نقد و بررسی فیلم Ant-Man And The Wasp: Quantumania

فیلم انت‌من و واسپ: کوانتومانیا (Ant-Man And The Wasp: Quantumania) شروعی خوب برای فاز پنجم دنیای سینمایی مارول به شمار می‌رود که به خوبی داستان اسکات لنگ را ادامه داده و در عین حال، شخصیت کانگ را معرفی کرده است. در ادامه با نقد این فیلم همراه با ما باشید.

نقد و بررسی فیلم Ant-Man And The Wasp: Quantumania

فیلم انت‌من و واسپ: کوانتومانیا (Ant-Man And The Wasp: Quantumania) شروعی خوب برای فاز پنجم دنیای سینمایی مارول به شمار می‌رود که به خوبی داستان اسکات لنگ را ادامه داده و در عین حال، شخصیت کانگ را معرفی کرده است. در ادامه با نقد این فیلم همراه با ما باشید.

پس از اینکه فاز چهارم دنیای سینمایی مارول تعداد زیادی شخصیت کاملا جدید را معرفی کرد، استودیو مارول فاز پنجم دنیای سینمایی خودش را با فیلم «انت‌من 3» آغاز کرده است. این فیلم وظیفه‌ای دوگانه برعهده دارد که نه تنها سه‌گانه «انت‌من» با نقش‌آفرینی پل راد را به یک نقطه پایان می‌رساند بلکه زمینه را برای اتفاقات فاز پنجم دنیای سینمایی مارول مهیا می‌کند که بخشی از حماسه مولتی‌ورس به شمار می‌رود. خوشبختانه کارگردان پیتون رید و نویسنده جف لاونس توانستند به خوبی از عهده این وظیفه بربیایند.

همانطور که از نامش پیدا است، فیلم «انت‌من و واسپ: کوانتومانیا» داستان اسکات لنگ ملقب به انت‌من با بازی پل راد را دنبال می‌کند که به همراه دخترش کیسی با بازی کاترین نیوتن، نامزدش هوپ ون داین با بازی اونجلین لیلی و پدر و مادر وی به نام جنت ون داین با بازی میشل فایفر و هنک پیم با بازی مایکل داگلاس به درون قلمروی کوانتوم کشیده می‌شوند. در آنجا، جنت با گذشته‌اش مواجه می‌شود و حالا هر پنج نفر آن‌ها به هدفی برای کانگ فاتح با بازی جاناتان میجرز تبدیل شدند، موجودی خوفناک که بسیاری از قلمروی کوانتوم را ویران کرده است. حالا این خانواده باید با یکدیگر همکاری کنند تا راهی برای بازگشت به خانه‌شان بیابند و در حین جلوی کانگ را بگیرند.

فیلم «انت‌من و واسپ: کوانتومانیا» فیلم متفاوتی از «انت‌من» به شمار می‌رود. فیلم‌های قبلی این سه‌گانه نسبت به دیگر آثار دنیای سینمایی مارول سطح پایین‌تر و ساده‌تری داشتند و اغلب اوقات نیز خطرات در آن‌ها زیاد نبود اما در این فیلم تازه، کاراکترها به جهانی خارق‌العاده می‌روند و خطرات بسیار بالا است.

با این وجود، نویسنده و کارگردان موفق شدند تا این حس را به فیلم بدهند که کاملا متعلق به فرنچایز «انت‌من» باشد و دلیل عمده آن نیز کاراکترهای آن است. اسکات لنگ با بازی پل راد نه تنها در طول این سه‌گانه به خوبی توسعه پیدا کرده بلکه این موضوع در فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame) و فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War) نیز به چشم می‌آید. به این ترتیب، شوخ طبعی او و تمایلش برای تبدیل شدن به یک پدر خوب سبب شده تا همه چیز درباره قلمرو کوانتومی و ماجراجویی وی خارق‌العاده باشد.

این موضوع همچنین به خوبی در تضاد با شخصیت شرور داستان یعنی کانگ است که در کنار اسکات، در مرکز داستان این فیلم قرار دارد. کانگ بسیار عظیم است و به گونه‌ای درباره زمان صحبت می‌کند که در مقایسه با انسان‎‌های معمولی همچون اسکات، غیر قابل درک احساس می‌شود و همین تضاد برجسته او اسکات لنگ سبب شده تا این شخصیت شرور بسیار خطرناک باشد.

زمانی که پل راد و جاناتان میجرز در فیلم «انت‌من و واسپ: کوانتومانیا» در کنار یکدیگر قرار دارند، این اثر بسیار مهیج می‌شود و نشان می‌دهد که دلیل خاص بودن دنیای سینمایی مارول، بازیگران برجسته و بااستعداد آن هستند که توانستند این داستان‌های حماسی درباره خوب و بدی را به بهترین شکل ممکن جان بدهند. این موضوع همچنین کمک می‌کند تا دیگر بازیگران این فیلم نیز بسیار قوی باشند.

شخصیت کیسی با بازی کاترین نیوتن توانسته در فیلم «انت‌من 3» لحظات بسیار خوبی را برای خودش رقم بزند، هر چند، شخصیت جنت با بازی میشل فایفر توانسته نسبت به دیگر شخصیت‌های مکمل بیشتر بدرخشد. مایکل داگلاس نیز توانسته دیالوگ‎‌های طنز خوبی را ارائه کند که شوخ طبعی جالبی را به این فیلم اضافه کرده است. اونجلین لیلی نسبت به فیلم قبلی، حضور کمتری در این فیلم جدید دارد اما همان لحظات اندک نیز جالب‌توجه هستند. در این میان نیز بازیگر نقش مودک بسیار جذاب و دلنشین به نظر می‌رسد.

به طور کلی، فیلم «انت‌من و واسپ: کوانتومانیا» موفق شده تا یک پایان خوب برای سه‌گانه «انت‌من» و احتمالا بهترین اثر این سه‌گانه باشد و در عین حال، زمینه را برای اتفاقات بعدی فاز پنجم دنیای سینمایی مارول فراهم کند. نویسنده و کارگردان توانستند تا با متعادل کردن داستان اسکات لنگ و کانگ، آن‌ها را به کاراکترهای بسیار مهمی تبدیل کنند. این در حالی است که دیگر کاراکترها به خصوص هوپ با بازی اونجلین لیلی کمتر به چشم آمدند ولی این کار در نهایت سبب قوی‌تر شدن فیلم شده است. فیلم «انت‌من 3» لزوما پرخطرترین فیلم دنیای سینمایی مارول نیست اما اثری خوش ساخت به شمار می‌رود که پس از گذشت 15 سال از فیلم‌‎های مارول، توانسته تازه و در عین حال آشنا باشد و مخاطبان عام را راضی نگه دارد.

علاوه بر این، برای طرفداران مارول فیلم «انت‌من و واسپ: کوانتومانیا» از جمله آثاری است که حتما باید ببینند چراکه علاوه بر سرگرم‎‌کننده بودن، اهمیت بسیار زیادی برای قوس داستانی کلی فاز پنجم و حماسه مولتی‌ورس دارد. با این حال باید توجه داشت که برخی از جنبه‌های این فیلم برای کسانی که دو فیلم قبلی «انت‌من» را دیدند، بهتر قابل درک خواهد بود اما برای اینکه داستان این اثر را متوجه شوید، تماشای آن‌ها ضروری نیستند.

همانند بسیاری از فیلم‎‌های دنیای سینمایی مارول، فیلم «انت‌من و واسپ: کوانتومانیا» نیز برای کسانی که به این آثار استودیو مارول علاقه‌مند هستند، بسیار لذت‌بخش‌تر و باارزش‌تر است اما حتی برای افراد ناآشنا نیز می‌تواند تماشای آن جالب باشد. جذبه اصلی این فیلم تازه، شخصیت کانگ فاتح با بازی جاناتان میجرز است که شخصیت شرور بزرگ فعلی مارول محسوب می‌شود و این در حالی است که این اثر فضای خوبی را نیز برای شخصیت اسکات لنگ و توسعه آن فراهم آورده است.

امتیاز منتقد: 4 از 5

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان