اطلاع رسانی تبلیغی

قوانین حمل بار در سفر با قطار

فرقی نمی‌کند که با هواپیما، قطار یا اتوبوس سفر می‌کنید؛ به هر حال سفر با وسایل حمل و نقل عمومی قوانین خاص خود را هم دارند. یکی از اصلی‌ترین قوانین سفر با هر وسیله نقلیه با قوانین حمل بار مرتبط است. به عبارت ساده‌تر چمدان‌ها و وسایلی که مسافران قرار است با خود به آن وسیله نقلیه ببرند از نظر میزان و اندازه مشمول قوانین خاصی می‌شوند که مسافران ملزم به رعایت آن هستند. در این مقاله قرار است به موضوع قوانین حمل بار در سفر با قطار بپردازیم بنابراین اگر شما هم یک سفر ریلی در پیش دارید و اقدام به خرید بلیط قطار کرده‌اید با ما همراه شوید تا پیش از آنکه بار و بنه سفرتان را ببندید از این قوانین آگاه شوید.

قوانین حمل بار در سفر با قطار

وسایل و اقلام ممنوعه در قطار

یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که مسافران ریلی لازم است پیش از سفر با قطار به آن دقت کنند این است که فضای قطارها چه از نوع قطار کوپه‌ای و چه قطار اتوبوسی یک مکان عمومی تلقی می‌شوند و به خاطر تعداد بالای مسافران و همچنین حفظ مسائل امنیتی مسافران مجاز به حمل برخی وسایل و اقلام به داخل قطار نیستند. از جمله وسایلی که در فهرست اقلام ممنوعه در قطار قرار دارند می‌توان به مواد اشتعال‌زا، مواد سمی و اسیدها، هرگونه سلاح گرم یا سرد، مواد شیمیایی با بوی بد، پیک نیک، ناخن‌گیر، قیچی، کالاهای قاچاق و مشروبات الکلی اشاره داشت. جالب است بدانید که همراه بردن اسلحه‌های اسباب‌بازی و غیرواقعی که شباهت زیادی به اسلحه حقیقی دارند به سبب ایجاد شبهه برای دیگران مبنی بر واقعی بودن آن ممنوع است. گفتنی است همراه بردن حیوانات خانگی یا حیوانات وحشی در قطار مجاز نیست با این حال مسافران می‌توانند پرندگان را به شرط داشتن قفس با ابعاد کوچک و مورد تایید همراه خود به قطار ببرند. اگر هیچ کدام از این وسایل ممنوعه را همراه ندارید با خیال راحت دست به کار رزرو بلیط قطار از سفرمارکت شوید تا در ادامه به شما بگوییم که میزان مجاز بار در قطار چقدر است.

قوانین حمل بار در سفر با قطار

میزان بار مجاز قطار

در مجموع وسایل و اقلامی که مسافران قطار مجاز به حمل آن هستند از نظر وزنی تا سقف 200 کیلوگرم مجاز است. بدین ترتیب این میزان بار بعد از آنکه در بخش توشه بار توسط ماموران وزن‌کشی شود به بخش بار قطار برده می‌شود تا در مقصد به مسافر تحویل داده ‌شود. ناگفته نماند که اگر مسافران تمایل داشته باشند تا بخشی از وسایل خود را به داخل کوپه یا سالن قطار ببرند تنها مجاز هستند تا سقف 30 کیلوگرم از بار را به داخل قطار ببرند.

لازم است به این موضوع نیز اشاره شود که همراه بردن وسایل به فضای داخلی قطار نیز قوانین خودش را دارد که بیشتر مرتبط با ابعاد بسته‌بندی وسایل است. در حقیقت بسته‌های بزرگ و حجیم که فضای زیادی از کوپه قطار را اشغال می‌کنند می‌توانند برای تردد دیگر مسافران مشکل‌ساز باشند و یا فضای مسافران دیگر را تنگ کنند. بنابراین همراه بردن بسته‌های بزرگ یا چمدان‌های حجیم که ارتفاع آن‌ها بیش از 75 سانتی‌متر هستند به داخل قطار مجاز نیست. علاوه بر آن مسافران می‌توانند برای بردن خوراکی‌ها و لوازم ضروری در حین مسیر به فضای قطار یک ساک دستی یا چمدان کوچک را همراه خود به قطار ببرند. ساک دستی همراه مسافر باید از نظر اندازه به گونه‌ای باشد که در جایگاه مخصوص قرار دادن بار مسافر در قطار به راحتی جای بگیرد و مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد.

 

بردن کالسکه نوزاد یا صندلی چرخدار به قطار

چنانچه از پیش اقدام به رزرو بلیط قطار کرده‌اید و با خواندن قوانین حمل بار قطار نگران این هستید که چگونه کالسکه کودک دلبندتان و یا ویلچیر هم‌سفران سالمند را چگونه به قطار ببرید باید بگوییم جای نگرانی نیست. در صورتی که ابعاد کالسکه یا ویلچیر استاندارد یا کوچک باشد بنابراین مزاحمتی برای دیگر مسافران ایجاد نمی‌کند و می‌توان آن‌ها را به داخل کوپه یا سالن قطار برد.

 

قوانین حمل خودرو با قطار

یکی از مزیت‌های مهم سفر با قطار در این است که مسافران می‌توانند با صرف قیمتی مقرون به صرفه خودرو شخصی خود را به مقصد حمل کنند. برای این کار لازم است مسافر دست کم سه ساعت پیش از موعد حرکت قطار در ایستگاه راه‌آهن حضور پیدا کند و با ارائه مدارک مالکیت خودرو یک بلیط مجزا برای ماشین خود خریداری کند. بنابراین اگر قصد دارید به سفر ریلی بروید بهتر است ابتدا اقدام به رزرو بلیط قطار از سفرمارکت کنید و بعد از آن در تاریخ حرکت قطار برای حمل خودرو اقدام کنید. در نهایت بعد از تحویل خودرو در زمان رسیدن به مقصد ماشین مسافر در قسمت انبار شرکت ریلی مربوطه به او تحویل می‌شود. گفتنی است هزینه بلیط قطار برای خودرو تنها کمی بیشتر از قیمت بلیط قطار برای مسافران است که آن هم به دلیل ارائه خدمات ویژه حمل خودرو و همچنین پوشش بیمه است. نکته دیگری که لازم است در این خصوص به آن اشاره کنیم این است که مسافران نمی‌توانند از فضای خودرو خود جهت حمل چمدان‌ها و وسایل خود استفاده کنند و خودرو باید کاملا خالی از هرگونه وسیله‌ای باشد.

قوانین حمل بار در سفر با قطار

هزینه حمل بار در قطار

همان‌طور که پیشتر اشاره شد مسافران قطار می‌توانند تا میزان 30 کیلوگرم از وسایل خود را به قطار ببرند. حمل این بار هیچ‌گونه هزینه‌ای برای مسافران ندارد و به‌طور رایگان انجام می‌شود. اما در خصوص حمل باری که به انبار توشه تحویل می‌گردد تا در مقصد مجدد به مسافران تحویل گردد معمولا بابت حمل هر 100 کیلوگرم بار مبلغی از مسافران دریافت می‌شود. این مبلغ می‌تواند بر مبنای فاصله میان مبدا و مقصد سفر متغیر باشد با این حال هزینه‌ای که بابت این خدمات از مسافران دریافت می‌شود بسیار مقرون به صرفه است. لازم است یادآوری کنیم که شرکت ریلی که رزرو بلیط قطار از آن انجام گرفته است تنها مسئولیت تحویل بار تا میزان مجاز را دارد و هیچ‌گونه تعهدی جهت پذیرش بار مازاد ندارد.

 

مفقود شدن وسایل و چمدان‌های مسافران در قطار

در مجموع در قوانین بار قطار مسئولیت نگهداری و حفاظت وسایل مسافران در داخل قطار تنها بر عهده شخص آن‌ها است و در صورت مفقود شدن وسایل مسافران شرکت ریلی مربوطه هیچ‌گونه مسئولیتی در این زمینه ندارد. با این حال زمانی که مسافران به مقصد می‌رسند و خدمه قطار برای انجام امور مرسوم به داخل کوپه‌ها یا سالن قطار می‌روند رد صورت پیدا کردن وسیله‌ای که متعلق به مسافران باشد با تنظیم یک صورت‌جلسه آن را به انبار تحویل می‌دهند. مسافر نیز تا یک ماه مهلت دارد تا به‌طور حضوری برای دریافت آن اقدام کند. ناگفته نماند که در صورتی که مسافر بار خود را به توشه بار قطار تحویل داده باشد در این صورت می‌تواند مطمئن باشد که چمدان‌ها و وسایلش به خوبی محافظت می‌شوند. با همه این‌ها لازم است به عنوان مسافر قطار این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که بهتر است از همراه داشتن اشیاء قیمتی و ارزشمند در قطار خودداری کنید تا دغدغه‌ای هم بابت گم شدن آن‌ها نداشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر