ژانر وحشت برآمده از واقعیت

از «پرندگان» آلفرد هیچکاک تا فیلم «احضار»، شمار زیادی از فیلم‌های ترسناک در تاریخ سینما بر اساس داستان‌های واقعی و دل‌خراش ساخته‌شده‌اند. در طول سال‌ها، تماشاگران از دیدن فیلم‌های ترسناک و متنوع روی پرده سینما

ژانر وحشت برآمده از واقعیت

تحریریه زندگی آنلاین : از «پرندگان» آلفرد هیچکاک تا فیلم «احضار»، شمار زیادی از فیلم‌های ترسناک در تاریخ سینما بر اساس داستان‌های واقعی و دل‌خراش ساخته‌شده‌اند. در طول سال‌ها، تماشاگران از دیدن فیلم‌های ترسناک و متنوع روی پرده سینما هراسان شده‌اند و البته در انتها می‌توان به این مخاطبان یادآوری کرد که این فقط یک فیلم بوده است، بااین‌حال وقتی مشخص شود که برخی از این فیلم‌ها بر اساس رویدادهای واقعی ساخته‌شده‌اند، همه‌چیز تغییر می‌کند. خواه توسط یک قاتل چاقو به دست ترسانده شده باشید یا توسط یک روح شیطانی تسخیرشده باشید، انواع جنایات و رویدادهای واقعی زندگی به‌عنوان منبع الهام برای فیلم‌سازان و فیلم‌نامه‌نویسانی بودند که این داستان‌های ترسناک را روی پرده سینما زنده کردند. در زیر نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین فیلم‌های ترسناک سینما که بر اساس حوادث واقعی ساخته‌شده‌اند:

 

آتش در آسمان (1993)

فیلم «آتش در آسمان» داستان «تراویس والتون» را بازگو می‌کند، مردی که ادعا کرده در 5 نوامبر 1975 درحالی‌که در مسیر خانه بوده توسط بیگانگان ربوده‌شده است، او برای پنج روز ناپدیدشده بود و پس‌ازآن دوباره به خانه بازگشت. او تجربیات خود را در کتابی به نام «تجربه والتون» منتشر کرد که بعداً پس از اکران فیلم با عنوان «آت در آسمان» منتشر شد.

بیشتربخوانید:

جشنواره فیلم کوتاه تهران چگونه از دام حواشی گریخت؟!

 

کابوس در خیابان اِلم (1984)

فیلم «کابوس در خیابان الم» ساخته «وس کریون» درباره قاتلی است که طعمه‌های خود را درحالی‌که در خواب هستند تعقیب می‌کند. «کریون» فقید در مصاحبه‌ای به مناسبت سی‌امین سالگرد ساخت این فیلم عنوان کرد که فرضیه فیلم از مقالات روزنامه لس‌آنجلس تایمز در مورد پناه‌جویان مرد و جوان آسیای جنوب شرقی که در خواب مرده‌اند الهام گرفته‌شده است. طبق گزارش‌ها، بسیاری از مردان به دلیل کابوس‌هایی ترسناک و ترس از مرگ از خواب امتناع می‌کردند، درمجموع 26 مرد در سال 1981 در خواب، جان خود را از دست دادند.

 

آنا بل (2014)

عروسک نفرین‌شده آنا بل اولین بار در فیلم «احضار» (2013) معرفی شد و بعداً به‌صورت مستقل، یک سری فیلم جداگانه بانام‌های «آنا بل» (2014)، «آنا بل: آفرینش» و «آنا بل به خانه بازمی‌گردد» (2017) بر این اساس ساخته شد. داستان این عروسک برگرفته از ماجرای واقعی عروسکی است که به یک پرستار جوان هدیه داده‌شده است. اما پس از وقوع مجموعه‌ای از وقایع مرموز، این پرستار و دوستش از یک مدیوم برای حل مشکل خود کمک گرفتند که درنهایت مشخص شد که این عروسک توسط روح یک کودک 7 ساله متوفی به نام «آنا بل هیگینز» تسخیرشده است. این عروسک که گفته می‌شود توسط یک روح شیطانی نفرین‌شده است، برای حملات خشونت‌آمیز و حداقل دو تجربه نزدیک به مرگ مقصر شناخته‌شده است. این عروسک تسخیرشده در موزه مخفی متعلق به محققین ماوراءالطبیعه، با پیامی در زیر جعبه شیشه‌ای خود نگهداری می‌شود: «هشدار: در را باز نکنید».

 بیشتربخوانید:

غزل فارسی در سوگ «سایه»

سرزمین مرزی (2007)

«رایدر استرانگ» و «شان آستین» در فیلم «سرزمین مرزی» نقش‌آفرینی می‌کنند، فیلمی که به داستان سه دوست می‌پردازد که برای جشن گرفتن فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به مکزیک می‌روند، اما به فرقه‌ای برخورد می‌کنند که فداکاری‌های انسانی انجام می‌دهند. این فیلم بر اساس زندگی «آدولفو کنستانزو»، یک قاتل سریالی متولد آمریکا و رهبر فرقه است که در بزرگ‌سالی به مکزیکوسیتی نقل‌مکان کرد و در آنجا با دوستانی آشنا شد که پیروان آینده او شدند.

 

احضار (2013)

در این فیلم «پاتریک ویلسون» و «ورا فارمیگا» در نقش از و لورین وارن را بازی می‌کنند، شیطان‌شناسانی که به دلیل تحقیق در مورد خانواده لوتز شناخته می‌شوند. داستان فیلم از یک عروسک وحشتناک آغاز می‌شود و درباره خانواده‌ای که در سال 1971 به یک عمارت بزرگ و قدیمی در روستایی در ایالت رود آی لند اسباب‌کشی می‌کنند کمی بعد متوجه می‌شوند که امارت توسط قدرتی ناشناخته و خطرناک تسخیرشده است و بنابراین از دو متخصص مسائل ماوراءالطبیعه به نام‌های از و لورِین وارِن، کمک می‌گیرند. «ویلسون» و «فارمیگا» به بازی در دنیای فیلم‌های «احضار» ادامه دادند و نقش‌های خود را در دو فیلم «احضار 2» (2016) و «احضار: شیطان مرا وادار کرد» (2021) تکرار کردند.

 

پرندگان (1963)

داستان کوتاه «پرندگان» اثر «دافنه دو موریه» ممکن است الهام‌بخش فیلم «پرندگان» ساخته آلفرد هیچکاک در سال 1963 باشد، اما طبق گزارش‌ها، فیلم بر اساس وقایع زندگی واقعی ساخته‌شده است. داستان فیلم درباره یک شهر ساحلی کالیفرنیا است که توسط دسته‌ای از پرندگان وحشت‌زده شده بود. در سال 1961، طبق گزارش‌ها، پرندگان در منطقه خلیج مونتری، به دلیل نامعلومی به خانه‌های مردم هجوم آوردند. در سال 2011، گزارش شد که محققان جلبک‌های سم ساز را در پرندگان پیدا کردند که باعث فراموشی، بی‌حسی و تشنج می‌شود.

 بیشتربخوانید:

دوبله ایران در و پیکر ندارد

کشتار با اره‌برقی در تگزاس (1974)

این فیلم به کارگرانی «تونی هوبر» با محوریت قتل با اره‌برقی، الهام گرفته از زندگی و جنایات قاتلی به نام «از جین» در دهه 1950 است که با لقب قصاب نیز شناخته می‌شد، جین اجساد را از قبرستان بیرون آورد و از استخوان و پوست آن‌ها یادگاری درست کرد. جین همچنین سابقه پوشیدن لباس‌های زنانه را داشت، همان‌طور که بازیگر آن در فیلم اصلی این کار را انجام می‌دهد.

 

جیغ (1996)

فیلم اصلی «جیغ» در سال 1996 که آغازگر یک سری فیلم‌ سینمایی بود، الهام گرفته از مثله‌سازی‌های فلوریدا بود که در آن چندین جوان در جامعه فلوریدا به قتل رسیدند. پس‌ازاینکه «کوین ویلیام سون»، فیلم‌نامه‌نویس، برنامه ویژه تلویزیونی درباره قتل‌های گینزویل را تماشا کرد، این داستان واقعی، الهام‌بخش فیلم‌نامه‌ای درباره یک قاتل چاقو به دست شد.

 

غریبه‌ها (2008)

فیلم «غریبه‌ها» ساخته «برایان برتینو» با بازی «اسکات اسپیدمن» و «لئو تایلر»، روایتی است از حملات وحشتناک به خانه‌ها. این داستان از جنایات خشونت‌آمیز واقعی الهام گرفته‌شده است، ازجمله قتل‌های مرتکب شده توسط خانواده منسون و قتل‌های موسوم به کِدی کابین در سال 1981، که در آن چهار نفر توسط سه مهاجم نقاب‌دار در یک شهر تفریحی کالیفرنیا کشته شدند. قرار است نسخه جدید فیلم «غریبه‌ها» نیز با کارگردانی «رنی هارلین» ساخته شود.

 

تشریفات مذهبی (2011)

در این فیلم «کالین اودوناگو» در نقش «مایکل کواک» بازی کرده که تجربیاتش از پدر «گری توماس» الهام گرفته‌شده است؛ او یکی از 14 جن‌گیر دارای گواهی واتیکان است که در آمریکا کار می‌کند. توماس در حین تحصیل در رم با روزنامه‌نگاری به نام «مت باگلیو» ملاقات می‌کند و در ادامه کتابی درباره تجربیات توماس با عنوان «ساختن یک جن‌گیر مدرن» نوشت. پدر «گری توماس» خودش برساخت فیلم سینمایی «تشریفات مذهبی» نظارت داشته است.

 

زودیاک (2007)

فیلم مهیج سال «زودیاک» ساخته «دیوید فینچر» و بازی «جیک جیلنهال» بر اساس قاتل زودیاک ساخته شد که در دهه‌های 1960 و 70 در پشت قتل‌های وحشیانه در سانفرانسیسکو بود. قاتل همچنین پلیس را با به اشتراک گذاشتن معما و پیام‌های رمزگذاری شده از طریق مطبوعات مورد تمسخر قرار می‌داد. فیلم «دیوید فینچر» با محوریت شخصیت «رابرت گریسمیت» کاریکاتوریست سیاسی با بازی «جیلنهال» است که دهه‌ها را صرف کشف هویت قاتل کرده است. بااین‌حال، پرونده زودیاک قاتل حل‌نشده باقی‌مانده است.

 

دامر (2002)

در این فیلم «جرمی رنر» در نقش یک قاتل سریالی و متجاوز معروف بانام «جفری دامر» بازی می‌کند. در این فیلم اگرچه جنایات به تصویر کشیده شده وقایع واقعی هستند، اما نام قربانیان تغییر کرده است. داستان دامر در فیلم «دوست من دامر» در سال 2017 میز به تصویر کشیده شد و «رأس لینچ» در نقش این قاتل زنجیره‌ای بازی کرده است. در سریال «دامر: داستان جفری دامر» محصول 2022 نتفلیکس نیز «ایوان پیترز» در نقش این شخصیت واقعی مقابل دوربین رفته است.

 

ارواح خبیثه (1982)

این فیلم کلاسیک محصول 1982 که نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن بر عهده «استیون اسپیلبرگ» بود، داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که خانه‌شان روی یک گورستان ساخته‌شده بود و ارواح خشمگین آن گرفتارشده بودند. پیش‌فرض داستان بر اساس خانواده هرمان بود که ادعا می‌کردند خانه آن‌ها در لانگ آی لند، نیویورک، به دلیل اشیایی که به‌طور مرموزی در اطراف خانه در حال پرواز بودند، توسط ارواح خبیثه تسخیرشده بود. این خانواده که درنهایت نقل‌مکان کردند، معتقدند که این رویدادها به دلیل قرار گرفتن خانه در نزدیکی محل دفن بومیان آمریکا بوده است.

 

جن‌گیر (1973)

ساخته معروف «ویلیام فردکین» پس از رونمایی در سال 1974 میلادی همچنان به ترساندن مخاطبان ادامه می‌دهد. فرضیه فیلم بر اساس پرونده پسر 14 ساله معروف به «رولند دو» است. در سال 1994، گزارش شد که وی توسط موجودی شوم تسخیرشده و یک جن‌گیری توسط کشیش‌ها بر روی او انجام شد. طبق گزارش‌ها، فرآیند جن‌گیری متوقف می‌شود زیرا این پسر 14 ساله دوتکه فنر تشک را به سمت کشیش پرتاب می‌کند...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان