نقد و بررسی فیلم Creed III

فیلم کرید ۳ (Creed III) سومین اثر از این فرنچایز درام و ورزشی به شمار می‌رود که سکان کارگردانی آن را مایکل بی جردن در دست دارد و توانسته داستانی مهیج درباره گذشته‌ای را بازگو کند که زمان حال را برهم می‌زند و آینده را خراب می‌کند

نقد و بررسی فیلم Creed III

فیلم کرید 3 (Creed III) سومین اثر از این فرنچایز درام و ورزشی به شمار می‌رود که سکان کارگردانی آن را مایکل بی جردن در دست دارد و توانسته داستانی مهیج درباره گذشته‌ای را بازگو کند که زمان حال را برهم می‌زند و آینده را خراب می‌کند. مایکل بی جردن در فیلم «کرید 3» بار دیگر نقش شخصیت آدونیس کرید را ایفا می‌کند که حالا باید با دوست دوران کودکی‌اش به نام دیم با بازی جاناتان میجرز مقابله کند.

این فیلم اولین تجربه کارگردانی مایکل بی جردن به شمار می‌رود که واقعا موفقیت‌آمیز بوده چراکه او سکانس‌های بوکس را با هیجان و دقت بسیار زیادی به نمایش گذاشته است. فیلم‌نامه زک بیلین و کینان کوگلر تا حدی است که فیلم «کرید 3» فراموش‌نشدنی باشد و کارگردانی مایکل بی جردن نیز مهر تأییدی بر این موضوع بوده است و سرگرمی کاملی را برای بیننده‌ها فراهم آورده است.

داستان فیلم کرید 3

آدونیس کرید پس از اینکه برای مدتی طولانی بر دنیای بوکس سلطه داشت، سرانجام تصمیم گرفت تا کناره‌گیری کند تا بیشتر به زندگی و خانواده‌اش برسد و در عین حال، نسل جدیدی از بوکسورها را آموزش بدهد. با این وجود، دوست کودکی و رقیب سابقش دیمین اندرسون با بازی جاناتان میجرز پس از حبسی طولانی مدت بار دیگر در مسیر آدونیس قرار می‌گیرد و آرامش دوران بازنشستگی وی را برهم می‌زند. دیم مشتاق است تا شایستگی خودش در داخل رینگ را ثابت کند و این در حالی است که او هیچ چیزی برای از دست دادن ندارد.

کارگردانی خوب فیلم کرید 3

به عنوان اولین تجربه کارگردانی، مایکل بی جوردن به خوبی از پس کارگردانی این اثر سینمایی برآمده است. گسترش این مجموعه نسخه‌فرعی از فرنچایز راکی (Rocky) کار آسانی نیست اما جوردن موفق شد تا با وجود محدودیت‌های فیلم‌نامه، این کا را به شکلی موفقیت‌آمیز به سرانجام برساند. شاید بیننده‌ها بتوانند از تأثیرات انیمه‌ای در نقاط مختلف این اثر نیز متشکر باشند.

سکانس‌های بوکس واقعا فوق‌العاده هستند و جوردن توانسته شدت مبارزات را با صحنه‌های آهسته کاملا زماندار و از نماهای نزدیک به خوبی به تصویر بکشد. به عنوان اولین تجربه کارگردانی، مایکل بی جوردن می‎‌‌توانست به همان کارهایی که قبلا شده بسنده کند اما خلاقیتی که او در نحوه فیلمبرداری این اثر به خرج داده، نتیجه خوبی داشته است.

فیلم‌نامه آشنا فیلم کرید 3

با اینکه فیلم «کرید 3» از کارگردانی بسیار خوبی بهره می‌برد اما هنوز آن طور که باید این اثر کاملا موفقیت‌آمیز و ایدئال نیست. با این حال، حقیقت ماجرا آن است که این داستان در این ژانر به دفعات بسیار زیادی بازگو شده و پیش‌بینی کردن اتفاقات آینده و نتیجه پایانی آن نیز اصلا کار دشواری نیست.

به عنوان مثال، بار گذشته‌ای که شخصیت اصلی داستان باید بر آن غلبه کند، یکی از عناصر تکراری به شمار می‌رود و این در حالی است که این فیلم دقیقا رقابت و دشمنی دوستان سابق را به نمایش می‌گذارد که بارها در این ژانر و همچنین دیگر ژانرها بازگو شده است. با این وجود، مایکل بی جوردن با کارگردانی خلاقانه‌اش توانسته این داستان خسته‌کننده را ارتقاء بدهد و آن را در چارچوبی احساسی و قانع‌کننده به نمایش در بیاورد.

نقش‌آفرینی درخشان جاناتان میجرز

جدا از کارگردانی مایکل بی جوردن، جنبه دیگر سرگرم‌کنندگی فیلم «کرید 3»، نقش‌آفرینی درخشان جاناتان میجرز در نقش دیمین اندرسون است. مطمئنا طرفداران این بازیگر با نقش‌آفرینی‌های او آشنا هستند اما او توانسته در این فیلم خودش را به بیننده‌های بیشتری بشناساند. او عملکردی لایه لایه و ظریف ارائه می‌کند که مطمئنا بینندگان را جذب فیلم نگه می‌دارد. جوردن نیز نقش‌آفرینی خوبی دارد اما باید گفت که انرژی او بین بازیگری و کارگردانی تقسیم شده است. با این حال، تعهد این بازیگر نسبت به فیزیکی بودن نقشش و همچنین سختی کاراکترش از لحاظ ذهنی واقعا چشمگیر است.

سخن پایانی درباره فیلم کرید 3

فیلم «کرید 3» شروعی متقاعدکننده و مطمئن از مایکل بی جوردن در قامت کارگردان به شمار می‌رود و این اثر سینمایی نیز فیلم خوبی در فرنچایز «راکی» محسوب می‌شود. این اثر از اجرای درخشان جاناتان میجرز بهره می‌برد، حتی اگر فیلم‌نامه فرصت‌های زیادی را در اختیارش قرار نمی‌دهد.

در هر صورت، بازیگران فیلم «کرید 3» پا را فراتر از محدودیت‌های فیلم‌نامه گذاشتند و با نقش‌آفرینی‌های احساسی و سرگرم‌کننده قانع‌کننده‌ای ارائه دادند که بیننده‌ها را مجذوب فیلم نگه داشتند. با اینکه مدت زمان این فیلم با دو اثر قبلی برابری می‌کند اما فیلم «کرید 3» به لطف خلاقیت مایکل بی جوردن در پشت دوربین و بازیگرانی که تمام تلاش خودشان را انجام می‌دهند، توانسته فراتر از آثار قبلی باشد.

امتیاز منتقد: 3.5 از 5

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان