در نشست خبری عنوان شد

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه: وضعیت روند بیهوشی در بیمارستان‌های ایران نزولی است / زنگ خطر مهاجرت متخصصان بیهوشی

سن مهاجرت از افراد جوان متخصص بیهوشی به سمت افراد میانسال و پیشکسوت می‌رود و این زنگ خطر جدی خروج سرمایه‌های ملی از کشور محسوب می‌شود.

رئیس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران، با عنوان این مطلب که خرید تجهیزات بیهوشی در اولویت بسیاری از بیمارستان‌ها نیست، نسبت به آینده این رشته بالینی هشدار داد و گفت: وضعیت روند بیهوشی در ایران نزولی است و اگر به همین روال پیش برویم، دچار بحران در رشته بیهوشی خواهیم شد.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه: وضعیت روند بیهوشی در بیمارستان‌های ایران نزولی است / زنگ خطر مهاجرت متخصصان بیهوشی
به گزارش عصر ایران، علیرضا سلیمی، روز دوشنبه 25 اردیبهشت 1402، در نشست خبری پانزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد، گفت: در دوران کرونا تلاش کردیم تعامل همکاران به صورت مجازی دنبال شود، اما کنگره‌های حضوری از اهمیت زیادی برخوردار است و از همین رو، امسال این کنگره با حضور همکاران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به بیش از 150 مقاله ارائه شده به هیأت داوران کنگره، ادامه داد: سخنرانانی از دیگر کشورها خواهیم داشت و همچنین پرسش و پاسخ آنلاین با برخی از متخصصین خارجی انجام خواهد گرفت و برخی از مقالات به صورت پوستر ارائه می‌شود.

سلیمی افزود: بیش از 300 نفر از اعضای هیأت علمی با ما همکاری خواهند کرد. یک سالن ویژه هم به همکاران پیراپزشکی اختصاص داده ایم  و همچنین، کارگاه‌هایی برای ارتقای مهارت‌ها در طول برگزاری کنگره خواهیم داشت.

رئیس پانزدهیمن کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد به هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: تأثیر هوش مصنوعی بر رشته‌های بالینی، موضوعی است که در این کنگره به آن خواهیم پرداخت.

رئیس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران در ادامه به مهم‌ترین مسائل روز رشته بیهوشی و مراقبت‌های ویژه اشاره کرد و گفت: رشته تخصصی بیهوشی، یک رشته بالینی خیلی مهم در دنیا است، به طوری که نیاز جهان به این رشته رو به افزایش بوده و در یکی دو دهه اخیر دامنه کار متخصصین بیهوشی به خارج از اتاق‌های عمل گسترش یافته است.

سلیمی با عنوان این مطلب که بیش از 50 درصد مردم دنیا به بیهوشی استاندارد دسترسی ندارند، گفت: متأسفانه میزان مرگ و میر ناشی از بیهوشی در کشورهای در حال توسعه بالا است.

وی تاکید کرد: وضعیت روند بیهوشی در ایران نزولی است و اگر به همین روال پیش برویم، دچار بحران در رشته بیهوشی خواهیم شد.

وی با عنوان این مطلب که سه فاکتور در بحث مشکلات رشته بیهوشی دخیل است، افزود: اولین فاکتور، نیروی انسانی است. به طوری که سن مهاجرت از افراد جوان متخصص بیهوشی به سمت افراد میانسال و پیشکسوت می‌رود و این زنگ خطر جدی برای خروج سرمایه‌های ملی از کشور محسوب می‌شود.

سلیمی ادامه داد: نیامدن جوان‌ها به رشته تخصصی بیهوشی، فاکتور دوم است. زیرا، به رغم کار سنگین بیهوشی، همکاران ما از درآمد و حمایت لازم برخوردار نیستند.

وی افزود: ضریب کارآیی سومین فاکتور است که بسیار پایین آمده و همکاران ما حداقل ساعت را کار کنند.

رئیس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران با گلایه از فرسودگی تجهیزات بیهوشی در اتاق‌های عمل، گفت: متأسفانه به خرید تجهیزات جدید در بیمارستان‌ها توجه لازم نمی‌شود و خرید تجهیزات بیهوشی در اولویت بسیاری از بیمارستان‌ها نیست.

وی از بیهوشی به عنوان رشته پایه و مادر نام برد و افزود: تجهیزات بیهوشی در ویترین بیمارستان قرار ندارد  این نگاه باید اصلاح شود.

سلیمی به تولید تجهیزات پزشکی در رشته بیهوشی اشاره کرد و گفت: تولید داخل باید با سختگیری صورت بگیرد تا توان رقابت با محصولات خارجی فراهم شود.

وی افزود: امروز داروهای بیهوشی در وضعیت مطلوب قرار دارد ولی بخشی از داروها با استرس تأمین می‌شود و هشدار می‌دهیم اگر به این موضوع توجه نشود، نمی‌توان این شرایط را حفظ کرد.

سلیمی با اشاره به جانفشانی متخصصین بیهوشی در دوران کرونا، گفت: متأسفانه مسئولین خیلی زود این دوران را فراموش کردند. بیش از 25 نفر از همکاران رشته بیهوشی در دوران کرونا شهید شدند که 17 نفر آنها به عنوان شهید سلامت تأیید شده اند.

رئیس انجمن بیهوشی ایران با انتقاد از استدلال نادرست برخی از مسئولین بیمارستان‌ها در قبال تجهیزات بیهوشی، افزود: نگاه اقتصادی به تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها، باعث شده تا توجه بیمارستان‌ها به سمت خرید تجهیزات و دستگاه‌هایی باشد که برای آنها ایجاد درآمد می‌کند. در حالی که جان بیمار باید مهم باشد.

سلیمی تاکید کرد: انجمن بیهوشی نسبت به وضع موجود هشدار می‌دهد و نگران آینده رشته بیهوشی است‌. زیرا، تداوم چنین رویه‌ای باعث خواهد شد بیهوشی تدافعی در آینده ما را تهدید کند.

وی افزود: انجمن بیهوشی بازوی کارشناسی در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها است و ما پیش بینی می‌کنیم اگر به همین روال پیش برویم، شرایط بیهوشی در کشور وخیم خواهد شد.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه: وضعیت روند بیهوشی در بیمارستان‌های ایران نزولی است / زنگ خطر مهاجرت متخصصان بیهوشی

در ادامه این نشست خبری، سید سجاد رضوی رئیس شورای سیاستگذاری پانزدهمین کنگره و عضو انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران، با اشاره به تحریم‌ها و کمبود منابع که پیش بینی بروز مشکلات را امکان پذیر می‌سازد، گفت: شرایط در حال سخت شدن است.

وی با اشاره به داروهای بیهوشی در کشور، افزود: داروهای مصرفی هیچ مشکلی ندارد و سازمان غذا و دارو اجازه نمی‌دهد داروهای فاقد کیفیت عرضه شود.

رضوی گفت: داروهای بیهوشی تولید داخل از استانداردهای لازم برخوردار هستند و قیمت دارو در ایران نسبت به کشورهای منطقه خیلی ارزان است اما کیفیت آنها قابل قبول است.

وی با اشاره به وجود استانداردهای بیهوشی در کشور، افزود: متأسفانه بعضی مراکز در اجرای استانداردهای بیهوشی، سلیقه‌ای عمل می‌کنند.
رضوی با عنوان این مطلب که برخی مسئولان بیمارستان‌ها سواد اتاق عمل و بیهوشی بیمار را ندارند، گفت: متأسفانه متخصصین بیهوشی حاشیه ایمنی ندارند.

پانزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد، از سوم تا پنجم خرداد 1402 در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان