«بچه ایفل» با چه هدفی بنا شد؟ تکرار سناریوی «پارچه‏‏‌پیچی طاق نصرت»

لنگر توریستی شهردار پاریس

شماره روزنامه: ۵۷۰۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۱/۲۱ ...

از اولین روز آوریل دو برج ایفل در پاریس به‌‌‌نمایش گذاشته شد. برج مینیاتوری به‌‌‌نام «ایفلا» که در ابتدا به‌‌‌عنوان شوخی اول آوریل به‌‌‌نظر می‌‌‌رسید، در محل کمپ مارس پاریس به مدت 10 روز نصب شد. اگرچه برج تنها برای مدت 10 روز به نمایش گذارده شد و حدود 80 ماکت از برج ایفل در سراسر جهان، از جمله در لاس وگاس، توکیو، مکزیک و کانادا وجود دارد، اما این برج کوچک شبیه لنگر عمل کرد و فرصتی را برای پاریس ایجاد کرد تا بار دیگر مورد توجه گردشگران جهان قرار گیرد و پاریس همچنان، انتخاب اول بسیاری از گردشگران دنیا باشد.

تا پیش از همه‌گیری کرونا فرانسه مقصد اول گردشگران جهان بوده و توانسته بود در سال 2019 نزدیک به 90 میلیون گردشگر را به خود جذب کند. اما با همه‌گیری کرونا فرانسه مانند دیگر کشورهای جهان، به ناگاه مسافران خود را از دست داد و با توجه به محدودیت‌های سفر و شیوع جهش‌‌‌های جدید تا نیمه اول 2021، فرانسه همچنان با کمترین میزان گردشگر خارجی همراه بود. این در حالی بود که برخی کشورهای منطقه همچون اسپانیا، ترکیه و ایتالیا، با کاهش محدودیت‌ها اقدام به جذب هرچه بیشتر گردشگران کردند. پاریس که در تمام سال‌های گذشته همیشه جزو سه شهر اول گردشگرپذیر جهان بود، شهرداری آن، برای بازگشت موقعیت خود و حفظ آن، از نیمه دوم 2021، با کمک هنرهای طبیعی و استقبال از هنرمندان برای به اجرایی درآوردن طرح‌‌‌های خود، روش‌های جدیدی را برای نگاه دوباره به پاریس به‌‌‌کار گرفت.

البته یکی از دلایل اجرای طرح‌‌‌های جدید و متفاوت را باید در تغییر سبک و ذائقه گردشگران از زمان همه‌گیری به بعد دانست که دیگر جاذبه‌‌‌های گذشته، جذابیت چندانی برایشان ندارد و به دنبال تجربه‌‌‌های جدیدی هستند. از این رو بسیاری از شهرها و مقاصد برتر گذشته همچون پاریس، به‌‌‌منظور حفظ موقعیت و ثبات خود در جایگاه اول، به سمت برندسازی جدید پیش رفتند تا شکل جدیدی از پاریس و فرانسه را به گردشگران ارائه دهند. از همین رو، شهرداری پاریس در گام اول (لنگر نخست) با رونمایی پارچه‌‌‌پیچی طاق نصرت در اوایل نیمه دوم 2021 محرک تازه‌‌‌ای برای جذب گردشگر در عصر کرونا فعال کرد و ضمن بازگشایی مرزهای فرانسه روی گردشگران، از اول آوریل 2023 نیز با تولد ایفلی کوچک، دومین لنگر خود را برای جذب هرچه بیشتر گردشگر حتی برای‌  10 روز انداخت.

جذب توریست پاریس با بچه ایفل

برج ایفل یک مکان دیدنی مشهور در پاریس، فرانسه و همچنین یکی از شناخته شده‌‌‌ترین سازه‌‌‌های جهان است. نمادی ماندگار از شهر و کشور، سالانه میلیون‌‌‌ها گردشگر از آن بازدید می‌کنند و مناظر خیره‌کننده‌ای از شهر را به نمایش می‌‌‌گذارد. اما طی 10روز گذشته، نه یک برج ایفل بلکه دو برج ایفل در پاریس وجود داشت که بر جذابیت هرچه بیشتر این برج 134 ساله افزود.

یک ماکت 104 فوتی (32 متر) از برج ایفل اصلی، که به همان اندازه واقعی به نظر می‌‌‌رسد، در نزدیکی برج اصلی در کمپ مارس ساخته شده است. این اثر که با نام «ایفلا» شناخته می‌شود، تنها یک دهم اندازه اصلی است. این اثر تاریخی توسط هنرمند فرانسوی فیلیپ میندرون خلق شده است که خود را خالق رویدادهای عجیب و غریب توصیف می‌کند و بنای یادبود مینیاتوری را نوزاد خود می‌‌‌نامد و در مصاحبه خود با رویترز گفت در رویای خود دیده که ایفل یک بچه دارد و از همین رو در سال 2017 در وندی فرانسه آن را ساخته است و در آوریل 2023 به مدت 10 روز در کنار مادر خود در پاریس انتقال داده است. او معتقد است برج ایفل بزرگ‌تر از داشتن همتای خود خوشحال است. او همچنین افزود در اطراف برج ایفل با صدای بلند صحبت نخواهیم کرد، زیرا بچه ایفلا به تازگی از خواب بیدار شده است. و هر چند دقیقه یکبار صدای گریه کودک و لالایی در اطراف ایفل پخش می‌شود.

این ماکت آهنی از 3900 قطعه بزرگ و 9000 قطعه فلزی کوچک‌تر ساخته شده است. به همین دلیل از نظر بصری، فریب‌‌‌دهنده است، زیرا بسته به اینکه از چه زاویه‌‌‌ای به آن نگاه کنیم، این تصور را داریم که دو برج ایفل یا یک برج ایفل کوچک و بزرگ را می‌‌‌بینیم، یا اینکه کودک می‌تواند به بزرگی مادر به نظر برسد. و این همان چیزی است که این ایده از پرسپکتیو را به صورت سه بعدی در فضا تداعی می‌کند.  برج ایفل در پاریس، خود به تنهایی اثری تماشایی است. اینکه این روزها نسخه دومی در کنارش قرار گرفت موضوعی منحصربه‌‌‌فرد و در واقع امری موقتی است. بسیاری از بازدیدکنندگان در این روزها برای بازدید از پایتخت فرانسه و نگاهی دقیق‌‌‌تر به ماکت کوچک‌تری که شهر پاریس برای همراهی با یکی از بزرگ‌ترین نمادهای جامعه مدرن در کمپ مارس قرار داده است، استفاده می‌کنند. به همین منظور مردم از سراسر جهان می‌‌‌آیند تا شخصا این برج را ببینند. البته یکی از دلایل طرح‌‌‌های جدید در پاریس را می‌توان به‌‌‌ میزبانی این شهر برای المپیک 2024 مربوط دانست.

مینی برج ایفل که در ابتدا در وندی، منطقه‌‌‌ای در سواحل غرب فرانسه ساخته شده، با ارتفاع حدود 32 متری به‌‌‌طور موقت از اول تا دهم آوریل در کنار برج مادر 330 متری خود (برج ایفل) به پاریس منتقل شده است. و امروز آخرین روز به نمایش درآوردن ایفلا در کنار برج مادر است. طی این 10 روز دو برج ایفل در پاریس وجود داشت آن‌‌‌هم به لطف هنرمندی که تصمیم به نصب یک برج کوچک گرفته است. «فیلیپ میندرون» بر این عقیده بود که چیزی «بی‌‌‌پروا» بسازد و نام کودکش را «ایفلا» گذاشت.

میندرون از هفت سال پیش، ایده ساختن برج ایفل در مقیاس یک دهم را در سر داشت. هدف ایجاد آن یک لحظه سبکی و آرامش است. به عقیده او در شرایط اقتصادی کنونی، مردم به چنین طرحی نیاز دارند و برای ساخت این سازه هیچ هدفی جز شادی و آرامش و ایجاد پیوند میان مردم نبوده است. حتی هیدالگو، شهردار پاریس نیز پیامی در توییتر از ورود این ماکت استقبال کرد. پاریسی‌‌‌ها در ابتدا فکر می‌‌‌کردند این یک شوخی اول آوریل است. با این حال، شهرداری روز شنبه به ساکنان و بازدیدکنندگان اطمینان داد که شاهد دو برابر شدن این طرح نیستند. ماکت کوچک این بنای نمادین توسط فیلیپ میندرون تا 10 آوریل به نمایش درخواهد آمد.

بر اساس اعلام مقامات فرانسوی، اکنون که دومین برج ایفل در پاریس ظاهر شده است، گردشگران یکی از مشهورترین مکان‌‌‌های دیدنی جهان دو برابر شده‌‌‌اند و گردشگران بسیاری نه تنها از سراسر فرانسه بلکه از سراسر جهان در این مدت کوتاه 10 روزه خود را به پاریس رساندند تا شاهد نوزاد برج ایفل باشند. چرا که، برج ایفل کوچک‌تر در کنار این بنای دیدنی معروف سربرآورده است. این اثر جدید دز مضاعفی برای جذب هرچه بیشتر گردشگر به پاریس است، از این رو، مورد استقبال شهرداری پاریس و مقامات محلی قرار گرفت. زیرا اگرچه هزینه مازادی برای تماشای این برج نوظهور گرفته نمی‌شود، اما از کنار آن دیگر بخش‌‌‌های گردشگری شهر منتفع خواهند شد و بار دیگر علاوه بر پر شدن مراکز اقامتی و تردد بیشتر وسایل حمل‌ونقل عمومی، اغذیه فروشی‌‌‌های پاریس نیز مملو از جمعیت خواهند بود.

لنگر اول پاریس در پساکرونا

پیش از طرح 10 روزه ایفلا، در سال 2021، پاریس شاهد اقدام یک‌پروژه هنری توسط هنرمندی فرانسوی به نام کریستو و ژان کلود بود که به مدت 16 روز به تصویر درآمد. در این طرح هنری، طاق نصرت پارچه‌پیچ شده بود که توانست به‌‌‌عنوان یک اثر هنری و جاذبه گردشگری افراد بسیاری را از سراسر جهان برای تماشای این هنر طبیعی به سوی خود جذب کنند. این اثر هنری توانسته بود با استقبال بی‌‌‌نظیری همراه شود و تمام خیابان‌‌‌های منتهی به طاق نصرت برای دین این اثر هنری مملو از جمعیت بود. پروژه‌‌‌ای که مانند ایفلا، مورد استقبال مقامات فرانسه قرار گرفت. طرحی که علاوه بر تایید شهردار پاریس حتی مورد حمایت رئیس‌جمهور فرانسه قرار گرفته بود.

شهردار پاریس و دیگر مقامات مرتبط با این حوزه به منظور جلب توجه جهان به این اثر هنری سروصدای بسیار زیادی به‌‌‌ویژه در تمامی رسانه‌‌‌های فرانسه و جهان برپا کردند و حتی نحوه پارچه پیچی طاق نصرت را به صورت زنده در سراسر جهان پخش کردند. پروژه‌‌‌ای که 14میلیون (5/ 16 میلیون دلار) برای آن هزینه شد اما به صورت رایگان در اختیار بازدید عمومی قرار گرفت. در مقابل، در ازای تماشای این اثر هنر طبیعی، گردشگران بسیاری به پاریس آمدند و شهرداری و فعالان گردشگری با ارائه خدمات گوناگون گردشگری از جمله اقامت، حمل‌ونقل، خورد و خوراک و... درآمد قابل‌توجهی به دست آوردند.

نکته قابل‌توجه در اجرای این آثار هنری در آن است که اگرچه هزینه‌‌‌های ساخت اثر هنری برعهده خود سازنده است اما اجرای این طرح مورد حمایت شهردار و مقامات دولتی قرار می‌گیرد. در این راستا مجوزهای دولتی و حمایت‌‌‌های نهادهای مختلف که لازمه به اجرا درآوردن این آثار هنری است و نیازمند هماهنگی گوناگون در زمانی طولانی است امکان‌‌‌پذیر می‌شود؛ زیرا اگر از حمایت‌‌‌های بخش دولتی و شهرداری برخوردار نباشد به تصویر کشیدن آثار هنری محقق نمی‌شود. همچنین علاوه بر حمایت مقامات محلی و کشوری، رسانه‌‌‌های داخلی و بین‌المللی بیشترین تاثیر را در توجه هرچه بیشتر این آثار حتی در این مدت کوتاه به جهانیان دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان