دبیر شورای عالی افتای کردستان: روز جمعه عید فطر نیست

براساس فقه امام شافعی روئیت هلال ملاک اعلام آغاز و پایان ماه و عید فطر است لذا روز جمعه عید فطر نیست.

دبیر شورای عالی افتای استان کردستان گفت: براساس فقه امام شافعی روئیت هلال ملاک اعلام آغاز و پایان ماه و عید فطر است لذا روز جمعه عید فطر نیست.
 
به گزارش فارس، ماموستا محمداشرف ایل‌بیگی عصر امروز در نشست صمیمی دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی با ائمه شاخص استان کردستان و جامعه مدرسین در سنندج اظهار کرد: براساس فقه امام شافعی روئیت ماه ملاک آغاز و پایان ماه رمضان است.
 
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس با توجه به عدم روئیت ماه در کشور ما روز جمعه عید سعید فطر نیست.
 
دبیر شورای عالی افتا اهل سنت کردستان به توان و ظرفیت بالای تیم‌های رصد روئیت ماه در کشور اشاره کوتاهی کرد و افزود: رکورد رویت ماه توسط رصدگران در کشور ما 11 ساعت است.
 
به گفته وی، در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام روئیت ماه در غروب روز پنجشنبه با چشم عادی و غیرمسلح امکان‌پذیر نیست.
 
ایل‌بیگی افزود: این امکان وجود دارد که در شمالغرب آفریقا و بخش‌های غربی اروپا و جزایر اقیانوسیه ماه روئیت شود اما روئیت در غروب روز پنجشنبه در کشور ما امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
وی اضافه کرد: نظر به اینکه برخی از کشورهای اسلامی مثل عربستان که از رای جمهور تبعیت می‌کنند بر مبنای روئیت ماه در شمال غرب آفریقا و بخش‌های غربی اروپا و...امکان اعلام عید فطر در روز جمعه وجود دارد.
 
ایل‌بیگی در ادامه به فعالیت شوراهای افتا و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گریزی زد و گفت: شوراهای افتای استان کردستان از بدو تاسیس مرکز بزرگ اسلامی از سال 58 و 59 به تشکیل آمده و اصل و محور تاسیس خود مرکز بزرگ هم همین شوراهای روحانیت بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: جایگاه شورای روحانیت در بین مردم کردستان بالاست تا جایگاه این شورا را مرکز و محلی برای رسیدگی به مشکلات و شکایات خود می‌دانند.
 
ایل‌بیگی افزود: در هر شهری که شعبه ای از مرکز بزرگ فعال است شوراهای روحانیت نیز با عضویت 6 تا 7 نفر در شهرهای بزرگ و در شهرهای کوچک 4 نفر به انضمام امامان جمعه فعالیت می‌کنند.
 
وی اضافه کرد: از سال 95 شورای عالی افتای استان تشکیل و سامانه‌ای برای یک دست کردن حکم و فتواها سامانه جامع که به دفاتر تمام شوراهای افتا وصل است ایجاد شده است.
 
دبیر شورای عالی افتا اهل سنت کردستان گفت: بانک اطلاعات از فتاوا از زمان تاسیس و شروع به فعالیت شورای عالی افتای استان ایجاد شده و می‌توان به فتاوایی که در مورد موضوعات مختلف صادر شده مراجعه کنیم.
 
وی ادامه داد: حق‌الزحمه اعضای شوراهای افتاء استان ناچیز است که لازمه ادامه فعالیت شوراهای افتاء نیروی انسانی و تامین منابع مالی است.
 
ایل‌بیگی اضافه کرد: به دلیل کم کاری مرکز بزرگ و دبیرخانه شورای اهل سنت برخی شعبات در حال انحلال است و کسی انگیزه‌ای برای ورود به این بستر را ندارد.
 
وی گفت: عدم تمایل و رغبت علما به عضویت و فعالیت در شوراهای افتاء استان نبود حمایت‌های مالی است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان