جزیره‌هایی با اکوسیستم‌های منحصربه‌فرد در جهان

بسیاری از جزایر دورافتاده در سراسر جهان برخی از منحصربه‌فردترین گیاهان و جانوران را درون خود جای داده‌اند و همین نیز سبب شده تا این جزایر نسبت به دیگر مکان‌ها منحصربه‌فردتر باشند و اکوسیستم‌های آن‌ها رشد قابل‌توجهی داشته باشند و به گنجینه‌هایی از طبیعت تبدیل شوند.

جزیره‌هایی با اکوسیستم‌های منحصربه‌فرد در جهان

بسیاری از جزایر دورافتاده در سراسر جهان برخی از منحصربه‌فردترین گیاهان و جانوران را درون خود جای داده‌اند و همین نیز سبب شده تا این جزایر نسبت به دیگر مکان‌ها منحصربه‌فردتر باشند و اکوسیستم‌های آن‌ها رشد قابل‌توجهی داشته باشند و به گنجینه‌هایی از طبیعت تبدیل شوند.

در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی جزیره‌هایی با اکوسیستم‌های منحصربه‌فرد در سراسر جهان بپردازیم.

10. جزیره مونا

Mona Island

Mona Island

جزیره مونا (Mona Island) در مرکز گذرگاه مونا واقع شده و از نظر اداری بخشی از پورتوریکو به شمار می‌رود. این بزرگترین جزیره در سه جزیره واقع در این تنگه است و دو جزیره دیگر نیز جزیره مونیتو (Monito Island) و جزیره دسچئو (Desecheo Island) نام دارند. این جزیره توسط کلمب در سال 1493 میلادی و در دومین سفر وی به دنیای جدید کشف شد. جزیره مونا از سال 1919 میلادی به یک منطقه حفاظت شده تبدیل شد و برای بیش از 50 سال خالی از سکنه بوده است.

9. جزیره صیر بنی یاس

Sir Bani Yas

Sir Bani Yas

جزیره صیر بنی یاس (Sir Bani Yas) بزرگترین جزیره طبیعی در امارات متحده عربی به شمار می‌رود که در حدود دو دهه پیش، توسط حاکم فقید امارات یعنی شیخ زاید به ذخیره‌گاه حیات وحش تبدیل شد. میلیون‌ها درخت کاشه شدند و گونه‌های جانوری متعددی از جمله غزال، رئا، زرافه و شترمرغ به این جزیره آورده شدند. اوریکس عربی که یک گونه از بز کوهی به شمار می‌رود و اکنون در طبیعت منقرض شده، در جزیره صیر بنی یاس وجود دارد و گله‌ای بیش از 400 رأسی از آن آزادانه در این جزیره پرسه می‌زنند.

8. جزیره لرد هاوو

Lord Howe Island

Lord Howe Island

جزیره لرد هاوو (Lord Howe Island) یک جزیره کوچک در دریای تاسمانی در 600 کیلومتری شرق سرزمین اصلی استرالیا به شمار می‌رود و نمونه‌ای برجسته از یک اکوسیستم جزیره‌ای است که از فعالیت‌های آتشفشانی زیردریا شکل گرفته و تنوع نادری از مناظر، گیاهان و جانوران دارد.

نسبت بالای گونه‌های بومی تصویری عالی از فرآیندهای تکاملی مستقل در اینجا را ارائه می‌دهد. تقریبا نیمی از گیاهان، بومی خود جزیره هستند و یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها نیز هاویا است که بیشتر به عنوان نخل کنتیا شهرت دارد و گیاهان آپارتمانی بسیار زیبایی را شکل می‌دهند.

7. جزیره کوه بوساوی

Mount Bosavi

Mount Bosavi

کوه بوساوی (Mount Bosavi) یک آتشفشان خاموش در ارتفاعات جنوبی پاپوآ گینه نو به شمار می‌رود که در سال 2009 میلادی و در یک سفر اکتشافی از تیمی بین‌المللی از دانشمندان و عوامل تلویزیونی بی‌بی‌سی، بیش از 40 گونه ناشناخته کشف شدند، گونه‌هایی که کیلومترها در اعماق کوه بوساوی بودند.

این گروه یک زیستگاه جنگلی بکر و مملو از حیات وحش را کاوش کردند که از زمان آخرین فوران آتشفشان در حدود 200000 سال پیش، در انزوا تکامل پیدا کرده‌اند. از جمله گونه‌های کشف شده در اینجا نیز می‌توان به 16 نوع قورباغه، حداقل سه ماهی، چندین حشره و عنکبوت، یک خفاش و یک موش صحرایی غول پیکر با اندازه 82 سانتیمتری و با وزنی 1.5 کیلوگرمی اشاره کرد.

6. جزایر اوگاساوارا

Ogasawara Islands

Ogasawara Islands

جزایر اوگاساوارا (Ogasawara Islands) مجمع الجزایری متشکل از بیش از 30 جزیره نیمه گرمسیری و گرمسیری است که از نظر اداری بخشی از توکیو هستند اما در حدود 1000 کیلومتری جنوب شهر واقع شده‌اند. تا سال 1830 میلادی، این جزایر بدون سکنه بودند و به عنوان مونینجیما شناخته می‌شدند و بعدا به نام انگلیسی جزایر بونین نامیده شدند.

از آنجایی که تا همین سال‌های اخیر این جزایر از فعالیت‌های انسانی رها بودند، اکوسیستم خود را خوبی حفظ کردند و گاهی اوقات نیز به عنوان گالاپاگوس شرق نامیده می‌شوند. امروزه حدود 2300 نفر در جزایر چیچیحیما و هاهاجیما زندگی می‌کنند و سالانه حدود 17000 گردشگر نیز از این جزایر دیدن می‌کنند.

5. جزیره کوه رورایما

Mount Roraima

Mount Roraima

تپویی‌ها کوهستان‌هایی با قله‌ای مسطح هستند که در جزایر گویان در آمریکای جنوبی پیدا می‌شوند. یکی از مشهورترین و بلندترین آن‌ها نیز کوه رورایما (Mount Roraima) و از آنجا که این کوه به طور کامل از جنگل‌های اطراف جدا است، تقریبا یک سوم از گونه‌های آن فقط در آنجا تکامل پیدا کردند و مختص همین جا هستند.

کوه رورایما در سال 1912 زمانی که سر آرتور کانن دویل رمان تخیلی خود را با عنوان دنیای گمشده نوشت، به شهرت رسید. این رمان نیز یک سفر اکتشافی در جستجوی گیاهان ماقبل تاریخی و دایناسورها در صعود از کوهی شبیه به کوه رورایما را بازگو می‌کند.

4. جزیره کریسمس

Christmas Island

Christmas Island

جزیره کریسمس (Christmas Island) در سال 1643 و به هنگام روز کریسمس کشف شد و به همین دلیل نیز به این صورت نامیده شده، در قلمروی استرالیا در اقیانوس هند قرار دارد. این جزیره در فاصله 2600 کیلومتری از شمال غربی شهر پرث قرار دارد و جمعیتی 1400 نفری در آن سکونت دارند. انزوای جغرافیایی جزیره و تاریخچه حداقل اختلالات انسانی منجر به آن شده تا گیاهان و جانوران بومی باقی بمانند.

مشهورترین گونه بومی جزیره نیز خرچنگ قرمز است که با اینکه محدود به یک منطقه کوچک است اما تخمین زده می‌شود تا 120 میلیون خرچنگ در آن زندگی کنند. این در حالی است که در اینجا 14 گونه دیگر خرچنگ نیز زندگی می‌کنند اما هیچ کدام چنین جمعیت بسیار زیادی را ندارند.

3. جزیره سقطرا

Socotra

Socotra

جزیره سقطرا (Socotra) در قلمرو فراساحلی یمن قرار گرفته و یک مجمع الجزایر کوچک متشکل از چهار جزیره در اقیانوس هند است و بزرگترین جزیره آن نیز سقطرا نام دارد و حدود 95 درصد از خشکی این مجمع‌الجزایر را دربر می‌گیرد. این جزیره بسیار دورافتاده است و در فاصله 240 کیلومتری از شرق شاخ آفریقا و 380 کیلومتری از جنوب شبه جزیره عربستان قرار دارد.

انزوای طولانی این مجمع الجزایر در کنار گرمای شدید و خشکسالی یک اکوسیستم بسیار منحصربه‌فردی و دیدنی را در اینجا ایجاد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از یک سوم از حدود 800 گونه گیاه اینجا را نمی‌توان در هیچ کجای دیگر پیدا کرد و همین نیز سبب شده تا اینجا ظاهری بیگانه و فرازمینی داشته باشد.

2. پارک ملی کومودو

Komodo National Park

Komodo National Park

جزیره پارک ملی کومودو (Komodo National Park) یک پارک ملی در اندونزی به شمار می‌رود که درون جزایر لسر سوندا واقع شده است. این پارک شامل سه جزیره بزرگتر کومودو، پادار، رینکا و 26 جزیره کوچک‌تر است. این پارک در ابتدا به منظور حفاظت از اژدهای کومودو شکل گرفته که بزرگترین مارمولک جهان است. از آن زمان نیز اهداف حفاظتی آن گسترش پیدا کرده و شامل همه گونه‌های جانوری و گیاهی می‌شود. اژدهای کومودو می‌توانند تا طول سه متر برسند و آن‌ها تا بیش از 70 کیلوگرم نیز وزن دارند.

1. جزایر گالاپاگوس

Galapagos Islands

Galapagos Islands

جزایر گالاپاگوس (Galapagos Islands) مجمع‌الجزایری کوچک از جزایر آتشفشانی متعلق به اکوادور است که در شرق اقیانوس آرام واقع شده است. این جزایر کاملا دورافتاده و منزوی هستند و در 1000 کیلومتری غرب قاره آمریکای جنوبی قرار دارند. این جزایر شامل 15 جزیره اصلی، 3 جزیره کوچکتر و 107 صخره و جزیره در نقاط مختلف است و در سطح جهان نیز به خاطر اکوسیستم خودش شهرت دارد. لاک‌پشت‌های غول پیکر، شیرهای دریایی، پنگوئن‌ها، ایگواناهای دریایی و گونه‌های مختلف پرندگان را در اینجا می‌توان دید. البته ناگفته نماند که کنترل‌های سخت‌گیرانه‌ای در زمینه حضور گردشگران در اینجا انجام می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان