هر نویسنده‌ یک امضا پای اثر خود دارد

جلسه نقد رمان «تنی» توسط نهاد کتابخانه‌های استان گیلان و با همکاری کانون ادبی راوی در کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء رشت برگزار شد.

به گزارش مشرق، جلسه نقد رمان «تنی» توسط نهاد کتابخانه‌های استان گیلان و با همکاری کانون ادبی راوی در کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء رشت برگزار شد.

سومین جلسه نقد و بررسی کتاب در کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء رشت در استان گیلان، با رمان «تنی» به نویسندگی «نرگس روزبهانی»، از فعالین عرصه نویسندگی در شهر قم و با حضور «فائزه ریاضی» نویسنده و منتقد و همراهی تعدادی علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی توسط کانون ادبی راوی گیلان برگزار شد.

هر نویسنده‌ یک امضا پای اثر خود دارد

«تنی»، اولین رمان نرگس روزبهانی، با ژانر اجتماعی است که نشر معارف آن را به‌تازگی منتشر کرده است. در آغاز این نشست، سمیه انصاری، مجری کارشناس، ضمن تاکید بر ضرورت پرداختن به قصه و زندگی اقشار مختلف جامعه و از جمله روحانیت که نقش مهمی در جامعه دارند به معرفی رمان «تنی» نوشته نرگس روزبهانی پرداخت.

در ادامه فائزه ریاضی، منتقد جلسه، در پاسخ به سوال مجری که اثر را چگونه دیده بیان کرد با این رمان همذات پنداری داشته و از نقاط قوت کتاب به زبان و قلم اثر اشاره داشت و از دغدغه‌مندی نویسنده نسبت به چنین موضوعی احساس خرسندی نمود.

شخصیت پردازی اثر موضوع بعدی بود که منتقد با اشاره به آن افزود: نویسنده با ترتیب دادن یک شخصیت پردازی و پرونده شخصیتی مفصل توانسته امکان کامل همذات پنداری را برای مخاطب به خوبی مهیا کرده و داستان را به سرانجام برساند. وی با پرداختن به جنبه‌های ظاهری اثر نظیر لحن و زبان روان داستان و دیالوگها و اصطلاحات طلبگی و درج به موقع آیات و فرازهای ادعیه در کلام شخصیتها تصریح کرد: چنین به نظر می‌رسد نویسنده علاوه بر تجربه زیسته توانسته داستان را بر اساس شناسنامه و پرونده شخصیتی پیش ببرد و علیرغم تکرار زیاد فلش بک و رفتن به خاطرات گذشته، شخصیتها مطابق روحیات و خلقیاتی که برایشان قائل بودیم حتی در خاطرات هم همانگونه خود را نمایش می‌دهند. سپس با اشاره به مثالهایی از دوران کودکی شخصیت‌های اصلی محمدحسین و عطا به این نکته تاکید داشت که نویسنده توانسته توصیف و تصویرسازی خوبی از شخصیتها ارائه دهد.

در ادامه برنامه روزبهانی، نویسنده «تنی»، در گفتگوی تصویری، در پاسخ به سوال انصاری، مجری کارشناس جلسه، در مورد اینکه آیا این شخصیتها تجربه زیسته بوده یا حاصل تحقیق بیان داشت: شخصیتها طبق پرونده و شناسنامه پیش رفتند و من سعی می‌کردم با آنها همذات پنداری کنم و برای هر شخصیت به مصادیق ذهنی و نمونه‌های شناختی نزدیک شوم. وی با اشاره به شخصیت مامان عالیه عنوان کرد: معتقدم اگر نویسنده خودش شخصیت را باور نداشته باشد برای مخاطب هم که از نویسنده یک پله بالاتر است، این شخصیت باورپذیر نخواهد بود. برای همین برای شخصیت مامان عالیه سعی کردم مصداق او را در اطرافم پیدا کنم.

ریاضی ضمن بیان آشنایی خودش با زیست طلبگی اشاره کرد: احساس می‌شود در یک سوم پایانی اثر بلوغ و تحول شخصیتهایی مانند محمدحسین، سربه‌راه شدن ضیا و حتی شهادت نورالله، سیر تکاملی این شخصیتها نسبت به شخصیت پردازی در نیمه اولی و تقریبا دو سوم سرعت گرفته و با شیب تندتری رخ داده است.

هر نویسنده‌ یک امضا پای اثر خود دارد

نویسنده در پاسخ به این سوال گفت: هر نویسنده‌ای یک امضایی پای اثر خود دارد و خواننده باید به این موضوع توجه کند «تنی» یک قصه خانوادگی است که تمرکزش بر روی یک شخصیت خاص نیست. روزبهانی سپس با توضیح این مطلب که علاقه‌ای به اطناب ندارد افزود: اعتقادی به خست در دادن اطلاعات ندارم و دوست ندارم گره‌های داستانم دیر باز شود و سعی کرده‌ام به اندازه کافی نشانه و ماجرا برای داستانم قرار دهم.

در ادامه این نشست که به طرح پرسش‌هایی از سوی حاضران اختصاص داشت یکی از حضار ضمن تحسین نویسنده برای تالیف چنین اثری با درونمایه زیست طلبگی بیان داشت: تعلیق داستان با وجود خرده‌ماجراها و تعدد پیرنگ در نیمه اثر کمرنگ شده و به همین خاطر انتظار و ذوق مخاطب برای ادامه داستان کم می‌شود. روزبهانی، نویسنده اثر، در پاسخ به این سوال اظهار داشت: در این خصوص باید به این نکته توجه کرد که آیا به مساله اصلی که پیدا شدن عطاست تغافل شده یا نه و ضمنا غافلگیری پایان اثر اجازه نمی‌دهد از حرارت داستان کم شود و ضربان قلب مخاطبی که به سرنوشت و سرانجام شخصیتهای دیگر علاقمند است تا انتها می‌زند.

لازم به ذکر است کانون ادبی راوی گیلان از آذر ماه سال 99 فعالیت خود را آغاز کرد. اعضای این کانون جمعی از بانوان ارزشی استان گیلان بوده که نگارش رمان، داستان کوتاه، جستار، یادداشت نقد کتاب و برگزیده شدن در جشنواره های استانی و کشوری را در کارنامه فعالیت های خود دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان