام در این پیام در عباراتی موجز نقشه راه را برای آینده مسلمانان در خصوص مسئله سلمان رشدی ترسیم نمودند:

... مسئله کتاب آیات شیطانی کاری حساب شده برای زدن ریشه دین و دینداری و در رأس آن اسلام و روحانیت است. یقینا اگر جهان خواران می توانستند، ریشه و نام روحانیت را می سوختند ولی خداوند همواره حافظ و نگهبان این مشعل مقدس بوده است و ان شاءالله از این پس نیز خواهد بود، به شرط آنکه حیله و مکر و فریب جهان خواران را بشناسیم.

البته بدان معنا نیست که ما از همه روحانیون دفاع کنیم، چرا که روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند. در حوزه های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده ای با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می زنند که گویی وظیفه ای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه های علمیه کم نیست.

طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروج اسلام امریکایی اند و دشمن رسول الله... ضرورتی نیست که در چنین شرایطی ما به دنبال ایجاد روابط و مناسبات گسترده [با غربی ها] باشیم، چرا که دشمنان ممکن است تصور کنند که ما به وجود آنان چنان وابسته و علاقه مند شدیم که از کنار اهانت به معتقدات و مقدسات دینی خود ساکت و آرام می گذریم. آنان که هنوز بر این باورند و تحلیل می کنند که باید در سیاست و اصول و دیپلماسی خود تجدید نظر نماییم و ما خامی کرده ایم و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعارهای تند یا جنگ سبب بدبینی غرب و شرق نسبت به ما و نهایتا انزوای کشور شده است و اگر ما واقع گرایانه عمل کنیم، آنان با ما برخورد متقابل انسانی می کنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمین می گذارند. این یک نمونه است که خدا می خواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز «آیات شیطانی» در این زمان اتفاق بیفتد و دنیای تفرعن و استکبار و بربریت چهره واقعی خود را در دشمنی دیرینه اش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده اندیشی به درآییم و همه چیز را به حساب اشتباه و سوء مدیریت و بی تجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مسئله اشتباه ما نیست، بلکه تعمد جهان خواران به نابودی اسلام و مسلمین است و الا مسئله فردی سلمان رشدی آنقدر برایشان مهم نیست که همه صهیونیست ها و استکبار پشت سر او قرار بگیرند.

روحانیون و مردم عزیز حزب الله و خانواده های محترم شهدا حواسشان را جمع کنند که با این تحلیل ها و افکار نادرست خون عزیزانشان پایمال نشود. ترس من این است که تحلیل گران امروز، ده سال دیگر بر کرسی قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتوای اسلامی و حکم اعدام سلمان رشدی مطابق اصول و قوانین دیپلماسی بوده است یا خیر؟ و نتیجه گیری کنند که چون بیان حکم خدا آثار و تبعاتی داشته است و بازار مشترک و کشورهای غربی علیه ما موضع گرفته اند، پس باید خامی نکنیم و از کنار اهانت کنندگان به مقام مقدس پیامبر و اسلام و مکتب بگذریم!

خلاصه کلام اینکه ما باید بدون توجه به غرب حیله گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان درصدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم و الا مادامی که فقه در کتاب ها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهان خواران نیست.[45]

حضرت امام در واقع با این پیام رسالت حوزه های علمیه و به طور کلی استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و خط مشی مسئولان و سیاستمداران کشور را در برخورد با این گونه توطئه ها برای همیشه تبیین نمودند.[46]

موضع نمایندگان ملت

در این میان مجلس شورای اسلامی که متشکل از نمایندگان قشرهای مختلف مردم ایران است همگام با جامعه به حمایت گسترده از حکم امام پرداختند که این مواضع را از اولین جلسه پس از صدور حکم امام مشاهده می کنیم. چنانکه رئیس مجلس در جلسه مورخ ٢٦بهمن سال ٦٧ می گوید:

نمایندگان محترم و مردم ما در جریان این فتنه ای که کفر جهانی برنامه ریزی کرده برای جهان اسلام هستند که با اهانت به مقدسات اسلام اهداف خاصی را با انگیزه های خاصی دارند تعقیب می کنند.

ممکن است بعضی از... شیاطین موجود در میان جامعه ذهن مردم را از این جهت آلوده بکنند و بگویند که این چه اهمیتی دارد که یک کتاب یا یک نویسنده که یک غلطی کرده، این همه هیاهو و اقدام و تعطیل در جامعه درست بکند؟ و تظاهرات در دنیای اسلام.

لذا نیاز دارد که یک مقدار مسئله باز بشود که ملت ما اگر در مقابل چنین وسوسه هایی قرار گرفتند بدانند که مسئله این نیست، این ظاهر قضیه است... آنچه که آدم می تواند از مجموعه حوادث بفهمد این است که برنامه ریزی شده، سازماندهی شده برای یک حرکت بسیار خطرناک که بدتر از یک نوع جنگ رسمی است. اینها به دنبال ضربه ای که بعد از انقلاب اسلامی در ایران خوردند و قدرتی که از اسلام در لبنان و افغانستان دیدند و تحرک و بیداری سراسری که در مسلمان ها دیدند، در تحلیلشان به اینجا رسیدند که مایه اصلی آن، تقدس و هاله قداستی است که بر عقاید و مقدسات اسلام کشیده شده که ذهن مردم اسلامی را همیشه صاف و پاک نگاه می دارد و به دنیای اسلام نشاط و حرکت می دهد.

با جنگ و انواع حیله های سیاسی نتوانستند این تقدس را بشکنند، با این شیوه وارد عمل شدند. با یک شخصی که از مثلا جایی مثل هندوستان باشد که ظاهرا از دنیای غرب فاصله دارد و با یک اسم غلط انداز کار را شروع می کنند. آدم می بیند که قبلا پول داده می شود به این شخص به عنوان حق تألیف، آدم می بیند قبلا برای این شخص محافظ می گذارند به عنوان اینکه می دانند چه کار دارند می کنند، می بینیم که یک بنگاه انتشاراتی صهیونیسم دنبال کار است، می بینیم که از پیش ترجمه ها در کشورهایی مثل امریکا و ایتالیا آماده می شود، می بینیم که تبلیغات به گونه ای است که ذهن مردم را قبلا برای خرید کتاب آماده می کنند. همه اینها حکایت از یک سازماندهی در یک برنامه ریزی می کند.

حرکت، یک حرکت معمولی نیست که آقایان بگویند که خوب، حالا کتاب که زیاد نوشته شده، فحاشی به اسلام زیاد شده، به خداوند، به همه بد گفته اند و در تاریخ این جوری بوده. بله بوده، اما من فکر می کنم یک چنین حرکتی با این شیوه هایی که الان دارد مرموزانه انجام می شود، نبوده و این یک مقابله ای است برای شکستن قداست اسلام و مقدسات اسلام، و لذا اهمیت قضیه ایجاب می کند که رهبری عظیم ما که معمولا در مسائل سطحی وارد نمی شوند، در این مسئله با آن شدت و حدت وارد می شود این گونه ایشان برانگیخته می شوند که خوب، تشخیص ایشان همیشه برای ما حجت بوده و همیشه هم دیده ایم که ایشان به موقع مسائل حساس دنیای اسلام را درک می کنند و به موقع معالجه می کنند.[47]

یکی دیگر از نمایندگان مجلس در همان جلسه با اشاره به آیه «انالله و انا الیه راجعون» گفت:

امروز جهان اسلام و امام بزرگوارمان و تمامی روحانیت معظم و مجلس شورای اسلامی و دولت خدمتگزار عزادار است.

امروز امت مسلمان ایران عزادار است. توطئه های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و اخلاقی برای نابودی اسلام ناب محمدی (ص) به کار بردند ولی مأیوس و ناامید گردیدند.

آنها از اسلام سیلی خورده اند و اکنون متوسل به توطئه فرهنگی شده اند و می خواهند چهره پاک نورانی اسلام را با ابرهایی سیاه بپوشانند.[48]

علاوه بر سخنان نمایندگان در جلسات مختلف، آنها بیانیه های متعددی نیز صادر کردند که از جمله بیانیه مورخ ٦٧ /١٢/٣ است که در رابطه با پیام حضرت امام و روند سیاست خارجی می باشد:

پیام کوبنده امام کریم که با کلمات استوار «تا من زنده باشم» آهنگی پر طنین یافته است ما را که همیشه او را زنده می دانیم به ادامه نبردی عظیم بر ضد استعمار و استکبار برمی انگیزد و هشدار می دهد که کینه دیرینه کافرکیشان ضد ایمان، علیه مسلمین و اسلام هرگز پایان نمی پذیرد و آتش حقد و عداوت آنان حتی یک لحظه خاموش نمی شود.

اهانت هایی که به ساحت قدس پیامبر اسلام (ص) و اصحاب کرام و همسران پاکدامن آن حضرت در کتاب آلوده آیات شیطانی صورت پذیرفته، از صدر اسلام تاکنون، بی سابقه بوده است. و حمایت امریکا شیطان بزرگ و انگلیس استعمارگر و کشورهای عضو بازار مشترک، از نویسنده این کتاب سیاه و آتش بیاری صهیونیسم جنایتکار، در این معرکه کثیف، نشانگر توطئه ای خطرناک بر ضد اسلام راستین و مسلمانان انقلابی است.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی که همیشه درس مبارزه را از امام و قائد بیدار و نستوه و سازش ناپذیر خویش می آموزیم، با تأکید همیشگی بر کلیه رهنمودهای معظم له، خاصه در پیام بسیار مهم امروز و با الهام از این فریاد بلند بیدارگر، اعلام می داریم که:

١. هرگز نبایستی فریب دوست نمایی های این دشمنان بزرگ اسلام را بخوریم و از مکاید اهریمنی آنان، خود را ایمن بداریم.

٢. سران و علمای کشورهای اسلامی، بایستی ملت های مسلمان را به عمق فاجعه آگاه سازند و در برابر این حمله شیطانی، مردانه جبهه گیری کنند.

٣. عالمان و روحانیون مسلمان (اعم از شیعه و سنی) که وارثان علم پیامبرند و حشمت و حرمت خود را از حضرتش دارند، به فریاد آیند و در خطبه ها و بیانیه ها و گفتار آتشین خویش قداست مقدسات اسلامی را پاس دارند و با رهبری امت های مسلم، این هجوم نابکارانه را در هم شکنند و خصم بدکار را که صریح و مستقیم به نبرد اسلام، بلکه همه ادیان الهی آمده است، به هزیمت فرستند.

٤. مسئولان سیاست خارجی کشور ما خاصه و دولت جمهوری اسلامی ایران و همه مسئولان... با نهایت قدرت و صلابت در برابر این تجاوز آشکار که به حریم معنویات و اعتقادات ما صورت گرفته، نه به صورت انفعالی، بلکه به صورت تهاجم، جبهه گیرند و از صولت بی پایه دشمن نهراسند و سخن امام را به عنوان آخرین سخن، به دیپلماسی های خارجی ارایه دهند.

٥. تداوم تجنب [اجتناب ] از شیطان بزرگ و نفی هر گونه نیت دوستی با این دشمن بزرگ و همچنین بریدن از رابطه با انگلیس استعمارگر و مقابله به مثل در برابر مکاید و تمهیدات دولت های اروپایی که با ما بر سر کین ایستاده اند، از ضرورت های هندسه دقیق و قاطعی است که به دست امام ترسیم گردیده است.

٦. ملت بزرگ و فداکار ایران که طی ده سال از نظام مقدس جمهوری اسلامی، با خون و جان و استخوان و خانمان خویش، پاس داشته اند با تبعیت و متابعت از فرمان امام خویش، راه مبارزه را همچنان پی گیرند و از قدرت شیطانی مستکبران و مستعمران نهراسند که: «الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم ولا هم یحزنون».[49]

نمایندگان علاوه بر سخنرانی، حتی قوانینی را در این زمینه تصویب کردند که از جمله آنها تصویب طرح قطع روابط کامل سیاسی و دیپلماتیک با دولت انگلستان با بیش از صد امضا بود. محمدابراهیم اصغرزاده یکی از پیشنهاددهندگان این طرح می گوید:

... با اینکه بیش از صد امضا شده قطعا اگر به خاطر ضیق وقت نبود و ادامه پیدا می کرد تعداد بیشتری امضا می کردند... بحث ما در رابطه با انگلیس از زمانی که مطرح شد در رابطه با کشورهای خارجی بحثی بر سر منافع مشترک بود و ما همیشه اعلام کرده ایم که در منافع مشترکی که با کشورهای خارجی داریم اندیشه انقلاب، احترام رهبری و احترام کیان و حیثیت مسلمین جزو بخشی از منافع ملی ماست. و ما نمی توانیم فقط صرفا سر مسائل اقتصادی و روابط دیپلماتیک مناقع مشترک خودمان را با یک کشور خارجی بنا کنیم. برای ما احترام به انقلاب اسلامی یک اصل در منافع ملی ما است و بنابر این سیاست خارجی ما هم بر آن اساس استوار می شود... وزیر خارجه انگلیس شروع کرده به رفتن به این کشور، آن کشور و جذب نظرات کشورهای دیگر برای تحریم و فشار به ایران و استدلالشان هم این است که اگر فشار اقتصادی به کشور ایران زیاد بشود باعث خواهد شد که مردم در رنج و عذاب باشند و این فشار باعث خواهد شد که جناح تندرو که به نظر و زعم آنها حضرت امام است از شعار خودش برگردد... دولت انگلیس در رابطه با کشور ایران تمام آن مسائلی را که مربوط می شود به منافع مشترک دو کشور یا احترام متقابل که وزارت خارجه ما مدعی آن است زیر پا گذاشته و ما باید با آن برخورد قوی بکنیم... یکی از این خلأهایی که باید پر بشود و دست دولت باز باشد در روابط خودش با کشورهای خارجی، قطع رابطه کامل سیاسی و دیپلماتیک با دولت انگلیس است و ضمنا هیچ وقت این رابطه برقرار نخواهد شد مگر اینکه دولت انگلیس طبق این ماده واحده عذرخواهی کرده و نظرات جمهوری اسلامی را که نظرات منافع ملی ماست تأمین کند و آن نظرات را دوباره مجلس بپذیرد. هیچ مقام دیگری چه دولت و چه وزارت خارجه قادر به ادامه روابط سیاسی و برقراری روابط سیاسی با دولت انگلیس نخواهند بود... و این قطعا به نفع انقلاب خواهد بود.[50]

نمایندگان مجلس گاهی اوقات هم با صدور نامه و بیانیه و تذکر به صیانت و دفاع از حکم امام می پرداختند که از جمله نامه ای با امضای بیش از ١٥٠ نفر از نمایندگان در تاریخ ١٢ مهرماه سال ١٣٧٧ است:

راه ما راه امام خمینی است. اسلام ما اسلام ناب محمدی است. حکم سلمان رشدی مرتد در گذشته و حال و آینده جز قتل، هلاکت، سقوط در جهنم ابدی چیز دیگری نیست. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تیری که حضرت امام (قدس الله نفسه الزکیه) رها کرده اند، بالأخره روزی حنجره این شیطان مجسم را خواهد درید و قلم پلید او را از اهانت و توطئه باز خواهد داشت. البته آن روز پشیمانی و ندامت فایده ای نخواهد داشت.

با توجه به اینکه سیاست نظام و وزارت خارجه در مورد حکم اعدام رشدی تغییر نکرده، لازم بود دستگاه دیپلماسی کشور هوشیاری لازم را به خرج می داد و به انگلستان این استعمارگر پیر اجازه نمی داد با ترفند تبلیغاتی ذهن مسلمانان جهان و مردم دنیا را نسبت به جمهوری اسلامی مشوش کند. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسلمانان جهان اطمینان می دهیم که در این مورد بجز حکم خدا و امام (رحمه الله علیه) در ایران چیز دیگری اعتبار ندارد و هیچ کس را یارای آن نیست که جز این راه، راه دیگری را بپیماید.[51]

پاسداشت حکم امام بعد از ارتحال امام

تصور غربی ها این بود که با ارتحال حضرت امام خمینی، مقامات جمهوری اسلامی فتوای قتل سلمان رشدی را به فراموشخانه تاریخ می سپارند و مواضع خود را در برابر فشارها و تحریم های استکبار جهانی تعدیل می کنند، اما به زودی دریافتند که تصور آنها غلط است و به تعبیر مقام معظم رهبری - راه ما راه امام خمینی است؛ چنانکه حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، در تاریخ ١٣٦٨/١١/٢٠ در قسمتی از خطبه های نماز جمعه تهران گفتند:

دست های مزدور سعی می کنند با توطئه فرهنگی و تبلیغاتی - از قبیل توطئه نوشتن کتاب آیات شیطانی به وسیله آن مزدور قلم به مزد- ارزش اسلام را از چشم ها بزدایند و اسلام را سبک و خفیف کنند؛ ولی اشتباه می کنند، خودشان ضرر می کنند. آن کسی هم که این کتاب را نوشت - که البته این یک نمونه است - و امام بزرگوارمان حکم و فتوای قتل او را صادر کردند، این حکم امام، همچنان به قوت خودش باقی است و باید اجرا بشود.

علاوه بر این ایشان در مقاطع متعدد تاریخی به دفاع از حکم امام و تحلیل توطئه آیات شیطانی پرداخته اند از جمله در پیامی که به مناسبت اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ ١٣٦٩/٠٣/١٠صادر نمودند چنین نوشتند:

ما آزادی فساد و بی بند و باری و هرزگی و آزادی دروغ و تزویر و فریب و آزادی ظلم و استثمار و تجاوز به حقوق ملت ها را که غرب پرچمدار و مرتکب آن بوده است، صریحا و قاطعا رد می کنیم. ما آن آزادی را که به سلمان رشدی مرتد نابکار، اجازه اهانت به مقدسات یک میلیارد انسان را می دهد، اما به مسلمانان انگلیس حتی حق شکایت از او را هم نمی دهد؛ به دولت امریکا حق تحریک و سردستگی اوباش مخالف با یک حکومت مردمی را می دهد، اما به آن حکومت مردمی، حق مقابله با آن اوباش را نمی دهد؛ به سرمایه داران غارتگر، حق ورود نامشروع به کشورهای ضعیف و چپاول هست و نیست آن ملت ها را می دهد، و به آن ملت ها حق مبارزه با آنان را نمی دهد، مردود و منفور می شماریم و آن را ننگ بشریت می دانیم.

همچنین آیت الله خامنه ای در سخنرانی مورخ ١٣٦٩/٠٣/١٥ خود گفتند:

آن روزی که استکبار، ماجرای سلمان رشدی را علم کرد، برای همین بود که شاید بتواند از راه آن موجود حقیر سیه روز و سیه رو و کتاب شیطانی او، به روحیه مسلمانان - لااقل در بخشی از دنیا- لطمه بزند. با دشنام و بدگویی در این کتاب، شاید بتوانند قدری مسلمانان را تضعیف کنند. همین عمل وبال جانشان شد. عکس العمل امام در مقابل این توطئه، آن چنان قاطع و کوبنده بود که همه آنها را غافلگیر کرد. آنان خواستند با نشر و بزرگ کردن آن کتاب، روحیه مسلمانان را تضعیف کنند... عکس العمل و ضربه متقابل امام، آن قدر قوی بود که به کلی ورق را دگرگون کرد. حکم اعدام سلمان رشدی که با اقبال و تصدیق و شوق وافر ملت های اسلامی در همه جا مواجه شد، کار را دگرگون کرد. حالا روحیه آنها بود که تضعیف می شد. حالا طرفداران آنها باید در طول این مدت از خودشان دفاع می کردند. لذا از آن روز تا حالا، سردمداران غرب و استکبار، در مقابله هایی که با جمهوری اسلامی کردند، از اولین کلماتشان این است که بیایید این قضیه سلمان رشدی را یک طور حلش کنید! هر جا یکی از این مهره های زنجیره استکبار جهانی، کسی را پیدا کرد که فهمید ممکن است حرف او را به گوش مسئولان جمهوری اسلامی برساند، اولین حرفی که زد- یا جزو اولین حرف ها- این بود که کاری بکنید این قضیه حل بشود!... فشار آوردند، هو و جنجال کردند، متهم نمودند، بالا رفتند، پایین آمدند، نوشتند، گفتند، محکوم کردند، نویسندگان و هنرمندان آلت دست را جمع کردند، طومار امضا کردند، تا شاید بتوانند در این حکم استوار الهی، اندکی خدشه وارد کنند؛ ولی نتوانستند، بعد از این هم نمی توانند؛ چون حکم اعدام سلمان رشدی، متکی به آیات الهی است و مثل آیات الهی، مستحکم و غیر قابل خدشه است.[52]

در این مسیر بسیاری از شخصیت های مذهبی و سیاسی ایران نیز با مقام معظم رهبری هم صدا و هم نوا شدند. چنانکه آیت الله سید جعفر کریمی - عضو دفتر استفتائات امام - در سمینار ارزنده ای که در یازده اسفند سال ٦٩ به همت بنیاد ١٥خرداد کشور برگزار شد، تحلیل فقهی زیبایی از ابقای همیشگی حکم امام تا اجرای آن ارایه کرد و گفت :

امام در «تحریرالوسیله» به صراحت حکم «سب النبی» را مقرر فرموده اند و عفو چنین حکمی فقط از عهده پیغمبر و ائمه معصومین برمی آید و قاضی و مفتی حق ابطال آن را ندارند.

وی خاطرنشان ساخت همه مذاهب اربعه اهل سنت، متفق القول هستند که مجازات سب النبی قتل است... حتی اگر غیر مسلمان هم چنین جسارتی بکند باید کشته شود چه برسد به مسلمان.

وی در مورد این که توبه سلمان رشدی باعث تخفیف این حکم نمی شود، گفت:

علمای شیعه جملگی معتقدند که این حکم، در صورت توبه فرد اهانت کننده، ساقط نمی شود و به جز شافعی دیگر پیشوایان مذاهب اربعه اهل سنت نیز چنین اعتقادی دارند.

او در مورد نحوه اجرای حکم گفت:

همه علمای اهل سنت و شیعه معتقدند که مجازات سب کننده نبی باید با اذن امام و ولی امر مسلمین یا نایب او باشد.

او گفت:

جرمی که علیه یک نظام و یا یک ملت و یک دین باشد جرم عادی نیست و عنوان بغی، طغیان و محاربه دارد.

آیت الله سید جعفر کریمی راه های ابطال یک حکم ولایی یا قضایی را از نظر فقهی این گونه برشمرد:

١. موضوع مورد حکم از صفحه وجود محو شود (یعنی بمیرد و از بین برود.)

٢. پایان یافتن زمان عمل به حکم، این در مورد احکامی است که در اصل پیدایش، منوط به زمان خاصی باشند مانند مقاتله با کفار و مشرکین در ماه های حرام.

٣. عفو و گذشت توسط کسی که این حکم، برای مصلحت او صادر شده است مانند گذشت اولیاء دم از قاتل.

وی توضیح داد که حکم صادره از سلاله رسول الله - امام خمینی (قدس سره)- متوقف به زمان خاص نبوده است و سلمان رشدی و همکاران او نیز هنوز به درک واصل نشده اند و موضوع حکم باقی است؛ و نیز این حکم، از جمله حقوق الناس نبوده تا با عفو صاحب حق قابل رفع باشد. بنابر این هیچ دلیلی برای ابطال حکم امام در مورد اعدام سلمان رشدی وجود ندارد و این حکم تا موقع اجرا به قوت خود باقی است.[53]

آیت الله کریمی، اضافه کرد:

بعضی از بزرگان گفته اند مجازات سلمان رشدی از باب اصل قصاص است، و عده ای آن را از حدود الهی دانسته اند، که هر دو آنها قابل عفو می باشند.

او با نقد دو دیدگاه فوق گفت:

قصاص را فرهنگ قرآن بیان کرده است (العین بالعین)؛ و اگر در این راستا قدم برداریم قصاص فحش، فحش است و این ابدا با فرهنگ قرآن جور درنمی آید. اگر جنایت جانی با بینه و دلیل روشن شد حکم صادر می شود و اگر با اقرار باشد و خودش به پای خود بیاید و توبه کند بر ولی مسلمین است که او را عفو کند. [که چنین چیزی شامل حال مجرمی مثل سلمان رشدی نمی شود.]

پس امام، مصلحت دید که این حکم را صادر کند و بعد از صدور، نه خودش و نه هیچ ولی امر دیگری و نه آحاد مسلمین حق عفو ندارند و موضوع منتفی نمی شود، لذا این حکم به قوت خود باقی است تا جوانان مسلمان و همت اسلامی آنان، او را به جزای عملش برسانند و من قسم یاد می کنم که پاداش مجریان این حکم، بهشت الهی خواهد بود.[54]

همچنین مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نیز در یکی از پیام های خود (به تاریخ پنجم مهرماه سال ١٣٧٧ش) درباره غیر قابل تغییر بودن فتوای امام خمینی نوشت:

به دنبال انتشار برخی از اخبار، مطلع شدم که دنیای کفر خصوصا، دولت انگلیس، توهم لغو فتوای الهی - تاریخی امام راحل (قدس سره) نسبت به قتل سلمان رشدی مرتد را نموده است. لازم دیدم در این رابطه اعلام نمایم که این فتوی به هیچ وجه قابل نقض و یا تغییر نیست و اکنون نیز بر همه مسلمانان جهان اجرای آن واجب است و چنانچه دولت محترم جمهوری اسلامی تصمیم بر مباشرت در اقدام این فتوی را نداشته باشد؛ لیکن باید در ردیف اولین حامیان این فتوی باشد و بدانند حوزه های علمیه و ملت اسلامی ایران که صد در صد در رابطه با نظام و امام قلبشان می تپد، هرگز اجازه نخواهد داد این فتوی دست خوش سیاست های خارجی روزمره گردد؛ و نیز بدانند کتاب سلمان رشدی در واقع کتاب دولت انگلیس است، همان طوری که این شخص پلید در شرح حال خود اعتراف می کند که تمام سرفصل های این کتاب به هدایت آن دولت بوده است و این دولت با سابقه سیاهی که در برخورد با اسلام دارد، چنانچه زمینه را فراهم ببیند صدها سلمان رشدی و یا بدتر از او را تربیت خواهد نمود. خداوند متعال نظام مقدس جمهوری را از هر گزندی مصون بفرماید.[55]

تداوم سیاست غربی هاوتقابل ایرانی ها

غربی ها در ادامه سیاست ضد اسلامی خود تا سال های سال سلمان رشدی را مورد تکریم و تجلیل قرار می دادند. در دانشگاه ها و جلسات و سمینارهای فرهنگی و علمی خود، او را دعوت می کردند و جایزه می دادند. حتی در برخی از مدارس امریکا کتاب آیات شیطانی را برای دانش آموزان روخوانی می کردند. آنها هر نوع ترفندی اعم از سیاسی، اقتصادی، نظامی، علمی، فرهنگی و استفاده از مجامع و مجاری بین المللی را برای دفاع از رشدی به کار بردند، اما فایده ای نداشت. حتی در بهار سال ٦٩ به نوشته مطبوعات اسپانیا، غربی ها نوعی بازی کامپیوتری درست کردند که حول محور نجات سلمان رشدی از چنگ دشمنانش می چرخید. فضای این بازی در وسعتی به پهنای هزار متر مربع بود که در آن ٣٥ مرد مسلح، سلمان رشدی را در حالی که نسخه ای از کتابش را در دست دارد، تعقیب می کنند. او باید از میدانی عبور کند تا به محلی امن برسد و مخفی شود. برخلاف همه بازی های کامپیوتری غرب، در این بازی هر کس وقتی برنده می شود که نتواند تیری به رشدی شلیک نماید. در صورتی که در این بازی، رشدی جان سالم به در ببرد، فرد بازی کننده برنده محسوب می شود. این بازی تمام روزهای آخر هفته مردان شمال لندن را به خود مشغول کرده است.[56]

علاوه بر این در اواخر خردادماه سال ١٣٨٦ش، ملکه انگلستان لقب سر را به سلمان رشدی اعطا کرد. به دنبال آن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با صدور بیانیه ای این اقدام را محکوم نمود و اعطای این نشان را به رشدی، از مصادیق کینه غرب به ویژه دولتمردان انگلیس و امریکا از اسلام و مسلمین دانسته و از تمام مسلمانان جهان دعوت کرده است با محکوم کردن این اقدام دولت انگلستان، اهانت کنندگان به مقدسات اسلامی را نفی و بر لزوم احترام به اعتقادات مذهبی همه ادیان الهی تأکید کنند.

همچنین ملکه الیزابت دوم در مراسمی که هر سال به مناسبت سالگرد تولدش برگزار می شود، لقب سر را به سلمان رشدی و ایان بوتهام، کریکت باز مطرح انگلیس، اعطا کرد. با این اقدام، از این پس به ابتدای نام این دو نفر، لقب سر افزوده می شد؛ همان لقبی که چند سال پیش به آلکس فرگوسن، سرمربی تیم فوتبال منچستریونایتد انگلستان نیز اعطا شد. ملکه انگلستان علت این اقدام را «خدمات سلمان رشدی به دنیای ادبیات» اعلام کرد و رشدی ٦٠ساله نیز پس از دریافت نشان شوالیه، گفت:

از دریافت این افتخار بزرگ، احساس هیجان و کوچکی می کنم و عمیقا سپاسگزارم که کارم به این شکل مورد توجه قرار گرفته است.[57] البته سایر شخصیت های مهم و مؤسسات داخلی ایران و جهان نیز از این اقدام ملکه انگلیس در اعطای نشان شوالیه و لقب سر انتقاد کردند که از جمله آیت الله نوری همدانی، جعفر سبحانی، سازمان آی سیسکو (سازمان آموزش علوم، فرهنگ و تربیت اسلامی)، و وزیر امور مذهبی پاکستان به اضافه صدها شخصیت و سازمان جهانی دیگر بود.

یکی از این مراکز مهم، مجلس شورای اسلامی ایران بود که خوشبختانه تاکنون و در ادوار مختلف، نمایندگان ملت همواره و به مناسبت های گوناگون به دفاع از فرمان تاریخی امام و محکوم نمودن حامیان داخلی و خارجی سلمان رشدی پرداخته اند.

چنانکه رئیس مجلس شورای اسلامی وقت در جلسه مورخ ٣ تیر سال ٨٦ مجلس در اعتراض به اعطای نشان «سر»، به سلمان رشدی مرتد توسط ملکه انگلیس گفت:

حقیقتا جا دارد بپرسیم که ملکه ٨٠ساله انگلیس در سالروز تولد خودش با چه انگیزه ای به کسی که پیامبر بزرگوار اسلام را مورد اهانت قرار داده و شخصیتی را که محبوب ترین شخصیت یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون مسلمان جهان است، مورد بی احترامی قرار داده، به دریافت لقب و نشان «سر»، مفتخر می کند. این چه انگیزه و دلیلی دارد؟ چگونه می شود این اقدام را موجه جلوه داد؟ آیا سلمان رشدی با انتشار کتاب آیات شیطانی خدمتی به مردم انگلیس کرده است؟ آیا خدمتی به مردم جهان کرده است؟ یک دارویی کشف کرده، از رنج و آلام مردم جهان کاسته است؟ آیا نظریه ای در اقتصاد ابداع کرده، به رفاه عمومی کمک کرده است؟ شجاعت و شهامتی در جنگ به خرج داده، از میهن خود دفاع کرده، این مرتد فراری تبعیدی؟ آیا برای کاهش رنج و آلام کودکان معصوم عراقی که به دست سربازان انگلیسی و امریکایی این طور قتل عام می شوند کاری کرده؟

[پس او] جز بی شرمی و اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام و به مقدسات مسلمانان کار دیگری نکرده است. چگونه می شود یک دولتی که با کشورهای اسلامی، با دولت های اسلامی روابط سیاسی دارد و از بازار کشورهای اسلامی بهره های اقتصادی فراوان می برد، چنین اقدام نابخردانه ای انجام بدهد. ما حقیقتا هیچ دلیلی برای اعطای نشان «سر»، به سلمان رشدی مرتد نمی شناسیم و این اقدام را جز خصومت کور و بی عقلی محض از جانب دولت انگلستان، به هیچ چیز دیگری نمی توانیم تعبیر و تفسیر کنیم.

در اذهان مردم مشرق زمین... امریکایی ها... مظهر نادانی شناخته می شوند، انگلستان مظهر شیطنت شناخته می شود، ولی ظاهرا باید بگوییم که انگلستان با این اقدام اخیر، بلاهت و سفاهت خود را در عرصه بین المللی و روابط سیاسی به اثبات رسانده. دولت انگلستان مطمئن باشد که این اقدام نه تنها از نظر مسلمانان جهان محکوم است، بلکه خردمندان و صلح دوستان جهان هم این اقدام نابخردانه را محکوم می کنند و مسلما همه مردم صلح دوست و آزادی خواه جهان این اقدام تحریک آمیز دولت انگلستان را اقدامی ضد صلح و تشنج آفرین تلقی می کنند که باید محکوم شود... و بداند که سلمان رشدی با فتوای تاریخی امام، با آن فتوای شجاعانه امام به مرگ ابدی محکوم شده و این مرده با این لقب ها زنده نخواهد شد.[58]

سه نکته پایانی

١. فرمان امام برای مجازات سلمان رشدی حکم و فرمانی است که برای روندگان راه تاریک رشدی به اعتبار خود باقی است. زیرا هر گونه مسامحه در اجرای حکم رهبر انقلاب نوعی پشت پا زدن به فداکاری ها، ایثارگری ها، جانبازی ها، و شهادت های مظلومانه مسلمانان از صدر اسلام تا به امروز به حساب می آید.[59]

٢. همه می دانند که غربی ها نه دلشان برای سلمان رشدی می سوزد و نه سر از کتاب رمان او در می آورند. اساسا چنین داستان هایی با چنین اسامی و شخصیت هایی در میان اروپایی ها جاذبه ندارد. بلکه آنها صرفا به خاطر اینکه رشدی به مقدسات مسلمانان دهن کجی کرده از او حمایت کردند.

٣. البته سلمان رشدی دیگر برای غربی ها ارزش سابق را ندارد، او تنها یک مهره سوخته است که در گوشه ای ناپیدا از جهان او را در قفسی پولادین زندانی کرده اند تا مرگش فرا برسد، و بعد به مسلمانان بگویند ما مانع از اجرای حکم امام خمینی شدیم. اما غافل از آنکه سلمان رشدی سال هاست که مرده و به قتل رسیده است. در واقع او از همان زمان که از شدت ترس، در قفس پولادین اسراییل و اروپا پنهان شد، در چهاردیواری حصارهای آن مدفون شده و به زباله دان تاریخ پیوسته است.

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما

پی نوشت ها:

[1] لقب سر (Sir) را ملکه انگلیس در اواخر ماه خرداد سال ١٣٨٦ش به سلمان رشدی داد. از آن پس به ابتدای نام او لقب «سر» افزوده شد و در جرگه شوالیه های دربار انگلستان درآمد.

[2] محمد واعظ زاده خراسانی، امام خمینی وانقلاب اسلامی، مشهد، آستان قدس رضوی، ١٣٧٨، ص ١٩٦.

[3] سایت ویکی پدیا

[4] افق حوزه، چهارشنبه ٦ تیر ١٣٨٦، ش ١٥٥، ص ٨.

[5] همشهری آنلاین، دوشنبه ٢٨ خرداد ١٣٨٦، کد مطلب: ٢٤٥٧٣.

[6] مینو صمیمی، محمد دراروپا، ترجمه عباس مهرپویا، تهران، اطلاعات، ١٣٨٦، ص ٤٩٠.

[7] همان، ص ٤٩١-٤٩٠.

[8] صحیفه امام، ج ٢١، ص ٢٦٣.

[9] ١٥خرداد، ش ٥/٦، آذر و اسفند سال ١٣٧٠، ص ٤٥.

[10] آرشیو مطبوعات و اخبار صدا و سیمای کشور در بهمن سال ٦٧.

[11] خبرگزاری جمهوری اسلامی، استکهلم، ٦٧ /١٢/٥.

[12] جمهوری اسلامی، ٦٧/١١/٢٧، ص ٤.

[13] آرشیو مطبوعات و اخبار صدا و سیمای کشور در بهمن سال ٦٧.

[14] صحیفه امام، همان، ص ٢٧٣-٢٧٢.

[15] روزشمار توطئه وآثار حکم، تهران، واحد پژوهش ستاد برگزاری سمینار تبیین حکم تاریخی حضرت امام (ره)، ١٣٦٩، ص ١٦ و ٢١.

[16] دسیسه آیات شیطانی، ستاد منطقه ٢، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، ١٣٦٨، ص ٤١.

[17] آیات شیطانی، تهران، مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، ١٣٩٠، ص ٤٩-٤٧.

[18] روزشمار توطئه و آثار حکم، همان، ص ٣٠ و ٣٤.

[19] جمهوری اسلامی، ٦٧ /١٢/٢- ص ١و٣.

[20] مینو صمیمی، همان، ص ٤٧٦-٤٧٥.

[21] روزشمار توطئه و آثار حکم، همان، ص ٣٩-٣٨.

[22] جمهوری اسلامی، ٦٧ /١٢ /٢، ص ٣.

[23] همان، ٦٧/١١/٢٧، ص ٣.

[24] ژنرال مصطفی طلاس، پاسخ به شیطان، ترجمه عبدالله نجم الدین، تبریز، احرار، ١٣٧٢، ص ٤٩.

[25] مینو صمیمی، همان، ص ٤٧٦.

[26] محمدعلی الفت پور، چهل تدبیر، تهران، پرستا، ١٣٨٩، ص ١٥٨.

[27] دسیسه آیات شیطانی، همان، ص ٣٥.

[28] انعکاس حکم امام در داخل ایران و واکنش غربی ها را در بخش های دیگر این مقاله آورده ایم.

[29] روزشمار توطئه و آثار حکم، همان، ص ١٤-١١ (به صورت گزیده).

[30] جمهوری اسلامی، ٢٧ /٦٧/١١، ص ٣.

[31] روزشمار توطئه و آثار حکم، همان، ص ١٦-١٤ (به صورت گزیده).

[32] جمهوری اسلامی، ٦٧/١٢/٢، ص ٣.

[33] مطبوعات اسفند سال ٦٧.

[34] همان.

[35] جمهوری اسلامی، ٦٧/١٢/٢، ص ٣.

[36] آرشیو اسناد شخصی مؤلف.

[37] سایت الف، یکشنبه ١٣٨٥/٦/١٢، کد مطلب: ٤٣٣.

[38] صحیفه امام، همان، ص ٢٦٨، زمان ٢٩ بهمن ١٣٦٧/ ١١ رجب ١٤٠٩.

[39] روزشمار توطئه و آثار حکم، همان، ص ٥٥.

[40] صحیفه امام، همان، ص ٣٠٥، ٨ اسفندماه ٦٧.

[41] همان، ص ٣٠٦، ٨ اسفندماه ٦٧.

[42] همان، ص ٣١٨، ٢١ اسفندماه ٦٧.

[43] همان.

[44] همان.

[45] همان، ص ٢٧٨-٢٧٣، ٣ اسفند ١٣٦٧.

[46] متأسفانه بعد از ارتحال امام گاهی از سوی برخی از سیاسیون داخل تحلیل ها و سخنان شبهه انگیزی درباره حکم امام ارایه می شد که غیر قابل قبول بود. چنانکه دکتر محمدجواد لاریجانی در مذاکرات لندن با نیک براون نماینده انگلیس، دچار خطای سیاسی شد و افزایش جایزه برای قاتل سلمان رشدی توسط آقای شیخ حسن صانعی (رئیس بنیاد ١٥خرداد) را خلط کرده و آن را مربوط به یک جناح سیاسی رادیکال - نه خواسته همه مردم و جناح های ایران و جهان اسلام - معرفی نموده و آن را به انتخابات ریاست جمهوری (خاتمی و ناطق نوری در سال ٧٦) مربوط می کند و می گوید: «اعلام موضع اخیر آقای صانعی علاوه بر جهات مختلف، می تواند به یک جناح قوی سیاسی میدان مانور تبلیغاتی در افکار عمومی بدهد... می خواهم بگویم بحث سلمان رشدی در ایران بعد جدیدی هم پیدا کرده و آن ارتباط مسئله به انتخابات ریاست جمهوری است و به هیچ وجه یک بحث صرف بین المللی نیست... اگر اتحادیه اروپا (EU) بتواند در زمان باقیمانده از دولت آقای هاشمی، نظر ایشان را جلب کرده و با ایشان به توافق برسد، موقعیت خوبی خواهد بود.» (دکتر محمدجواد لاریجانی، مذاکره در لندن، تهران، ایران، ١٣٧٦، ص ٧١-٧٠.)

[47] جلسه مورخ ٢٦ بهمن سال ٦٧ مجلس شورای اسلامی، قسمتی از سخنان رئیس مجلس اکبر هاشمی رفسنجانی.

[48] همان، قسمتی از سخنان یونس محمدی نماینده مجلس.

[49] بیانیه قرائت شده در جلسه مورخ ٣ اسفند سال ١٣٦٧ مجلس شورای اسلامی.

[50] جلسه مورخ ١٢ مهرماه سال ١٣٧٧ مجلس شورای اسلامی.

[51] جلسه مورخ ٧ اسفند سال ١٣٧٧ مجلس شورای اسلامی.

[52] نرم افزار صحیفه ولایت، تهران، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی.

[53] محمد واعظ زاده خراسانی، همان، ص ٢٠٠.

[54] همان، ص ٢٠١.

[55] آیات شیطانی بارزترین جلوه دشمنیاستکبار جهانی بااسلام ناب محمدی، مؤسسه فرهنگی - هنری قدر ولایت، ص ٧٩-٧٨.

[56] بیان، ش ٢، تیرماه سال ٦٩، ص ٣٠.

[57] همشهری آنلاین، دوشنبه ١٣٨٦/٣/٢٨، کد مطلب : ٢٤٥٧٣.

[58] سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی (غلامعلی حدادعادل) در جلسه ٣ تیر ٨٦.

[59] کیهان، چهارشنبه ٦٧/١٢/١٠.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر