به گزارش سرویس جهان مشرق، پرفروشترین برند ماءالشعیر آمریکا، Bud Light، و معروفترین کمپانی لباس ورزشی آمریکا، یعنی نایکی، پس از این که هر دو برند در جدیدترین کمپینهای خود از مدل تراجنسیتی استفاده کردند، با خشم و بایکوت افکار عمومی مواجه شدند.
شرکت Bud Light، اصولا کارزار تبلیغاتی شبکههای اجتماعی خود را به یک کمدین تراجنسیتی، به نام «دیلان مولوینی» سپرد، یک مرد بیولوژیک که مدعی است در حال تغییر جنسیت است.
هفته گذشته، مولوینی ویدیویی را در کانال های شبکههای اجتماعی خود منتشر کرد که در آن قرارداد جدید خود را با شرکت تولیدکننده این برند ماءالشعیر اعلام کرد و از قرعهکشی جایزه 150000 دلاری میان مشتریان این برند خبر داد.
این شرکت همچنین یک قوطی شخصیسازی شده با چهرهی مولوینی و پیامی با عنوان «به سلامتی 365 روز زن بودن» برای بزرگداشت یک سال از آغاز «تغییر جنسیت» ادعایی این فرد برای او ارسال کرد.
مولوینی مدعی است که از یک سال گذشته در حال طی کردن روند «انتقالی» تغییر جنسیت است.
ویدیوی اینستاگرامی تبلیغ نوشیدنی بادی لایت توسط مولوینی در حال حاضر بیش از 12000 کامنت دریافت کرده و تقریبا هیچ کدام حمایتی نبود.
در واقع، طبق گزارش های خبری، فروش Bud Light در غرب میانه، جنوب و مناطق روستایی ایالات متحده از زمان شروع تبلیغات تقریباً به صفر رسیده است.
تراویس تریت، خواننده کانتری، بایکوت عمومی این برند معروف ماءالشعیر را رهبری می کند و بلافاصله استفاده از آن را در اتوبوس تور موسیقی خود ممنوع کرد. در همین حال، ویدئویی از «کید راک»، خواننده معروف سبک راک و هیپهاپ منتشر شده که او را در حال شلیک به بستههای نوشیدنی باد با مسلسل نیمه اتوماتیک نشان می دهد.
همچنین کمپانی نایکی پس از همکاری با مولوانی که برای یک سری عکس با لباس ورزشی ژست گرفت، حتی صدای مشتریان «فمینیست» خود را نیز درآورد. گفته می شود که به مولوینی 50000 دلار برای این مشارکت پرداخت شده است.
بسیاری از معترضان در شبکههای اجتماعی از این که از مولوینی حمایت مالی شده است و نه یک زن بیولوژیک و واقعی، ابراز خشم کردند و بسیاری در مورد این که این برند با این نوع تبلیغات در تلاش است محصولات خود را به چه کسی بفروشد، سردرگم شده بودند.
یک کاربر در رسانه های اجتماعی خشمگینانه نوشت:
"من واقعاً قبلاً از نایکی به عنوان یک برند لذت می بردم، اما هرگز کفش دیگری از آنها نخواهم پوشید بعد از اینکه دیلان مولوانی به عنوان سفیر جدید آنها برای لباس زنانه معرفی شد."
در عین حال، یکی از سخنگویان نایکی در پاسخ به این واکنشها، برای این که به اصطلاح از تک و تا نیافتد، گفت:
"ما از نظراتی استقبال میکنیم که به یک بحث مثبت و سازنده کمک میکند. سخنان نفرت انگیز حذف خواهد شد."
با این حال، آلیسا هاینرشاید Alissa Heinerscheid، معاون شرکت Bud Light در یک پادکست تجاری از استفادهی برند ماءالشعیر از یک مرد ترنس دفاع کرد.
در پادکست 30 مارس، هاینرشاید ادعا کرد که برند متعلق به Anheuser-Busch "برای مدت طولانی در حال افول" بوده و نیاز به ایدههای تبلیغاتی جدید دارد – این ادعا در حالی بود که این برند شماره یک فروش ماءالشعیر در آمریکا با سهم بازار تقریبا 14 درصد است.
هاینرشاید گفت که این نام تجاری باید بیشتر، زنان و مصرف کنندگان جوان را جذب کند، زیرا در غیر این صورت "آینده ای برای Bud Light وجود نخواهد داشت.
نکته جالب این است که حساب رسمی این برند در توئیتر، از زمانی که خشم عمومی هفتهی گذشته به وجود آمد، هیچ پست اجتماعی دیگری ارسال نکرده است.
کاربر دیگری نوشت:
"این برندها چه زمانی متوجه خواهند شد که زنان نمیخواهند مردان برای تبلیغ محصولات آنها، لباس بپوشند و ژست بگیرند؟"
شارون دیویس، شناگر المپیک مدعی شد که پستهای مولوینی که توسط نایک حمایت میشد، تلاشها برای محافظت از ورزش زنان(در برابر حضور مردان «ژننما» در رقابتهای زنانه) را به عقب انداخت.
او میگوید:
"آگهی باد لایت شبیه به تقلید مسخرهای از آنچه زنان هستند به نظر میرسد – این که نایک این کار را انجام میدهد مانند لگد زدن به دندان{مخاطبان} است.
تنها راهی که میتوانیم این شرکتها را وادار به نشستن و گوش دادن کنیم این است که با کیف پولمان تحریم کنیم – این تنها چیزی است که آنها به آن گوش میدهند."