ماهان شبکه ایرانیان

سه بازارساز گردشگری جهان شناسایی شدند

ترندهای سفر در ۲۰۲۳

شماره روزنامه: ۵۶۹۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ ...

سفرها با نرخ رشد به سرعت در حال حرکت هستند، زیرا پس از همه‌گیری کرونا، صنعت گردشگری با بهبود خود، در حال پیشروی است، اما با وجود این‌، اکنون با چالش‌‌‌های بزرگ ناشی از بحران هزینه‌‌‌های زندگی مواجه است. برای گذر از آخرین توفان، مقاصد ساحلی به‌‌‌عنوان برندهای مسافرتی از محصولات و خدمات گردشگری مبتنی بر ارزش بهره می‌‌‌برند و بیشتر مصرف‌کنندگانی که به دنبال تجربه‌‌‌های سفر تحول‌آفرین هستند، جذب آن می‌‌‌شوند. در عین حال، گردشگری به عنوان یک بخش مهم با بحران وجودی در قلب خود مواجه است. به شدت کربن تولید کرده و وابسته به مقاصد شکننده است، بنابراین نیاز به تلاش جمعی رو به رشدی برای به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط‌زیست و ایجاد تفکر مشترک میان جوامع محلی دارد. از این رو، شرکت بین‌المللی یورومانیتور (Euromonitor International) سه روند تاثیرگذار در بهبود و بازگشت گردشگری در سال 2023 را مورد بررسی قرار داده است.

چین؛ کاتالیزور بهبود کامل در گردشگری

پس از سه سال طولانی، بالاخره سفر و گردشگری در موقعیتی قرار گرفت که هر تکه از پازل در جای خود قرار بگیرد. آخرین محدودیت‌های سفر عمدتا در مناطقی مانند آسیا و اقیانوسیه برداشته شده است، در حالی که چین از 8 ژانویه 2023 به روی گردشگری بین‌المللی باز شد و منبع مهمی از تقاضا را آزاد کرد. بر اساس مدل پیش‌بینی سفر یورومانیتورکه در سه ماه اول 2023 به‌روز شد، انتظار می‌رود هزینه‌‌‌های گردشگری ورودی جهان در سال 2023 به 83‌درصد از سطح اوج خود برسد و تا سال 2024 به شکوه کامل بازگردد.

یورومانیتور انتظار دارد در سه ماه اول سال 2023 با افزایش موارد کووید-19 در داخل و افزایش تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک در خارج از کشور، با بازگرداندن محدودیت‌های سفر در نقاط مختلف، «بهبودی آهسته» در گردشگری خارجی چین در سه ماه اول 2023 رخ دهد. در مقابل انتظار می‌رود که افزایش از چین از سه ماه دوم سال 2023 به بعد سرعت بیشتری داشته باشد و به طور کلی رشد استثنایی بیش از 400درصد در سال 2023 را برای هزینه‌‌‌های گردشگری برون‌مرزی ایجاد کند، و موقعیت بسیار مناسبی برای مقاصد به‌ویژه در آسیا و اقیانوسیه فراهم شود. بحران هزینه‌‌‌های زندگی که جهان را فراگرفته است، منجر به تورم بالایی شده است و هزینه‌‌‌های گردشگری ورودی جهانی را کاهش می‌دهد. تورم در سال 2023 رشد 37 درصدی را تجربه کرده و این در حالی است که در سال 2022 به میزان 103‌درصد افزایش یافته است.

محصولات گردشگری مبتنی بر ارزش، مشتریان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد

ارزش‌‌‌های مصرف‌کننده در تمام جنبه‌‌‌های سبک زندگی آنها تاثیر می‌‌‌گذارد، تاجایی که انتخاب سفر به طور فزاینده‌‌‌ای منعکس‌‌‌کننده علایق، باورها و نگرش‌‌‌های مصرف‌کنندگان است. این امر با روند ترکیبی سفر مشخص می‌شود، جایی که مصرف‌کنندگان در حال تعریف مجدد تعادل بین کار و زندگی خود هستند و لذت سفر را تجربه می‌کنند، چه از طریق سیاست‌‌‌های «کاری» یا کار از هر جایی. انتظار می‌رود پیشنهادهای مبتنی بر ارزش‌‌‌ها مانند ورزش، سلامتی و اکوتوریسم همگی از بسته‌‌‌های استاندارد در سال‌های 2027-2023 با میانگین رشد ارزش بیش از 12‌درصد در سال بهتر عمل کنند. بسته‌‌‌های سلامتی، که در آن تمرکز بر رفاه کل‌نگر است، از استراحتگاه‌‌‌های یوگا گرفته تا اسپاهای مقصد، که پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 به 3/ 29 میلیارد دلار برسد. سلامتی در طول همه‌گیری با کاهش کمتری نسبت به سایر بسته‌‌‌ها در سال 2020 انعطاف‌‌‌پذیری قوی نشان داده است.

گردشگری مبتنی بر طبیعت - از جمله ماجراجویی، اکوتوریسم و آفتاب و دریا - نیز از افزایش استقبال مصرف‌کنندگان برخوردار است که انتظار می‌رود تنها در سال 2023 حدود 57‌درصد از کل بسته‌‌‌های مسافرتی در سراسر جهان را تشکیل دهد. این بسته‌‌‌ها مقصدها و فعالیت‌‌‌های روستایی، ساحلی و ماجراجویی را در بر می‌‌‌گیرند، زیرا جذابیت طبیعت و حیات وحش پس از همه‌گیری به عنوان پادزهری برای شهرنشینی در راستای شیوه‌‌‌های کاری ترکیبی جدید همچنان در حال رشد است.

بحران وجودی در قلب گردشگری به سمت کربن‌زدایی

پیش‌بینی می‌شود بسته‌‌‌های مسافرتی پایدار - با احتساب ماجراجویی، فرهنگ و میراث، اکوتوریسم و سلامتی - در سال 2023 به 134 میلیارد دلار برسد و سهم بیشتری از بسته‌‌‌های کلی در مقایسه با محصولات معمولی بازار مانند آفتاب و دریا داشته باشد. با توجه به اینکه دو‌سوم از مصرف‌کنندگان در سراسر جهان می‌‌‌گویند که می‌‌‌خواهند تاثیر مثبتی در زندگی روزمره خود داشته باشند، بخش گردشگری نیز به این روند توجه ویژه‌‌‌ای دارد، به طوری که 8/ 73‌درصد از مدیران سفر شاهد افزایش علاقه به پایداری مشتریان خود در سال 2022 بودند. حتی مهم‌تر از آن، 3/ 57‌درصد خاطرنشان کردند که مشتریان آنها برای محصولات و خدمات پایدار، مانند استفاده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، جبران کربن، پرداخت دستمزد منصفانه یا تامین غذا و نوشیدنی محلی، هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند.

با این حال، ارتباط با نوآوری در حال سقوط است زیرا تنها 8/ 47درصد از مدیران سفر می‌‌‌گویند که شرکت آنها در محصولات و خدمات پایدار سرمایه‌گذاری می‌کند یا باعث ایجاد تحول پایدار در پشتیبانی این عملیات می‌شود. استقبال از اهداف «کربن صفر»، مرحله بعدی گردشگری پایدار است، جایی که پلتفرم‌‌‌های رزرو مانند Goodwings در دانمارک صفر خالص را در مرکز پیشنهاد خود قرار می‌دهند، همچنین اتحادیه اروپا در 100شهر دارای شبکه NetZero برای دستیابی به خنثی کردن کربن تا سال 2030 است. غول‌‌‌های فناوری جهان، از گوگل گرفته تا Skyscanner و Trip.com، همگی شفافیت بیشتری را در مورد کربن در زمان رزرو به کار می‌‌‌گیرند. بر اساس گزارش یورومانیتور جنبش برای کربن‌زدایی و پذیرش یک ‌گذار عادلانه در سال 2023 قوی‌‌‌تر می‌شود و این امر با همفکری مشترک در بین مصرف‌کنندگان، دولت‌‌‌ها و بخش خصوصی تقویت می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان