۱۰ عجایب طبیعی برتر جهان

مکان‌های بسیار زیبا و خارق‌العاده زیادی روی زمین قرار دارند و مطمئنا انتخاب ۱۰ عجایب طبیعی برتر در میان آن‌ها کار بسیار دشواری است و ممکن است هر کسی نظر متفاوتی در این رابطه داشته باشد. در هر صورت همراه با ما باشید تا به معرفی ۱۰ مورد از عجایب طبیعی جهان بپردازیم.

10 عجایب طبیعی برتر جهان

مکان‌های بسیار زیبا و خارق‌العاده زیادی روی زمین قرار دارند و مطمئنا انتخاب 10 عجایب طبیعی برتر در میان آن‌ها کار بسیار دشواری است و ممکن است هر کسی نظر متفاوتی در این رابطه داشته باشد. در هر صورت همراه با ما باشید تا به معرفی 10 مورد از عجایب طبیعی جهان بپردازیم.

10. بیابان صحرا

Sahara

Sahara

صحرا یا صاحارا (Sahara) بزرگترین بیابان بسیار داغ جهان به شمار می‌رود که بیشتر شمال آفریقا را در بر می‌گیرد و مساحت آن تقریبا به اندازه ایالات متحده آمریکا است. برخلاف تصور عمومی، تپه‌های شنی بزرگ که ارگ نامیده می‌شوند، تنها بخش کوچکی از این بیابان را تشکیل می‌دهند و بیشتر بخش‌های آن نیز شامل فلات‌های صخره‌ای با اندکی شن است. سالانه به طور متوسط کمتر از سه اینچ در اینجا باران می‌بارد و حتی در مرطوب‌ترین نقطه آن نیز ممکن است در یک هفته باران ببرد ولی تا چندین سال خبری از بارش نباشد.

9. خلیج ها لونگ

Ha Long Bay

Ha Long Bay

خلیج ها لونگ (Ha Long Bay) در شمال ویتنام قرار گرفته و یک خط ساحلی 120 کیلومتری را در بر می‌گیرد. این خلیج شامل هزاران جزیره است و هر کدام از آن‌ها نیز جنگلی متراکم دارند که روی ستون‌های آهکی در کنار دریا قرار گرفته‌اند و مناظری خیره‌کننده را خلق کردند. برخی از این جزیره‌ها تو خالی هستند و غارهای عظیمی درون آن‌ها وجود دارد و این در حالی است که دیگر جزیره‌ها دارای دریاچه‌های بسیار زیبا هستند.

8. کوه اورست

Mount Everest

Mount Everest

کوه اورست (Mount Everest) در ارتفاع 8848 متری، بلندترین کوه روی زمین به شمار می‌رود که در مرز میان نپال و تبت قرار گرفته است. کوهنوردان مختلفی برای فتح مرتفع‌ترین کوه جهان به اینجا می‌آیند و در حالی که صعود به دیگر کوه‌های مرتفع همچون K2 دشوارتر است اما قله اورست همچنان خطرات بسیار زیادی همچون بیماری ارتفاع، آب‌وهوای بسیار سرد و بادهای شدید را به همراه دارد. افرادی که در مسیر صعود جان خود را از دست داده‌اند، معمولا در همان جا رها می‌شوند و ممکن است در مسیر خود با جسدها نیز مواجه شوید.

7. جنوبگان

Antarctica

Antarctica

جنوبگان یا قطب جنوب (Antarctica) به طور متوسط سردترین، خشک‌ترین و بادخیزترین قاره روی زمین به شمار می‌رود و بالاترین میانگین ارتفاع را در بین تمام قاره‌ها دارد. با اینکه حدود 98 درصد از این قاره با یخ پوشیده شده اما در اصل یک بیابان (بزرگترین بیابان روی زمین) محسوب می‌شود که بارش بسیار کمی دارد. جنوبگان سردتر از قطب شمال است چراکه بیشتر قاره بیش از 3 کیلومتر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. در اینجا موجوداتی همچون پنگوئن، نهنگ آبی، اورکا و فوک زندگی می‌کنند.

6. دیواره بزرگ مرجانی

Great Barrier Reef

Great Barrier Reef

دیواره بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) بزرگترین سیستم صخره مرجانی در جهان است که بیش از 3000 کیلومتر امتداد دارد. اینجا تنها صخره روی زمین است که از فضا قابل مشاهده است و بزرگترین سازه منفرد جهان است که توسط موجودات زنده ساخته شده است. ساختار صخره از میلیاردها ارگانیسم کوچک تشکیل شده و مجموعه‌ای از حیوانات و گیاهان همچون لاکپشت‌های دریایی سبز، دلفین‌ها، نهنگ‌ها، مارهای دریایی و ماهی دلقک در آنجا زندگی می‌کنند.

5. گرند کنیون

Grand Canyon

Grand Canyon

دره بزرگ یا گرند کنیون (Grand Canyon) در شمال آریزونای آمریکا قرار گرفته و یکی از بزرگترین جاذبه‌های آمریکا به شمار می‌رود. اینجا برای میلیون‌ها سال توسط رودخانه کلرادو شکل گرفته و عمق آن به 1.6 کیلومتر و طول آن به 446 کیلومتر می‌رسد. با این حال،‌ اینجا عمیق‌ترین و طولانی‌ترین دره جهان نیست اما اندازه فوق‌العاده و مناظر رنگارنگ و خیره‌کننده آن توانسته توجه بازدیدکننده‌های بسیاری را به خودش جلب کند.

4. آبشار ایگواسو

Iguazu Falls

Iguazu Falls

آبشار ایگواسو (Iguazu Falls) یکی از برجسته‌ترین شگفتی‌های طبیعی جهان به شمار می‌رود که در مرز بین برزیل و آرژانتین قرار گرفته است و شامل 275 آبشار است که در مسیر رودخانه ایگواسو قرار گرفته‌اند. بیشتر این آبشارها در حدود 64 متر ارتفاع دارند و خیره‌کننده‌ترین آن‌ها نیز آبشاری به نام گلوی شیطان (Devil’s Throat) نام دارد که 82 متر ارتفاع، 150 متر عرض و 700 متر طول دارد.

3. جنگل آمازون

Amazon Rainforest

Amazon Rainforest

رودخانه آمازون بزرگترین رود در جهان به شمار می‌رود و جریان رودخانه تقریبا یک پنجم کل جهان را در بر می‌گیرد. این رودخانه دارای بیش از 3000 گونه ماهی شناخته شده است و گونه‌هایی در آن زندگی می‌کنند که هنوز کشف نشدند. جنگل بارانی آمازون (Amazon Rainforest) نیز بیش از نیمی از جنگل‌های بارانی باقیمانده سیاره را در بر می‌گیرد و تنوع زیستی بسیار بی‌نظیری دارد.

2. جزایر گالاپاگوس

Galapagos Islands

Galapagos Islands

جزایر گالاپاگوس (Galapagos Islands) مجمع‌الجزایری از جزیره‌های آتشفشانی هستند که به کشور اکوادور در شرق اقیانوس آرام تعلق دارند. این جزیره‌ها کاملا دور افتاده و منزوی هستند و در حدود 1000 کیلومتری غرب قاره آمریکای جنوبی واقع شده‌اند. این جزایر به خاطر اکوسیستم منحصربه‌فرد خود در سراسر جهان شناخته شده هستند و در آن نیز حیات وحش بسیار شگفت‌انگیزی به چشم می‌خورد.

1. مهاجرت سرنگتی

Serengeti Migration

Serengeti Migration

اکوسیستم سرنگتی در شمال غربی تانزانیا واقع شده و تا جنوب غربی کنیا امتداد دارد. این منطقه میزبان بزرگترین جابه‌جایی و مهاجرت پستانداران خشکی روی زمین به نام مهاجرت سرنگتی (Serengeti Migration) است که یکی از نفس‌گیرترین و مهیج‌ترین رویدادها در قلمروی حیوانات محسوب می‌شود. در این مهاجرت بیش از یک میلیون گوزن یالدار و 200000 گورخر سفری به طول 500 کیلومتر را از جنوب سرنگتی در تانزانیا به شمال منطقه حفاظت‌شده ماسای مارا در کنیا پشت سر می‌گذرانند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر