کشوری با حمل و نقل عمومی کاملا رایگان

در سال ۲۰۲۰ میلادی، لوکزامبورگ به اولین کشور جهان تبدیل شد که کرایه تمام وسایل حمل و نقل عمومی را به طور کامل لغو کرد و حمل و نقل عمومی را برای همه مردم رایگان اعلام کرد. حالا سه سال از اجرای این طرح می‌گذرد که سبب شده تا ساکنین این کشور آن را بسیار تحسین کنند.

کشوری با حمل و نقل عمومی کاملا رایگان

در سال 2020 میلادی، لوکزامبورگ به اولین کشور جهان تبدیل شد که کرایه تمام وسایل حمل و نقل عمومی را به طور کامل لغو کرد و حمل و نقل عمومی را برای همه مردم رایگان اعلام کرد. حالا سه سال از اجرای این طرح می‌گذرد که سبب شده تا ساکنین این کشور آن را بسیار تحسین کنند.

برخی می‌گویند که این سیستم حمل و نقل رایگان به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به راحتی به نقاط مختلف سفر کنند و همچنین، این کار برای حفظ محیط زیست بسیار مناسب و مثبت است. این در حالی است که برخی دیگر از افراد نیز این سیستم حمل و نقل رایگان را به چشم یک حق اساسی برای خودشان می‌بینند. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر با این طرح در لوکزامبورگ آشنا شوید.


در همین رابطه بخوانیم:

بهترین جاذبه‌های گردشگری لوکزامبورگ – بخش اول

بهترین جاذبه‌های گردشگری لوکزامبورگ – بخش دوم

بهترین جاذبه‌های گردشگری لوکزامبورگ – بخش سوم


چرا لوکزامبورگ حمل و نقل عمومی را رایگان کرد؟

سیستم حمل و نقل عمومی رایگان طرحی بود که تا حدی برای مهار مشکلات ناشی از ازدیاد خودرو در این کشور ارائه شده بود. در سال 2020 میلادی، لوکزامبورگ بالاترین میزان تراکم خودرو در اتحادیه اروپا را داشت و این میزان نیز 696 خودرو به ازای هر 1000 نفر بود و این در حالی است که میانگین این تراکم در اتحادیه اروپا 560 خودرو به ازای هر 1000 نفر است. همین تراکم بسیار زیاد سبب شده تا کشور لوکزامبورگ از ترافیک بسیار شدید و بد و همچنین سطح بسیار بالایی از انتشار گازهای گلخانه‌ای رنج ببرد.

ساکنین لوکزامبورگ می‌گویند که حمل و نقل عمومی رایگان آن‌ها را تشویق می‎‌کند تا ماشین‌های خودشان را در خانه بگذارند و به جای آن، از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد استفاده کنند. این طرح باعث شده تا بسیاری از افراد بیشتر به سمت وسایل عمومی روی بیاورند که در نتیجه، برای محیط زیست بسیار مفید خواهد بود.

با این وجود، برخی از افراد باور دارند که همچنان ماشین‌ها در سطح جاده‌های لوکزامبورگ زیاد هستند. آن‌ها می‌گویند که فرهنگ استفاده از خودروی شخصی همچنان رایج است و برخی همچنان ترجیح می‌دهند تا از خودروهای خودشان برای رفت و آمد استفاده کنند. البته ناگفته نماند که این طرح به هنگام همه‌گیری کرونا به اجرا گذاشته شده و نمی‌توان تأثیر آن را به خوبی اندازه‌گیری چراکه بسیاری از افراد برای جلوگیری از بیمار شدن، سوار وسایل حمل و نقل عمومی نمی‌شدند.

داده‌ها از نقاط دیگر نشان می‌دهند که تأثیر پایداری حمل و نقل عمومی رایگان ممکن است حداقل باشد. به عنوان مثال، از زمان معرفی حمل و نقل عمومی رایگان در سال 2013 میلادی در پایتخت استونی یعنی شهر تالین، استفاده از خودروی شخصی در این شهر افزایش نیز داشته است. با این حال، برخی باور دارند که اجرای طرح حمل و نقل عمومی می‌تواند تأثیر اجتماعی خوبی داشته باشد و به نفع جامعه خواهد بود.

طرح حمل و نقل عمومی رایگان لوکزامبورگ چگونه است؟

از 29 فوریه سال 2020 میلادی، تمام وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس‌ها، قطارها و تراموآ همگی برای ساکنین و همچنین گردشگران کشور لوکزامبورگ رایگان شدند. این طرح در کل کشور به اجرا در آمده و مسافران تنها در صورت تمایل برای استفاده از بلیط فرست کلاس نیازمند پرداخت هزینه هستند.

قبلا درآمد بلیط در طی سال در لوکزامبورگ 41 میلیون یورو بود که تنها مبلغ اندکی از هزینه جاری 500 میلیون یوروی کل سیستم حمل و نقل عمومی این کشور را شامل می‌‎شد. این هزینه نیز از سوی مالیات‌دهندگان بزرگ تأمین می‌شود و در نتیجه به افراد کم‌درآمد فشاری وارد نمی‌شود. از سوی دیگر، این کار سبب نشده تا سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل این کشور کند شود.

سیستم جدید تراموا منظم و قابل اعتماد است و ترافیک نیز مانعی برای آن محسوب نمی‌شود. این در حالی است که لوکزامبورگ در زمینه بهبود شبکه ریلی خودش سرمایه‌گذاری بی‌سابقه‌ای را انجام داده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان