بازگشت آرامش به غزه

شماره روزنامه: ۵۷۲۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۲/۲۵ ...

صدها نفر از شهروندان دیروز یکشنبه در راهپیمایی گسترده‌ای که در آن همه اقشار مردم در مناطق مختلف نوار غزه شرکت کردند، پایداری، استواری و پیروزی مقاومت فلسطین در نبرد (ثارالاحرار) را جشن گرفتند. نبردی که گردان‌های قدس با سایر جناح‌های مقاومت در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در آن مشارکت داشتند.شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی‌ها که با خودرو و پیاده در خیابان‌ها حضور یافتند، پرچم فلسطین و جناح‌های مقاومت را در میان شعارهای درود بر پایداری مقاومت و محکومیت جنایات اسرائیل برافراشتند. محورهای اصلی استان‌های نوار غزه، قبل از اعلام آتش‌بس در ساعت 10شب، شاهد تجمعات خودجوش با حضور مردم از جمله کودکان بود. شهروندان در مقابل منزل فرمانده گردان‌های القدس، یعنی شهید جهاد الغانم در رفح و فرمانده احمد ابودقه در خان یونس تجمع کردند و تصاویر آنها را در کنار پرچم‌های جنبش جهاد را برافراشتند. همچنین در حمایت از مقاومت، تکبیر و شعار سر دادند. در جنین، شهروندان و مبارزان گروه‌های عرین الاسود (لانه شیرها) در میان شعارهایی که بر وحدت خون و میادین فلسطینی تاکید داشتند، پیروزی جدید را جشن گرفتند.

با این حال منابع اعلام کردند که ارتش اسرائیل با وجود آتش‌بس، یک برج دیده‌بانی متعلق به مقاومت فلسطین در شرق شهر غزه را بمباران کرد. فرمول جدید آتش‌بس میان مقاومت فلسطین و ارتش اسرائیل شامل بندهایی است که بر توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان، تخریب خانه‌ها و ترور افراد تاکید می‌کند. بر اساس متن این توافق - که توسط رویترز منتشر شد - «مصر بر اساس توافق دو طرف، آتش‌بس بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی را دقیقا ساعت 10شب اعلام کرد.» در متن این توافق‌نامه آمده است: «مصر از دو طرف خواسته تا توافق را اجرا کنند و با برقراری ارتباط با آنها، آن را پیگیری می‌کند.»

یک منبع در جنبش جهاد نیز گفت: «نسخه اصلاحی توافق‌نامه مثبت و مطابق با شرایط مقاومت است.» محمد الهندی، رئیس اداره سیاسی جهاد اسلامی گفت: «توافق آتش‌بسی حاصل شده است که شامل توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان، توقف بمباران خانه‌ها و توقف ترور است. ما به مفاد توافق پایبند خواهیم بود، مشروط بر اینکه دشمن اسرائیلی به آنها پایبند باشد.» مقامات اسرائیلی می‌گویند زمان آتش‌بس فرا رسیده است. در بیانیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل آمده است که تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی، از عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر به‌دلیل تلاش‌های قاهره تشکر کرده است. هنگبی ضمن ابراز قدردانی اسرائیل از تلاش‌های خستگی ناپذیر مصر برای آتش‌بس توضیح داد که پاسخ اسرائیل به ابتکار مصر به این معناست که «آرامش با آرامش روبه‌رو خواهد شد و اگر اسرائیل مورد حمله یا تهدید قرار گیرد، به هر کاری که برای دفاع از خود نیاز داشته باشد، ادامه خواهد داد.»

روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت هم نوشت، پس از اعلام آتش‌بس میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی در نوار غزه با میانجی‌گری مصر از ساعت10 شامگاه شنبه، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل در نشستی با اعضای حزب خود (قدرت یهود) گفت: «درخواست بعدی پس از توقف این عملیات (حمله به غزه)، انجام ترور در یهودا و السامره (کرانه باختری) است.» بن گویر در ادامه اظهار کرد: «آنچه در این عملیات اتفاق افتاد، خوب و مهم است؛ اما نمی‌توانیم وارد مرحله مهار و آرامش شویم، عملیات بعدی باید در یهودا و السامره (کرانه باختری) باشد.» وی همچنین تاکید کرد: «اگر سخنگویان حزب لیکود فکر کردند که من هراسان خواهم بود، وضعیت برعکس است، من با این احساس حضور پیدا کردم که بر این عملیات تاثیر گذاشتم، ما هرگز این کابینه راست‌گرا را منفک نخواهیم کرد؛ اما هرگز در کابینه‌ای که خط‌ مشی غیر راستی را دنبال می‌کند، نخواهیم ماند.»

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه عملیات نظامی را علیه نوار غزه آغاز کرد که در نتیجه آن 33فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 190زخمی (از جمله تعدادی زن و کودک) به دنبال داشت.«ریچارد آلن گرین»، «ابراهیم دهمن» و دیگران هم در گزارشی در سی‌ان‌ان نوشتند، با وجود اجرایی شدن این آتش‌بس اما مشخص نیست که این مذاکرات ادامه داشته باشد. ادعای این گزارشگران این است که دقایقی پس از اجرای آتش‌بس، پرتاب موشک‌ها از غزه و اسرائیل همچنان ادامه داشت. به نوشته این گزارشگران، هنوز یک ساعت از این آتش‌بس نگذشته بود که آژیرهای خطر در اسرائیل به صدا درآمد و درباره پرتاب موشک‌ هشدار داد. به نوشته گزارشگران سی‌ان‌ان، نتانیاهو هم از این آتش‌بس استقبال کرد. حماس که کنترل غزه را در دست دارد در بیانیه‌ای از گروه‌های مقاومت فلسطینی تمجید کرد. حازم قاسم، سخنگوی حماس گفت: «حماس از اتاق عملیات مشترک جناح های مقاومت فلسطین به‌دلیل دفاع از مردم فلسطین در برابر تجاوزات اخیر اسرائیل به نوار غزه استقبال می‌کند».وی افزود: «وحدت مقاومت فلسطین شاهدی بر شکست رژیم اشغالگر اسرائیل در برانگیختن درگیری در مقاومت است.»

«تور ونسلند» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای روند صلح خاورمیانه، در بیانیه‌ای از آتش‌بس استقبال کرد. وی افزود: «من مشتاقانه منتظر بازگرداندن فوری دسترسی بشردوستانه و همه اقدامات اجتماعی و اقتصادی برای حمایت از معیشت فلسطینیان در غزه هستم.» خشونت‌های این یک هفته حداقل 33فلسطینی را در غزه به شهادت رساند و حداقل دو نفر را در اسرائیل -یک زن اسرائیلی و یک مرد فلسطینی اهل غزه که در اسرائیل کار می‌کردند- کشت. «زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی در یک سخنرانی تلویزیونی پس از آتش‌بس گفت که این گروه آماده است تا در آینده سلاح به دست بگیرد. وی گفت: «ما با سلاح‌های خود از این نبرد بیرون می‌آییم و جنگنده‌های ما همچنان در میدان هستند و همیشه آماده مبارزه با هرگونه تجاوزی هستند.» جهاد اسلامی دومین گروه مسلح بزرگ غزه پس از حماس است.

ارتش اسرائیل بیش از 370هدف را در غزه به‌عنوان بخشی از کمپین «سپر و تیر» هدف قرار داده است. ارتش اسرائیل گفت: «تاکنون بیش از 1200موشک به سمت اسرائیل شلیک شده است.» ارتش اسرائیل در پاسخ به پرسش سی‌ان‌ان گفت که به اقامتگاه‌های عملیاتی که به‌عنوان مقر و مراکز فرماندهی و کنترل نیروهای جهاد استفاده می‌شد، حمله کرد. روز جمعه، در آغاز عملیات «گردان های قدس» جهاد اسلامی موسوم به «انتقام آزادگان» مبارزان فلسطینی برای اولین‌بار موشک‌هایی را به سمت بیت‌المقدس و تل‌آویو همچنین شهرک‌های  اسرائیلی در مناطق اشغالی پرتاب کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان