جا‌ه‌طلبی‌های بین‌المللی شی به جنگ اوکراین رسید

ماموریت دیپلمات ارشد چین در اروپا

شماره روزنامه: ۵۷۲۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۲/۲۱ ...

با این حال، گانگ از رویکرد دولت خود دفاع کرد. او تاکید کرد: «مساله اوکراین از پیچیدگی بالایی برخوردار است. چین نه عامل و محرک این جنگ است و نه یکی از طرف‌های جنگ. اما ما متعهد به مذاکرات صلح هستیم.» او گفت که چین به تلاش‌های آتش‌بس خود ادامه خواهد داد و متعهد شد که «نه آتش از یک طرف را نظاره کند و نه هیزمی به آتش بیفزاید.» وزیر امور خارجه چین ممکن است در مرحله بعدی سفر خود به فرانسه، کمی آسوده‌خاطرتر باشد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، مشتاق حفظ روابط تجاری و دیپلماتیک با پکن بوده است. ماه گذشته، مکرون سفری به چین انجام داد و برخی از نظرات او در آنجا متحدان آمریکایی و اروپایی‌اش را نگران کرد. مکرون گفت که اروپا باید به دنبال منافع خود و «استقلال استراتژیک» خود باشد و «در بحران‌هایی که مربوط به ما نیست، گرفتار نشود.»

او پیشنهاد کرد که سرنوشت تایوان یک موضوع اصلی برای اروپا نیست و استدلال کرد که اروپا نباید کورکورانه از ایالات متحده در رقابت خود با چین پیروی کند. هرچند برخی سخنان مکرون را افاضاتی بیش از اندازه خواندند، با توجه به هدف پکن برای جدا کردن اروپا از ایالات متحده، این سخنان برای چینی‌ها گوش‌نواز بود. روز سه‌شنبه در برلین، گانگ به همان مضامینی پرداخت که مکرون پیش‌تر به آن اشاره کرده بود. او گفت: «چین از مسیر توسعه خودانتخابی اروپا حمایت می‌کند، از استقلال استراتژیک اروپا حمایت می‌کند و همچنین مدافع یک سیاست اروپایی پایدار و باثبات است.»

چین که بین تمایل به حمایت از روسیه، جلب همراهی اروپا و تثبیت روابط با مهم‌ترین رقیب خود، ایالات متحده، گیر کرده است، مجموعه ای از پیشنهادهای ضعیف را برای صلح احتمالی بین روسیه و اوکراین ارائه کرده است. افراد اندکی این پیشنهادها را بسیار جدی می‌گیرند.رهبر چین یکی از معدود کسانی است که ولادیمیر پوتین ممکن است به حرف‌هایش توجه کند. رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی نیز با شی صحبت کرده است. اما مقام های ارشد اروپایی و آمریکایی بر این باورند که پوتین یا زلنسکی برای مذاکرات جدی صلح آماده نیستند یا حتی شی مایل به فشار بر پوتین برای صلح نیست. آنها معتقدند که چین، با توجه به رقابتش با ایالات متحده، مشتاق است که پوتین در جنگ خود شکست نخورد و در نتیجه خطر از دست دادن قدرت را نبیند.

خیلی چیزها، مانند همیشه، به وضعیت میدان نبرد پس از آغاز ضد حمله مورد انتظار اوکراین بستگی دارد. روز سه شنبه، گانگ که پس از فرانسه به نروژ رفت و در آنجا نیز بر روابط کلیدی اقتصادی اروپا با چین تاکید کرد. وی در سفر اروپایی خود گفت: «چین باید یک دارایی کلیدی برای اروپا در مبارزه با چالش‌ها باشد و ما از مشارکت بیشتر اروپا در بازار و فرصت‌های توسعه چین استقبال می‌کنیم تا هم مدرن‌سازی چین و هم روند ادغام اروپا در مسیر رشد و رونق ادامه یابد.» ازآنجاکه اتحادیه اروپا بسته دیگری از تحریم‌ها را با هدف شرکت‌هایی که روسیه را از طریق کشورهای سوم مانند آذربایجان و گرجستان تامین می‌کنند، در نظر می‌گیرد، گانگ نسبت به اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌های چینی هشدار داد و گفت که برای حفاظت از منافع آنها اقدام خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر