ماهان شبکه ایرانیان

ون‏‏‌تاکسی‏‏‌های جدید در پارکینگ

شماره روزنامه: ۵۷۰۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۱/۲۲ ...

به گزارش «دنیای اقتصاد»، 28 آبان 1401 شنبه روزی بود که شهردار تهران یکی از سلسله مراسم موسوم به «شنبه‌‌‌های امید و افتخار» را برگزار کرد. هرچند انتظار شهروندان این بود که در این مراسم هفتگی یا پروژه‌‌‌ای بهره‌‌‌برداری یا کلنگ‌‌‌زنی شود، اما این بار فقط از ون‌‌‌های جدید تولید شده برای ورود به ناوگان تاکسیرانی تهران رونمایی شد.

در این مراسم تعداد زیادی از ون‌‌‌های سفید و زرد رنگی که خودروساز داخلی برای واگذاری به تاکسی‌‌‌دارهای تهرانی تولید کرده بود به نمایش گذاشته شد و مدیران شهری نیز مدل مالی خرید این 630 ون‌‌‌تاکسی را تشریح کردند. مدل مالی برای تملک ون‌‌‌های جدید به جای ون‌‌‌های فرسوده‌‌‌ این بود که 70 درصد منابع توسط وزارت کشور و 30 درصد توسط شهرداری تهران تامین شود. قرار بود 630 دستگاه ون آماده تا پایان سال 1401 وارد خطوط تاکسیرانی شود اما 1401 به انتها رسید و این وعده هنوز به جایی نرسیده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شهر، مهدی وحدت‌‌‌کار مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در خصوص ورود ون‌‌‌های جدید به ناوگان تاکسیرانی پایتخت گفت: 630 دستگاه ون در سال گذشته رونمایی شد که شهرداری تهران سهم یک سومی خود را برای تحویل این ون‌‌‌ها پرداخت کرده است.

وی در پاسخ به اینکه «آیا علت عدم ورود این ون‌‌‌ها به ناوگان مشکل شماره‌‌‌گذاری است؟»، یادآور شد: ون‌‌‌های جدید مشکل شماره‌‌‌گذاری ندارد و تأخیر در ورود و به‌کارگیری آنها به دلیل مشکلاتی بود که در پرداخت سهم 70 درصدی وزارت کشور وجود داشت.

 مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تأکید کرد: همان‌طور که گفتیم شهرداری تهران سهم خود را در این زمینه پرداخت کرده و زمانی که وزارت کشور نیز سهم 70درصدی خود را بپردازد، ون‌‌‌های جدید وارد ناوگان خواهند شد.

او در عین حال از اعلام وعده جدید خودداری کرده است و به این ترتیب مشخص نیست گره تامین مالی خرید ون‌‌‌های جدید چه زمانی باز خواهد شد.

آنچه مشخص است این است که اگر این وعده محقق نشود، علاجی برای تردد ون‌‌‌های فرسوده در تهران نیست. تهران تشنه تاکسی، اتوبوس و واگن مترو است اما به دلیل عدم ایفای تعهد پرداخت از سوی نهادهای مربوطه، ون‌‌‌های تولید شده همچنان در پارکینگ خودروساز خاک می‌‌‌خورد.

آن‌‌‌گونه که سال گذشته اعلام شده بود، قیمت ون‌‌‌های جدید حدود یک میلیارد و 300 میلیارد تومان اعلام شده اما قرار است بخش اعظم این رقم توسط دولت پرداخت شود و شهرداری تهران نیز قدرالسهمی را پرداخت کرده است. بنا بر اعلام سازمان تاکسیرانی شهر تهران، نوسازی ون‌‌‌ها حدود 500 میلیون تومان برای رانندگان هزینه دارد که شهرداری بخش اعظم این مبلغ را در قالب تسهیلات در اختیار آنها قرار می‌‌‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان