نهایی‌شدن تصمیم دو جریان

اتحاد در ‌برابر یک ائتلاف در انتخابات

شماره روزنامه: ۵۶۸۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ...

 بنا به اخبار غیررسمی جریان اپوزیسیون اتاق در پی دستیابی به اتحادی از تمامی جریان‌‌‌‌‌‌های ممکن در‌برابر ائتلاف برای فردا است و در این زمینه مذاکراتی با طیف موسوم به سنتی انجام داده‌است. این مذاکرات هرچند به گفته منابع مطلع نهایی نشده‌است اما با توجه به بی‌‌‌‌‌‌نتیجه ماندن مذاکرات سنتی‌‌‌‌‌‌ها با ائتلاف برای فردا امکان شکل‌‌‌‌‌‌گیری آن بالا است.

جز این لیست انتخاباتی چند جریان‌‌‌‌‌‌ نهایی شده‌است یا در مراحل آخر قرار دارد. مانند هر انتخاباتی، تا امروز برخوردهای رقابتی وجود داشته است؛ شرکت‌‌‌‌‌‌کنندگان بعضا مقام‌‌‌‌‌‌های رسمی را به خطا و جانبداری متهم کرده‌اند یا یکدیگر را به تخطی و تخلف، با این‌وجود مجموعا تا این‌‌‌‌‌‌جای کار چالشی جدی در روند انتخابات وجود نداشته‌است.

نهایی‌شدن تصمیم دو جریان

یکی از منابع نزدیک به ائتلاف برای فردا در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» علت سکوت چهره‌‌‌‌‌‌های این جریان را پایبندی به قانون و منع تبلیغات پیش از موعد مقرر عنوان می‌کند و می‌گوید: تا مهلت تعیین‌‌‌‌‌‌شده برای آغاز انتخابات صبر می‌کنیم و سپس تبلیغات را آغاز خواهیم کرد. به گفته او در موعد مقرر یک بیانیه اعلام مواضع از سوی این گروه منتشر خواهد شد که به‌مثابه مرامنامه این جریان است. این فعال انتخابات دوره دهم در ادامه از به‌کارگیری نیروهای تشکلی و جوان در این دوره خبر داد و گفت: این جریان همیشه به رویش نیروهای جدید اهمیت فراوانی می‌دهد و در این دوره نیز این سیاست پیگیری شده‌است. یکی دیگر از چهره‌‌‌‌‌‌های نزدیک به این ائتلاف از نهایی‌شدن لیست انتخاباتی خبر می‌دهد اما می‌گوید همچنان رایزنی‌‌‌‌‌‌ها در مورد این لیست ادامه خواهد داشت و ممکن است تغییراتی هرچند جزئی در آن ایجاد شود. فراکسیون تشکل‌ها انتخابات داخلی خود را برگزار کردند و اکنون کسانی که در این رای‌‌‌‌‌‌گیری درونی بیشترین رای را آورده‌اند مشخص شده‌اند. یک چهره نزدیک به این جریان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اعلام این مطلب می‌گوید: انتخابات درونی فراکسیون اعلام‌شده‌است و نتایج آن نیز قابل انتشار است اما به دلیل اینکه شائبه‌‌‌‌‌‌ای ایجاد نشود از انتشار عمومی آن تا روز 12 اسفند خودداری خواهد شد. او خبر می‌دهد که این برگزیدگان تشکلی به همه لیست‌‌‌‌‌‌های انتخاباتی موجود معرفی خواهند شد و از جریان‌‌‌‌‌‌های انتخاباتی درخواست می‌شود که از چهره‌‌‌‌‌‌های موردتایید فراکسیون تشکل‌ها حمایت کنند.

اتحاد در ‌برابر ائتلاف برای فردا؟

اما خبر مهم ائتلاف‌‌‌‌‌‌ها این است که گویا بار دیگر طیف سنتی اتاق با به نتیجه نرسیدن مذاکرات با ائتلاف برای فردا در حال نتیجه‌‌‌‌‌‌گیری با پیشگامان تحول است. یک منبع نزدیک به پیشگامان تحول در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: طبیعتا تا ظهر و با اعلام نظر نهایی شورای‌عالی نظارت همه قادر به تصمیم‌گیری دقیق خواهند بود. در جریان پیشگامان تحول سعی بر این است که تا جمعه به یک لیست واحد در‌برابر ائتلاف برای فردا برسیم. او ادامه می‌دهد: اگر این نتیجه‌‌‌‌‌‌گیری حاصل نشد چند سناریوی دیگر پیش‌بینی شده‌است و پیگیری خواهد شد.

 این منبع مطلع می‌افزاید: تا 10‌اسفند صحبت‌های خوبی داشتیم و امید زیادی داریم که بتوانیم بزرگان را گرد هم جمع کنیم؛ این کار مستلزم این نکته است که منیت‌‌‌‌‌‌ها را کنار بگذاریم و اتحاد ایجاد کنیم.  این چهره نزدیک به پیشگامان تحول در پاسخ به این پرسش که نمایندگان طیف سنتی اتاق در این ائتلاف حضور دارند یا نه، پاسخ می‌دهد: طیف موسوم به سنتی که اکنون با نام فعالان توسعه و انجمن مدیران ایران شناخته می‌شوند در این مذاکرات حضور دارند و چهره شاخص این جریان می‌تواند محور این ائتلاف در‌برابر جریان برای فردا باشد؛ بسیار نزدیک به تفاهم هستیم و جز یکی دو مشکل تکنیکی، مساله دیگری باقی نیست.

 او در ادامه از قصد اعلام همکاری با همه گروه‌های دیگر اتاق که شناسنامه‌‌‌‌‌‌دار باشند خبر می‌دهد و می‌گوید: گروه‌هایی که شناخته‌‌‌‌‌‌شده نیستند نیز اگرچهره مقبولی ارائه کنند، می‌توانند نقشی در ائتلاف داشته باشند. این منبع مطلع در پایان اتاق آینده را در شرایطی اتاق مطلوب می‌داند که هم نزد مردم، هم نزد حاکمیت و هم نزد فعالان اعتبار داشته باشد.

ادامه صحبت‌‌‌‌‌‌ها درباره کارت هنرمندان

مساله کارت عضویت هنرمندان همچنان مورد‌توجه رسانه‌‌‌‌‌‌ها است و اظهارنظرها درباره آن ادامه دارد. نکته‌‌‌‌‌‌ای که در این میان کمتر به آن توجه شد این بود که کارت‌های صادرشده کارت عضویت بوده‌است، نه کارت بازرگانی.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران  در مصاحبه‌‌‌‌‌‌ای به این مساله پرداخته است. او در این مصاحبه می‌گوید: ضابطه صدور کارت عضویت بسیار روشن است، به این‌صورت که کارت عضویت اتاق تهران برای فعالان اقتصادی که در رشته‌‌‌‌‌‌های مورد احصا توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی صاحب پروانه فعالیت هستند صادر می‌شود. این افراد فعال اقتصادی محسوب می‌شوند چون از هنر پول می‌سازند و صاحب پروانه فعالیت هستند که بر همین اساس برای آنها کارت عضویت گرفته ‌شده‌است.

بهمن عشقی ادامه می‌دهد: به این نکته توجه کنید که عضویت، رانتی از نظر بازرگانی خارجی ایجاد نمی‌کند. آنها قصد ایجاد تشکل داشتند تا بتوانند از حقوق صنفی دفاع کنند و آن را شفاف کنند و این کاری است که اتاق بازرگانی برای همه صنوف و کارآفرینان انجام می‌دهد. کارت عضویت به این دلیل صادر شد تا آنها بتوانند تشکل ایجاد کنند، بنابراین براساس مر قواعد اتاق بازرگانی ایران از اتاق تهران کارت عضویت درخواست کردند و تک‌‌‌‌‌‌تک پرونده‌‌‌‌‌‌های آنها توسط اتاق بازرگانی ایران رسیدگی شده‌است.  عشقی در ادامه می‌گوید: کارت بازرگانی به شما اجازه می‌دهد به امر واردات و صادرات اقدام کنید. بر اساس قانون برای اینکه کالایی ثبت‌سفارش شود تا صادر یا وارد شود، باید از اتاق بازرگانی، کارت بازرگانی تهیه کنید، اما کارت عضویت یعنی شما عضو کلوپ بازرگانان هستید تا بتوانید وارد تشکل‌ها شوید. عشقی درباره مزایای احتمالی این کارت عضویت توضیح می‌دهد: آنها پروانه حرفه‌‌‌‌‌‌ای دارند اما اینکه با آن  چه می‌کنند به ما مربوط نمی‌شود. مثل این است که یک نفر از سازمان نظام پزشکی براساس صلاحیت پزشکی خود پروانه بگیرد، اما اینکه با آن مطب بزند یا نه دیگر به آن سازمان ربطی ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان