راهپیمایی ۴۵۰کیلومتری هواداران حزب معارض دولت ترکیه

هزاران نفر از هواداران بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در اعتراض به بازداشت نماینده پارلمان این کشور دست به راهپیمایی زدند.

خبرگزاری فارس: هزاران نفر از هواداران حزب معارض ترکیه روز گذشته چهارشنبه در اعتراض به بازداشت نماینده پارلمان این کشور راهپیمایی کردند.

دادگاه ترکیه روز گذشته «انیس بربر اوغلو»، روزنامه نگار سابق و نماینده پارلمان ترکیه را که از اعضای حزب «جمهوریخواه خلق» بوده، به اتهام درج اطلاعات محرمانه و افشای آن به روزنامه ها به 25 سال حبس محکوم کرد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، حامیان و هواداران این حزب در اعتراض به این حکم دادگاه و در حمایت از این نماینده راهپیمایی در آنکارا شروع کرده‌‌اند و قرار است تا محل نگهداری بربر اوغلو در زندان استانبول که 450 کیلومتر می‌شود، ادامه پیدا کند.

انیس بربر اوغلو سال گذشته ویدیوئی را در اختیار روزنامه جمهوریت گذاشت که نشان می‌داد کامیون‌های وابسته به سازمان اطلاعات ترکیه در حال ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی به معارضین دولت سوریه بودند.

مقامات ترکیه پیش از این نیز 12 نماینده عضو حزب جمهوری خواه خلق ترکیه را براساس قانون حالت فوق‌العاده که به دنبال کودتای نافرجام این کشور در 15 جولای سال گذشته اعلام شد، بازداشت کرده‌اند.

این برای اولین بار از زمان تأسیس این حزب به دست مصطفی کمال آتاترک، اولین رئیس جمهور ترکیه است که از اعضای این حزب بازداشت و محکوم به حبس می‌شود.

کمال قلیچ‌دار اوغلو، رئیس این حزب با در دست داشتن پلاکارتی که بر آن «عدالت»‌ نوشته شده بود، به جمع شرکت کنندگان در این راهپیمایی ملحق شده است.

منتقدان قلیچ‌دار اوغلو وی را به عدم اتخاذ مواضع محکم در برابر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه متهم می‌کنند.

وی در جریان این راهپیمایی گفت: اگر قرار باشد هزینه‌ای در این راه پرداخت شود، من اولین کسی خواهم بود که این هزینه را تقبل خواهد کرد.

رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه ادامه داد:‌ تا استانبول به راهپیمایی ادامه خواهم داد؛ ادامه خواهم داد تا عدالت در ترکیه حاکم شود.

حزب جمهوری خواه خلق کودتای نافرجام ترکیه را سال گذشته محکوم و با اردوغان اعلام همبستگی کرد.

با این حال تنش بین این حزب و حزب «عدالت و توسعه»، حزب حاکم ترکیه به دنبال اجرای همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه با هدف افزایش اختیارات رئیس جمهوری بالا گرفت.

در این همه پرسی اردوغان موفق شد با درصد اختلاف کمی افزایش اختیارات رئیس جمهوری را به تصویب پارلمان برساند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر