مشاور سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی؛

بایدن به اسرائیل در مقابل ایران ضربه زد/ برنده اصلی تقابل فعلی میان اسرائیل و آمریکا، ایرانیان هستند

در پس زمینه تحولات فعلی در سرزمین های اشغالی، روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا به شکل بی سابقه ای دچار التهاب شده است.

سرویس جهان مشرق - واکنش های اخیر ایالات متحده آمریکا نسبت به وقایع سرزمین های اشغالی، واکنش متقابل مقامات رژیم صهیونیستی را در پی داشته و روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا به شکل بی سابقه ای تحت تاثیر قرار داده است.

مئیر بن شبات، مشاور و رئیس سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی و رئیس فعلی سازمان استراتژی صهیونیستی، در رابطه با اتفاقات جاری در روابط میان آمریکا و رژیم صهیونیستی و موضع گیری دولت آمریکا نسبت به حوادث فعلی سرزمین های اشغالی گفت:

در حالی که سیاست های ضعیف بایدن در خاورمیانه باعث شده است که ایران خود را تقویت کند و کاری کرد کشورهای خلیج فارس در خانه ایران را بکوبند، جو بایدن تصمیم می گیرد پیامی عمومی را منتشر کند که شریک اصلی او در مبارزه با ایران را تضعیف می کند. حتی اگر بایدن چنین قصدی هم نداشت، با توجه به اینکه در ارزیابی قدرت اسرائیل، اهمیت ویژه ای به روابط میان آمریکا و اسرائیل داده می شود، این مسئله نتیجه آشکال چنین اقدامی است (تضعیف رژیم صهیونیستی).

بایدن به اسرائیل در مقابل ایران ضربه زد/ برنده اصلی تقابل فعلی میان اسرائیل و آمریکا، ایرانیان هستند
پیام عمومی جو بایدن به شریک اصلی آمریکا در مقابل ایران در منطقه لطمه می زند

بهبود سریع روابط میان آمریکا و اسرائیل و اصلاح تصورات و گمانه زنی های ایجاد شد، بیش از هر چیز به نفع اسرائیل است. اما کاخ سفید نیز باید در این مورد علاقه آشکاری داشته باشد.

پیام غیردوستانه‌ای که بایدن برای انتقال آشکار آن به بنیامین نتانیاهو انتخاب کرد، پس از پایان اولین نشست طرفین مخالف و موافق اصلاحات قضائی در قدس اشغالی به عنوان بخشی از مذاکرات برای دستیابی به توافق منتشر شد.

در بیانیه ای که از سوی دفتر هرتزوگ منتشر شد، درباره این نشتی آمده است که این دیدار با روحیه خوبی برگزار شد و انتظار می رود مذاکرات در روز آینده ادامه یابد. با این پیش‌زمینه، مشخص نیست چرا بایدن دقیقاً در این زمان به جای حمایت از تلاش برای توافق میان مخالفان و موافقان اصلاحات قضائی، تیرهای انتقادی خود را پرتاب می کند و موضعی مخالف نتانیاهو نشان می دهد.

بایدن به اسرائیل در مقابل ایران ضربه زد/ برنده اصلی تقابل فعلی میان اسرائیل و آمریکا، ایرانیان هستند

واضح است که بیانیه بایدن در منازعات سیاسی داخلی اسرائیل پیام خاصی دارد و احتمالاً بایدن قصد دارد در این زمینه تأثیر بگذارد، اما این امر پیامدهایی برای وضعیت منطقه ای اسرائیل نیز دارد و در این زمینه می توان انتظار داشت کاخ سفید حساسیت بیشتری به خرج دهد. با یا بدون ارتباط با این مسئله، سیاستمداران حرفه‌ای در واشنگتن به خوبی می‌توانند به طور انتقادی میزان تاثیر این سیاست ها را در مورد فرآیندهای منفی چشمگیری که در حال حاضر در خاورمیانه در حال وقوع است را بررسی کنند.

احتمالا بایدن متوجه خواهد شد که انحراف عربستان سعودی به سمت چین و روسیه نتیجه این سیاست و همچنین نگرشی است که وجود «عزت ملی» را نادیده می گیرد و [آمریکا] در خاورمیانه به عنوان یک بازیگر متکبر و فضول دیده می شود. او همچنین متوجه خواهد شد که بی‌تفاوتی او نسبت به مصائب کسانی که متحدان ایالات متحده به حساب می‌آیند، همان چیزی است که آنها را به جستجوی حمایت‌های قدرت های دیگر و امضای توافق با طرف ایرانی واداشته است.

ذینفع اصلی درگیری کنونی میان آمریکا و اسرائیل، ایران است که همزمان با پیشبرد برنامه های خود در منطقه و فراتر از آن، بدون هیچ مانعی در حال توسعه توانایی های هسته ای خود است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان