سقوط اشتباهی موشک تحقیقاتی سوئدی در کشور همسایه نروژ

وزارت خارجه نروژ با صدور بیانیه ای خشم و ناراحتی خود را از این حادثه اعلام و تاکید کرد زمانی که چنین نقض مرزی رخ می دهد، مسئولین سوئدی باید بلافاصله از طریق کانال های مناسب به نروژ اطلاع می دادند.

یک موشک تحقیقاتی آژانس فضایی سوئد (SSC) که روز دوشنبه از مرکز فضایی اسرانژ در شمال سوئد پرتاب شده بود، دچار نقص فنی شد و در نزدیکی نروژ سقوط کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه نروژ روز سه شنبه از سوئد به دلیل عدم اطلاع رسانی فوری درباره شلیک یک موشک تحقیقاتی که در نزدیکی نروژ سقوط کرد، ابراز ناراحتی کرد.

این موشک که اوایل روز دوشنبه از مرکز فضایی اسرانژ در شمال سوئد پرتاب شده بود، به دامنه کوهی در منطقه "مالسِلو" در شمال نروژ و در حدود 10 کیلومتری یک منطقه مسکونی نروژ سقوط کرد.

بنا به اعلام آژانس فضایی سوئد، این موشک پس از پرتاب به ارتفاع 250 کیلومتری زمین رسیده و سپس با نقص فنی و انحراف از مسیر سقوط کرده است. 

در این حادثه به کسی آسیب نرسیده و خسارت مادی گزارش نشده است.

وزارت خارجه نروژ در اعتراض به کشور همسایه سوئد اعلام کرده : "سقوط موشکی مانند این یک حادثه بسیار جدی است که می تواند خسارات جدی ایجاد کند."

سقوط اشتباهی موشک تحقیقاتی سوئدی در کشور همسایه نروژ

در این بیانیه آمده است: " زمانی که چنین نقض مرزی رخ می دهد، بسیار مهم است که مسئولین بلافاصله از طریق کانال های مناسب به مقامات مربوطه نروژ اطلاع دهند."

آژانس فضایی سوئد روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این موشک کمی طولانی‌تر و بیشتر از آنچه که محاسبه شده بود مسیر غربی را طی کرد و پس از یک پرواز کامل در 15 کیلومتری (9.3 مایلی) نروژ فرود آمد.

سازمان هواپیمایی کشوری نروژ اعلام کرده که خبر سقوط موشک تحقیقاتی در نزدیکی این کشور را از بیانیه مطبوعاتی شرکت فضایی سوئد که در روز دوشنبه منتشر شد، مطلع شده است.

فیلیپ اولسون، رئیس ارتباطات آژانس فضایی سوئد روز سه‌شنبه گفته وقتی اشتباهی رخ می‌دهد، روال‌های مرسومی وجود دارد و ما دراین‌باره به دولت سوئد و نروژ و سایر کشورهای درگیر و متاثر اطلاع می‌دهیم.
آژانس فضایی سوئد اعلام کرده که کار برای بازیابی محموله در حال انجام است و تحقیقات برای تعیین جزئیات فنی آغاز شده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر