ماهان شبکه ایرانیان

رنو چهار و رنو پنج برقی ارزان قیمت در راه

خودروهای رنو چهار و رنو پنج برقی قرار است در زمینه قیمت خودروهای برقی در اروپا تحول ایجاد کنند؛ خودروهایی که با ایده‌گرفتن از گذشته و نگاه به آینده طراحی شده‌اند.

رنو چهار و رنو پنج برقی ارزان قیمت در راه

خودروهای رنو چهار و رنو پنج برقی قرار است در زمینه قیمت خودروهای برقی در اروپا تحول ایجاد کنند؛ خودروهایی که با ایده‌گرفتن از گذشته و نگاه به آینده طراحی شده‌اند.

سندیپ بامبرا، طراح ارشد رنو درباره محصولات برقی آینده رنو می‌گوید که خودرو رنو چهار (خودرو شاسی‌بلند برقی کوچک رنو) قرار است سال 2025 وارد بازار اروپا شود. این خودرو پلت‌فرم مشابهی با دیگر خودرو برقی رنو، یعنی مدل رنو پنج، دارد.

آقای بامبرا گفت: «هر دو خودرو اندازهٔ مشابهی دارند و برای طراحی آن‌ها به تاریخ رنو رجوع شده است و سعی کرده‌ایم از تاریخ رنو الهام بگیریم. سعی کردیم در بدنه و داخل این خودروها از مواد قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست استفاده کنیم.»

به‌گفتهٔ بامبرا، «در این طرح باتری‌های خودرو در کف قرار گرفته‌اند». هم‌اکنون قیمت بالای باتری‌های لیتیومی یکی از مشکلات برای کاهش قیمت خودروهای برقی است. تولیدکنندگان امید دارند با کشف ذخایر جدید لیتیوم و افزایش تولید، قیمت باتری کاهش پیدا کند. البته یکی از انتقادهای طرفداران محیط زیست هم احتمال آلوده‌شدن محیط زیست به‌واسطهٔ باتری‌های خودروهای برقی است.

طراح ارشد رنو دربارهٔ خودرو رنو چهار برقی چنین توضیح داد: «در چراغ‌های خودرو از فناوری اِل‌ای‌دی استفاده کرده‌ایم و چون خودرو برقی است، ورودی متفاوتی جلوی آن قرار دارد. برای همین معماری خودرو تغییر کرده است و سعی کرده‌ایم به آئرودینامیک بالایی دست پیدا کنیم. همچنین سعی کردیم سقف خودرو را طوری طراحی کنیم که بتواند بارهای گوناگون را حمل کند.»

رنو همچنین قصد دارد خودروهای اسپرت برقی تولید کند. یکی از مزیت‌های موتورهای برقی نسبت به موتورهای بنزینی گشتاور بالای آن‌ها در دورِ پایین است که سبب شتاب‌گرفتنِ بهتر آن‌ها نسبت به خودروهای بنزینی می‌شود.

سندیپ بامبرا گفت: «در نمونهٔ اسپرت رنو پنج برقی ما تلاش کردیم با تغییر در قطعات مختلف، خودرو را عریض‌تر و عضلانی‌تر طراحی کنیم تا حس اسپرت را به مخاطب القا کند. با طراحی بدنه سعی کرده‌ایم ضرایب آئرودینامیک را در بهترین حالت قرار دهیم تا مصرف انرژی بهینه باشد و نیز خودرو بهتر به زمین بچسبد.

در قسمت عقب نمونه اسپرت رنو پنج برقی، خواستیم با برجسته‌کردن گلگیرها خودرو را عضلانی‌تر و خشن‌تر جلوه دهیم. با طراحی باله‌های عقب بزرگ هم سعی کرده‌ایم تعادل بهتری برای خودرو در سرعت‌های بالا ایجاد کنیم.»

رنو در دهه هفتاد میلادی با خودرو رنو پنج بازار خودروهای کوچک را برای قشر متوسط متحول کرد؛ کاری که حالا قصد دارد با رنو پنج برقی در بازار خودروهای الکتریکی تکرار کند.

طراح ارشد رنو دربارهٔ رنو پنج برقی گفت: «در این مدل با یک خودرو برقی طرف هستیم که قرار است در سال 2024 وارد بازار شود. این خودرو از رنو پنج بنزینی در دهه 70 الهام گرفته، اما خودرو عریض‌تر شده و سعی شده با طراحی جدید حس ماشین الکتریکی به مشتری انتقال پیدا کند. در چراغ‌های خودرو از تکنولوژی خاص اِل‌ای‌دی استفاده شده تا نشان دهد این خودرو مدرن است. از طرفی، در خطوط بدنه از خطوط تیز استفاده کرده‌ایم.»

هم‌اکنون در صنعت خودرو در اروپا دو روشِ برقی‌کردن و هیبریدی‌کردن با هم پیش می‌رود و استفاده از هیدروژن و پیل سوختی در گام بعدی قرار دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان