عصرایران؛ رضا غبیشاوی - رستوران باب البحر در بام لند تهران متعلق به علیرضا منصوریان است. بهاره رهنما هم رستوران دارد. رستورانهای چیلای و زئوس در پارک نهج البلاغه تهران هستند. "اُ پال" مرکز خرید بزرگ و زیبایی در شمال غربی تهران است. رضا رشیدیان مجری سابق صداوسیما در کیش رستورانی به نام تایم لپس دارد. علی دایی، قلعه نوعی و گلزار هم در تهران رستوران دارند.
حالا به لطف مسوولان، جمعیت زیادی در تهران و کشور و خارج از ایران، با این رستوران ها و مراکز خرید آشنا شده اند. این تبلیغات مجانی مسوولان برای این مراکز است فقط با پلمب آنها به دلیل ححاب زنان و دختران یا بهتر بگوییم نداشتن روسری.
پلمب فروشگاه ها، رستوران ها، مراکز خرید و ... به دلیل بی حجابی، نه تنها مجازات نیست بلکه به شیوه ای برای تبلیغات رایگان و گسترده آنها تبدیل شده است. به ویژه که با عکس و فیلم و توضیحات کافی همراه می شود و بسیاری از رسانه های اصولگرا و حتی صداوسیما هم پوشش می دهد.
فقط کافی است فکر کنیم هرکدام از این رستوران ها یا مراکز خرید اگر می خواستند در صداوسیما یا این همه رسانه ها، خود را معرفی و فیلم و عکس خود را منتشر کنند چقدر باید هزینه می کردند؟ اما حالا به لطف مسوولان این اتفاق به رایگان افتاده است.
این بزرگترین، بهترین و ارزان ترین تبلیغ ممکن برای کسب و کارهای داخلی است. چگونه یک فروشگاه یا رستوران می تواند در تمام کشور، در همه رسانه های داخلی و خارجی، همه شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، همه مطبوعات و خبرگزاری ها و حتی شبکه های تلویزیونی فارسی زبان خارج از کشور، تبلیغ مجانی داشته باشد؟ راه حل ساده است: پلمب به دلیل بی حجابی. این حجم از تبلیغات، بی سابقه و در حالت عادی، غیرممکن است.
نه تنها تبلیغات است بلکه تبدیل یک کسب و کار به برند یا تقویت برند هم اتفاق می افتد. "برندینگ مجانی" هم دیگه هدیه مسوولان به آنهاست.
به دلیل تقاوت و تضاد ارزشی و هنجاری میان دو طرف ماجرا، آنچه که از نگاه یک طرف، منکر و بد شناخته می شود از نظر طرف مقابل اینگونه نیست. آنچه که از سوی یک طرف ماجرا، مجازات و وارد کردن ضربه تلقی می شود از سوی طرف مقابل، با واکنش هایی متفاوت، جبران می شود.
به عنوان مثال اگر یک رستوران به دلیل عدم رعایت بهداشت از سوی ماموران اداره بهداشت پلمب و خبر و فیلم آن در رسانه ها منتشر شود آبروی رستوران می رود و با بدنامی و کاهش شدید مشتریان و تحریم آنها روبه رو می شود.
اما اگر رستورانی به دلیل موضوع بی حجابی، پلمب شود و خبر آن با جزئیات و فیلم و عکس در رسانه ها منتشر شود داستان متفاوت و عکس خواهد بود. در شرایط فعلی شاید این نوع پلمب به سود آنها باشد چرا که علاوه بر تبلیغات رایگان انبوه و بی سابقه، ارزش افرینی و تقویت برند را با کمترین هزینه، نصیب شان می کند.